P
T TobiasK233 skrev:
Det är nog bara du som tar det som en provokation, jag skriver bara hur jag resonerar och du behöver inte känna dig provocerad av det.
Jag känner mig inte provocerad. Jag redovisar bara fakta. Du uttrycker dig medvetet provokativt för att skapa en reaktion.

Om det inte var meningen borde du fundera på hur du uttrycker dig.
 
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag känner mig inte provocerad. Jag redovisar bara fakta. Du uttrycker dig medvetet provokativt för att skapa en reaktion.

Om det inte var meningen borde du fundera på hur du uttrycker di
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag känner mig inte provocerad. Jag redovisar bara fakta. Du uttrycker dig medvetet provokativt för att skapa en reaktion.

Om det inte var meningen borde du fundera på hur du uttrycker dig.
Du redovisar inte fakta, du skriver vad du tycker om vad jag tycker.
Jag står fortfarande fast vid att jag är fri att tycka om andra hur mycket jag vill. Sen får du gärna tycka annorlunda.
Om du har problem med att alla inte tänker som du är det kanske du som bör tänka om.
 
T TobiasK233 skrev:
så du menar att du inte har en uppfattning om andra människor,
Naturligtvis har alla åsikter om personer i sin omgivning. Jag fick dock intrycket att du som förälder ansåg dig ha någon form av rätt att påverka ditt barns val av partner. Ledsen om jag missförstod dig.
 
P
T TobiasK233 skrev:
Du redovisar inte fakta, du skriver vad du tycker om vad jag tycker.
Jag står fortfarande fast vid att jag är fri att tycka om andra hur mycket jag vill. Sen får du gärna tycka annorlunda.
Om du har problem med att alla inte tänker som du är det kanske du som bör tänka om.
Lite kul att du går till personangrepp så fort någon inte håller med dig.

Att du uttrycker dig provokativt är fakta. Sedan har du rätt i att jag inte delar din uppfattning och alltså också redovisar min uppfattning i sakfrågan.

Det verkar snarast vara du som har problem med att folk inte håller med dig - eftersom du då omedelbart uttrycker dig om personen som tycker något, inte om vad den tycker.

Sedan brukar jag låta bli att tycka en massa saker om människor. Jag gör undantag för galningar som Trump, Putin och några till men annars brukar jag stanna vid att ha åsikter om vad de gör, inte om vilka de är.

Barnens val av partners är sådant jag låter bli att ha åsikter om.

TS uttrycker sig, i lite förtäckta ordalag, om sin "svärson". Det tycker jag att man skall låta bli. Den typen av åsikter brukar fördunkla ens omdöme - vilket det uppenbarligen har gjort - om nu TS menar allvar med sin fråga.
 
Slottsbäcksväktarn skrev:
Lite kul att du går till personangrepp så fort någon inte håller med dig.

Att du uttrycker dig provokativt är fakta. Sedan har du rätt i att jag inte delar din uppfattning och alltså också redovisar min uppfattning i sakfrågan.

Det verkar snarast vara du som har problem med att folk inte håller med dig - eftersom du då omedelbart uttrycker dig om personen som tycker något, inte om vad den tycker.

Sedan brukar jag låta bli att tycka en massa saker om människor. Jag gör undantag för galningar som Trump, Putin och några till men annars brukar jag stanna vid att ha åsikter om vad de gör, inte om vilka de är.

Barnens val av partners är sådant jag låter bli att ha åsikter om.

TS uttrycker sig, i lite förtäckta ordalag, om sin "svärson". Det tycker jag att man skall låta bli. Den typen av åsikter brukar fördunkla ens omdöme - vilket det uppenbarligen har gjort - om nu TS menar allvar med sin fråga.
Du gick också till personangrepp om du inte såg det ;.)

Nog om det, jag respekterar att du tycker annorlunda än mig, det har jag inga problem med.

ha en trevlig dag
 
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis har alla åsikter om personer i sin omgivning. Jag fick dock intrycket att du som förälder ansåg dig ha någon form av rätt att påverka ditt barns val av partner. Ledsen om jag missförstod dig.
Ja du missförstog mig definitivt

Jag menade bara att om jag "i mitt eget huvud" tycker det är en bra partner till mitt barn så är jag mer givmild än om det är en dålig partner till mitt barn.

Nej jag menade absolut inte att jag påtalar det för mitt barn och försöker styra dennes beslut och handlingar. Man sitter på läktaren så att säga.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
T TobiasK233 skrev:
Du gick också till personangrepp om du inte såg det ;.)
Nej, det var ju det... Jag har uttryckt mig om vad du skriver - inte om vem du är.
 
Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, det var ju det... Jag har uttryckt mig om vad du skriver - inte om vem du är.
Vad är det jag skrev som säger vem du är som du refererar till?
 
Eaum
Finns det ingen moderator här som kan radera allt tjafs och tyckande som inte har med trådskaparens frågor att göra, så kan ni som vill tjafsa om vem som skrev vad och inte göra det någon annanstans? Jösses, vilken tråd 😱
 
  • Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Eaum Eaum skrev:
Finns det ingen moderator här som kan radera allt tjafs och tyckande som inte har med trådskaparens frågor att göra, så kan ni som vill tjafsa om vem som skrev vad och inte göra det någon annanstans? Jösses, vilken tråd 😱
Kanske har de messenger så de kan fortsätta hålla kontakten där. 🤔
 
Eaum Eaum skrev:
Finns det ingen moderator här som kan radera allt tjafs och tyckande som inte har med trådskaparens frågor att göra, så kan ni som vill tjafsa om vem som skrev vad och inte göra det någon annanstans? Jösses, vilken tråd 😱
Håller fullständigt med, om detta är en spegel av samhället idag så är vi på väg utför. TS försvinner efter några sidor och sen pågår en kvasidiskussion i 30 sidor till.
 
Slottsbäcksväktarn skrev:
Om personen i fråga är en bra partner till mitt barn är helt upp till barnet att avgöra. Det är även frågan om var partnern skall betala...
Sakta i backarna!
Redan efter den den första blåtiran skulle jag som förälder börjat ifrågasätta dotterns val. Hur många dörrolyckor tycker du det krävs innan du själv skulle bryta mot din heliga regel?
Kan naturligtvis även gälla ekonomi när drömprinsen spelar bort parets pengar eller annat ansvarslöst beteende.

Livet är sällan så enkelt som man kan önska.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Håller fullständigt med, om detta är en spegel av samhället idag så är vi på väg utför. TS försvinner efter några sidor och sen pågår en kvasidiskussion i 30 sidor till.
Som du tydligen läser och bidrar till😀. Varför?

Frågan är ju redan avgjord sedan länge.

Låt dottern betala den hyra morsan vill ha.
Sedan gör dottern vad hon vill med killen.
Något sådant har jag uppfattat att den absoluta majoriteten tycker.
 
  • Gilla
Hispaniola och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Med renovering menar jag målarfärg, tapeter, mm. Allt som behövs fr golv till tak till en tom lägenhet.
Alla hushållsapparater i köket, porslin, bestick, mm.
Pojkvännen kommer med resväska och tandborste. Han bidrar inte med något t alls.
Han bidrar med kärlek och skön energi ;)´(obs ironi)

enligt sambolag sitter ni lugnt i båten om allt lösts och hon skrivit sig där avsevärt mycket tidigare än honom.
Om ni äger bostaden, och inhuserar dottern där så ser jag inte knixet riktigt.

Jag skulle kallt räkna med, som andra skrivit: minst 50% av hyra + lånekostnad + kring-utgifter såsom försäkring m.m. - alternativt låta er dotter sköta den där delen, men då kan ni inte putta in några slantar till henne.
 
K klining skrev:
Han bidrar med kärlek och skön energi ;)´(obs ironi)

enligt sambolag sitter ni lugnt i båten om allt lösts och hon skrivit sig där avsevärt mycket tidigare än honom.
Om ni äger bostaden, och inhuserar dottern där så ser jag inte knixet riktigt.

Jag skulle kallt räkna med, som andra skrivit: minst 50% av hyra + lånekostnad + kring-utgifter såsom försäkring m.m. - alternativt låta er dotter sköta den där delen, men då kan ni inte putta in några slantar till henne.
Jag kan tycka att om han inte ska ta del av eventuell framtida avkastning då ska inte behöva betala lånekostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.