rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Är bostadsrätten köpt för att de ska bo tillsammans finns stor risk att halva blir hans. Se till att ha skrivit pappren INNAN. Enskild gåva, samboavtal? Det kommer onekligen bli diskussioner om vem som ska betala vad om han "bara bor" där så bättre ta den där diskussionen nu än via dyra advokater i framtiden.

K Krister Ax skrev:
Han ska betala halv hyra och hälften av el,bredband och försäkring. Däremot inte för lån och låneränta. Lägenheten kommer säkerligen att öka i värde vilket gör att vid en försäljning kommer dottern att få tillbaks de pengar som har lagts ut för inköpet.
Det var ju pappan som köpt lägenheten. Och ränta får man inte tillbaka utan det är en rörlig kostnad. Om man amorterar ska det inte delas utan är pappans (ägarens). Men öven om man hyr ut en lägenhet i andra hand kan man bestämma en hyra som faktiskt är högre än bara hyran. El, bredband och försäkring är normalt sådant som betalas av hyresgästen.

H
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Vi förstår vart du komma! Dessutom unnar du inte hennes pojkvän någonting! Du är otroligt negativ mot honom. Du försöker hela tiden sätta käppar i hjulet för honom. Din dotter verkar vara självständig så henne kommer du ingen väg med vad jag förstår utifrån det du har skrivit. De delar väl på elräkningen? Hur blir det om vänner kommer hem till dem, det blir säkert många vänner, bl.a. studievänner som kommer hem till dem, ska de betala för att använda kaffemaskin, kaffet, använda micron? Hur ska du räkna om dottern och pojkvännen tvättar sina kläder i tillsammans i samma tvätt? Lagar de mat tillsammans och hans ägg ska koka en minut mer än din dotters ägg, ska han betala extra för elen då och förslitningen på plattan och spisen? Släpp det! Låt dem sköta sig själva, de löser det tillsammans! Det enda du åstadkommer med detta är att du får din dotter emot dig! De löser detta helt på egen hand! Gläd dig istället att din dotter har träffat någon hon tycker mycket om! Var glad för din dotters lycka och deras gemensamma lycka!

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jo att be om åsikt är en sak men de flesta inlägg handlade mest om påhopp och tom vissa till gränsen om kränkning.
Vad berodde på? Ja det undrar man. Formulering av min post? Eller lördags humör…. Borde anlita och betala en jurist kanske….
Snälla TS, du har verkligen noll självinsikt. Mitt tips: fråga aldrig om råd igen i ett offentligt forum...

• Gilla
  • Haha
GlennB och 6 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Jag tror att jag förstår var du vill komma. Jag tycker det är helt naturligt att föräldrar kan välja att sponsa sitt barn om de har möjlighet. För att som förälder sponsa pojkvännen behöver man nog väldigt bra ekonomi eller att man inte förstår att det är det man gör om man låter han bo där för tex halva avgiften.
Pengar kostar pengar, därför betalar man normalt ränta, det är kostnaden för att låna pengar. Genom att ni har tagit denna kostnad så har det blivit en lägre avgift för lägenheten än om det hade varit en hyresrätt.
Givetvis ska han inte betala amortering då detta är ett sparande. När det gäller inredning mm som kostade 50 000 kr så tror jag det enklast kunde räknas med som en räntekostnad, dvs kostade brf:en X kr så blir det på summan X+50000 som räntan ska beräknas. Bor man i typ Stockholm så är skillnaden marginell men bor man på en mindre ort så kan det givietvis påverka mer.
Personligen skulle jag nog höfta vad en motsvarande hyresrätt kostar och låta pojkvännen betala hälften istället för att hålla på och räkna på räntor mm.

• Gilla
SOLSOL
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hon kommer att stå för manadsavgi

Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
inget såklart. Han bidrar m halva hyran samt övriga fasta och rörliga kostnader el, bredband etc. Han äger inte heller bostaden? Han ska väll inte behöva betala för er gåva! Roligt för er dotter med egen bostad och kommande sambo-liv! Gläds åt henne istället!

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
jesundbe jesundbe skrev:
inget såklart. Han bidrar m halva hyran samt övriga fasta och rörliga kostnader el, bredband etc. Han äger inte heller bostaden? Han ska väll inte behöva betala för er gåva! Roligt för er dotter med egen bostad och kommande sambo-liv! Gläds åt henne istället!
Trådskaparen skrev att han köpt en bostadsrätt. Då betalar man inte hyra till föreningen utan avgift. Avgiften är ofta betydligt lägre än motsvarande hyra. Det beror på att köparen tar kapitalkostnaden för bostaden inte fastighetsägaren som i fallet med hyresrätt. Om pojkvännen bara betalar halva avgiften så subventionerar föräldrarna pojkvännen då de betalar kapitalkostnaden för hela lägenheten. Skriver man att "han ska väl inte betala för er gåva" förstår man inte ekonomi vad gäller boende. Sedan är det givietvis upp till var och en att subventionera vem man vill men om han betalar som du föreslår så betalar föräldrarna för honom inte tvärt om.

• Haha
  • Gilla
SOLSOL och 1 till
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
om man låter han bo där för tex halva avgiften.
Är det inte dottern som bestämmer vem som bor tillsammans med henne?

• Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Börja med att skriva ett vattentätt Samboavtal det är viktigare än ”running costs”

R R.v.S skrev:
Börja med att skriva ett vattentätt Samboavtal det är viktigare än ”running costs”
Anlita en jurist och ta reda på vad som gäller utifrån förutsättningarna.
Bättre än att läsa vad ”låtsasjuristerna” på forumet tycker.

Alfredo Alfredo skrev:
Han skrev i tråden för mindre än sex timmar sedan så jag förstår nog inte vad du grundar din tro på.
Grundar det på att TS har hört de hen vill höra och verkar inte vilja diskutera föräldraskap som många vill diskutera här

T thebuilder0456 skrev:
Trådskaparen skrev att han köpt en bostadsrätt. Då betalar man inte hyra till föreningen utan avgift. Avgiften är ofta betydligt lägre än motsvarande hyra. Det beror på att köparen tar kapitalkostnaden för bostaden inte fastighetsägaren som i fallet med hyresrätt. Om pojkvännen bara betalar halva avgiften så subventionerar föräldrarna pojkvännen då de betalar kapitalkostnaden för hela lägenheten. Skriver man att "han ska väl inte betala för er gåva" förstår man inte ekonomi vad gäller boende. Sedan är det givietvis upp till var och en att subventionera vem man vill men om han betalar som du föreslår så betalar föräldrarna för honom inte tvärt om.
Skrev fel, menar såklart avgift. Har själv en bostadsrätt i Stockholm så jag är väl medveten om kostaderna. Men, jag hade inte krävt något mer av en sambo utöver det jag skrev ovan. Han kan säkert bidra m ngt annat ekonomiskt så allt jämnar ut sig. Men det är upp till dottern att bestämma, ej föräldrarna tänker jag. Men vi verkar tycka olika och det är helt ok;)

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte dottern som bestämmer vem som bor tillsammans med henne?
Tror inte jag skrev något om vem som bestämmer vem som ska bo tillsammans med henne, eller hur tänkte du där? Sedan bör man nog skilja på det ekonomiska som föräldrarna är inblandade i och förhållandet.

T thebuilder0456 skrev:
Tror inte jag skrev något om vem som bestämmer vem som ska bo tillsammans med henne, eller hur tänkte du där?
Jag har aldrig påstått något om vad du skrivit. Jag ställde en fråga om vem som bestämmer över vilka som bor i dotterns bostad.

jesundbe jesundbe skrev:
Skrev fel, menar såklart avgift. Har själv en bostadsrätt i Stockholm så jag är väl medveten om kostaderna. Men, jag hade inte krävt något mer av en sambo utöver det jag skrev ovan. Han kan säkert bidra m ngt annat ekonomiskt så allt jämnar ut sig. Men det är upp till dottern att bestämma, ej föräldrarna tänker jag. Men vi verkar tycka olika och det är helt ok;)
Det är som jag skrev helt upp till var och än att subventionera vem man vill, bara man är medveten om vem som subventionerar vem. Om trådskaparen skulle be att få lite täckning för den kapitalkostnad dvs ränta de betalar så betyder det att de fortfarande subventionerar pojkvännen och inte tvärs om som du skrev.
Nu skriver du att din sambo tar andra utgifter men i exemplet behöver vi utgå ifrån att det inte är så då det inte framgår. Sedan behöver han nog bidra en hel del om det skall motsvara den subvention han får vad gäller boendet i Stockholm.
En sak är att en del människor är givmilda medvetet eller omedvetet ofta med andras pengar men det jag reagerar på att så pass många inte verkar förstå att pengar kostar pengar.
Jag betalar allt i min familj både för min fru och dotter och har inget problem med det, men det hör inte hit. eller ändrar på fakta.

• Gilla
SOLSOL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.