F fsn skrev:
Men lille Orban, vilken trist attityd. Jag har läst och förstått pumpkurvor sen 1995…. Eller åtminstone sen 1997. Jag jar sett färgprover i pooler och sett stagnationspunkter. Det är två saker jag är helt säker på att du inte har en jävla aning om.
Du är jätteduktig, säkert många som avundas din kunskap.
Men det funkar bra, inga problem
 
V Viktorjansson skrev:
en behörig rörläggare har gjort ritningen.
Vad är det?
 
  • Gilla
Viktorjansson
  • Laddar…
K
V Viktorjansson skrev:
Bryr mig inte så mycket om vad du säger, funkar bra för oss och en behörig rörläggare har gjort ritningen.
Säger inte att en rörläggare inte kan ha rätt kompetens, men vad är det för behörighet som skulle göra den personen mer lämpad? Poolkonstruktörsbehörighet?! 😂
 
  • Gilla
Viktorjansson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det?
Behörig rörläggare. Det är jag med, men om simbassänger kan jag ingenting.
 
  • Gilla
Viktorjansson
  • Laddar…
K kniv skrev:
Säger inte att en rörläggare inte kan ha rätt kompetens, men vad är det för behörighet som skulle göra den personen mer lämpad? Poolkonstruktörsbehörighet?! 😂
Självklart menar jag en rörläggare som gjort många pooler innan, blandannat till grannen som också fungerat bra.
 
K
Grannen hade en behörig elektriker som byggde deras pool. Han hade börjat med att koppla all el till pooler som en bekant byggde, och sen växte behovet och han börja bygga poolerna också.
Men dålig koll hade han, gjöt platta till thermopool på senhösten och den frös innan den härdat till 5 MPa. Trots han var behörig…
 
F
K kniv skrev:
Grannen hade en behörig elektriker som byggde deras pool. Han hade börjat med att koppla all el till pooler som en bekant byggde, och sen växte behovet och han börja bygga poolerna också.
Men dålig koll hade han, gjöt platta till thermopool på senhösten och den frös innan den härdat till 5 MPa. Trots han var behörig…
Fast frågan är om det är sämre än random poolbyggare. Maken till obegåvade ”gold-digger” diversearbetare som inte kan nåt annat än missa leveranser och sätta företag i konkurs. Man får i princip titta på solcellsbranchen för att hitta nåt värre exempel.
 
F
V Viktorjansson skrev:
Självklart menar jag en rörläggare som gjort många pooler innan, blandannat till grannen som också fungerat bra.
Han måste ha skitmånga högskolepoäng i vattnets rörelse och grundläggande kemi….
 
K kniv skrev:
Grannen hade en behörig elektriker som byggde deras pool. Han hade börjat med att koppla all el till pooler som en bekant byggde, och sen växte behovet och han börja bygga poolerna också.
Men dålig koll hade han, gjöt platta till thermopool på senhösten och den frös innan den härdat till 5 MPa. Trots han var behörig…
Vad har den historien att göra med min pool?, jag har gjort det mesta själv och varit med vid rördragning.
 
F fsn skrev:
Han måste ha skitmånga högskolepoäng i vattnets rörelse och grundläggande kemi….
Har din fru somnat nu så du kan sitta o trolla på nätet igen?. Du hittar på problem som inte finns i verkligheten. vi är nöjda med vår pool som vi byggt själva och till det priset, vi vill inte lägga 2-3 hundra tusen på en pool.
 
V Viktorjansson skrev:
Har din fru somnat nu så du kan sitta o trolla på nätet igen?. Du hittar på problem som inte finns i verkligheten. vi är nöjda med vår pool som vi byggt själva och till det priset, vi vill inte lägga 2-3 hundra tusen på en pool.
Är de nöjd är ju allt bra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är de nöjd är ju allt bra.
Ja vi är nöjda och allt är bra men folk verkar inte kunna acceptera det
 
  • Gilla
brozinic och 4 till
  • Laddar…
V Viktorjansson skrev:
Ja vi är nöjda och allt är bra men folk verkar inte kunna acceptera det
Skit I det!
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Tråkigt att tråden spårat ur. Det är säkert inget fel på rörläggningen men självklart kommer vattnet att omsättas väldigt mycket mindre i den grunda delen. Hur stort problem det är får någon annan avgöra eftersom jag inte är någon behörig expert men Jag tycker att det känns lite tveksamt.

För hoppningsvis fungerar det bra ändå. Plaska på så hjälper ni ju till att cirkulera vattnet.
Intet Intet skrev:
Skit I det!
 
F
V Viktorjansson skrev:
Har din fru somnat nu så du kan sitta o trolla på nätet igen?. Du hittar på problem som inte finns i verkligheten. vi är nöjda med vår pool som vi byggt själva och till det priset, vi vill inte lägga 2-3 hundra tusen på en pool.
Vilken risig attityd du har. Dålig omsättning, klorblockering, svårtolkade värden mm är ett reellt problem som många poolägare råkar ut för. Om man samtidigt fått uppgifter från sin ”behöriga pool-rörläggare” att man omsätter vattnet på 2h så har man antingen extremt liten vattenvolym och en överdimensionerad pump eller så har man en ”behörig pool-rörläggare” som inte har förmågan att förstå tryckfall genom filter, rörböjar, värmeväxlare mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.