53 421 läst ·
141 svar
53k läst
141 svar
Poolbygge under 80 tusen
Jag pysslar också med poolprojekt. Försöker även jag hålla nere kostnaderna även om jag inte satt någon budget. Berg ca 50 cm ner i marken gör att projektet just nu är i fasen borra och snigeldynamit. Tänker också betong. Blandad själv.
Vet inte om det är mig du syftar på men mina frågor är av nyfikenhet. Har också pysslat med ett mindre poolprojekt under hösten och ska inte heller ha liner. I min research kom jag fram till en helt annan kravbild för armering och betongkvalitet.B brozinic skrev:
Exakt vad menar du, speciellt med tanke på att den generella känslan är hellre budget och framåt än enligt standard och best knowledge i detta projekt. Det kanske är så att det är DIN kompetens som är låg?B brozinic skrev:
Så jag trampade på en tå? 😁F fsn skrev:
Detta ÄR ett budget projekt om du har missat det?
"enligt standard" ? vems standard? Europeiska poolbyggarförbundet? Kunde likaväl ha varit en ankdamm han gjuter..
Nej jag syftar inte på dig.N nybyggarn3 skrev:
Ser bra ut om man har råd att bygga en bunker-pool 😅 Är den dimensionerad att stå utan fyllnadsmassa runtom?
Nä, det gjorde jag inte. Jag har jobbat proffesionellt med det för 20 år se, gjutit ett 40-tal husgrunder, byggt min egen pool (enligt standard) och byggt bla bro. Vidare så har jag inte på nåt sätt kommenterat negativt då jag både noterat och skrev i inlägget du kommenterade att det är på en budget (du kände dig trots att jag tydligt skrev det, nödgad att kommentera det).B brozinic skrev:
Det är bara lite komiskt att det förekommer kommentarer som är skapligt berättigade som du kommenterar som ”hobbyingenjör som aldrig hållit i en hammare”. Jag avser att mena att det ksnske däger mest om dig och din kompetens?
Det finns tillverkare som har betongpool, en tillverkares instruktioner kan man titta på i brist på standarder. Det finns även många standarder som avser betongkonstruktioner. Du får leta själv.
Så då är du ingen distanskursingenjör? Varför blev tån klämd av mitt inlägg?F fsn skrev:Nä, det gjorde jag inte. Jag har jobbat proffesionellt med det för 20 år se, gjutit ett 40-tal husgrunder, byggt min egen pool (enligt standard) och byggt bla bro. Vidare så har jag inte på nåt sätt kommenterat negativt då jag både noterat och skrev i inlägget du kommenterade att det är på en budget (du kände dig trots att jag tydligt skrev det, nödgad att kommentera det).
Det är bara lite komiskt att det förekommer kommentarer som är skapligt berättigade som du kommenterar som ”hobbyingenjör som aldrig hållit i en hammare”. Jag avser att mena att det ksnske däger mest om dig och din kompetens?
Det finns tillverkare som har betongpool, en tillverkares instruktioner kan man titta på i brist på standarder. Det finns även många standarder som avser betongkonstruktioner. Du får leta själv.
Jag kan inte se vad du har kommenterat för något i TS inlägg som pekar på att min kommentar skulle landa på dig?
Känner du kanske någon ångest från ditt forna arbetsliv och allt fuskande man gjorde i husbyggnationer genom tiderna? Någon fuktplatta, eller enstegstätat fasad bakom dig?
Standarder är olika i varje land, gäller det ungern så är de där nog bra standard.
Tråden handlar inte om någon fabrikspool för 350k utan hur billigt han kan komma undan med ett tak på 80k.
Enligt den information jag lyckats får fram är krävs det mycket armering för att hålla nere sprickor till en nivå som gör att det håller tätt över tid, vilket är kritisk för att inte armeringen ska rosta. Jag hittade tillslut en betongingenjör i ett annat forum som projekterar många betongpooler, och ska man tro honom så ligger vi faktiskt lite underkant. Men då räknar man med 50 år hållbarhet.B brozinic skrev:
Den blir bara delvis nedgrävd i en slänt. Men det tror jag inte är ett problem.
80 tusen är ingen absolut summa, vill bara försöka göra det billigt och själv men ändå enligt ritningar såklart.F fsn skrev: