Fairlane
K kortis skrev:
Och i vår förening så måste man var mantalsskriven i lgh och i förra och den före den. Och jag sitter i styrelsen så tro på det el skit i det, det liksom kvittar.
Visst kan man ha det i stadgarna, men om någon mantal skriver sig någon annanstans så kan ni inte göra något åt det. Det är vanligt att föreningar vill att man ska bo i lägenheten och har ofta ett krav att man ska ha för avsikt att göra det. Så långt är det korrekt, men när du säger att det ska bli lag på att vara skriven för man bor undrar jag vad du tänker. Man ska vara skriven där man har mest dygnsvila, det är ingen ny lag. Bara för man äger en lägenhet behöver man däremot inte vara skriven i den.

Sen är det en stor skillnad på att ha flera ägare på en lägenhet och att vara ägare till flera lägenheter.

Och så hade du fel på att vi inte visste vem som ägde lägenheten, det är tydligt beskrivet i tråden. Ingendera har dock ett dugg med saken att göra, dvs hur mycket pojkvännen ska betala.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Naturligtvis kan det finnas fler ägare till en lgh
Jag pratar om att en person äger fler än en bostadsrätt, inte om att flera personer är delägare i en bostadsrätt.

K kortis skrev:
så är man man och hustru så måste båda stå som ägare i vår förening.
Det var ett märkligt krav. Är detta verkligen förenligt med bostadsrättslagen? Vad händer om en ensam ägare av en bostadsrätt gifter sig? Försöker ni förverka bostadsrätten om denne ägare vägrar att överlåta delar av bostadsrätten till sin nya man/hustru?

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man ha det i stadgarna, men om någon mantal skriver sig någon annanstans så kan ni inte göra något åt det. Det är vanligt att föreningar vill att man ska bo i lägenheten och har ofta ett krav att man ska ha för avsikt att göra det. Så långt är det korrekt, men när du säger att det ska bli lag på att vara skriven för man bor undrar jag vad du tänker. Man ska vara skriven där man har mest dygnsvila, det är ingen ny lag. Bara för man äger en lägenhet behöver man däremot inte vara skriven i den.

Sen är det en stor skillnad på att ha flera ägare på en lägenhet och att vara ägare till flera lägenheter.

Och så hade du fel på att vi inte visste vem som ägde lägenheten, det är tydligt beskrivet i tråden. Ingendera har dock ett dugg med saken att göra, dvs hur mycket pojkvännen ska betala.
Om föreningsmedlemmar inte följer stadgarna kan man utesluta dom ur föreningen och med kronofogdens hjälp avhysa dom. Naturligtvis extremt och blir förmodligen en tvist i hyresnämnden.
Och det har förut inte varit lag på att man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga vistelse vilket det verkar bli nu så ingen vet hur det kommer att tolkas.
Jag har bara läst att pappa skaffat dotter lgh vad det innebär är väl knappast solklart int för mig iaf.

K kortis skrev:
Och det har förut inte varit lag på att man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga vistelse vilket det verkar bli nu så ingen vet hur det kommer att tolkas.
Det har varit lag på det mycket länge. Sedan 2018, har jag för mig, är det även brottsligt att bryta mot lagen genom att vara folkbokförd på fel adress.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
Om föreningsmedlemmar inte följer stadgarna kan man utesluta dom ur föreningen och med kronofogdens hjälp avhysa dom. Naturligtvis extremt och blir förmodligen en tvist i hyresnämnden.
Riktigt så enkelt är det ju inte. Om man i stadgarna har krav på att alla ska ha röda gardiner så kan man glömma att man kan avhysa någon ifall de vägrar. Extremt? Javisst, men stadgarna står inte över lagen.
K kortis skrev:
Som tidigare skrivits är det ett brott mot folkbokföringslagen sen 2018...

Men ett högt rimligt scenario: Jag köper en bostadsrätt i er förening och flyttar in och skriver mig på adressen. Sen får jag ett jobb på annan ort under ett år och skriver mig då där enligt ovanstående lag. Menar du då på fullt allvar att vi kan be kronofogden kasta ut mig?
K kortis skrev:
Jag har bara läst att pappa skaffat dotter lgh vad det innebär är väl knappast solklart int för mig iaf.
Ok, så har du inte läst allt som skrivs.
Kolla exempelvis inlägg #57 eller inlägg #61

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har varit lag på det mycket länge. Sedan 2018, har jag för mig, är det även brottsligt att bryta mot lagen genom att vara folkbokförd på fel adress.
Jo det har du rätt i tänkte fel där det blir bara nya regler.

Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det ju inte. Om man i stadgarna har krav på att alla ska ha röda gardiner så kan man glömma att man kan avhysa någon ifall de vägrar. Extremt? Javisst, men stadgarna står inte över lagen.

Som tidigare skrivits är det ett brott mot folkbokföringslagen sen 2018...

Men ett högt rimligt scenario: Jag köper en bostadsrätt i er förening och flyttar in och skriver mig på adressen. Sen får jag ett jobb på annan ort under ett år och skriver mig då där enligt ovanstående lag. Menar du då på fullt allvar att vi kan be kronofogden kasta ut mig?

Ok, så har du inte läst allt som skrivs.
Kolla exempelvis inlägg #57 eller inlägg #61
Jo hade missat just det om 90/10 men då skulle båda varit tvugna att vara skrivna på adressen i vår förening och i förra. Hur vi skulle göra i ditt fall vet jag int men det är ju upp till styrelsen att besluta om man kan gå runt stadgarna men helt klart blir det en tidsgräns under förutsättning att lägenheten sköts med vattenlås osv.
jag skulle ju kunna sitta på 50 bostadsrätter och byta ägare på 5% i ett typ rullande schema och hyra ut utan att det då blir i andrahand. då behöver ju styrelsen int ge sitt gokännande till andahandsuthyrning. så nej det skulle vi säga nej till. absolut

Fairlane
K kortis skrev:
Jo hade missat just det om 90/10 men då skulle båda varit tvugna att vara skrivna på adressen i vår förening och i förra. Hur vi skulle göra i ditt fall vet jag int men det är ju upp till styrelsen att besluta om man kan gå runt stadgarna men helt klart blir det en tidsgräns under förutsättning att lägenheten sköts med vattenlås osv.
jag skulle ju kunna sitta på 50 bostadsrätter och byta ägare på 5% i ett typ rullande schema och hyra ut utan att det då blir i andrahand. då behöver ju styrelsen int ge sitt gokännande till andahandsuthyrning. så nej det skulle vi säga nej till. absolut
Men du är med på att lagen trumfar stadgarna?

Fairlane Fairlane skrev:
Men du är med på att lagen trumfar stadgarna?
om du visar mig i bostadsrättslagen att brf inte får ha de i sin stadgar så vore jag tacksam. och ja jag är medveten om att stadgarna måste följa bostadsrättslagen.
men jag kan inget hitta där iaf.
det här med 90/10 är intressant ur en ren personlig sak. när jag o frun var unga så skulle frun få 70% av en fastighet och skulle betala 30%.det låter bra tänkte jag men farsan sa att så gör man int för ska hon betala 70% av allt ni renoverar? och ska hon arbeta 70% mer på fasigheten än du?. arbetar ni lika mycket så hur räknar ni då om ni säljer eller om du köper mer till renovering. Vi tog lån o betalade själva och det känns fortffarande bra många fastigheter senare och femtio år

Fairlane
K kortis skrev:
om du visar mig i bostadsrättslagen att brf inte får ha de i sin stadgar så vore jag tacksam.
Det kan jag inte visa. Enligt bostadsrättslagen får ni har krav på att alla ska ha 7 badankor i hushållet också, men den dagen nu ska vräka någon, för att bryter mot den regeln i stadgarna så kommer ni få problem.
K kortis skrev:
och ja jag är medveten om att stadgarna måste följa bostadsrättslagen.
Bra

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo hade missat just det om 90/10 men då skulle båda varit tvugna att vara skrivna på adressen i vår förening och i förra.
Kan du inte länka till några stadgar med dessa krav för jag har aldrig stött på några och är nyfiken på hur de kan se ut?

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Ja du har en poäng där, en rimlig summa kanske är att föredra.
Fast å andra sidan om hon inte betalar mer än månadsavgiften, varför ska han göra det?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte länka till några stadgar med dessa krav för jag har aldrig stött på några och är nyfiken på hur de kan se ut?
Våra stadgar är våra och drog frågan med några i styrelsen och de sa att naturligtvis är det på det sättet.
Och det är det ju tydligen i TS föreningen oxå det är ju bara det att de gick runt paragrafen med 10% ägandet.
Och faktist så trumfar inte bostadsrättslagen föreningens stadgar fullt ut utan i blan tvärt om. Faktist.
Och vi skulle köra det till hyresnämnden, helt klart.

Fairlane
Era stadgar är såklart era stadgar. Det finns inget i bostadsrättslagen som säger att ni inte får ha krav på att alla ska ha röda gardiner, att alla får använda toaletten max 3 ggr per person, att alla som bor i måste vara medlemmar etc. Däremot är det inte säkert att ni kommer vinna i en domstol med dessa regler, snarare tvärtom.

Frågan som TS ställer är dock i form av hen hyr ut lägenheten och undrar hur mycket som ska tas av respektive hyresgäst. I normala hyresavtal så faktureras inte varje boende för sig.

K kortis skrev:
Våra stadgar är våra
Ja det klart det är era men de är även en offentlig handling så jag förstår inte varför du är rädd att visa den/de paragraf/paragrafer du hänvisar till.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.