rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Vilka jobbiga föräldrar ni verkar vara. Han ska självklart betala hälften av alla fasta kostnader. Dvs el, försäkringar, månadskostnaden etc. Men att ta ut en avgift som en avbetalning på färg och tapeter? Herregud... Om hon tar hem middagsgäster så måste dom betala avgift på slitage av möbler och bestick?
 
  • Gilla
sagabelami och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En 19-årig kille som inte engagerar sig i val av tapeter till en lägenhet som han inte kommer äga är väl inget konstigt? Hade jag varit i hans situation så hade jag inte heller lagt mig i det. Jag hade snarare blivit förvånad om han lagt sig i tapetvalet i er lägenhet.

Som jag ser det bör ni se till att det finns ett tydligt avtal att lägenheten inte blir samboegendom som ska delas vid en eventuell separation och sen komma överens med dottern om en vettigt månadskostnad.
Månadskostnaden får sen dottern och pojkvän fördela bäst de vill.
Är ju inte heller heeeelt omöjligt att pojkvännen känner att han inte ska komma med åsikter på en lägenhet som, inte bara inte är hans, utan som han rätt uppenbarligen inte är önskvärd i.
 
  • Gilla
HEM2121 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig påstått något om vad du skrivit. Jag ställde en fråga om vem som bestämmer över vilka som bor i dotterns bostad.
Och vad hade det med mitt inlägg att göra då den inte handlade om vem som bestämmer vem som bor i lägenheten?
 
M micke0456 skrev:
Och vad hade det med mitt inlägg att göra då den inte handlade om vem som bestämmer vem som bor i lägenheten?
Vad pratar du om? Det inlägg jag nu citerar är ditt första inlägg i denna tråd, och ditt andra överhuvudtaget på forumet.

Diskussion i ett forum om bostadsförhållanden mellan användare "micke0456" och "Alfredo".
 
Skärkarl Skärkarl skrev:
Jag hade klippt kontakten med flickvännens föräldrar omedelbart om de hade lagt sig i våra matvanor.
Som förälder kan man väl diskutera ekonomin med sitt barn och vägleda så att det blir en deal som kan fungera över tid. Det handlar inte om att lägga sig i. Diskussionen behöver föräldrarna inte ta med pojkvännen. Det kan dottern göra själv. Men det är lätt att glömma bort sådant när man är nykär och då kan man väl göra dottern uppmärksam på sådant som kan bli irriterande i förlängningen.
Eller tycker du att pojkvännen ska vara med och dela på dotterns eventuella utgifter för smink/kläder och om hon äter på skolan?
 
K Krister Ax skrev:
Han ska betala halv hyra och hälften av el,bredband och försäkring. Däremot inte för lån och låneränta. Lägenheten kommer säkerligen att öka i värde vilket gör att vid en försäljning kommer dottern att få tillbaks de pengar som har lagts ut för
T thebuilder0456 skrev:
Det är som jag skrev helt upp till var och än att subventionera vem man vill, bara man är medveten om vem som subventionerar vem. Om trådskaparen skulle be att få lite täckning för den kapitalkostnad dvs ränta de betalar så betyder det att de fortfarande subventionerar pojkvännen och inte tvärs om som du skrev.
Nu skriver du att din sambo tar andra utgifter men i exemplet behöver vi utgå ifrån att det inte är så då det inte framgår. Sedan behöver han nog bidra en hel del om det skall motsvara den subvention han får vad gäller boendet i Stockholm.
En sak är att en del människor är givmilda medvetet eller omedvetet ofta med andras pengar men det jag reagerar på att så pass många inte verkar förstå att pengar kostar pengar.
Jag betalar allt i min familj både för min fru och dotter och har inget problem med det, men det hör inte hit. eller ändrar på fakta.
Håller helt med dig!
 
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Så många otrevliga och elaka kommentarer på en fråga där personen önskar inspel och vägledning 😞
 
  • Älska
Backspegel
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Jag köpte en bostadsrätt till mina barn där de bott antingen själva alt med ett syskon el kompis/flickvän. De som bott där har stått för månadsavgift till föreningen, bredband och el. Dessa kostnader har delats lika mellan de som bott där.
Jag har stått för renoveringar och räntekostnader. Ev vinst tillfaller mig vid försäljning framöver.
Jag har bara varit glad att kunna ge mina barn med ev kompisar/flickvänner möjlighet att bo bra en tid i livet. Se ert inköp av bostadsrätt inkl räntekostnader för lånen samt renovering som en investering och gläds med er dotter som kan dela sin kostnad med någon.
 
  • Gilla
sagabelami och 1 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Man kan ju också anse att det är väldigt viktigt att barn lär sig att bli självständiga och får forma sitt eget liv? Oavsett om man har råd eller inte.
Ja att vara hemlös bygger bara karaktär. Likaså att bo hemma till man är 40 år.
 
E Erik Salhammar skrev:
Ja att vara hemlös bygger bara karaktär. Likaså att bo hemma till man är 40 år.
Så alla som inte får pengar hemifrån blir hemlösa eller bor hemma tills de blir 40? Det är en ganska snäv bild av verkligheten.
 
P Peter_Stockholm skrev:
Super tråkigt att höra hoppas ni hittar tillbaka! Jag förstår att om detta inte är överenskommet från början redan vid planen/innan köpet så är det svårt att genomföra i efterhand då känns det som man ändrar spelplanen för dom och då fungerar det säkert inte. Sedan undrar man vad det är för kille hon träffat som inte tycker det är rimligt att han ska betala för sig. Så i TS fall är det kanske försent att ta denna diskussion. Men man kan prova att prata om det för att se om dom tycker det är rimligt.
Det var överenskommelsen från början, men den var inte nedskriven. Vet inte om det hade gjort någon skillnad.
 
rataxes skrev:
Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
Jag har läst mycket i tråden och jag håller med dig. Att pojkvännen ska flytta hemifrån när han varken studerar eller jobbar känns märkligt. Vad tycker hans föräldrar om det? Ska han sitta i lägenheten och spela TV spel dagarna i ända? Vad har han för planer framåt?

MEN hade det varit en ok pojkvän så det väl rimligt att paret betalar avgift till förening och räntekostnader.

Att han ska betala för att ni köpt kaffekokare mm är ju inte rimligt.
 
S SOLSOL skrev:
Som förälder kan man väl diskutera ekonomin med sitt barn och vägleda så att det blir en deal som kan fungera över tid. Det handlar inte om att lägga sig i. Diskussionen behöver föräldrarna inte ta med pojkvännen. Det kan dottern göra själv. Men det är lätt att glömma bort sådant när man är nykär och då kan man väl göra dottern uppmärksam på sådant som kan bli irriterande i förlängningen.
Eller tycker du att pojkvännen ska vara med och dela på dotterns eventuella utgifter för smink/kläder och om hon äter på skolan?
Min enkla åsikt är att ingen av oss i tråden behöver bry sig om hur de fördelar sina utgifter, det klarar de säkert av alldeles själva. Eller så får de lära sig att klara av det nu när de börjar bli vuxna. Sedan kan man självklart försöka ge goda råd, det vill nog alla föräldrar göra, men det är inte det som tråden handlar om.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Min enkla åsikt är att ingen av oss i tråden behöver bry sig om hur de fördelar sina utgifter, det klarar de säkert av alldeles själva. Eller så får de lära sig att klara av det nu när de börjar bli vuxna. Sedan kan man självklart försöka ge goda råd, det vill nog alla föräldrar göra, men det är inte det som tråden handlar om.
TS ville ta betalt (få ersättning) för bohag och renovering från svärsonen in spe. Tråden har svarat att det går inte, även om någon föreslog en kalkyl. Visst, prova det, men det blir inte särskilt trevligt.

De flesta har svarat på frågan "hur skulle ni göra?" att dottern bör betraktas som vuxen och får sköta det på egen hand. TS antyder den farhåga som alla föräldrar har: Kommer förhållandet att "störa" studierna? Är detta endast en liten förälskelse som går över och lämnar dottern olycklig? Svaren på dessa frågor är "42"...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Ärligt talat inte. Han blir ju 50% hyresgäst i andra hand.

Läser man mellan raderna är det ju uppenbart att du inte vill ha "pojkvännen" där ALLS.
Säkerställ att de skriver ett samboavtal eller att ni "föräldrar" skiver ett andrahandskontrakt med de två ungdomarna. Således är risken = 0.

Vill du att han betalar er separat eller vad är du ute efter. Skall de vara helt fair, så skall han enbart betala halva hyran + 50% av el, bredband och försäkring - det som föreningen amorterar på sina lån.
Jag gissar att du tycker det är för lite och vill han skall betala din ränta och amortering + lite till, och det är nog inte tillräckligt det heller.

Låt ungdomarna skriva avtal (sambo eller andrahandsavtal) och låt de lösa det ekonomiska själva. Din renovering får du inget för. Lite färg och tapeter. Kom igen, det är väl mer eller mindre standard.

Professionella hyresvärdar tar inte extra betalat för att de målat taket i köket och tapetserat ett vardagsrum efter 20 år. Brukar snarare vara mer eller mindre standard vid byte av hyresgäst.

Stackars pojkvän till dottern.
 
  • Gilla
bilmekaniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.