Spaerlan Spaerlan skrev:
Ser riktigt fint ut det dĂ€r. Ångrar att jag inte la min pool nĂ€rmre huset och att jag köpte ett pooltak med en gĂ„ng. Körde utan pooltak först och uppvĂ€rmningen blir dyr dĂ„ vĂ€rmen lĂ€cker ut medans med pooltaket behĂ„lls vĂ€rmen. Solen vĂ€rmer rejĂ€lt genom glaset. VĂ€rmepumpen behöver knappt gĂ„ nĂ„nting dĂ„ och man förlĂ€nger badsĂ€songen.
Kan bli lite trÄngt med skenorna till ett pooltak iofs nÀr poolen ligger sÄ nÀra huset. NÄgot att fundera pÄ i ett senare skede.
Men bor man i Ungern sÄ kanske vÀrmen inte Àr lika stort problem.

TÀnk pÄ att ha nÄgon drÀnering i teknikrummet om du fÄr en lÀcka dÀr inne och drÀnering runt poolen Àr vÀldigt viktigt.
Man vill inte ha 40m3 vatten sÄ nÀra inpÄ huset utan rejÀl drÀnering.
Smart med drĂ€nering i teknikrummet, ska ordna det med 👍

• Gilla
Babblaren
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Hur ska du fÄ den tÀt? Liner?
Tanken Àr att vi ska ha tÀtskikt och sedan kakel.

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
V Viktorjansson skrev:
Tanken Àr att vi ska ha tÀtskikt och sedan kakel.
Är du sĂ€ker pĂ„ att det inte tĂ€tskiktet kommer att spricka?

F
Appendix Appendix skrev:
Tacka Putler för att materialpriserna skenat i hela Europa.

Ungern Àr vÀl ett fÄ lÀnder som förtjÀnar det hela dock dÄ de Àr en av fÄ ryska allierade och en fiende till Ukraina

Slava Ukrainie! Heroiam Slava!
Putler, vilket jÀvla trams. Och vad fan har en pool byggd av nÄn i Ungern nÄt öht med Ukraina att göra? Har mycket kollegor i Ungern, generellt anser alla att Orban Àr en jÀvla gangster.

Betongpool pÄ nÄt sÀtt Àr vÀl förhÄllandevis vanligt i Sverige, min pool har tex betongstomme.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Är du sĂ€ker pĂ„ att det inte tĂ€tskiktet kommer att spricka?
VÄr vvs kille sÀger att det Àr ok. men vintern blir som i skÄne ungefÀr.

• Gilla
RikardHolm
  • Laddar…
F fsn skrev:
Putler, vilket jÀvla trams. Och vad fan har en pool byggd av nÄn i Ungern nÄt öht med Ukraina att göra? Har mycket kollegor i Ungern, generellt anser alla att Orban Àr en jÀvla gangster.

Betongpool pÄ nÄt sÀtt Àr vÀl förhÄllandevis vanligt i Sverige, min pool har tex betongstomme.
Tack, det gör vi med😊

• Gilla
sunesjunne och 2 till
  • Laddar…
Intressant och inspirerande projekt!
Tack för du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter! Jag har tittat pÄ pool idag, tidigare, och det gÄr att fÄ rÀtt fint för runt 100.000, inklusive vÀrme och trall med mera.

Bauhaus har solvÀrme för 1.800:- , det kanske finns nÄt liknande i Ungern som kan passa, om nu solen Àr framme sÄ mycket som du vittnar om! :-)

• Gilla
MĂ€lardrottningen och 2 till
  • Laddar…
V Viktorjansson skrev:
Blandar sjÀlv betong o jÀmnar ut och kör ner sjÀlv.
plattan kostade ca 10tkr med armering
Vet inte vad betong kostar i ungern men i Sverige kostar den hÀr 1450:- kubiken för K25 ska du sen ha i lite tÀtningsmedel i för att den ska vara vattentÀt sÄ tillkommer det nÄgra hundralappar per kubik.du behöver ca 2m3.
Armering ca 2500 kr för dubbelarmering , krÀvs ju i detta fallet
sÄ kanske 6000 för hela plattan+ moms.
Men visst gillar man att blanda sjÀlv sÄ :) eller sÄ kan man sitta och ta nÄgra öl nÀr man vÀntar pÄ att det ska hÀrda, mÄnga öl blir det för 2500 kr :P
Jag blandar gÀrna nÀr man behöver en tobola eller tvÄ, annars Àr det betydligt billigare att köpa fÀrdigt

Du verkar heller inte kunna rĂ€kna
. förstĂ„r inte vad du försöker bevisa nĂ€r jag bott dĂ€r i 10 Ă„r och kan
priserna

kan du inte svara i trÄden istÀllet för personligt meddelande

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Vet inte vad betong kostar i ungern men i Sverige kostar den hÀr 1450:- kubiken för K25 ska du sen ha i lite tÀtningsmedel i för att den ska vara vattentÀt sÄ tillkommer det nÄgra hundralappar per kubik.du behöver ca 2m3.
Armering ca 2500 kr för dubbelarmering , krÀvs ju i detta fallet
sÄ kanske 6000 för hela plattan+ moms.
Men visst gillar man att blanda sjÀlv sÄ :) eller sÄ kan man sitta och ta nÄgra öl nÀr man vÀntar pÄ att det ska hÀrda, mÄnga öl blir det för 2500 kr :p
Jag blandar gÀrna nÀr man behöver en tobola eller tvÄ, annars Àr det betydligt billigare att köpa fÀrdigt
Jo det Àr billigare om man inte behöver pumpbil med framkörning pÄ 3000kr och timpris pÄ 1500kr och dessutom flera personer till att fÄ det jÀmt.

V Viktorjansson skrev:
Jo det Àr billigare om man inte behöver pumpbil med framkörning pÄ 3000kr och timpris pÄ 1500kr och dessutom flera personer till att fÄ det jÀmt.
3 kubik blev det, 15cm tjock platta

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Du verkar heller inte kunna rĂ€kna
. förstĂ„r inte vad du försöker bevisa nĂ€r jag bott dĂ€r i 10 Ă„r och kan
priserna

kan du inte svara i trÄden istÀllet för personligt meddelande
Svara pÄ frÄgan dÄ?

• Haha
maria01
  • Laddar…
V Viktorjansson skrev:
För en tusing fÄr du en minidumper ett dygn, en kul sak som du kommer igen ett dörrhÄl med, att sloda en platta pÄ 21 m2 tar ju bara en halvtimma om man Àr van och sjÀlv, sen skura tar vÀl nÄn timme. men det har du vÀl redan gjort med din nuvarande platta.
Har gjutit flertalet plattor i olika storlekar oftast sjÀlv. senaste var pÄ 13*7 meter dÄ hade jag iofs en elektrisk slip, den innan var pÄ 14*9 meter. brann dock ifrÄn mig sÄ jag fick stÄlslipa 4-5 m2 typ

V Viktorjansson skrev:
3 kubik blev det, 15cm tjock platta
Ja bÀttre med lite tjockare betongplatta dÄ man blandar sjÀlv.
Man fÄr ju inte samma kvalitet som fÀrdig.
Viktigast Àr ÀndÄ armeringen.
Du hade vÀl dubbel?
Bra med cementsten dÄ kan du ju fÄ in diverse belysning mm lÀtt.

M mrmixter skrev:
För en tusing fÄr du en minidumper ett dygn, en kul sak som du kommer igen ett dörrhÄl med, att sloda en platta pÄ 21 m2 tar ju bara en halvtimma om man Àr van och sjÀlv, sen skura tar vÀl nÄn timme. men det har du vÀl redan gjort med din nuvarande platta.
Har gjutit flertalet plattor i olika storlekar oftast sjÀlv. senaste var pÄ 13*7 meter dÄ hade jag iofs en elektrisk slip, den innan var pÄ 14*9 meter. brann dock ifrÄn mig sÄ jag fick stÄlslipa 4-5 m2 typ
Jo jag gjöt bÄde husplattan o poolen sjÀlv, gör du sjÀlv sÄ har du tiden pÄ din sida. och kostnader.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.