106 038 läst ·
630 svar
106k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Får jag fråga varför dottern inte bidragit alls?
Om man tar ett helikopterperspektiv så verkar det som du inte tycker att ditt arbete (och investering) respekteras. Men det får du leva med - det är ju din (till 90%) lägenhet.
Inte står man där och bugar och bockar och bjuder på bullar när hyresvärden målar om vardagsrummet. Så är det.
Inte står man där och bugar och bockar och bjuder på bullar när hyresvärden målar om vardagsrummet. Så är det.
Du måste också fundera över konsekvenserna ifall de separerar. Om han betalat för 50% av inventarierna kommer han också ha rätt att ta med sig de därifrån. Det kan bli riktigt stökigt ifall de separerar utan att vara sams. Ur det perspektivet är det väldigt mycket enklare ifall du och din dotter äger allt och han står för hälften av löpande kostnader som månadsavgift och likn.rataxes skrev:
Jag tycker inte alls det är konstigt att hyresvärden vill ha betalt för hyra av inredning i bostaden. Allt har ju en avskrivningstid och en kostnad.
Vilken annan hyresvärd bjuder på sånt?
Sen att den ena hyresgästen är ens egna barn kan ju såklart påverka. Men det är inte rätt mot barnen heller att bjuda på allt för all framtid. De kommer inte bli vuxna förrän de måste.
Det vet man väl med sig själv fast man står mitt i livet, jag skulle inte kliva upp 5:20 varje dag om jag fick lön och räkningar betalda ändå.
Ta väl vald hyra av barnen men låt dem själva fördela kostnaden sinsemellan. Hittar de ett billigare boende så får de väl flytta.Vill er dotter bjuda grabben på boende så får hon väl göra det. Ni ska inte behöva bjuda om ni inte vill.
Vilken annan hyresvärd bjuder på sånt?
Sen att den ena hyresgästen är ens egna barn kan ju såklart påverka. Men det är inte rätt mot barnen heller att bjuda på allt för all framtid. De kommer inte bli vuxna förrän de måste.
Det vet man väl med sig själv fast man står mitt i livet, jag skulle inte kliva upp 5:20 varje dag om jag fick lön och räkningar betalda ändå.
Ta väl vald hyra av barnen men låt dem själva fördela kostnaden sinsemellan. Hittar de ett billigare boende så får de väl flytta.Vill er dotter bjuda grabben på boende så får hon väl göra det. Ni ska inte behöva bjuda om ni inte vill.
Ni föräldrar har väl gett allt det ni köpte till dottern? Eller tänker ni att hon bara får låna sakerna? Det är ju helt orimligt att pojkvännen ska betala er för något som dottern har fått som gåva och lika orimligt att han ska betala för något som hon bara har till låns.rataxes skrev:
Det som känns rimligt däremot är att säga till dottern att så länge hon bor själv får hon bo där väldigt subventionerat genom att bara betala månadsavgiften, men nu när de blir två bör de ha råd att betala mer, kanske uppemot dubbla månadsavgiften (så länge det inte överstiger räntekostnader etc).
Det låter som om ni föräldrar behöver släppa taget. Tror jag hade hittat all inredning i kartonger på uppfarten om jag kommit med liknande förslag om att ta betalt av pojkvän/flickvän för bruk av inventarier i deras första lya. Om ni vill att dottern ska bli vuxen så måste hon själv få besluta hur detta ska göras. Det enda andra rimliga alternativet är att du hämtar kaffeskedar och allt vad det är som du tycker är ditt och låter ungdomarna rådda sin inredning själva. De grejar det!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Då får dottern dra av 10% av renoveringar, t.ex. badrum, nytt kök.rataxes skrev:
Tycker att ni ska besöka en lämplig jurist för få hjälp med att skriva ett juridisk dokument om ägandet.
Viktigt att det står klart att lägenhet inte har införskaffas för ett samboförhållande.
Dom som bor i lägenheten bör dela på boendekostnaderna rakt av.rataxes skrev:
Dom som äger lägenheten får stå för amorteringen och renoveringskostnader.
Otroligt snålt att försöka få någon som inte är ägare att betala av renoveringen, det var ju ditt val.
Vill du tjäna pengar på lägenheten gör du inte det genom att ta betalt av familj. Då borde du istället hyra ut den till någon utomstående.
Gå inte in på detaljer, ni sätter en månadskostnad som de får betala, dvs en form av hyra.rataxes skrev:
Vad ni sedan gör med de pengarna är upp till er t.ex. amortera på lägenhet, spara, semesterresa, god whisky, månadspeng till vuxen dotter, osv.
Krångla inte till det!
Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!P Pin skrev:Både pojkvännen och din dotter flyttar in utan att ha spenderat ett öre.
Har dottern fått kaffebryggaren av dig eller är det din och du vill ha tillbaka den när hon flyttar från lägenheten? Om dottern fått den av dig så är det upp till henne. Även om det är din brödrost så tycker jag det är upp till dottern hur hon (och pojkvännen eller gäster) brukar det som står i lägenheten.
Varför har inte dottern själv skaffat inredningen?
Målarfärgen sitter fast i lägenheten som du äger så den är din och alla förändringar i värdet på läge tillfaller dig. Därför ska varken pojkvännen eller dottern betala för färgen.
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….