P
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?

• Gilla
  • Wow
ALXBSN och 4 till
  • Laddar…
Halva bokostnaden rätt av. Ränta men ej amortering inräknat, dvs.
Om ni renoverat för egna medel får ni väl räkna ränta på halva den investeringen, typ. Oavsett så kommer det ju bli ekonomiskt fördelaktigt för de båda då de ej har varsin lägenhet.

• Gilla
__daniel och 13 till
  • Laddar…
Tänk till så att pojkvännen inte får rätt till halva lägenheten vid separation. Om er dotter bott där innan ska det inte vara något problem men om de flyttar in tillsammans kan lägenheten ses som inköpt för gemensamt bruk och därmed kan han få rätt till halva värdet.

• Gilla
  • Älska
Kungen_283746 och 50 till
  • Laddar…
P
R RiKr skrev:
Halva bokostnaden rätt av. Ränta men ej amortering inräknat, dvs.
Om ni renoverat för egna medel får ni väl räkna ränta på halva den investeringen, typ. Oavsett så kommer det ju bli ekonomiskt fördelaktigt för de båda då de ej har varsin lägenhet.
Med renovering menar jag målarfärg, tapeter, mm. Allt som behövs fr golv till tak till en tom lägenhet.
Alla hushållsapparater i köket, porslin, bestick, mm.
Pojkvännen kommer med resväska och tandborste. Han bidrar inte med något t alls.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
dennis svensson och 4 till
  • Laddar…
Vill du att han ska gå in som delägare och äga 50%?

• Gilla
Emanuel Björnler och 2 till
  • Laddar…
Vad betalar dottern? Det hade varit viktigt för mig att de betalar samma summa.

• Gilla
dennis svensson och 8 till
  • Laddar…
Om pojkvännen ändrar sig, så kan jag gärna bo där gratis och spara undan en del av pensionen.😆

• Haha
  • Gilla
vintersolen och 11 till
  • Laddar…
Vad menas med "vi har precis skaffat en bostadsrätt" i detta fallet? Betyder det att du står med på kontraktet eller är det bara dina pengar som är inblandade? I vilket fall som helst så är det ett spännande utgångsläge om de redan var ihop innan bostaden införskaffades. (och är stor nog för en familj?) Avtal om enskild egendom är väl bäst utgångsläge och kanske inte så svårt att få till om ni har en fungerande relation till pojkvännen då det borde gå att förklara att ni har gått in med era pengar för att ge ert barn en bra start i vuxenlivet, och att ni skulle känna er tryggare inför framtiden oavsett hur den ser ut? Men det finns bättre juridik-rävar på forumet så jag antar att du får ett par bra förslag och hänvisningar när som helst.

• Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Hej

Vem är det som äger bostadsrätten idag?
Är det dottern så är det hon som bestämmer vad pojkvännen ska betala.

Beroende på hur seriöst förhållandet är så är det rimligt att pojkvännen betalar hälften, antingen hälften av de verkliga kostnaderna eller hälften utifrån deras inkomster. Då är det ingen fisk att en bodelning måste göras när förhållandet tar slut. De bara till att dottern bor själv i lägenheten några månader.

• Gilla
Dick Wilson och 3 till
  • Laddar…
Just så, annars har pojkvännen rätt till hälften av satsade medel vid ev separation.

• Gilla
vickentur
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Vill du att han ska gå in som delägare och äga 50%?
Nej

rataxes skrev:
Nej
Vad vill du han ska betala för då?
Ditt arbete och materialkostnad?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Enklast på kort sikt är väl om dottern äger allt, separerar de så kan hon bo kvar och utan någon ny ekonomisk reglering. De delar då på de dagliga kostnaderna, ev. med någon extra hyra för pojkvännen.
Hur är det med t.ex. bil. finns det sådana också, vem är ägare?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Han betalar...

Halva räntan efter ränteavdrag. Halva avgiften minus så mycket som brf:en amorterar. Halva elen och försäkringen. Men sen så ska ha inte heller stå för reparationer underhåll och renovering då heller.

• Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
P
B Backspegel skrev:
Vad betalar dottern? Det hade varit viktigt för mig att de betalar samma summa.
Hon kommer att stå för manadsavgi
FredrikR FredrikR skrev:
Vad vill du han ska betala för då?
Ditt arbete och materialkostnad?
Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.