107 810 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Kan du ge ett enda exempel på när man behöver två olika anonyma konton på samma forum?T thebuilder0456 skrev:Nu var det inte av de skälen utan det var ett gammalt konto som av misstag kanske beroende på att jag använde mobilen eller en annan dator. Så du kanske ska läsa skälet jag angav igen om du tror att det var för att påverka diskussionen mm. Jag kan inte se att det du anger säger något om att man inte får ha två konton om det är det du vill hävda?
Om banken kräver amortering är det en kostnad för boendet.Nissens skrev:
Nissens skrev:
- Kalla det sparande om du vill. Att spara kostar. Sparar man finns pengarna kvar.
- Amortering är faktiskt inget sparande. Det är en återbetalning av det man lånat. Pengarna är borta när man betalat.
- Om dottern står på lånet innebär amorteringen att hon återbetalar sitt lån till banken. Självklart måste hon betala amorteringen!.
Nej, pengarna har bara bytt form till investering i en bostad, som oftast (men inte alltid) ökar i värde varje år, vanligtvis överstigande inflationen med råge (historiskt).Bönhas skrev:
När man säljer en 100% obelånad bostad försvinner ingenting av köpeskilingen för att betala lån på banken, det tillfaller dig själv.
Man betalar 30% kapitalskatt på vanliga pennningplaceringar, men "bara" 22% i reavinstskatt på en såld bostad.
Jag tycker att vi bör har rätt ekonomisk nomenklatur vad gäller, intäkt, inkomst, kostnad och utgift annars blir det väldigt rörigt i diskussionen.
Amortering är inte en kostnad i bokföringen.
Det enda som sparas är framtida ränta. Du flyttar en hundralapp från ena fickan till den andra. Om du inte kan hålla i pengarna och köper glass för dem istället för att låta dem ligga kvar i fickan blir det ett sparande, men det är ett ju även om de ligger kvar i första fickan.
Nu tror jag dottern, pojkvännen och även TS skiter i detta.
Amortering är inte en kostnad i bokföringen.
Det enda som sparas är framtida ränta. Du flyttar en hundralapp från ena fickan till den andra. Om du inte kan hålla i pengarna och köper glass för dem istället för att låta dem ligga kvar i fickan blir det ett sparande, men det är ett ju även om de ligger kvar i första fickan.
Nu tror jag dottern, pojkvännen och även TS skiter i detta.
Gärna.P Pin skrev:
Hur menar du att dottern skall bokföra överföringen av sin amortering från sitt bankkonto. Som en utgift, eller?P Pin skrev:
Nej någon fordran är det inte. Hon blir av med pengarna från sitt konto när de överförs till banken. Efter amorteringen har hennes tillgångar minskat. Kalla det vad man vill, men pengarna är borta från dotterns konto. Pengarna måste dottern ut med för att kunna bo i lägenheten.D Dilato skrev:
Eftersom hon måste betala amorteringen precis som månadsavgiften kallade jag båda för kostnader. Är det fel förklara vad det skall heta, så går vi vidare.
Redigerat: