53 421 läst ·
141 svar
53k läst
141 svar
Poolbygge under 80 tusen
I detta priset ingår inget pooltak då det kostar 80 tkr bara det, kanske blir senare när det finns mer pengar. i priset ska helst allt ingå med uppvärmning o filter o pump så allt utom pooltak,A avdpos skrev:Lycka till!
Rekommenderar att inte hålla dig för hårt vid summan och snåla för mycket. Det finns många bra saker som kostar några kronor.
Ett tak som man kan bada förlänger exempelvis säsongen minst en 1 månad per år (sett till mig och min grannes användning). Och mitt tak gör att jag värmer otroligt lite med luftvärmepumpen under det mesta av tiden
Men jag är jättenyfiken på en uppställning av vad du tänker ska kosta 80 000.
Så kan vi ge lite goda råd om vad du missat längsmed vägen
Intressant. Hur ska du få den tät? Liner?
Ser riktigt fint ut det där. Ångrar att jag inte la min pool närmre huset och att jag köpte ett pooltak med en gång. Körde utan pooltak först och uppvärmningen blir dyr då värmen läcker ut medans med pooltaket behålls värmen. Solen värmer rejält genom glaset. Värmepumpen behöver knappt gå nånting då och man förlänger badsäsongen.
Kan bli lite trångt med skenorna till ett pooltak iofs när poolen ligger så nära huset. Något att fundera på i ett senare skede.
Men bor man i Ungern så kanske värmen inte är lika stort problem.
Tänk på att ha någon dränering i teknikrummet om du får en läcka där inne och dränering runt poolen är väldigt viktigt.
Man vill inte ha 40m3 vatten så nära inpå huset utan rejäl dränering.
Kan bli lite trångt med skenorna till ett pooltak iofs när poolen ligger så nära huset. Något att fundera på i ett senare skede.
Men bor man i Ungern så kanske värmen inte är lika stort problem.
Tänk på att ha någon dränering i teknikrummet om du får en läcka där inne och dränering runt poolen är väldigt viktigt.
Man vill inte ha 40m3 vatten så nära inpå huset utan rejäl dränering.
Ja det är ju inte så rättvisande att skryta om billig pool när det är ett land med 25% av kostnadsnivån i Sverige.LaszloToth skrev:
Här är ju dessutom det rätt svårt att bygga betongpooler utomhus vad jag förstått utan det är linervarianter som gäller. Är det frostfritt klimat kan ju även en glad klåpare bygga pool själv med hink och spade.
Tacka Putler för att materialpriserna skenat i hela Europa.F fsn skrev:
Ungern är väl ett få länder som förtjänar det hela dock då de är en av få ryska allierade och en fiende till Ukraina
Slava Ukrainie! Heroiam Slava!
Vad duktig du är på att räkna. Det skiljer inte många kronor på byggmaterial mellan sverige och Ungern.Appendix skrev:
Ja det är ju inte så rättvisande att skryta om billig pool när det är ett land med 25% av kostnadsnivån i Sverige.
Här är ju dessutom det rätt svårt att bygga betongpooler utomhus vad jag förstått utan det är linervarianter som gäller. Är det frostfritt klimat kan ju även en glad klåpare bygga pool själv med hink och spade.