Alfredo Alfredo skrev:
Och så även hennes skulder. Hennes nettoförmögenhet påverkas inte.
Självklart.
Alfredo Alfredo skrev:
Hade transaktionen handlat om en kostnad hade hennes nettoförmögenhet minskat genom transaktionen.
Berätta istället vad transaktionen skall kallas för istället för att envetet upprepa vad den inte kallas. Det skulle jag uppskatta.
 
Bönhas Bönhas skrev:
Berätta istället vad transaktionen skall kallas för istället för att envetet upprepa vad den inte kallas.
Amortering är väl det mest använda begreppet för den utbetalning som görs.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Amortering är väl det mest använda begreppet för den utbetalning som görs.
Att amortera är ju i "de flesta fall" ett sätt att betala tillbaka det man lånat och få samma summa tillbaka vid eventuell försäljning.

Det hänger ju helt på vad som händer vid den här eventuella försäljningen? Ofta och kanske mestadels så säljs bostäder med en vinst men ibland med förlust.

Pengarna ska fortfarande ut varje månad oavsett VAD man eventuellt får tillbaka år senare. Så tolkar jag amorteringsbegreppet när det gäller bostadslån 🙃
 
Alfredo Alfredo skrev:
Amortering är väl det mest använda begreppet för den utbetalning som görs.
Så du menar att man skall kalla amorteringen för utbetalning i stället för kostnad.
 
Bönhas Bönhas skrev:
Så du menar att man skall kalla amorteringen för utbetalning i stället för kostnad.
Utbetalning eller kostnad, spelar det egentligen någon roll? Får du tillbaka alla pengar du utbetalat eller vad det kostat dig när du säljer så är det ju ingen kostnad alls. Svårt det där med begreppen. Utbetalning kanske ligger närmast? Att man amorterar ett lån är ju ingen garanti för att man får tillbaka pengarna vid ev försäljning.
 
C Carcoza skrev:
Det hänger ju helt på vad som händer vid den här eventuella försäljningen?
Nej transaktionen amortering har inget att göra med varför man lånat pengar eller vad som händer i framtiden. En amortering är en minskning av (likvida) tillgångar och en lika stor minskning av skulderna. Den medför varken kostnad eller intäkt.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Så du menar att man skall kalla amorteringen för utbetalning i stället för kostnad.
Utbetalning kan man absolut kalla det även om utbetalning är ett mycket vidare begrepp än amortering.
 
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Pengarna ska fortfarande ut varje månad oavsett VAD man eventuellt får tillbaka år senare. Så tolkar jag amorteringsbegreppet när det gäller bostadslån 🙃
Tack. 👏👏👏

Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken. Samt att vilka effekter betalningen har på lånet, och förmögenheten inte förändrar det faktum att pengarna måste ut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej transaktionen amortering har inget att göra med varför man lånat pengar eller vad som händer i framtiden. En amortering är en minskning av (likvida) tillgångar och en lika stor minskning av skulderna. Den medför varken kostnad eller intäkt.
Nej kanske inte direkt men indirekt! Det är ju en utgift som ska ut varje månad oavsett?
 
Bönhas Bönhas skrev:
Tack. 👏👏👏

Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken. Samt att vilka effekter betalningen har på lånet, och förmögenheten inte förändrar det faktum att pengarna måste ut.
Vad kallas det när lånet ( det som senare vid amortering blir en kostnad) betalas ut, är det en intäkt?
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken.
Det beror antagligen på att amorteringar inte är några kostnader. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Pettman och 5 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Tack. 👏👏👏

Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken. Samt att vilka effekter betalningen har på lånet, och förmögenheten inte förändrar det faktum att pengarna måste ut.
Fast kostnaden VET du ju inte förrän du säljer det avsedda objektet. Det blir ju någon annan typ av beräkning? Utgift är nog en bättre förklaring på begreppet. En kostnad blir det ju bara om man förlorat pengar på det? Utgifter och kostnader är inte samma sak i min värld :) ränta är en kostnad, amortering är en utgift :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror antagligen på att amorteringar inte är några kostnader. 😉
Hehe, kan nog vara så att vissa amorteringar visat sig vara kostnader men de kanske då kallas för förluster? 😂 Vad jag menar är att man faktiskt kan lånat till något som man säljer till förlust. Och då blir amorteringen helt sonika en kostnad. Alltså vad det kostat att göra köpet man gjorde. Blir ju lite hårklyveri här men jag tror du förstår vad jag är ute efter?
 
Bönhas Bönhas skrev:
Det verkar vara stört omöjligt att få vissa att förstå att det kostar att amortera. Och att det är en kostnad man betalar till banken. Samt att vilka effekter betalningen har på lånet, och förmögenheten inte förändrar det faktum att pengarna måste ut.
Ränta är en kostnad, drift är en kostnad, slitage med resulterande värdeminskningen/avskrivining på huset/lägenheten är en kostnad.

Amortering av sitt eget lån är inte en kostnad. Det är en betalning, men det är inte en kostnad.
 
  • Gilla
Carcoza och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.