S SOLSOL skrev:
Hur ungdomarna vill göra med utgifterna för mat bör också diskuteras. En kille äter ofta betydligt mer och OM hennes kille tränar mycket, har stora önskemål om mycket proteiner så kan matkostnaderna bli stora och en negativ kostnadspost för er dotter. Om er dotter tex äter på sin skola och sambon äter hemma kan det också bli tokigt att dela på matinköpen som görs till bostaden. Viktigt att de diskuterar igenom detta innan och gör upp om fördelningen.
Jag hade klippt kontakten med flickvännens föräldrar omedelbart om de hade lagt sig i våra matvanor.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Därför att om du hyr en bostad så är räntan på kapitalet som fastighetsägaren investerat en del av kostnaden som ligger till grund för hyran. In en brf är avgiften lägre än hyran för en hyreslägenhet eftersom brf-medlemmarna finansierat en stor del av kapitalkostnaden genom sina insatser. Om du bara betalar halva avgiften och driftskostnaden för en brf blir du således subventionerad av ägaren.
Å andra sidan ingår också med en "riktig" hyresvärd vaktmästare med tillhörande kringtjänster, och klagomål från hyresgäster höger och vänster. Man behöver ju inte bry sig särskilt mycket som riktig hg. Om hyresgästen ska sköta löpande underhåll kan man ju diskutera avdrag för det likväl.

Men det enda riktiga är väl att sätta en vettig hyra för dottern. Kan man inte stå för att sambon "kommer undan" med att betala hälften i hushållet är hyran för låg.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jag tror att de flesta har missförstått mig!
Jag menar generellt är hur mycket man skulle kunna tänka sig fråga pojkvännen för allt som vi har anskaffat. Allt som dottern o sambo skulle ha gjort annars tillsammans utan vi föräldrar.
Kanske är ni inte helt nöjda med denne pojkvän?! Kan avspegla sig lite i formuleringarna……. 😜. Tyvärr är alla ungdomar bortskämda idag! Er dottern skall väl stå för samtliga bokostnader (drift+räntekostnader netto + föreningen) på egen hand först och främst??? Ni står för amorteringarna då ni äger…. Sedan måste hon SJÄLV ta ansvar för hur denne pojkvän skall bära sin del? Det är ju hennes uppgift givet att ni lägger all verklig kostnad på henne? Då skall ni se att hon kommer be pojkvännen att betala en vettig del. Jag lovar!

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Jag tror, för din skull och för din relation till din dotters skull, att det är bättre om du ser det som att du hyr ut lägenheten till din dotter och funderar på vad det är rimligt att hon betalar. Och sedan är det hennes ensak att reda ut med sin pojkvän hur de ska dela den kostnaden om de tänker flytta ihop i lägenheten.

Det är inte rimligt att du ber honom om pengar. Du kan coacha henne, men dialogen dem emellan om hur kostnaden för boendet ska betalas bör vara mellan dem utan att du är delaktig.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
En annan fråga - pojkvännen har funnits sen 7-8 månader tillbaka, ni måste ju ha vetat att han antagligen skulle flytta med dottern redan när ni skaffade lägenheten? Varför kommer dessa frågor upp först när han flyttar in? Visste dottern att villkoren för hyran skulle ändras efter inflytt? Hur har diskussionerna gått längs vägen?

Dottern och pojkvännen kanske har en plan utifrån den kostnad som hon har fått och så helt plötsligt efter inflytt så gäller en annan hyra, det blir ju ganska konstigt. Okej att man har hyreshöjningar men om man flyttar in i en lägenhet med förutsättning att den kostar 1000 kr och sen efter inflytt kommer hyresvärden och säger, nej förresten, nu kostar den 2500 kr, då hade jag blivit ganska sur…

Sätt en hyra och släpp sen taget om ditt vuxna barn..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
rataxes skrev:
Är du nöjd med din kommentar Bobo?
Jag bad inte dig att att bedöma om jag är snål eller inte. Har man läsförståelse har man det 😭
Det verkar vara väldigt många i tråden som håller med om mycket av det @BOBO skriver.

Säger det dig något?

• Gilla
  • Haha
jbr och 5 till
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Frågan är varför ni sponsrar dottern? Jag hade inte gjort någon skillnad om det flyttat in en sambo. Samma kostnad men nu för två. Står ev i liknande situation inom några år. Har tänkt att äga del av brf men se det som en investering och möjlighet att låta barn ha råd att bo ok under studier. Hade inte tagit mer betalt om ngn annan bor där då det inte blir dyrare för mig.
Det är klart man hjälper sina barn om man har möjlighet.. är du barnlös eller?

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Det är klart man hjälper sina barn om man har möjlighet.. är du barnlös eller?
Man kan ju också anse att det är väldigt viktigt att barn lär sig att bli självständiga och får forma sitt eget liv? Oavsett om man har råd eller inte.

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Lad ham betale en andel af de løbende udgifter (fx 35–50% af månedsafgift plus el/internet) og et lille månedligt beløb til at dække jeres tidligere investeringer (fx 500–1.000 kr./md afhængig af samlet beløb).
Alternativt kan I tage markedsleje og give en familie-rabat (fx 20–30%).
Skriv altid en kort skriftlig aftale med beløb og opsigelsesvilkår.

T TIG-aren skrev:
Tyvärr är alla ungdomar bortskämda idag!
Snacka om generalisering. Hur mycket stöd skall man ge sina barn? Det är ju helt individuellt vilka behov som finns. Sedan finns det säkert föräldrar som skadar mer än gör nytta med alltför mycket stöd. Men det är omöjligt att som utomstående ha relevant uppfattning om vad som är rätt eller fel för en given familj. Om vi nu bortser från fullkomligt dysfunktionella familjer med missbrukande våldsamma föräldrar osv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Hur skulle ni räkna?
Om man köpt en lägenhet för att hyra ut till någon annan då vill man ha betalt för driften, dvs hyra och räntor. El och vatten kanske hyresgästen också betalar via dig annars tar de det själva. Hyr man ut möblerat som i ditt fall så tar man en skälig avgift för det - det går att sätta en rimlig avskrivningstid på kanske 10 år och fördela ut per månad för att få en uppskattning om en rimlig siffra. Kontantinsats, amortering på eventuella lån samt renovering av lägenheten är din egna investering. Och det är du som sedan får betalt för lägenheten då den i framtiden säljs. De som bor där delar på de rörliga kostnaderna för driften (hyra, räntor, skäligt tillägg för renovering/standarden och för möbler och inventarier) i proportion till vad var och en har för inkomster (netto) för om de är sambos då delar de varandras liv och då hjälper man varandra. Är det två kompisar som vill bo ihop för att hålla nere kostnader för boende då är det mer rimligt de betalar 50% var. Att det nu råkar vara din dotter du gjort den här lägenhetsinvestering till är ju fint och du kanske vill hjälpa henne ännu mer ekonomiskt, men låt henne vara med och dela de faktiska kostnaderna (inte enbart hyran) och spara undan en del av pengarna du får in på ett konto som är tänkt till henne så kan hon få de pengarna någon i framtiden då hon skaffar sitt egenägda boende - med eller utan sambon eller med annan sambo.

Nissens Nissens skrev:
Det verkar vara väldigt många i tråden som håller med om mycket av det @BOBO skriver.

Säger det dig något?
Jag tror nog TS har slutat bevaka sin egen tråd vid det här laget

J J-banan skrev:
Jag tror nog TS har slutat bevaka sin egen tråd vid det här laget
Han skrev i tråden för mindre än sex timmar sedan så jag förstår nog inte vad du grundar din tro på.

• Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Hur skulle ni räkna?
Det viktiga är det är avtalat bort besittningskydd och även då sambolagstiftningen,om det deras relation skulle upphöra.

rataxes skrev:
Hej
Hur skulle ni räkna?
Han ska betala halv hyra och hälften av el,bredband och försäkring. Däremot inte för lån och låneränta. Lägenheten kommer säkerligen att öka i värde vilket gör att vid en försäljning kommer dottern att få tillbaks de pengar som har lagts ut för inköpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.