Alfredo Alfredo skrev:
Var har TS skrivit något om folkbokföring? Jag måste ha missat det men tråden är lång så det är mycket möjligt.
Det blir ju så när föreningen kräver att den som bor där oxå äger åtminstone en andel. Det är ju ett sätt för föreningen att kringgå sina egna regler.
I bland kommer det ju människor som en del har svårt att säga nej till.

T TobiasStockholm skrev:
Det kan ju förstås stämma men jag (och flera andra) har aldrig sett stadgar innehållande att krav på att man måste vara folkbokförd i bostaden, och då har jag läst hundratals, om inte tusentals brf-stadgar.
Attans då att så många har just det i sina stadgar.
Fortsätt du att läsa alla föreningars stadgar.

K kortis skrev:
Fortsätt du att läsa alla föreningars stadgar.
Det brukar stå att lägenheten ska användas för bosättning (eller något liknande). I föreningen där jag bor är detta formulerat på det här sättet: Om förvärvaren inte ska bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap. Notera att detta gäller antagande av sökande som medlem, inte vad som händer därefter när man väl är medlem. Något krav på folkbokföring på lägenheten finns inte heller i vare sig HSBs eller SBCs standardstadgar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det blir ju så när föreningen kräver att den som bor där oxå äger åtminstone en andel.
Jag förstår inte alls hur de ser någon koppling mellan det och folkbokföring. En person kan äga andelar i många bostadsrätter men enbart vara folkbokförd på en adress.

K kortis skrev:
Och ändå kan du inte ge ett enda exempel...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det brukar stå att lägenheten ska användas för bosättning (eller något liknande). I föreningen där jag bor är detta formulerat på det här sättet: Om förvärvaren inte ska bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap. Notera att detta gäller antagande av sökande som medlem, inte vad som händer därefter när man väl är medlem. Något krav på folkbokföring på lägenheten finns inte heller i vare sig HSBs eller SBCs standardstadgar.
Och där man är bosatt ska ska man ju vara skriven

K kortis skrev:
Och där man är bosatt ska man ju vara skriven
Man kan äga flera bostadsrätter som samtliga används för bosättning. Folkbokföringslagen är tydlig med att man kan vara bosatt på flera fastigheter. Man kan dock enbart vara folkbokförd på en av dessa.

Utdrag ur Folkbokföringslagen med markerad text om möjligheten att vara bosatt på flera fastigheter.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
Fast du får problem att man kan senare ändra sig och bo någon annanstans större delen av tiden, exempelvis på vardagarna är, och bara använda bostadsrätten på helgen. Man har då uppfyllt kravet för att bli medlem.

Det är skillnad på att att kräva att vara folkbokförd på platsen och att ha som avsikt att bosätta sig i lägenheten.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du missar två viktiga detaljer (som även andra har påpekat för dig)
1) Det är skillnad på att bosätta sig och att vara folkbokförd. Om jag t ex arbetar eller studerar på en annan ort kan jag ha bostad där och samtidigt ha en annan stadigvarande hemvist där jag är folkbokförd.
2) Regeln om bosättning (inte folkbokföring) gäller för att godkänna någon som ny medlem, inte vad som krävs när man väl är medlem

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Här är ett exempel: [länk]

[bild]

Det finns så klart (?) inget som hindrar en förening från att ha stadgar som är önskemål snarare än juridiskt bindande krav, vilket redan har påpekats i tråden.
Så om jag inte är mantalsskriven kan jag inte uteslutas eftersom jag fortfarande innehar min bostadsrätt? Stadgarna bör nog ses över ...

S saltis99 skrev:
Så om jag inte är mantalsskriven kan jag inte uteslutas eftersom jag fortfarande innehar min bostadsrätt? Stadgarna bör nog ses över ...
Speciellt som begreppet mantalsskriven inte längre är relevant...

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om lilla pappa kräver hyra av pojkvännen då borde det ju bli ett andrahandskontrakt och det är ju rätt och riktigt för då kan han ju söka hyresbidrag. Men det förutsätter ju att det godkänns av föreningen.
Han är väl ändå inneboende, andrahandshyresgäst blir du (väl) enbart om du har full tillgång till lägenheten. Inneboende kräver inte BRFs godkännande.

Redigerat:
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan äga flera bostadsrätter som samtliga används för bosättning. Folkbokföringslagen är tydlig med att man kan vara bosatt på flera fastigheter. Man kan dock enbart vara folkbokförd på en av dessa.

[bild]
Du ska vara folkbokförd där du bor, oavsett om du är inneboende hos någon eller hyr bostaden i andra hand
https://skatteverket.se/privat/folk...rdparattadress.4.5b35a6251761e691420599d.html

Du ska vara folkbokförd där du bor​

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.
https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing

S saltis99 skrev:
Du missar två viktiga detaljer (som även andra har påpekat för dig)
1) Det är skillnad på att bosätta sig och att vara folkbokförd. Om jag t ex arbetar eller studerar på en annan ort kan jag ha bostad där och samtidigt ha en annan stadigvarande hemvist där jag är folkbokförd.
2) Regeln om bosättning (inte folkbokföring) gäller för att godkänna någon som ny medlem, inte vad som krävs när man väl är medlem
Det var just i höstas en upplysningskampanj för studenter att de ofta missade just det, att de skulle vara skrivna på studieorten om de hade sin huvudsakliga vistelse där (sov)

Du ska vara folkbokförd där du bor​

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.
https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing

AndersPS AndersPS skrev:
Han är väl ändå inneboende, andrahandshyresgäst blir du (väl) enbart om du har full tillgång till lägenheten. Inneboende kräver inte BRFs godkännande.
Det beror väl på om han betalar hyra till lilla pappa då är han per definition andrahandshyresgäst hos honom.
Lägger han pengar till dotter utan hyreskontrakt är han inneboende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.