N nybyggarn3 skrev:
Enligt den information jag lyckats får fram är krävs det mycket armering för att hålla nere sprickor till en nivå som gör att det håller tätt över tid, vilket är kritisk för att inte armeringen ska rosta. Jag hittade tillslut en betongingenjör i ett annat forum som projekterar många betongpooler, och ska man tro honom så ligger vi faktiskt lite underkant. Men då räknar man med 50 år hållbarhet.

Den blir bara delvis nedgrävd i en slänt. Men det tror jag inte är ett problem.
Vi har haft konstruktör som ritat poolen och det är så man gör här, likadant som våra grannar har. tvivlar inte på att det kommer hålla.
ser man din pool ser den mer ut som en bunker med armering men kanske det som krävs för dina förutsättningar

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
B brozinic skrev:
Roligt projekt! Intressant att se i tråden den svenska avundsjukan lysa av hobbyingenjörer som aldrig hållit i en hammare 😂

Ska poolen vara uppvärmd eller kör du bara solenergin?
Vad ligger du på för totalkostnad just nu?
Tack, vi tänker köra med solenenergi första året iaf.
med plattan gjord ligger nog priset på ca 10 tkr

F
V Viktorjansson skrev:
80 tusen är ingen absolut summa, vill bara försöka göra det billigt och själv men ändå enligt ritningar såklart.
Det förstår jag. Jag byggde en thermopool med 13kW värmepump för väldigt skapliga pengar för några år sen men blanda betong i tombola var aldrig aktuellt. Det var bara att betala för pumpbil.

F fsn skrev:
Det förstår jag. Jag byggde en thermopool med 13kW värmepump för väldigt skapliga pengar för några år sen men blanda betong i tombola var aldrig aktuellt. Det var bara att betala för pumpbil.
okej, tyvärr kan inte betongbilen komma in på tomten som det ser ut nu, så det hade blivit en massa extra kostnader med pumpbil o inkörning i området. det är enda anledningen till att det blev hemmablandat. det är inget jag tycker om. tog ca 8 timmar att blanda o jämna ut plattan.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
F
B brozinic skrev:
Så då är du ingen distanskursingenjör? Varför blev tån klämd av mitt inlägg?
Jag kan inte se vad du har kommenterat för något i TS inlägg som pekar på att min kommentar skulle landa på dig?

Känner du kanske någon ångest från ditt forna arbetsliv och allt fuskande man gjorde i husbyggnationer genom tiderna? Någon fuktplatta, eller enstegstätat fasad bakom dig?

Standarder är olika i varje land, gäller det ungern så är de där nog bra standard.
Tråden handlar inte om någon fabrikspool för 350k utan hur billigt han kan komma undan med ett tak på 80k.
Nej, jag har inte ingenjörsutbildning på distanskurs. Och du har inte trampat på nån tå. Jag har inte heller nån ångest över att jag skulle ha stått för nåt byggfusk.

Mitt syfte med mitt inlägg framgår faktiskt i det jag skrev, det finns inga underliggande anledningar utan det var så enkelt att ditt inlägg var dumt och det krävde ett svar. Ibland är det inte svårare än så.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Han måste ju klara sig inom 80 tusen så varför lägga på massa extra ”lull lull”…
Driftkostaden (uppvärmning) ökar markant när man inte isolerar.

F
C claesborjesson skrev:
Driftkostaden (uppvärmning) ökar markant när man inte isolerar.
Men VAR byggs poolen?

N
F fsn skrev:
Men VAR byggs poolen?
Ungern, se inlägg #19

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
N ninjaharry skrev:
Ungern, se inlägg #19
😂 Jo,JAG vet. Och det har jag vetat om sen inlägg 19 ungefär….

• Älska
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Ganska kallt mao. Medeltemp typ 11 gr/ året typ 2 gr över Köpenhamn

F
M mrmixter skrev:
Ganska kallt mao. Medeltemp typ 11 gr/ året typ 2 gr över Köpenhamn
Inte så värst kallt då man har en pool igång. Det är en dygnsmedeltemp på en bit över 20 grader från Maj-September.

V Viktorjansson skrev:
makadam, Armering och betong till Plattan
ooopsi daysi! de blir inte svinbra när vattnet hamnar under poolen,
V Viktorjansson skrev:
ligger makadam i botten men ingen frigolit. detta är i ungern med varmare klimat så vi skippa frigoliten.
men det regnar nog i ungern med, vattnet kommer trycka upp poolen

F
M Magnusmagnet skrev:
ooopsi daysi! de blir inte svinbra när vattnet hamnar under poolen,

men det regnar nog i ungern med, vattnet kommer trycka upp poolen
Vad menar du att skillnaden skulle vara med några cm frigolit? Du har dessbättre inte en aning om vad du snackar om.

F fsn skrev:
Vad menar du att skillnaden skulle vara med några cm frigolit? Du har dessbättre inte en aning om vad du snackar om.
spyr på din attityd, jag har gjort plattorna för poolexperten och folkpool i över 10 år, jag har rivit pooler som stigit över 20 cm på 1 år, eftersom man lagt en dålig eller ingen dränering.

tror du att man lägger singel med distans för att det är kul?
vad sker om du ljuterfast det dränerande materialet?

Jag köper inte det som dom flesta försvarar sig med " De är mjukmark, vattnet blir inte liggandes"

F
M Magnusmagnet skrev:
spyr på din attityd, jag har gjort plattorna för poolexperten och folkpool i över 10 år, jag har rivit pooler som stigit över 20 cm på 1 år, eftersom man lagt en dålig eller ingen dränering.

tror du att man lägger singel med distans för att det är kul?
vad sker om du ljuterfast det dränerande materialet?

Jag köper inte det som dom flesta försvarar sig med " De är mjukmark, vattnet blir inte liggandes"
Bra för dig men det var det du skrev, utan EPS så flyter poolen upp……

Jag har också blivit kontaktad av personer med flytande pooler, poolbranchen består till för stor del av diversearbetare utan teknisk kompetens för detta enkla problem. Har du någon grundläggnde utbildning? 10cm makadam och/eller 10cm EPS spelar noll roll om dränering saknas och marken inte kan hantera vattnet. Allt handlar endast om EN enda sak för denna poolen, hur självdränerande marken är. Tar maken hand om vattnet så går det utmärkt. En annan sak poolbranchen verkar ha lokikproblem med är det faktum att en pool ofta är nergrävd och vatten rinner som bekant neråt, det ör alltså bara inte att lägga ”dränering” och tro att det löser problemet.

• Gilla
Viktorjansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.