Unikt namn Unikt namn skrev:
Ts: Min svärson är en oduglig latmask som inte är bra nog för min dotter.
Forumet: Du borde tvinga han att investera i den gemensamma bostadsrätten, så du blir fast med honom för alltid.
🫣
Kaka söker maka
Äpplen faller inte långt från träden
Som du sår får du skörda
Bättre en fågel i handen än tio i skogen
Bajsa borta
Gå inte över ån efter vatten
 
Bönhas Bönhas skrev:
Varifrån tas sparpengarna om det inte kostar att spara menar du?
Motsatsen till kostnad är en intäkt.
Får man dubbel lön om man sparar hela? 🤣
Sparandet är en tillgång, du har förvisso en utbetalning för sparandet, men (förhoppningsvis) har du kvar värdet. Sparandet blir en kostnad först den dagen dina aktier blir värdelösa, eller du realiserar det till förlust.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
rataxes skrev:
Det är klart att hon är nog stor.
Vi föräldrarna har betalat för Allt. Med allt menar jag att från nyckelring till tvättmaskin och kaffesked tom :)
Det är ok för oss men jag tycker att pojkvännen kommer att få det väldigt lyxigt bättre än en all-inclusive med Tui.
På vilket sätt får han det lyxigare än en all inclusive?
Ingår middagar, städning och en bil som kör runt honom?

Har din dotter eller han bil och körkort?

Hur gjorde din föräldrar letade luckor att lägga "extra" på din partner?
 
Redigerat:
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Jag hade kört halva avgiften plus hälften av internet, tv , el, försäkring m.m som inte ingår i avgiften.
Skulle man lägga på något för att den är möblerad så känns några hundringar i månaden rimligt på sin höjd och det är så lite pengar så det hade jag inte brytt mig om.
Slitaget hade jag nog resonerat att det slits ju inte dubbelt så mycket för att man bor två än en så det hade jag bortsett från.

Är personen i fråga en bra partner till mitt barn hade jag definitivt gjort så.
 
P
T TobiasK233 skrev:
Är personen i fråga en bra partner till mitt barn hade jag definitivt gjort så.
Om personen i fråga är en bra partner till mitt barn är helt upp till barnet att avgöra. Det är även frågan om var partnern skall betala...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Om personen i fråga är en bra partner till mitt barn är helt upp till barnet att avgöra. Det är även frågan om var partnern skall betala...
Jag som förälder kan väl också tycka om mitt barns partner är bra eller inte det har ju inte barnet ensamrätt på. Sen behöver det ju inte vara ett uttalat tyckande.

Ang betalningen så JA om det hade varit 100% barnets lgh, nu äger fadern 90% då är det rimligt att han sätter spelreglerna för båda. Hade det varit 100% barnets lgh så håller jag helt med dig.
 
P
T TobiasK233 skrev:
Jag som förälder kan väl också tycka om mitt barns partner är bra eller inte det har ju inte barnet ensamrätt på
Du får tycka vad du vill. Men håll för guds skull tyst med det...
T TobiasK233 skrev:
Ang betalningen så JA om det hade varit 100% barnets lgh, nu äger fadern 90% då är det rimligt att han sätter spelreglerna för båda.
Det håller jag överhuvudtaget inte med om.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Jag som förälder kan väl också tycka om mitt barns partner är bra eller inte det har ju inte barnet ensamrätt på.
Driver du med oss? Naturligtvis har en partner fullkomlig ensamrätt på att bedöma sin partner.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Driver du med oss? Naturligtvis har en partner fullkomlig ensamrätt på att bedöma sin partner.
Naturligtvis inte. Vem som helst kan bedöma vem som helst på vilka grunder som helst.
Detta forum kryllar av sådana bedömningar.
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Driver du med oss? Naturligtvis har en partner fullkomlig ensamrätt på att bedöma sin partner.
Nej jag driver inte med er, så du menar att du inte har en uppfattning om andra människor, bara dig själv och din egen partner. Det är nog du som driver med oss.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
T TobiasK233 skrev:
Nej jag driver inte med er, så du menar att du inte har en uppfattning om andra människor, bara dig själv och din egen partner. Det är nog du som driver med oss.
Känns som en medveten provokation eftersom du utan tvekan förstår vad vi menar.

Du får tycka vad som helst om vad, eller vem, som helst men vissa saker, som uppfattningen om barnens val av partner, gör man säkrast att hålla för sig själv.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Känns som en medveten provokation eftersom du utan tvekan förstår vad vi menar.

Du får tycka vad som helst om vad, eller vem, som helst men vissa saker, som uppfattningen om barnens val av partner, gör man säkrast att hålla för sig själv.
Jag tänker att det är underförstått att det är outtalat, man går väl inte runt och berättar för alla vad man tycker och tänker om folk. Men det kanske du gör. Jag skrev tom att det behöver inte vara ett uttalat tyckande.
Men man läser ju in vad man vill som passar ens argumentation. Jag ser att en som citera mig tom radera den delen i mitt inlägg för det skulle passa dennes svar.

Jag som förälder kan väl också tycka om mitt barns partner är bra eller inte det har ju inte barnet ensamrätt på. Sen behöver det ju inte vara ett uttalat tyckande.
 
P
T TobiasK233 skrev:
Jag tänker att det är underförstått att det är outtalat, man går väl inte runt och berättar för alla vad man tycker och tänker om folk.
Bra att vi är överens där. Att det skulle vara underförstått är dock långsökt. Alltför många föräldrar är väldigt tydliga med vad de tycker om barnens val av partners. Leder inte sällan till livslånga konflikter.
T TobiasK233 skrev:
Jag som förälder kan väl också tycka om mitt barns partner är bra eller inte det har ju inte barnet ensamrätt på. Sen behöver det ju inte vara ett uttalat tyckande.
Först en medveten provokation - för att skapa en reaktion. Sedan ett mycket diffust "klarläggande" som är till för att kunna invända mot dem som inte håller med.

Varför blir det krig...?
 
rataxes skrev:
Hon kommer att stå för manadsavgi

Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Det är er dotter ni ska prata med om att få ersättning, förstås. Sen hur hon och hennes sambo väljer att hantera sina kostnader är upp till dem.

Du ska inte tänka dig någon ”extra avgift” från honom över huvud taget. Det har du inte med att göra. Vill ni inte ge er dotter saker som hon kan använda tillsammans med sin sambo, gör inte det.

Folk, alltså…
 
  • Gilla
Hispaniola och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Bra att vi är överens där. Att det skulle vara underförstått är dock långsökt. Alltför många föräldrar är väldigt tydliga med vad de tycker om barnens val av partners. Leder inte sällan till livslånga konflikter.

Först en medveten provokation - för att skapa en reaktion. Sedan ett mycket diffust "klarläggande" som är till för att kunna invända mot dem som inte håller med.

Varför blir det krig...?
Det är nog bara du som tar det som en provokation, jag skriver bara hur jag resonerar och du behöver inte känna dig provocerad av det.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.