H hovapettson skrev:
Vanligen ska man bo i bostadsrätten man äger.
Det är som jag skrev inte alls ovanligt att ha sin huvudbostad på en ort, en övernattningslägenhet på en annan ort och exempelvis en fjällstuga på en tredje ort. Alla tre bostäderna kan mycket väl vara bostadsrätter som man äger. Och man bor även i alla tre.

Man kan dock enbart vara folkbokförd, eller skriven om du föredrar den termen, på en adress. Om du hade rätt i att folkbokföring vore ett allmänt förekommande krav skulle man inte kunna äga flera bostadsrätter, men så är det inte.
 
  • Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Jag frågar för mycket kanske...

Jag läste den inte innan. Nu har jag gjort det. Misstänker starkt att du inte gjorde det. Eller att Så jag citerar förklaringen varför amortering inte är ett sparande:

"Att spara pengar är något vi förknippar med en frivillig handling. Att vi vill lägga undan pengar och spara till ett mål. Som att spara till en handpenning. Det blir därför inte helt naturligt att se ett krav på amortering som ett sparande. Speciellt inte om du hellre hade velat spendera eller investera de pengarna i något annat."

Du kanske har rätt om Dunning-Kruger-effekten, vem vet. Jag är inte så insatt som du
Kudos igen för att vara öppen för att man kan ha fel 🙂👍

Bara för att något inte är naturligt att förstå betyder det inte att det inte är så. Så det är ingen "förklaring" till varför amortering inte är ett sparande utan en förklaring till varför det inte är naturligt att förstå att amortering faktiskt är ett "sparande" (eller ännu mer korrekt en investering, som vi konstaterade i senaste inläggen, men i vardagligt tal kan det kallas sparande likställt med andra former av sparande/investeringar).
 
Bönhas Bönhas skrev:
Det har jag inte skrivit. Det menar jag inte. Det stämmer inte.
Då förstår jag inte vad du menar. Jag tycker du säger att man kan äga flera bostadsrätter och att man måste vara skriven på den bostadsrätt man äger. Jag förstår inte hur du menar.
 
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Snälla läs vad du skrev som jag citerade igen och make it make sense för mig. Det var ju du som skrev att man ska skulle justera NER ägandeandelen för dottern vid slutamortering av lånet om hon har amorterat, av någon outgrundlig anledning.
Nej det skrev jag inte. Och det borde du nu också begripa att jag aldrig heller menat. Jag skrev:
Bönhas Bönhas skrev:
När lånet skall slutamorteras skall naturligtvis dotterns andel minskas med det redan amorterade beloppet.
Meningen handlar om lånet. Inget annat. Även om det jag skrev skulle kunna tolkas annorlunda. Vilket du tydligen kunde. Så jag kan bara beklaga att jag inte skrev tillräckligt tydligt för att du skulle förstå.

Jag har inte använt begreppet "ägandeandel" det är ditt påhitt.

Det var andelen av lånet som skulle justeras med redan amorterat belopp vid slutamortering. Det tycker jag är självklart. Behöver du poängtera att du inte fattade det direkt fler gånger?
 
Bönhas Bönhas skrev:
Nej det skrev jag inte. Och det borde du nu också begripa att jag aldrig heller menat. Jag skrev:

Meningen handlar om lånet. Inget annat. Även om det jag skrev skulle kunna tolkas annorlunda. Vilket du tydligen kunde. Så jag kan bara beklaga att jag inte skrev tillräckligt tydligt för att du skulle förstå.

Jag har inte använt begreppet "ägandeandel" det är ditt påhitt.

Det var andelen av lånet som skulle justeras med redan amorterat belopp vid slutamortering. Det tycker jag är självklart. Behöver du poängtera att du inte fattade det direkt fler gånger?
Jaha okej då förstår jag vad du menade. Det har inte framkommit att dottern skulle ha någon andel av lånet utan de står som medlåntagare på lånet, dvs båda står på hela lånet. Det går alltså inte att justera någon andel av lånet som du menade. Däremot äger dottern 10% av lägenheten vilket gör det omöjligt att tolka ditt inlägg på något annat sätt än det jag tolkade det på.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då förstår jag inte vad du menar. Jag tycker du säger att man kan äga flera bostadsrätter och att man måste vara skriven på den bostadsrätt man äger. Jag förstår inte hur du menar.
BRFer har egna stadgar. Det regleras där. Så det är olika. MEN - väldigt många utgår från HSBs och Riksbyggens stadgar. De organisationerna har uteslutande bostadsrätter avsedda för permanentboende, eget bruk. Vanliga bostäder eller vad man skall säga. Eftersom de kan tar de chansen att ställa krav på de som skall bo där, deras grannar. Det är egentligen hela grejen.

På "senare tid" har det tillkommit BRFer som tillåter andrahandsuthyrning. Både för permanentboende och för fritidsboende. Så det finns ingen generell regel om bosättning i lägenheten som gäller alla BRF

Stadgarna är oftast skrivna så att de ger styrelsen/föreningen möjlighet att neka/bli av med oönskade medlemmar bostadsrättshavare. I praktiken blir det då krav på att skriva sig, men det behöver inte användas annat än vid behov.

Det ger möjligheter att komma åt lite olika typer av kriminell verksamhet och andra oönskade grannar.

I TS fall resulterade det i att dottern äger en liten del av bostadsrätten som TS (antagligen) har betalt hela kontantinsatsen till. Det blir ingen andrahandsuthyrning när bor dottern i sin egen lägenhet. Pojkvännen räknas som inneboende, vilket är tillåtet.

Det räcker att en av ägarna bor i läg, så TS behöver inte bo där. Ett exempel på att man inte alltid måste bo i en läg man äger.

Typiskt vanligt BRF-tänk med normala stadgar..
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Jaha okej då förstår jag vad du menade. Det har inte framkommit att dottern skulle ha någon andel av lånet utan de står som medlåntagare på lånet, dvs båda står på hela lånet. Det går alltså inte att justera någon andel av lånet som du menade.
Det går alldeles utmärkt för låntagarna att justera hur stor andel av slutamorteringen var och en skall betala. De har full frihet att göra det. Ge dig!
T TobiasStockholm skrev:
Däremot äger dottern 10% av lägenheten vilket gör det omöjligt att tolka ditt inlägg på något annat sätt än det jag tolkade det på.
Jag tror inte ytterligare svar från mig leder längre när det fortfarande är omöjligt för dig att förstå denna enkla mening
Bönhas Bönhas skrev:
När lånet skall slutamorteras skall naturligtvis dotterns andel minskas med det redan amorterade beloppet.
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
Den här tråden har växt sedan jag kollade senast! Har därför inte läst så noga på slutet och det verkar som ts har lämnat.
Men om ts fortfarande läser undrar jag hur du hade tänkt stoppa pojkvännen från att flytta in eller tvinga honom att betala nåt överhuvudtaget?
Och jag förstår absolut din känsla och frustration, men det är nog inget att göra nåt åt, bara vänta på att killen skärper sig eller dottern tröttnar på honom.
Sen undrar jag också, vad 17 ska hon med kaffeskedar till? Jag har aldrig ägt en enda, inte ens som student!
 
rataxes skrev:
Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Många killar ÄR helt enkelt så ointresserade av inredning. Min dotter sköter allt sådant åt en kompis som inte ens hade bestick, han använde bara engångsgrejer i köket . De har inte ett förhållande, men hon hjälper honom att köpa det han behöver, lär honom laga mat osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tycker för övrigt att ts borde ligga lågt med sina åsikter om pojkvännen. Risken är ju stor att dottern inte dumpar honom om han nu är så värdelös bara för att hon inte vill ge föräldrarna rätt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hon kommer att stå för manadsavgi

Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Om hon bara betalar månansavgiften så är det enklast att dom delar på den.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Många killar ÄR helt enkelt så ointresserade av inredning. Min dotter sköter allt sådant åt en kompis som inte ens hade bestick, han använde bara engångsgrejer i köket . De har inte ett förhållande, men hon hjälper honom att köpa det han behöver, lär honom laga mat osv.
Många tjejer vill ha en fin bil, kanske inte ens har körkort men är inte intresserade av skatt, försäkring reparationer.

Jag personligen är den som är rätt ointresserad av inredning och tycker ibland att det går till överdrift.

Man får kompromissa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är som jag skrev inte alls ovanligt att ha sin huvudbostad på en ort, en övernattningslägenhet på en annan ort och exempelvis en fjällstuga på en tredje ort. Alla tre bostäderna kan mycket väl vara bostadsrätter som man äger. Och man bor även i alla tre.

Man kan dock enbart vara folkbokförd, eller skriven om du föredrar den termen, på en adress. Om du hade rätt i att folkbokföring vore ett allmänt förekommande krav skulle man inte kunna äga flera bostadsrätter, men så är det inte.
Jag tor inte jag sett en enda stadga där det står att man måste bo eller vara skriven i bostaden, bara att den uppförs för att bo i dvs man får inte ha någon annan verksamhet.

Tror inte dom kan ställa det kravet att man måste bo permanent i bostaden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag tor inte jag sett en enda stadga där det står att man måste bo eller vara skriven i bostaden, bara att den uppförs för att bo i dvs man får inte ha någon annan verksamhet.

Tror inte dom kan ställa det kravet att man måste bo permanent i bostaden.
Många, om inte de flesta, brf har som krav i sina stadgar att bostadsrätten ska vara för permanent boende, men det är inte samma sak som att man måste vara skriven/folkbokförd i bostaden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Tror inte dom kan ställa det kravet att man måste bo permanent i bostaden.
En förening kan neka medlemskap när du köper (och därmed stoppa affären) om du säger att du avser använda lägenheten som övernattningsbostad, eller ännu värre om du säger att det är ett investeringsobjekt som du tänker hyra ut.

Men om du väl blivt medlem så kan föreningen inte kasta ut dig bara för att du inte bor i lägenheten. Om du då istället låter någon annan bo där så kan du dock få bostadsrätten förverkad.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.