53 419 lĂ€st ·
141 svar
53k lÀst
141 svar
Poolbygge under 80 tusen
Smart med drĂ€nering i teknikrummet, ska ordna det med đSpaerlan skrev:
Ser riktigt fint ut det dÀr. à ngrar att jag inte la min pool nÀrmre huset och att jag köpte ett pooltak med en gÄng. Körde utan pooltak först och uppvÀrmningen blir dyr dÄ vÀrmen lÀcker ut medans med pooltaket behÄlls vÀrmen. Solen vÀrmer rejÀlt genom glaset. VÀrmepumpen behöver knappt gÄ nÄnting dÄ och man förlÀnger badsÀsongen.
Kan bli lite trÄngt med skenorna till ett pooltak iofs nÀr poolen ligger sÄ nÀra huset. NÄgot att fundera pÄ i ett senare skede.
Men bor man i Ungern sÄ kanske vÀrmen inte Àr lika stort problem.
TÀnk pÄ att ha nÄgon drÀnering i teknikrummet om du fÄr en lÀcka dÀr inne och drÀnering runt poolen Àr vÀldigt viktigt.
Man vill inte ha 40m3 vatten sÄ nÀra inpÄ huset utan rejÀl drÀnering.
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 656 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 656 inlÀgg
Putler, vilket jÀvla trams. Och vad fan har en pool byggd av nÄn i Ungern nÄt öht med Ukraina att göra? Har mycket kollegor i Ungern, generellt anser alla att Orban Àr en jÀvla gangster.Appendix skrev:
Betongpool pÄ nÄt sÀtt Àr vÀl förhÄllandevis vanligt i Sverige, min pool har tex betongstomme.
Tack, det gör vi medđF fsn skrev:
Intressant och inspirerande projekt!
Tack för du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter! Jag har tittat pÄ pool idag, tidigare, och det gÄr att fÄ rÀtt fint för runt 100.000, inklusive vÀrme och trall med mera.
Bauhaus har solvÀrme för 1.800:- , det kanske finns nÄt liknande i Ungern som kan passa, om nu solen Àr framme sÄ mycket som du vittnar om!
Tack för du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter! Jag har tittat pÄ pool idag, tidigare, och det gÄr att fÄ rÀtt fint för runt 100.000, inklusive vÀrme och trall med mera.
Bauhaus har solvÀrme för 1.800:- , det kanske finns nÄt liknande i Ungern som kan passa, om nu solen Àr framme sÄ mycket som du vittnar om!
Vet inte vad betong kostar i ungern men i Sverige kostar den hÀr 1450:- kubiken för K25 ska du sen ha i lite tÀtningsmedel i för att den ska vara vattentÀt sÄ tillkommer det nÄgra hundralappar per kubik.du behöver ca 2m3.V Viktorjansson skrev:
Armering ca 2500 kr för dubbelarmering , krÀvs ju i detta fallet
sÄ kanske 6000 för hela plattan+ moms.
Men visst gillar man att blanda sjÀlv sÄ
Jag blandar gÀrna nÀr man behöver en tobola eller tvÄ, annars Àr det betydligt billigare att köpa fÀrdigt
Jo det Àr billigare om man inte behöver pumpbil med framkörning pÄ 3000kr och timpris pÄ 1500kr och dessutom flera personer till att fÄ det jÀmt.M mrmixter skrev:Vet inte vad betong kostar i ungern men i Sverige kostar den hÀr 1450:- kubiken för K25 ska du sen ha i lite tÀtningsmedel i för att den ska vara vattentÀt sÄ tillkommer det nÄgra hundralappar per kubik.du behöver ca 2m3.
Armering ca 2500 kr för dubbelarmering , krÀvs ju i detta fallet
sÄ kanske 6000 för hela plattan+ moms.
Men visst gillar man att blanda sjÀlv sÄeller sÄ kan man sitta och ta nÄgra öl nÀr man vÀntar pÄ att det ska hÀrda, mÄnga öl blir det för 2500 kr
Jag blandar gÀrna nÀr man behöver en tobola eller tvÄ, annars Àr det betydligt billigare att köpa fÀrdigt
För en tusing fÄr du en minidumper ett dygn, en kul sak som du kommer igen ett dörrhÄl med, att sloda en platta pÄ 21 m2 tar ju bara en halvtimma om man Àr van och sjÀlv, sen skura tar vÀl nÄn timme. men det har du vÀl redan gjort med din nuvarande platta.V Viktorjansson skrev:
Har gjutit flertalet plattor i olika storlekar oftast sjÀlv. senaste var pÄ 13*7 meter dÄ hade jag iofs en elektrisk slip, den innan var pÄ 14*9 meter. brann dock ifrÄn mig sÄ jag fick stÄlslipa 4-5 m2 typ
Jo jag gjöt bÄde husplattan o poolen sjÀlv, gör du sjÀlv sÄ har du tiden pÄ din sida. och kostnader.M mrmixter skrev:För en tusing fÄr du en minidumper ett dygn, en kul sak som du kommer igen ett dörrhÄl med, att sloda en platta pÄ 21 m2 tar ju bara en halvtimma om man Àr van och sjÀlv, sen skura tar vÀl nÄn timme. men det har du vÀl redan gjort med din nuvarande platta.
Har gjutit flertalet plattor i olika storlekar oftast sjÀlv. senaste var pÄ 13*7 meter dÄ hade jag iofs en elektrisk slip, den innan var pÄ 14*9 meter. brann dock ifrÄn mig sÄ jag fick stÄlslipa 4-5 m2 typ