107 811 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Ja att du är bitter och snål.rataxes skrev:
Om ni äger bostadsrätten så sätt en skälig hyra totalt, låt dom betala hälften var och sätt undan dotterns del till något längre fram i livet om ni vill sponsra henne men inte honom.
Först och främst tycker jag det är en ickefråga.rataxes skrev:
Var glad att dottern hittat en pojkvän som hon trivs med, istället för att vara giriga och kräva att han ska vara med och betala för något ni gjort.
Han har ju inte fått vara med och bestämma vilka tapeter etc men ändå vill ni ha betalt för det?
Ska er dotter tvingas bo ensam och ensam betala hela hyran för att ni vill tjäna några futtiga kronor?
Låter bara som ni är ute efter lite medhåll för att ta ut avgifter utöver månadshyran, som ni verkar veta inte är snyggt.
Han betalar halva månadshyran och löpande levnadskostnader.
ni Äger lägenheten, inredning, slitaget, all risk och all vinst.
Han betalar halva månadshyran och löpande levnadskostnader.
ni Äger lägenheten, inredning, slitaget, all risk och all vinst.
Har inte kollat alla tramsinlägg i tråden men här kommer mitt tyckande:
0) Ni är curlingföräldrar så det stänker om det. Tyvärr är samhället så stukat att det kan behövas... (Jag har redan börjat lägga pengar på hög för att mina knappt tre respektive halvårsgamla söners ska kunna få lite spons av pappa när de flyttar hemmifrån. Att vilja ordna det för sina barn är naturligt.)
1) Se till att de skriver samboavtal där det framgår att hon behåller allt lägenheten och allt lösöre som ni fixade åt henne.
2) Sätt en månadshyra, förslagsvis på avgiften+ränta+några procent för att det är möblerat och skriv ett hyresavtal med er dotter. Kräv att de har hemförsäkring.
3) Säg åt dottern att hon och pojkvännen får reglera hans inneboende hos henne, förslagsvis i ovan nämnda samboavtal.
4) Acceptera att din dotter är vuxen, myndig och måste börja klara sig själv även om ni kan finnas där för henne om något går snett.
0) Ni är curlingföräldrar så det stänker om det. Tyvärr är samhället så stukat att det kan behövas... (Jag har redan börjat lägga pengar på hög för att mina knappt tre respektive halvårsgamla söners ska kunna få lite spons av pappa när de flyttar hemmifrån. Att vilja ordna det för sina barn är naturligt.)
1) Se till att de skriver samboavtal där det framgår att hon behåller allt lägenheten och allt lösöre som ni fixade åt henne.
2) Sätt en månadshyra, förslagsvis på avgiften+ränta+några procent för att det är möblerat och skriv ett hyresavtal med er dotter. Kräv att de har hemförsäkring.
3) Säg åt dottern att hon och pojkvännen får reglera hans inneboende hos henne, förslagsvis i ovan nämnda samboavtal.
4) Acceptera att din dotter är vuxen, myndig och måste börja klara sig själv även om ni kan finnas där för henne om något går snett.
Låter jättebra. Så gjorde jag. Det funkade absolut INTE. Logik funkar inte. Hon är kär. Min dotter sade upp bekantskapen med mig och vi har nu 13 år sedan ännu inte träffats och jag har aldrig träffat mitt barnbarn.P Peter_Stockholm skrev:Oj vad många idiotiska kommentarer och åsikter här inne – så jag kommer säkert bli idiotförklarad jag också.
Men jag tycker ändå detta sätt ger en tydligare bild för er dotter om vad lägenheten faktiskt kostar.
Så här skulle jag räkna:
- Ta fram den faktiska månadskostnaden för lägenheten: avgift, ränta, el, försäkring osv.
- Räkna även in en rimlig amortering – för i en hyreslägenhet är ju en del av hyran i praktiken fastighetsägarens amortering.
- Har ni betalat kontant? Lägg ändå på en kalkylränta (alternativkostnad), eftersom pengarna annars hade kunnat ge avkastning på börsen.
- Lägg till investeringen ni gjort i renovering och inventarier, säg 50 000 kr. Dela det på t.ex. 36 månader (om studietiden är tre år), så får ni ett ”avskrivningsvärde” per månad.
Presentera detta för dottern och säg:
”Den här lägenheten kostar oss X kronor i månaden under tiden du studerar. Så länge du bor ensam står vi för en del av kostnaden. Men om du väljer att bo med någon annan – oavsett om det är pojkvän eller inneboende – så får du stå för den faktiska månadskostnaden. Vi tycker inte det är rimligt att vi fortsätter sponsra när två personer delar på boendet.”
På det sättet blir det svart på vitt och tydligt för alla parter.
Förstår att det känns skit, därför låter man unga lösa sina egna problem. Kraschar dom får man rädda upp situationen. Bättre än att ge bort saker de inte förtjänar och sen styra och ställa med det över deras huvuden.rataxes skrev:
Om han betalar en engångssumma för sakerna ni köpte in till lägenheten så förutsätter jag att han har rätt att ta med hälften av dessa om de går isär.rataxes skrev:
Därför att om du hyr en bostad så är räntan på kapitalet som fastighetsägaren investerat en del av kostnaden som ligger till grund för hyran. In en brf är avgiften lägre än hyran för en hyreslägenhet eftersom brf-medlemmarna finansierat en stor del av kapitalkostnaden genom sina insatser. Om du bara betalar halva avgiften och driftskostnaden för en brf blir du således subventionerad av ägaren.J Janetgorgis skrev:
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Super tråkigt att höra hoppas ni hittar tillbaka! Jag förstår att om detta inte är överenskommet från början redan vid planen/innan köpet så är det svårt att genomföra i efterhand då känns det som man ändrar spelplanen för dom och då fungerar det säkert inte. Sedan undrar man vad det är för kille hon träffat som inte tycker det är rimligt att han ska betala för sig. Så i TS fall är det kanske försent att ta denna diskussion. Men man kan prova att prata om det för att se om dom tycker det är rimligt.T Tcp skrev:
Självklart ska pojkvännen betala! 2% av insatt kapital plus motsvarande halva månadsavgiften t ex. Samtidigt som dottern fortfarande betalar avgiften.rataxes skrev:
Du har ju redan bestämt dig för vad som är rimligt. I min läsning verkar som flesta inte hålla med.
Jag har varit den pojkvän du nu ratar, allt jag behövde var en chans i livet. Nu tar jag mer än bevisat mitt värde.
Låt killen betala hyra och råd dottern till att splitta löpande kostnader på hälften. Låt sedan dom nyblivna vuxna lära sig av sina val.
Jag har varit den pojkvän du nu ratar, allt jag behövde var en chans i livet. Nu tar jag mer än bevisat mitt värde.
Låt killen betala hyra och råd dottern till att splitta löpande kostnader på hälften. Låt sedan dom nyblivna vuxna lära sig av sina val.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Får en känsla av att dottern är självständig, i annat fall hade hon gjort slut med pojkvännen pga av föräldrar åsikter. Pojkvännen håller sig undan när det gäller inredning i hennes föräldrars närvaro, han vet att allt han säger blir fel i hennes föräldrars närvaro. Dottern och pojkvännen kan ju ha besökt någon butik, tittat på nätet vad de båda tycker om. Det är mycket som vi inte vet, vi vet bara förälderns åsikt. Dock genomsyras det överbeskyddande av dottern och missnöje av val av pojkvän. Det enda TS kan göra är att skriva att lägenheten är dottern och inte har införskaffas för gemensamt boende. Låt dottern och pojkvännen sköta sitt. Visa att du litar på dem. Visa inte ditt missnöje för dem. Det kan ju hända att det tar slut efter en månad eller så får du ha honom som svärson för alltid.I Ingvar 58 skrev:Jisses vilken tråd!
Följande saker är nog rätt klarlagda:
Flickans föräldrar har betalat ALLT.
Flickans föräldrar gillar inte pojkvännen nåt vidare. kanske för att han aldrig haft ett jobb.
Svaret på själva frågan är däremot rätt enkelt.
Ni ska sätta en hyra som ni är bekväma med, och som känns rimlig i förhållande till vad ni lagt ut.
Hur sen flickan och pojkvännen delar upp betalningen mellan sig är deras sak. Det kanske tar slut om 3 månader. Ska ni då betala tillbaka det som pojkvännen betalat extra för att han flyttat in med endast en tandborste i bagaget? Hur ska man ställa sig till nästa pojkvän som flyttar in? Ska han återigen betala er för möblerna och färgen? Med avdrag då för slitage som pojkvän nr1 har gjort..
Ni krånglar till det nåt vansinnigt i onödan.
Redigerat:
Hej
I min värld skulle det vara lämpligt att dottern och pojkvännen får dela lika på kostnaderna för:
- avgift
- ränta
- el, försäkring och andra räkningar för lägenheten
- kostnaden för renovering, inredning, slitage mm skulle jag omvandla till en procentsats om 10-15 procent av avgift + ränta - dvs de ska dela på kostnaden för att nyttja och slita på bostaden. Ungefär som man gör/har rätt att göra om man hyr ut en möblerad bostad i andra hand.
Ett exempel: om avgift och ränta upp går till 5000 kr så skulle jag förvänta mig att de dessutom ska betala 500-750 kr för att bostaden är möblerad och tillfixad. Denna kostnad behöver även er dotter vara med och betala när de blir sambos.
Om ni sedan vill sponsra er dotter ytterligare ekonomiskt så gör ni det utanför bostads-arrangemanget.
Hur ungdomarna vill göra med utgifterna för mat bör också diskuteras. En kille äter ofta betydligt mer och OM hennes kille tränar mycket, har stora önskemål om mycket proteiner så kan matkostnaderna bli stora och en negativ kostnadspost för er dotter. Om er dotter tex äter på sin skola och sambon äter hemma kan det också bli tokigt att dela på matinköpen som görs till bostaden. Viktigt att de diskuterar igenom detta innan och gör upp om fördelningen.
Lycka till till er och dottern
I min värld skulle det vara lämpligt att dottern och pojkvännen får dela lika på kostnaderna för:
- avgift
- ränta
- el, försäkring och andra räkningar för lägenheten
- kostnaden för renovering, inredning, slitage mm skulle jag omvandla till en procentsats om 10-15 procent av avgift + ränta - dvs de ska dela på kostnaden för att nyttja och slita på bostaden. Ungefär som man gör/har rätt att göra om man hyr ut en möblerad bostad i andra hand.
Ett exempel: om avgift och ränta upp går till 5000 kr så skulle jag förvänta mig att de dessutom ska betala 500-750 kr för att bostaden är möblerad och tillfixad. Denna kostnad behöver även er dotter vara med och betala när de blir sambos.
Om ni sedan vill sponsra er dotter ytterligare ekonomiskt så gör ni det utanför bostads-arrangemanget.
Hur ungdomarna vill göra med utgifterna för mat bör också diskuteras. En kille äter ofta betydligt mer och OM hennes kille tränar mycket, har stora önskemål om mycket proteiner så kan matkostnaderna bli stora och en negativ kostnadspost för er dotter. Om er dotter tex äter på sin skola och sambon äter hemma kan det också bli tokigt att dela på matinköpen som görs till bostaden. Viktigt att de diskuterar igenom detta innan och gör upp om fördelningen.
Lycka till till er och dottern
Vad jag ser generellt här är:
-Det är en förälder som hjälper sitt barn med att ordna boende för studier.
-Barnet betalar alla (?) kostnader, dvs hyra, försäkring, el etc.
-Barnet har en partner som flyttar in.
-Föräldern vill att partnern ska bidra till boendekostnader.
-Problem inträffar.
Men kanske sluta med att subventionera eventuella boendekostnader då? Presenteras ärliga siffror så får ju barnet lära sig hur det faktiskt fungerar, och kan ta en diskussion med sin partner om hur -de- ska tänka på ekonomin i ett hushåll.
Pengar är ett värde. Att laga mat är ett annat värde . Att hålla om och förankra tillvaron är ännu ett värde.
Att låta barnen växa upp med tillhörande problem är förvisso svårt att bara ignorera, men ge hjälp när det efterfrågas. Ibland kan man ju vara proaktiv och lösa problem innan de gror men det är svårt utan att trampa på tårna...
-Det är en förälder som hjälper sitt barn med att ordna boende för studier.
-Barnet betalar alla (?) kostnader, dvs hyra, försäkring, el etc.
-Barnet har en partner som flyttar in.
-Föräldern vill att partnern ska bidra till boendekostnader.
-Problem inträffar.
Men kanske sluta med att subventionera eventuella boendekostnader då? Presenteras ärliga siffror så får ju barnet lära sig hur det faktiskt fungerar, och kan ta en diskussion med sin partner om hur -de- ska tänka på ekonomin i ett hushåll.
Pengar är ett värde. Att laga mat är ett annat värde . Att hålla om och förankra tillvaron är ännu ett värde.
Att låta barnen växa upp med tillhörande problem är förvisso svårt att bara ignorera, men ge hjälp när det efterfrågas. Ibland kan man ju vara proaktiv och lösa problem innan de gror men det är svårt utan att trampa på tårna...
Skulle du vilja att dina föräldrar bestämmer över hur du och din partner fördelar eran ekonomi?S SOLSOL skrev:Hej
I min värld skulle det vara lämpligt att dottern och pojkvännen får dela lika på kostnaderna för:
- avgift
- ränta
- el, försäkring och andra räkningar för lägenheten
- kostnaden för renovering, inredning, slitage mm skulle jag omvandla till en procentsats om 10-15 procent av avgift + ränta - dvs de ska dela på kostnaden för att nyttja och slita på bostaden. Ungefär som man gör/har rätt att göra om man hyr ut en möblerad bostad i andra hand.
Ett exempel: om avgift och ränta upp går till 5000 kr så skulle jag förvänta mig att de dessutom ska betala 500-750 kr för att bostaden är möblerad och tillfixad. Denna kostnad behöver även er dotter vara med och betala när de blir sambos.
Om ni sedan vill sponsra er dotter ytterligare ekonomiskt så gör ni det utanför bostads-arrangemanget.
Hur ungdomarna vill göra med utgifterna för mat bör också diskuteras. En kille äter ofta betydligt mer och OM hennes kille tränar mycket, har stora önskemål om mycket proteiner så kan matkostnaderna bli stora och en negativ kostnadspost för er dotter. Om er dotter tex äter på sin skola och sambon äter hemma kan det också bli tokigt att dela på matinköpen som görs till bostaden. Viktigt att de diskuterar igenom detta innan och gör upp om fördelningen.
Lycka till till er och dottern![]()
Det är vuxna ”barn” det handlar om…