rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Förbjud honom att flytta in🤣🤣
 
S StefanCalmar skrev:
Är bostadsrätten köpt för att de ska bo tillsammans finns stor risk att halva blir hans. Se till att ha skrivit pappren INNAN. Enskild gåva, samboavtal? Det kommer onekligen bli diskussioner om vem som ska betala vad om han "bara bor" där så bättre ta den där diskussionen nu än via dyra advokater i framtiden.
Renoveringsjäntan Renoveringsjäntan skrev:
Det var ju pappan som köpt lägenheten. Och ränta får man inte tillbaka utan det är en rörlig kostnad. Om man amorterar ska det inte delas utan är pappans (ägarens). Men öven om man hyr ut en lägenhet i andra hand kan man bestämma en hyra som faktiskt är högre än bara hyran. El, bredband och försäkring är normalt sådant som betalas av
Renoveringsjäntan Renoveringsjäntan skrev:
Det var ju pappan som köpt lägenheten. Och ränta får man inte tillbaka utan det är en rörlig kostnad. Om man amorterar ska det inte delas utan är pappans (ägarens). Men öven om man hyr ut en lägenhet i andra hand kan man bestämma en hyra som faktiskt är högre än bara hyran. El, bredband och försäkring är normalt sådant som betalas av hyresgästen.
För de allra allra flesta så överstiger värdeökningen ränte kostnaden, dessutom är räntan avdragsgill med 30 procent i deklarationen upp till 100000 därefter 21 procent. Så pappan gör en fin fin affär om han kan få dottern o hennes pojkvän att betala räntan, när han sen säljer lägenheten efter några år så blir det en bra förtjänst.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad pratar du om? Det inlägg jag nu citerar är ditt första inlägg i denna tråd, och ditt andra överhuvudtaget på forumet.

[bild]
Jag förstår att det såg konstigt ut datorn bytte avsändare utan att jag märkte det. Men du kanske kommer ihåg att du "frågat" thebuilder det? thebuilder0456 och micke0456 är samma avsändare.

thebuilder0456

thebuilder0456

thebuilder0456

 
Nu har jag läst hela denna tämligen urspårade tråd.
Jag svarar på TS ursprungliga inlägg. Hoppas du inte tröttnat totalt på allt svammel utan har tid att läsa.

Trots över 400 inlägg hittar jag ingen info om bostadsrätten har finansierats med ett (bank)lån där den är pant.
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern.
Om det finns ett lån med i skaffandet utgår jag från att banken sett till att alla som äger bostadsrätten finns med som låntagare på lånet. Då ser banken också till att de alla var och en är ansvariga för hela lånet. Dvs dottern (10% ägare) är personligen ansvarig för hela lånet. Både ränta och amortering. Precis som @rataxes också är.
Det betyder även att ränteavdrag kan fördelas valfritt bland låntagarna. Så om dotterns inkomst är låg kan pappa använda en överskjutande del av avdraget.
  • Finns banklån är ränta och amortering en nödvändig kostnad för bostaden.
Så: Finns det banklån?
rataxes skrev:
Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
  • Det skulle jag se som ett bidrag, en gåva eller lån, till dottern och inte blanda in i driftkostnaden för bostaden, Och inse att hon gör vad hon vill med grejorna och t.ex. målar om när hon vill. Men oavsett förändras det inte om pojkvän flyttar in.
Jag förutsätter att BRF kräver att dottern är skriven på adressen för att vara medlem i föreningen. Naturligtvis gäller att alla som bor där skall vara skrivna där.
rataxes skrev:
Hur skulle ni räkna?
Jag skulle räkna som vanligt. Alltså som man räknat i alla likadana fall jag känner till.
  • När dottern bor ensam i lägenheten (som hon deläger) ansvarar hon för samtliga driftkostnader för sin bostad, boendekostnaden (=månadsavgift, el, hemförsäkring, lånekosnader, omtapetsering osv.) Alla räkningar och avier kommer vara ställda till henne.
rataxes skrev:
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
  • När pojkvännen flyttar in till dottern ändras ingenting av det. Dotterns juridiska betalningsansvar är kvar.
rataxes skrev:
Han kommer att behöva betala något så klart!
Naturligtvis skall han "så klart!" betala för sig. Det tycker jag (och antagligen de flesta) också.
  • Hur de två boende fördelar kostnaden mellan sig är upp till dem själva att avgöra. Som svar på den direkta frågan om hur jag skulle räkna är svaret att jag skulle försöka undvika att lägga mig i hur de gör.
Möjligen skulle jag ge några exempel på principer på hur man kan göra och diskutera det med dem.

Två vanliga sätt:
  1. Man kan dela så var och en betalar lika stor andel av boendekostnaden. Båda betalar samma belopp
    När dottern studerar och pojkvännen är arbetslös kanske pojkvännen inte kan betala sina 50% och hon har pengar över. Men om han får ett jobb och hon inte får studielån en period kan det bli tvärt om.

  2. Eller så betalar man lika stor andel av sin månadsinkomst.
    T.ex båda betalar 60% av sin inkomst. Den som har mest betalar mest. Båda får pengar över.
Vill man hitta modeller för det är nätet fullt med info.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bönhas Bönhas skrev:
Nu har jag läst hela denna tämligen urspårade tråd.
Jag svarar på TS ursprungliga inlägg. Hoppas du inte tröttnat totalt på allt svammel utan har tid att läsa.

Trots över 400 inlägg hittar jag ingen info om bostadsrätten har finansierats med ett (bank)lån där den är pant.

Om det finns ett lån med i skaffandet utgår jag från att banken sett till att alla som äger bostadsrätten finns med som låntagare på lånet. Då ser banken också till att de alla var och en är ansvariga för hela lånet. Dvs dottern (10% ägare) är personligen ansvarig för hela lånet. Både ränta och amortering. Precis som @rataxes också är.
Det betyder även att ränteavdrag kan fördelas valfritt bland låntagarna. Så om dotterns inkomst är låg kan pappa använda en överskjutande del av avdraget.
  • Finns banklån är ränta och amortering en nödvändig kostnad för bostaden.
Så: Finns det banklån?

  • Det skulle jag se som ett bidrag, en gåva eller lån, till dottern och inte blanda in i driftkostnaden för bostaden, Och inse att hon gör vad hon vill med grejorna och t.ex. målar om när hon vill. Men oavsett förändras det inte om pojkvän flyttar in.
Jag förutsätter att BRF kräver att dottern är skriven på adressen för att vara medlem i föreningen. Naturligtvis gäller att alla som bor där skall vara skrivna där.

Jag skulle räkna som vanligt. Alltså som man räknat i alla likadana fall jag känner till.
  • När dottern bor ensam i lägenheten (som hon deläger) ansvarar hon för samtliga driftkostnader för sin bostad, boendekostnaden (=månadsavgift, el, hemförsäkring, lånekosnader, omtapetsering osv.) Alla räkningar och avier kommer vara ställda till henne.

  • När pojkvännen flyttar in till dottern ändras ingenting av det. Dotterns juridiska betalningsansvar är kvar.

Naturligtvis skall han "så klart!" betala för sig. Det tycker jag (och antagligen de flesta) också.
  • Hur de två boende fördelar kostnaden mellan sig är upp till dem själva att avgöra. Som svar på den direkta frågan om hur jag skulle räkna är svaret att jag skulle försöka undvika att lägga mig i hur de gör.
Möjligen skulle jag ge några exempel på principer på hur man kan göra och diskutera det med dem.

Två vanliga sätt:
  1. Man kan dela så var och en betalar lika stor andel av boendekostnaden. Båda betalar samma belopp
    När dottern studerar och pojkvännen är arbetslös kanske pojkvännen inte kan betala sina 50% och hon har pengar över. Men om han får ett jobb och hon inte får studielån en period kan det bli tvärt om.

  2. Eller så betalar man lika stor andel av sin månadsinkomst.
    T.ex båda betalar 60% av sin inkomst. Den som har mest betalar mest. Båda får pengar över.
Vill man hitta modeller för det är nätet fullt med info.
Amortering är inte kostnad för bostaden, det är ett sparande. Det du missat helt ör att dottern sannolikt inte betalar något för att bo där, och få finns det infgen ”hyra” att fördela.

Ts har en av två saker på sin agenda:

1, förstöra dotterns relation med sin kille.
ELLER
2, få en sponsor till dotterns boende.

Det ts verkar missa helt är att han skjuter sig själv i foten…
 
  • Gilla
GlennB och 9 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
TS ville ta betalt (få ersättning) för bohag och renovering från svärsonen in spe. Tråden har svarat att det går inte, även om någon föreslog en kalkyl. Visst, prova det, men det blir inte särskilt trevligt.

De flesta har svarat på frågan "hur skulle ni göra?" att dottern bör betraktas som vuxen och får sköta det på egen hand. TS antyder den farhåga som alla föräldrar har: Kommer förhållandet att "störa" studierna? Är detta endast en liten förälskelse som går över och lämnar dottern olycklig? Svaren på dessa frågor är "42"...
Svarade du på rätt inlägg nu?
 
P
S SOLSOL skrev:
Så många otrevliga och elaka kommentarer på en fråga där personen önskar inspel och vägledning 😞
Kan ju ha med TS tonläge🤬 att göra.
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Svarade du på rätt inlägg nu?
Det var inte exakt till dig. Du tog väl inte illa upp? Det var inte alls meningen, Det var en kommentar i tråden på ungefär det sista som sades.
Har varit här en kort tid, och många tycks ha känsliga tår, man må väga orden på guldvåg. Denna tråd ansåg jag vara "lite knäpp/lattjo" men kunde inte hålla fingrarna borta från tangentbordet.
Allt gott!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Det var inte exakt till dig. Du tog väl inte illa upp? Det var inte alls meningen, Det var en kommentar i tråden på ungefär det sista som sades.
Har varit här en kort tid, och många tycks ha känsliga tår, man må väga orden på guldvåg. Denna tråd ansåg jag vara "lite knäpp/lattjo" men kunde inte hålla fingrarna borta från tangentbordet.
Allt gott!
Ingen fara, jag förstod bara inte kopplingen.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Hej,
när jag läser inlägget och de svar du fått så borde ju det enklaste vara att er dotter och hennes pojkvän skaffar ett gemensamt boende. Då slipper ni allt funderande och kan hyra ut lägenheten i andra hand.

Med det i åtanke, hyra ut i andrahand, vad skulle ni ta ut i månadsavgift? Om ni tänker så, så blir det rätt enkelt att räkna ut 1/2:a månadskostnaden.

Att ni köpt inredning etc har ju inget med saken att göra, det kan ju inte han hjälpa? Det är ju något er dotter nyttjar också? Huvudsaken tycker jag borde vara att se till att pojkvännen inte kan ha några anspråk på lägenheten öht om de skulle göra slut.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Du verkar faktiskt lite missunnsam...eller är det snålhet, jag vet inte vilket?
Vill du att han ska betala som om han hyr en möblerad lgh i andra hand med påslag för möbleringen?!
När kaffekokaren som DU har köpt går i sönder , ska DU då ersätta den eller ska det unga paret köpa en själva och då blir det avdrag successivt för pojkvännens "möblerings/ inredningshyra"?
Att han han överhuvudtaget ska flytta in måste väl bero på en känslomässig relation, inte att han tog reda på vem i stan som hade fetast nyinredda lgh? Man kan leva hyfsat lyckligt o gott utan att ha värden för 50000 i sin lgh, framförallt om man inte har burit kostnaden själv, är du helt fartblind?
Hur resonerar din dotter? Känns som att det kan bli lite skämmigt för henne också, att dela sin kaffekokare med någon utan att ta ut hyra för den är det ganska många människor som gör utan att ens tänka tanken på att den andre skulle köpa in sig på den eller betala månadsavgift för den? Kanske pojkvännen inte ens kommer att använda micron?
Tycker "Grovspacklarn" har ett väldigt bra o logiskt svar.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
1. Står dottern som ägare på bostadsrätten, skriv samboavtal att den är dotterns enskilda egendom, och skall inte ingå i eventuell bodelning.
2. Pojkvänen borde betala halva avgiften på bostadsrätten, och eventuellt halva räntan, men glöm inte att räkna bort ränteavdraget oxså. Räntan är ju en kostnad för att ha bolånet, så en kostnad för att bo, som ingen av dom tjänar något på. Eller så betalar Pojkvän bara halva avgiften, som vissa tycker upp till er.
3. Alternativt pojkvän köper in sig till halva kostnaden av bostadsrätten och tar halva lånet, men det är kanske blir senare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske ska läsa reglerna?

[länk]

[bild]
Nu var det inte av de skälen utan det var ett gammalt konto som av misstag kanske beroende på att jag använde mobilen eller en annan dator. Så du kanske ska läsa skälet jag angav igen om du tror att det var för att påverka diskussionen mm. Jag kan inte se att det du anger säger något om att man inte får ha två konton om det är det du vill hävda?
 
T thebuilder0456 skrev:
Jag kan inte se att det du anger säger något om att man inte får ha två konton om det är det du vill hävda?
Nej det behövs knappast några uttryckliga regler för det utan det ser nog de flesta som helt självklart.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.