Fairlane Fairlane skrev:
19 år och arbetslös antyder annat, men du kan ha rätt. 😉
Fick den uppfattningen att pojkvännen varit arbetslös i 19 år. Kan iof vara 19 år och aldrig haft ett jobb
 
  • Gilla
  • Haha
Markus__ och 7 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Fick den uppfattningen att pojkvännen varit arbetslös i 19 år. Kan iof vara 19 år och aldrig haft ett jobb
Vad ska han med jobb till när han tjänar så mycket på TS lägenhet?
 
  • Haha
  • Gilla
Riedern och 16 till
  • Laddar…
Kan inte minnas att jag avtalat något med mina svärföräldrar när jag flyttade ihop med min fru. Hon har inte heller avtalat något med mina föräldrar.

Känns väldigt märkligt alltihop. Låt barnen själva få hantera och ta ansvar för sina kostnader.
Om jag som förälder skulle köpa något liknande till mina barn då hade jag bara tagit det med mitt barn. Hade även bistått med hjälp kring ett upplägg på ägandet som jag skulle komma överens med mitt barn om.
Om mitt barn sen skulle bli sambo med någon kvittar, de skulle få lösa sin egen ekonomi själva.
 
  • Gilla
JLKR och 14 till
  • Laddar…
Har ni funderat över hur det går när dottern ringer: -"Mamma. Slemmige Zigge har spelat bort studiebidraget så nu kan du bara få halva hyran"!
Vad är planen då?
 
  • Haha
George205 och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Har ni funderat över hur det går när dottern ringer: -"Mamma. Slemmige Zigge har spelat bort studiebidraget så nu kan du bara få halva hyran"!
Vad är planen då?
Du menar, han får bara använda gaffeln men inte kniven. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
George205 och 7 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Att dela 50/50 på månadsavgift är ok men en del av låneränta är sisådär ok.
Hon håller inte med att vi föräldrarna tänker hos en engångssumma för allt som vi köpte ny till lägenheten och som båda 2 kommer att använda.
Om ni skulle haft honom som hyresgäst skulle ni ju inte bara ta det baserat på månadsavgiften. Kolla vad liknande lägenheter kostar att hyra per månad. Han borde betala runt hälften av det. Maskiner och husgeråd som ni gett er dotter behåller väl hon och bestämmer väl hon över. Så basera hyran endast som omöblerad lägenhet delat på två (och kanske 90% av det då det är er del)
 
  • Gilla
Blauvinge och 1 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….
Vilken jättegullig kille hon har som anpassar sig efter henne! Vad skönt för er att han åker med så hon inte blir ensam. Det är inte så lätt att göra sig hemmastadd på en ny ort och det blir jätteskönt för henne att ha någon att dela alla nya intryck med.
Hade det varit jag, så hade jag betalat hans resa dit eftersom han är arbetslös.

Er dotters pojkvän är inte inneboende eller en andrahandshyresgäst. Du måste börja se honom som en del av familjen (oavsett vad du tycker om honom). De är ett vuxet par och hur de gör med sin ekonomi är deras business. Om er dotter frågar dig till råds om ekonomin så ska du säga snälla och kloka saker som får henne att må bra. T ex att i ett förhållande så hjälps man åt och delar t ex kostnader så rättvist man kan. Huvudsaken är att man är överens och man kan behöva prata om sånt som ekonomi ofta. Berätta att det är vanligt att man blir osams om pengar så det är bra om man planerar före och kommer överens om vad som gäller.

Om dottern och du äger lgh gemensamt så har ni ett gemensamt ansvar för kostnaderna. Tala om exakt vad som kostar varje månad så hon kan lägga upp en plan. Kolla de första månaderna att hon kommer ihåg räkningar och att det funkar att betala. Sen släpper du det och låter henne fråga om hon behöver hjälp. Mina barn misslyckades lite till en början, men det rätade upp sig när de fattade.

Problemet med din post är att du tror det här handlar om pengar när det egentligen bara handlar om föräldraskap.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MMKHammar och 49 till
  • Laddar…
Har läst igenom det mesta. Det finns flera aspekter att fundera på här.

Vi hade en liknande situation, men där ägde dottern lägenheten, och vi skrev ett gåvobrev på pengarna hon fick för att köpa den, där det står att pengarna och det som i framtiden ersätter pengarna är hennes enskilda egendom. Nu hade hon ingen pojkvän, däremot en gammal klasskamrat som flyttade in och hyrde ena sovrummet. Månadsavgiften var 5000 och en beräknad räntekostnad var 1000 kr per månad, så han fick betala 3000 i hyra till henne, plus givetvis hälften av el och andra räkningar som hörde till hushållet, så den biten är inget konstigt.

Hans månadsavgift är självklar, halva hyran plus halva räntekostnaden till henne, hon betalar sedan hela räntekostnaden vidare till dig (eventuellt halva räntekostnaden om ni vill bjuda henne på den). Därtill eventuellt en mindre summa för att de hyr möblerat.

Ägandet däremot är knepigt, för även om du köper lägenheten till henne och står som ägare till 90% så är den köpt i syfte att han ska flytta in och blir därmed föremål för samägande enligt sambolagen. Risken är därmed stor att han har rätt att kräva halva värdet av bostaden om de flyttar isär, likaså hälften av möbler och sådant som är inskaffat för den gemensamma bostaden. Vem som har betalat spelar faktiskt ingen roll enligt lagen.

Men den stora frågan här, som jag ser det är inte hur ni ska få honom att betala för hälften av inköp, renoveringar mm på ett rimligt sätt, utan om ni ser en risk för att förhållandet inte håller i längden och att han då kan komma att kräva bodelning enligt sambolagen.

För det är ju inte så att man MÅSTE följa sambolagen, är man överens om att det är ni som äger allt och att dottern och hennes partner bara hyr möblerat av er är det ju inget problem.

Räknar man med att förhållandet ska hålla är det ju inget problem, då är det bara att göra klart för dem hur ni ser på ett framtida övertagande av lån och ägande.
 
  • Gilla
Finnveden och 2 till
  • Laddar…
Om/när jag själv hamnar i samma situation kommer jag uppmuntra till att dela på boendekostnaden.
I boendekostnaden ingår avgift till BRF, hemförsäkring, elnät och elförbrukning samt räntan på lånet (med resonemanget att denna är inbakat i hyran i en hyreslägenhet).
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Leo2021 Leo2021 skrev:
Vilken jättegullig kille hon har som anpassar sig efter henne! Vad skönt för er att han åker med så hon inte blir ensam. Det är inte så lätt att göra sig hemmastadd på en ny ort och det blir jätteskönt för henne att ha någon att dela alla nya intryck med.
Hade det varit jag, så hade jag betalat hans resa dit eftersom han är arbetslös.

Er dotters pojkvän är inte inneboende eller en andrahandshyresgäst. Du måste börja se honom som en del av familjen (oavsett vad du tycker om honom). De är ett vuxet par och hur de gör med sin ekonomi är deras business. Om er dotter frågar dig till råds om ekonomin så ska du säga snälla och kloka saker som får henne att må bra. T ex att i ett förhållande så hjälps man åt och delar t ex kostnader så rättvist man kan. Huvudsaken är att man är överens och man kan behöva prata om sånt som ekonomi ofta. Berätta att det är vanligt att man blir osams om pengar så det är bra om man planerar före och kommer överens om vad som gäller.

Om dottern och du äger lgh gemensamt så har ni ett gemensamt ansvar för kostnaderna. Tala om exakt vad som kostar varje månad så hon kan lägga upp en plan. Kolla de första månaderna att hon kommer ihåg räkningar och att det funkar att betala. Sen släpper du det och låter henne fråga om hon behöver hjälp. Mina barn misslyckades lite till en början, men det rätade upp sig när de fattade.

Problemet med din post är att du tror det här handlar om pengar när det egentligen bara handlar om föräldraskap.
Och jag som skrattade gott i början, för jag trodde du var ironisk. Men du menar verkligen allvar?😬
 
rataxes skrev:
Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….
Jag kan inte svara på om andra förstått dig, men är det inte korrekt att din dotter först flyttade in i en renoverad och möblerad lägenhet (50 000 kr prylar) utan att ha köpt något själv (motsvarande bara resväska) och därefter flyttade pojkvännen in utan bohag?

Det är inte ovanligt att ena parten redan har en bostad där den andra flyttar in senare.
 
  • Gilla
Finnveden och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ägandet däremot är knepigt, för även om du köper lägenheten till henne och står som ägare till 90% så är den köpt i syfte att han ska flytta in och blir därmed föremål för samägande enligt sambolagen. Risken är därmed stor att han har rätt att kräva halva värdet av bostaden om de flyttar isär, likaså hälften av möbler och sådant som är inskaffat för den gemensamma bostaden. Vem som har betalat spelar faktiskt ingen roll enligt lagen.
Nja, det är inte halva värdet av bostaden som ska delas vid separation utan halva värdet av det som respektive sambopart äger. Den del som TS äger ingår inte i samboegendomen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Släpp iden om att få ersättning från en arbetslös 19åring. Se till att dottern har sina papper i ordning och inte tar på sig skulder o hans vägnar.

Om dottern väljer bort den oduglige pojkvännen kommer det vara omöljligt att bli av med honom om han dessutom köpt in sig på något vis.
 
  • Gilla
Langos och 5 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Nej jag förstår inte vart du vill komma.
Eller rättare sagt, jag har mina misstankar och gillar dem inte alls.
 
  • Gilla
Langos och 4 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Det låter som att ni ska be henne göra slut med pojkvännen.

Nu låter jag ju som en surgubbe, men hade mina blivande svärföräldrar betett sig så som ni gör hade jag nog gjort allt för att inte blanda mig med den familjen.

Du har gett din dotter en gåva värd X pengar, vad hon gör med det sen är helt upp till henne.

Om nu pojkvännen bidrog med x*2, hur mycket ska din dotter betala då?

Det kan ju vara en skidstuga, ett semesterboende i Spanien, en sprillans ny bil eller vad som helst - inget din dotter äger men väl nyttjar. Vilken månadskostnad blir det?
 
  • Gilla
Zevv och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.