Fairlane Fairlane skrev:
Era stadgar är såklart era stadgar. Det finns inget i bostadsrättslagen som säger att ni inte får ha krav på att alla ska ha röda gardiner, att alla får använda toaletten max 3 ggr per person, att alla som bor i måste vara medlemmar etc. Däremot är det inte säkert att ni kommer vinna i en domstol med dessa regler, snarare tvärtom.

Frågan som TS ställer är dock i form av hen hyr ut lägenheten och undrar hur mycket som ska tas av respektive hyresgäst. I normala hyresavtal så faktureras inte varje boende för sig.
Fast det står faktiskt att man inte får ha oskäliga regler.
Jo frågan utvecklades och int av mig.
Fast hen hyr ju inte ut lgh då båda är ägare och är soledariskt ansvariga för den.
Man delar på kostnaderna plus kapitalkostnaderna grovt räknat låneränta rakt av utom amortering, MEN om ena parten har betydligt högre inkomst så ska den faktist lägga mer sade familjerättsjuristen en gång för i ett förhållande ska den ena inte vara fattig och den andre kunna göra utsvävningar sas.
Om lilla pappa kräver hyra av pojkvännen då borde det ju bli ett andrahandskontrakt och det är ju rätt och riktigt för då kan han ju söka hyresbidrag. Men det förutsätter ju att det godkänns av föreningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det klart det är era men de är även en offentlig handling så jag förstår inte varför du är rädd att visa den/de paragraf/paragrafer du hänvisar till.
Det börj ju bli lite fjantigt.
Jag förklarar hur det är i vår och i många föreningar. Jag är faktiskt totalt ointresserad i om du tror på det el int.
Hare gott
 
K kortis skrev:
Fast det står faktiskt att man inte får ha oskäliga regler.
Jo frågan utvecklades och int av mig.
Fast hen hyr ju inte ut lgh då båda är ägare och är soledariskt ansvariga för den.
Man delar på kostnaderna plus kapitalkostnaderna grovt räknat låneränta rakt av utom amortering, MEN om ena parten har betydligt högre inkomst så ska den faktist lägga mer sade familjerättsjuristen en gång för i ett förhållande ska den ena inte vara fattig och den andre kunna göra utsvävningar sas.
Om lilla pappa kräver hyra av pojkvännen då borde det ju bli ett andrahandskontrakt och det är ju rätt och riktigt för då kan han ju söka hyresbidrag. Men det förutsätter ju att det godkänns av föreningen.
Vad är hyresbidrag för något och hur ansöker jag?
 
A A-Man_08 skrev:
Vad är hyresbidrag för något och hur ansöker jag?
Flytta in hos dottern och ansök hos modern om att få bidra till hyran.
 
T TobiasK233 skrev:
Ränta på lån kan man betala men inte amortering

Bor du i hyresrätt och fastighetsägaren har lån så är garanterat ränte delen med i kalkylen för hyran.
Men vad du menar är att dottern ska betala månadsavgiften och pojkvänen ska betala för motsvarande hyresrätt på marknanden, för det framgick i inlägget att hon endast ska betala avgiften.
 
K kortis skrev:
Jag förklarar hur det är i vår och i många föreningar.
Jag tvivlar inte på att du ger din bild av hur det är. Jag skulle dock gärna vilja se hur några stadgar med dessa villkor faktiskt är formulerade. Men kan du inte ge några sådana exempel så får jag naturligtvis acceptera det.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Våra stadgar är våra och drog frågan med några i styrelsen och de sa att naturligtvis är det på det sättet.
Och det är det ju tydligen i TS föreningen oxå det är ju bara det att de gick runt paragrafen med 10% ägandet.
Och faktist så trumfar inte bostadsrättslagen föreningens stadgar fullt ut utan i blan tvärt om. Faktist.
Och vi skulle köra det till hyresnämnden, helt klart.
Det där du skriver om 10-procentigt ägande är en annan sak. Den regeln säger att du måste äga en del av bostadsrätten för att få bo (själv) i den. Det är inte samma sak som att du måste bo i bostadsrätten för att få äga den.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men vad du menar är att dottern ska betala månadsavgiften och pojkvänen ska betala för motsvarande hyresrätt på marknanden, för det framgick i inlägget att hon endast ska betala avgiften.
Mitt svar var i största allmänhet om man skall dela på en avgift där det finns lån inblandat.

Tycker absolut inte han skall betala för motsvarande hyresrätt, jag tycker de kan dela på utgifterna för den faktiska lägenheten och jag hade troligen inte begärt nått för renovering eller husgeråd heller.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det börj ju bli lite fjantigt.
Jag förklarar hur det är i vår och i många föreningar. Jag är faktiskt totalt ointresserad i om du tror på det el int.
Hare gott
Man tjatar om att vi vill se den faktiska texten från stadgarna för att det med största sannolikhet är så att du har missförstått dem och de inte alls kräver att man är folkbokförd i bostaden, utan något annat.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Fairlane
T TobiasK233 skrev:
Tycker absolut inte han skall betala för motsvarande hyresrätt, jag tycker de kan dela på utgifterna för den faktiska lägenheten och jag hade troligen inte begärt nått för renovering eller husgeråd heller.
Men är inte fördelningen av kostnad något för de som bor i lägenheten, dvs dotter och pojkvän? Ska föräldrarna verkligen bestämma det?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men är inte fördelningen av kostnad något för de som bor i lägenheten, dvs dotter och pojkvän? Ska föräldrarna verkligen bestämma det?
Den som äger lägenheten får väl bestämma för sina hyresgäster det är det normala ja.
Att göra skillnad på hyresgäster , nej.

Båda betalar samma summa sen om
pojkvännen och flickvännen sinsemellan kommer överens om att dela hyran på ett annat sätt är det 100% deras sak.
 
A A-Man_08 skrev:
Vad är hyresbidrag för något och hur ansöker jag?
Det kan alla söka prova får du se, själv har jag endast fått barnbidrag.
Men företaget jag arbetade på fick ofta bidrag för både det ena och det andra
 
T TobiasStockholm skrev:
Man tjatar om att vi vill se den faktiska texten från stadgarna för att det med största sannolikhet är så att du har missförstått dem och de inte alls kräver att man är folkbokförd i bostaden, utan något annat.
Fastvdå har ju hela styrelsen missförstått och även i den förra och tydligen även den som just TS talar om. Tror du inte på TS heller.
 
K kortis skrev:
Fastvdå har ju hela styrelsen missförstått och även i den förra och tydligen även den som just TS talar om. Tror du inte på TS heller.
Det kan ju förstås stämma men jag (och flera andra) har aldrig sett stadgar innehållande att krav på att man måste vara folkbokförd i bostaden, och då har jag läst hundratals, om inte tusentals brf-stadgar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fastvdå har ju hela styrelsen missförstått och även i den förra och tydligen även den som just TS talar om. Tror du inte på TS heller.
Var har TS skrivit något om folkbokföring? Jag måste ha missat det men tråden är lång så det är mycket möjligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.