107 822 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Självklart.Alfredo skrev:
Berätta istället vad transaktionen skall kallas för istället för att envetet upprepa vad den inte kallas. Det skulle jag uppskatta.Alfredo skrev:
Att amortera är ju i "de flesta fall" ett sätt att betala tillbaka det man lånat och få samma summa tillbaka vid eventuell försäljning.Alfredo skrev:
Det hänger ju helt på vad som händer vid den här eventuella försäljningen? Ofta och kanske mestadels så säljs bostäder med en vinst men ibland med förlust.
Pengarna ska fortfarande ut varje månad oavsett VAD man eventuellt får tillbaka år senare. Så tolkar jag amorteringsbegreppet när det gäller bostadslån 🙃
Utbetalning eller kostnad, spelar det egentligen någon roll? Får du tillbaka alla pengar du utbetalat eller vad det kostat dig när du säljer så är det ju ingen kostnad alls. Svårt det där med begreppen. Utbetalning kanske ligger närmast? Att man amorterar ett lån är ju ingen garanti för att man får tillbaka pengarna vid ev försäljning.Bönhas skrev:
Danske bank kanske förklarar det så att du begriper att en amortering inte är en kostnad:Bönhas skrev:
https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/guider/amortering-kostnad-eller-sparande
Nej transaktionen amortering har inget att göra med varför man lånat pengar eller vad som händer i framtiden. En amortering är en minskning av (likvida) tillgångar och en lika stor minskning av skulderna. Den medför varken kostnad eller intäkt.C Carcoza skrev:
Tack. 👏👏👏C Carcoza skrev:
Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken. Samt att vilka effekter betalningen har på lånet, och förmögenheten inte förändrar det faktum att pengarna måste ut.
Nej kanske inte direkt men indirekt! Det är ju en utgift som ska ut varje månad oavsett?Alfredo skrev:
Vad kallas det när lånet ( det som senare vid amortering blir en kostnad) betalas ut, är det en intäkt?Bönhas skrev:
Fast kostnaden VET du ju inte förrän du säljer det avsedda objektet. Det blir ju någon annan typ av beräkning? Utgift är nog en bättre förklaring på begreppet. En kostnad blir det ju bara om man förlorat pengar på det? Utgifter och kostnader är inte samma sak i min världBönhas skrev:
Hehe, kan nog vara så att vissa amorteringar visat sig vara kostnader men de kanske då kallas för förluster? 😂 Vad jag menar är att man faktiskt kan lånat till något som man säljer till förlust. Och då blir amorteringen helt sonika en kostnad. Alltså vad det kostat att göra köpet man gjorde. Blir ju lite hårklyveri här men jag tror du förstår vad jag är ute efter?Alfredo skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Ränta är en kostnad, drift är en kostnad, slitage med resulterande värdeminskningen/avskrivining på huset/lägenheten är en kostnad.Bönhas skrev:
Amortering av sitt eget lån är inte en kostnad. Det är en betalning, men det är inte en kostnad.