106 034 läst ·
630 svar
106k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Det blir ju så när föreningen kräver att den som bor där oxå äger åtminstone en andel. Det är ju ett sätt för föreningen att kringgå sina egna regler.Alfredo skrev:
I bland kommer det ju människor som en del har svårt att säga nej till.
Attans då att så många har just det i sina stadgar.T TobiasStockholm skrev:
Fortsätt du att läsa alla föreningars stadgar.
Det brukar stå att lägenheten ska användas för bosättning (eller något liknande). I föreningen där jag bor är detta formulerat på det här sättet: Om förvärvaren inte ska bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap. Notera att detta gäller antagande av sökande som medlem, inte vad som händer därefter när man väl är medlem. Något krav på folkbokföring på lägenheten finns inte heller i vare sig HSBs eller SBCs standardstadgar.K kortis skrev:
Jag förstår inte alls hur de ser någon koppling mellan det och folkbokföring. En person kan äga andelar i många bostadsrätter men enbart vara folkbokförd på en adress.K kortis skrev:
Och ändå kan du inte ge ett enda exempel...K kortis skrev:
Och där man är bosatt ska ska man ju vara skrivenS saltis99 skrev:Det brukar stå att lägenheten ska användas för bosättning (eller något liknande). I föreningen där jag bor är detta formulerat på det här sättet: Om förvärvaren inte ska bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap. Notera att detta gäller antagande av sökande som medlem, inte vad som händer därefter när man väl är medlem. Något krav på folkbokföring på lägenheten finns inte heller i vare sig HSBs eller SBCs standardstadgar.
Man kan äga flera bostadsrätter som samtliga används för bosättning. Folkbokföringslagen är tydlig med att man kan vara bosatt på flera fastigheter. Man kan dock enbart vara folkbokförd på en av dessa.K kortis skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Fast du får problem att man kan senare ändra sig och bo någon annanstans större delen av tiden, exempelvis på vardagarna är, och bara använda bostadsrätten på helgen. Man har då uppfyllt kravet för att bli medlem.K kortis skrev:
Det är skillnad på att att kräva att vara folkbokförd på platsen och att ha som avsikt att bosätta sig i lägenheten.
Du missar två viktiga detaljer (som även andra har påpekat för dig)K kortis skrev:
1) Det är skillnad på att bosätta sig och att vara folkbokförd. Om jag t ex arbetar eller studerar på en annan ort kan jag ha bostad där och samtidigt ha en annan stadigvarande hemvist där jag är folkbokförd.
2) Regeln om bosättning (inte folkbokföring) gäller för att godkänna någon som ny medlem, inte vad som krävs när man väl är medlem
Här är ett exempel: https://www.svenskbrf.se/forening/bandhagen/hogdalen/narbilden/laddaner/stadgar/Stadgar
Det finns så klart (?) inget som hindrar en förening från att ha stadgar som är önskemål snarare än juridiskt bindande krav, vilket redan har påpekats i tråden.
Det finns så klart (?) inget som hindrar en förening från att ha stadgar som är önskemål snarare än juridiskt bindande krav, vilket redan har påpekats i tråden.
Så om jag inte är mantalsskriven kan jag inte uteslutas eftersom jag fortfarande innehar min bostadsrätt? Stadgarna bör nog ses över ...W Weimik skrev:
Han är väl ändå inneboende, andrahandshyresgäst blir du (väl) enbart om du har full tillgång till lägenheten. Inneboende kräver inte BRFs godkännande.K kortis skrev:
Redigerat:
Du ska vara folkbokförd där du bor, oavsett om du är inneboende hos någon eller hyr bostaden i andra handAlfredo skrev:
https://skatteverket.se/privat/folk...rdparattadress.4.5b35a6251761e691420599d.html
Du ska vara folkbokförd där du bor
Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing
Det var just i höstas en upplysningskampanj för studenter att de ofta missade just det, att de skulle vara skrivna på studieorten om de hade sin huvudsakliga vistelse där (sov)S saltis99 skrev:Du missar två viktiga detaljer (som även andra har påpekat för dig)
1) Det är skillnad på att bosätta sig och att vara folkbokförd. Om jag t ex arbetar eller studerar på en annan ort kan jag ha bostad där och samtidigt ha en annan stadigvarande hemvist där jag är folkbokförd.
2) Regeln om bosättning (inte folkbokföring) gäller för att godkänna någon som ny medlem, inte vad som krävs när man väl är medlem
Du ska vara folkbokförd där du bor
Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing
Det beror väl på om han betalar hyra till lilla pappa då är han per definition andrahandshyresgäst hos honom.AndersPS skrev:
Lägger han pengar till dotter utan hyreskontrakt är han inneboende.