Farstatjej90
rataxes skrev:
Lägenheten är min med 90%
10% dottern. Krav fr brf
Detta är problemet med att "ge" någon en lägenhet på det här sättet för du kommer aldrig sluta se det som din lägenhet. För det är det.
Så om din dotter vill måla väggarna gröna säger du nej.
Men då är det inte hennes lägenhet. Grejen med en egen lägenhet är att man får göra som man vill..... Nu lägger du dig till och med i om hennes pojkvän använder "din" spis.
Jag tror det hade varit mycket bättre om du och din dotter hittade ett annat sätt för henne att bo.🤔

FÖR ÖVRIGT ! Alla ni som hatade när jag sa att jag sparar pengarna i mina barns egna namn ni borde tänka på TS. Ni kommer stå och sura över att pojk- och flickvänner använder "er" kaffebryggare och sånt...
 
  • Gilla
  • Älska
Zevv och 15 till
  • Laddar…
Jag hade utgått från vad en motsvarande hyresrätt kostat. Därefter gett dem den rabatt jag tycker är lämpligt.

Man kan också lägga hyran på xkr och ge sin dotter ett bidrag genom att stå för försäkringar, SL kortet osv om man vill stå för levnadskostnader för sitt barn, men inte för pojkvännens.


Oavsett så skulle jag inte ge dem varsin hyresavi, den ställer man ut till dottern, som också står på kontraktet. Annars lägger man sig i och det blir bara konstigt. Dessutom är det olämpligt att pojkvännen får ett eget hyreskontrakt oavsett summa, du vill att din dotter ska ha ensam rätt att bo kvar om de går isär.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L
Nu känner jag inte den 19-årige arbetslöse blivande sambon. Men förhoppningsvis och kanske inte helt osannolikt har han större framtidsplaner än att bara leva gott på TS dotters familj. Han är ju trots allt "bara" 19, så oerhört upprörande är nog inte hans arbetslöshet för stunden. Om han så "bara" betalar halva hyran och de dagliga omkostnaderna (mat, el mm) så nog är väl det också ett avsevärt ekonomiskt stöd till den studerande dottern?

Ännu ett perspektiv: ett mig bekant yngre par flyttade nyligen till London. Flickans föräldrar är mycket förmögna och har köpt henne lägenhet där. Detta för att hon ska genomföra en spetsutbildning som lär leda till toppjobb. Hon har under hela sin uppväxt haft ett mycket starkt ekonomiskt stöd och har därför kunnat gå de bästa skolorna och utbildningarna som till fullo utvecklat hennes talanger och begåvning. Dock är hon svag i sig själv, har lätt till osäkerhet, ensamhetskänslor och dåligt mående. Den medflyttade pojkvännen är i själva verket hennes stöd - han till och med följer henne fram och tillbaka mellan hemmet och utbildningen om dagarna, lagar all mat och sköter hushållet - SAMT betalar halva månadsavgiften och de löpande kostnaderna. Allt detta för att flickvännen ska kunna gå hela vägen till en fantastisk karriär. Förhoppningsvis är hennes föräldrar väldigt tacksamma för denne pojkvän/personliga assistent/mänskliga snuttefilt som kastar bort sin egen tid för att finnas där för dottern medan de själva ägnar sig åt sina egna höginkomstarbeten och fritidsintressen.
 
  • Gilla
Nallebjo och 5 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Är du nöjd?
Som på en allmän undran, svarar jag, -Ja!

Men frågan kvarstår likväl. Det finns en uppenbar möjlighet att Slemmige Zigge slutar betala sin del men vill bo kvar. Vilken är planen vid ett sådant scenario. För det är ju inte osannolikt att en slarver sätter sprätt på pengarna istället för att betala tråkig hyra. Varför skall han göra det när tjejen redan bor där? Något sådant, kanske han tänker?
 
L Lärospånet skrev:
Nu känner jag inte den 19-årige arbetslöse blivande sambon. Men förhoppningsvis och kanske inte helt osannolikt har han större framtidsplaner än att bara leva gott på TS dotters familj. Han är ju trots allt "bara" 19, så oerhört upprörande är nog inte hans arbetslöshet för stunden. Om han så "bara" betalar halva hyran och de dagliga omkostnaderna (mat, el mm) så nog är väl det också ett avsevärt ekonomiskt stöd till den studerande dottern?

Ännu ett perspektiv: ett mig bekant yngre par flyttade nyligen till London. Flickans föräldrar är mycket förmögna och har köpt henne lägenhet där. Detta för att hon ska genomföra en spetsutbildning som lär leda till toppjobb. Hon har under hela sin uppväxt haft ett mycket starkt ekonomiskt stöd och har därför kunnat gå de bästa skolorna och utbildningarna som till fullo utvecklat hennes talanger och begåvning. Dock är hon svag i sig själv, har lätt till osäkerhet, ensamhetskänslor och dåligt mående. Den medflyttade pojkvännen är i själva verket hennes stöd - han till och med följer henne fram och tillbaka mellan hemmet och utbildningen om dagarna, lagar all mat och sköter hushållet - SAMT betalar halva månadsavgiften och de löpande kostnaderna. Allt detta för att flickvännen ska kunna gå hela vägen till en fantastisk karriär. Förhoppningsvis är hennes föräldrar väldigt tacksamma för denne pojkvän/personliga assistent/mänskliga snuttefilt som kastar bort sin egen tid för att finnas där för dottern medan de själva ägnar sig åt sina egna höginkomstarbeten och fritidsintressen.
Ja, så kan det också vara. Men TS har fått mig att ana att Zigge är en lyckosökare och inte en socialtant.
 
  • Haha
Lärospånet
  • Laddar…
P
Man kan inte ta ut en avgift på dotterns kompisar också? Jag tänker att de skall ju inte kunna hänga en nyrenoverad lägenhet utan att pröjsa.
 
  • Gilla
  • Haha
Nallebjo och 16 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad skulle det vara med för belop som ny student?
Jag har ett barn i ungefär samma ålder hemma och när det inom kort är dags att flytta hemifrån kan man tänka sig att studenten bidrar lite själv, men också att man får ärva möbler och husgeråd om man inte har råd. Eller så ger man bort allt nytt till dottern som ett startpaket, men inte med förbehållet att pojkvännen ska betala hyra för kaffebryggaren och teskeden.
 
  • Gilla
Finnveden och 7 till
  • Laddar…
När jag hade bostadsrätt bodde först en kompis inneboende några månader och sen kom nuvarande hustrun in i bilden. I båda fallen kollade jag på mina månadskostnader för avgift, hemförsäkring, ränta och mat. Resultatet var att maten med två i hushållet stod för ungefär hälften, så inneboende tog matkontot och jag resten. Renoveringar och amortering kom ju inte någon inneboende till godo eftersom jag fick hela vinsten vid försäljning. Det var dessutom en smidig lösning.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Jag tror de flesta förstått vad ni tycker. Eftersom inte er dotter investerat något heller utan det är ni så sätter ni den avgiften ni vill för hela boendet och låter ungdomarna fördela den bäst de vill.
Om ni ändå vill vara inne och peta så sätter ni en överavgift som ni själva sparar undan och ger som gåva till er dotter när nu anser hon skall ha den. Dock kan jag tycka det är att lura pojkvännen lite. Era 50.000:- är värda noll eller ingenting i det stora hela per månad kan jag tycka då ni ändå hade köpt det, med eller utan pojkvän.
Vad bör avgiften innefatta enligt mig då?
Räntan, avgiften till brf, el, bredband, försäkring samt eventuell värme och vatten.
 
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Ja som sagt det viktigaste här är nog ett samboavtal som skyddar kapitalet vid ev. separation.

Sedan, vad en sambo som flyttar in skall betala är alltid en knepig fråga. Allas situationer är olika.

Men om jag väljer att sponsra mina barns boende under en period, ex. studier. Så gör jag det med en lämplig summa om jag tycker att jag har råd med det. Jag hjälper självklart till med praktiskt arbete i den mån jag kan, utan att man diskuterar någon ersättning för det. Lite praktiskt arbete gör jag för övrigt åt min son just nu, han tjänar totalt med bonus typ 50 000 mer än jag i månaden. Och han har en sambo som nyligen flyttade in.

Vi sponsrade ca 30% av kontantinsatsen till barnens första bostadsköp, efter avslutade studier, sedan sponsrade vi dottern med ytterligare 50 000 när de köpte hus häromåret, jag tyckte de gav upp i fel läge av budgivningen, så jag höjde deras bud.

Men hur de gör med sambons betalande lägger vi oss inte i. Dottern med sambo har ganska lika ekonomier, sonen tjänar som sagt mer än jag och kanske tre dubbelt mot sin sambo.

Om samboskapet skulle på något sätt innebära att vi behöver öka vår sponsring i något läge, så skulle jag nog fundera lite.

Men man kan ju tänka sig ett annat lägre, Antag att man går in med krishjälp till sitt barn i en svår situastion, och att den hjälpen är mer än man egentligen har råd att hjälpa med, att man alltså själv får lite problem av att hjälpa barnet. Om det då kommer in en sambo i bilden som inte bidrar på något sätt, nja, det skulle jag inte gilla.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
P
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Om man antar att någon av er föräldrar står som ägare tillsammans med dottern, kanske 90/10 % (de flesta BRFer kräver att den boende är delägare), skriv ett skuldebrev på dotterns andel, med ränta motsvarande eventuell värdestegring när lägenheten säljs, det är vattentätt juridiskt och innebär att ev. pojkvänner inte kan bli delägare, enligt vår bankkontakt.
BRFens månadskostnad ska hon kunna betala med studiemedel, ev. pojkvän ska väl betala 50%, att ta betalt för husgeråd och sängkläder, textilier låter lite snålt, men man gör som man vill i sin familj.

I vår familj har båda barnen bott i BRFer betalda av oss med kontrakt enl. ovan, de fick en hyra som var 25-30% av vad ett studentrum kostade och behövde inte vara oroliga för ekonomin och kunde koncentrera sig på studier.., båda hade pojkvänner under perioder som inneboende, men de löste hyran månad för månad med dessa.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Farstatjej90
Slaepet skrev:
Man kan inte ta ut en avgift på dotterns kompisar också? Jag tänker att de skall ju inte kunna hänga en nyrenoverad lägenhet utan att pröjsa.
En QR-kod på kaffebryggaren med TS Swish?
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En QR-kod på kaffebryggaren med TS Swish?
Det där är ett vinnande koncept. Känns fräscht och modernt.
 
  • Gilla
Lanrik
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är problemet med att "ge" någon en lägenhet på det här sättet för du kommer aldrig sluta se det som din lägenhet. För det är det.
Så om din dotter vill måla väggarna gröna säger du nej.
Men då är det inte hennes lägenhet. Grejen med en egen lägenhet är att man får göra som man vill..... Nu lägger du dig till och med i om hennes pojkvän använder "din" spis.
Jag tror det hade varit mycket bättre om du och din dotter hittade ett annat sätt för henne att bo.🤔

FÖR ÖVRIGT ! Alla ni som hatade när jag sa att jag sparar pengarna i mina barns egna namn ni borde tänka på TS. Ni kommer stå och sura över att pojk- och flickvänner använder "er" kaffebryggare och sånt...
Har du ingenting annat att göra är att haka på? Det var inte syftet med min fråga i början. Jag bara undrade om man hade något förslag inget annat.
Att måla bostaden rosa är irrelevant
 
  • Haha
  • Gilla
Tairon och 6 till
  • Laddar…
Slaepet skrev:
Man kan inte ta ut en avgift på dotterns kompisar också? Jag tänker att de skall ju inte kunna hänga en nyrenoverad lägenhet utan att pröjsa.
Tror nog mer att TS inte vill att nån oengagerad slashas ska få räkmacka på hens bekostnad på heltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.