107 813 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Så sant - vem vill ha banken eller HA i hasorna? Emellertid uppstår en sorts alternativkostnad: Om jag sparat/spekulerat på börsen och fått mer avkastning på det än vad jag fick i låneränta hos banken, så är jag lite torsk där.T TobiasStockholm skrev:Du gör också en tankevurpa, det spelar ingen roll heller, om du inte hade amorterat så hade du haft kvar motsvarande högre summa i skulder när du sålde, även om du sålde för under priset jämfört med vad du amorterat. Bolånet hade ju inte försvunnit bara för att bostaden blev värd mindre än vad lånet var på, det hade bara omvandlats till ett lån utan säkerhet eller så hade banken krävt att du betalat hela lånet ändå när du sålde och värdet var lägre än lånet.
Skön urspårning på denna tråd. TS vill ändå inte berätta hur den ska blli av med jäntans pojkvän.
Snälla läs vad du skrev som jag citerade igen och make it make sense för mig. Det var ju du som skrev att man ska skulle justera NER ägandeandelen för dottern vid slutamortering av lånet om hon har amorterat, av någon outgrundlig anledning.Bönhas skrev:
Ja det är heller inget sparande att ta pengar från ett konto för att köpa aktier. Det är bara ett byte av tillgångsslag, från kontanter på ett konto till aktier på ett annat konto.T TobiasStockholm skrev:
Sparande är att avstå konsumtion. Eller om man så vill, det som blir över av en persons inkomst efter personens konsumtion.
Men du har 500.000 mindre i övriga tillgångar eftersom du använt 500.000 för att amortera. Ett rent nollsummespel.T TobiasStockholm skrev:
Det har allt med konsumtion att göra. Definitionsmässigt kan en individs inkomster användas till två saker, konsumtion respektive sparande. Om konsumtionen minskar vid en viss given inkomst ökar sparandet. Det är mycket enkel matematik och grundläggande ekonomisk teori.T TobiasStockholm skrev:
Som med allt sparande dvs. Om du hade sparat i trygga fonder på börsen så är du torsk där också jämfört med om du hade investerat i volatila pennyaktier som antingen hade gått upp 10.000% (eller gått i konkurs men de aktierna bortser vi från 😉).H hovapettson skrev:Så sant - vem vill ha banken eller HA i hasorna? Emellertid uppstår en sorts alternativkostnad: Om jag sparat/spekulerat på börsen och fått mer avkastning på det än vad jag fick i låneränta hos banken, så är jag lite torsk där.
Skön urspårning på denna tråd. TS vill ändå inte berätta hur den ska blli av med jäntans pojkvän.
Nej trådens ursprungliga frågeställning verkar övergiven, men svårt att låta bli att rätta direkta felaktigheter ju 😆
Okej nu är jag med på hur du menar, det har du rätt i. Jag missförstod vad du menade. Den enda formen av egentligt sparande är ju att avstå konsumtion ja. Egentligen borde man kalla både amortering och annat "sparande" som börsen, sparkonto m.m för investeringar av sparat kapital. Med olika avkastning (vissa mer garanterade än andra) osv. Så inte riktigt alltid nödvändigtvis helt ett nollsummespel då man kan spara pengar på utebliven bolåneränta som man inte behöver betala jämfört med om man t.ex har ett sparkonto med 0% ränta eller liknande.Alfredo skrev:
Ja det är heller inget sparande att ta pengar från ett konto för att köpa aktier. Det är bara ett byte av tillgångsslag, från kontanter på ett konto till aktier på ett annat konto.
Sparande är att avstå konsumtion. Eller om man så vill, det som blir över av en persons inkomst efter personens konsumtion.
Men du har 500.000 mindre i övriga tillgångar eftersom du använt 500.000 för att amortera. Ett rent nollsummespel.
Det har allt med konsumtion att göra. Definitionsmässigt kan en individs inkomster användas till två saker, konsumtion respektive sparande. Om konsumtionen minskar vid en viss given inkomst ökar sparandet. Det är mycket enkel matematik och grundläggande ekonomisk teori.
Det finns lite olika språkbruk när det gäller vad man kallar ränta och amortering ihopklumpat. kostnad+utgift=X. Vad är X, kostnad eller utgift. Jag valde kostnad. Och bytte till utgift. Det är bättre.T TobiasStockholm skrev:
Vi får verkligen hoppas att TS är hjälpt av det.
Appappapp, jag "sparar" inte. Jag investerar tillgångar som jag avstått från att realisera på konsumtion, sådeså!T TobiasStockholm skrev:Okej nu är jag med på hur du menar, det har du rätt i. Jag missförstod vad du menade. Den enda formen av egentligt sparande är ju att avstå konsumtion ja. Egentligen borde man kalla både amortering och annat "sparande" som börsen, sparkonto m.m för investeringar av sparat kapital. Med olika avkastning (vissa mer garanterade än andra) osv.
Alla nöjda?
Du skrev:Bönhas skrev:
Att vara skriven på en adress är samma sak som att vara folkbokförd på den adressen och då följer att föreningen borde ha krav på folkbokföring för att det du säger ska stämma.Bönhas skrev:
Menar du på fullt allvar att en person inte kan äga fler än en bostadsrätt?Bönhas skrev:
Är detta en av livets stora gåtor (av samma sort som: Varför har folk med överdimensionerad bilstereo så jävla usel musiksmak?) Vanligen ska man bo i bostadsrätten man äger. Tänk att några lyckas bo i alla lägenheter de äger. Schizofrent eller? Schizo-boende?Alfredo skrev:
Jag frågar för mycket kanske...T TobiasStockholm skrev:
Jag läste den inte innan. Nu har jag gjort det. Misstänker starkt att du inte gjorde det. Eller att Så jag citerar förklaringen varför amortering inte är ett sparande:T TobiasStockholm skrev:
"Att spara pengar är något vi förknippar med en frivillig handling. Att vi vill lägga undan pengar och spara till ett mål. Som att spara till en handpenning. Det blir därför inte helt naturligt att se ett krav på amortering som ett sparande. Speciellt inte om du hellre hade velat spendera eller investera de pengarna i något annat."
Du kanske har rätt om Dunning-Kruger-effekten, vem vet. Jag är inte så insatt som du
Det är exakt vad jag menar. Det var väl tydligt?Alfredo skrev:
Det har jag inte skrivit. Det menar jag inte. Det stämmer inte.Alfredo skrev:
Nu inser jag nästa missförstånd: Amortering är obligatorisk. Jag - och andra säkert - tänkte mer på extraamortering. Det konkreta läget att jag plötsligt har lite pengar över och tänker att istf att pula in dem på bankkontot så minskar jag mitt lån - och sparar räntekostnader!Bönhas skrev:
Jag frågar för mycket kanske...
Jag läste den inte innan. Nu har jag gjort det. Misstänker starkt att du inte gjorde det. Eller att Så jag citerar förklaringen varför amortering inte är ett sparande:
"Att spara pengar är något vi förknippar med en frivillig handling. Att vi vill lägga undan pengar och spara till ett mål. Som att spara till en handpenning. Det blir därför inte helt naturligt att se ett krav på amortering som ett sparande. Speciellt inte om du hellre hade velat spendera eller investera de pengarna i något annat."
Du kanske har rätt om Dunning-Kruger-effekten, vem vet. Jag är inte så insatt som du
Dumming-Krökar-effekten är f ö tydlig på krogen efter sex-sju bira. Ytterligare ett nykterhetsargument. (Ännu längre från TS fråga nu...)I