Freeloaders Freeloaders skrev:
90 % av kommentarerna handlar om gåvor och barnuppfostran – men frågan gällde faktiskt hur man räknar rättvist på boendekostnaden. Så här gör man, med fakta istället för känslor:




Grundförutsättningar (exempelsiffror):​


  • Investerat kapital: 2 000 000 kr (lägenhet, möbler, renovering)
  • Kapitalkostnad: 3 % = 5 000 kr/mån
  • Avgift till föreningen: 5 000 kr/mån

Varför 3 % i kapitalkostnad?
Det framgår inte hur mycket av värdet som är lånat – men det är faktiskt oväsentligt. Har man lån betalar man ränta, har man inget lån finns en alternativkostnad: pengarna kunde legat på banken till låg riskränta, eller investerats på börsen och gett 7–10 %. 3 % är därför ett försiktigt antagande, inte taget ur luften.




Alternativ 1: Den ”enkla” (men fel skattemässigt)​


  • 5 000 kr (kapitalkostnad) + 5 000 kr (avgift) = 10 000 kr/mån.
  • Delat på två = 5 000 kr var.

Problemet: som ägare får ni hyresinkomst → beskattas → ni går back ca 6 000 kr/år.




Alternativ 2: Den korrekta och rättvisa (ni går ±0 kr)​


  • Direkta kostnader: 10 000 kr/mån = 120 000 kr/år
  • Avdrag: 100 000 kr/år (60 000 avgift + 40 000 schablonavdrag)
  • Krävd årshyra: 128 571 kr

→ Exakt månadshyra: 10 714 kr/mån.


Delat på två:


  • Dottern: 5 357 kr/mån
  • Pojkvännen: 5 357 kr/mån



Slutsats & liten känga​


  • Den verkliga boendekostnaden är 10 714 kr/mån. Rättvist = båda betalar hälften.
  • Vill ni stötta dottern? Gör det som en separat gåva. Det blir rent, tydligt och rättvist mot eventuella syskon.
  • Till alla som fortfarande vill älta ”gåvor” och ”uppfostran”: det här är matte, inte moralpredikan.

  • Släng in de verkliga siffrorna så kan jag räkna ut exakt vad han ska betala.
Tror TS uppskattar dina ansträngningar. Kan du också hjälpa denne med hur man räknar ut hur man ska bete sig?
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Freeloaders Freeloaders skrev:
90 % av kommentarerna handlar om gåvor och barnuppfostran – men frågan gällde faktiskt hur man räknar rättvist på boendekostnaden. Så här gör man, med fakta istället för känslor:




Grundförutsättningar (exempelsiffror):​


  • Investerat kapital: 2 000 000 kr (lägenhet, möbler, renovering)
  • Kapitalkostnad: 3 % = 5 000 kr/mån
  • Avgift till föreningen: 5 000 kr/mån

Varför 3 % i kapitalkostnad?
Det framgår inte hur mycket av värdet som är lånat – men det är faktiskt oväsentligt. Har man lån betalar man ränta, har man inget lån finns en alternativkostnad: pengarna kunde legat på banken till låg riskränta, eller investerats på börsen och gett 7–10 %. 3 % är därför ett försiktigt antagande, inte taget ur luften.




Alternativ 1: Den ”enkla” (men fel skattemässigt)​


  • 5 000 kr (kapitalkostnad) + 5 000 kr (avgift) = 10 000 kr/mån.
  • Delat på två = 5 000 kr var.

Problemet: som ägare får ni hyresinkomst → beskattas → ni går back ca 6 000 kr/år.




Alternativ 2: Den korrekta och rättvisa (ni går ±0 kr)​


  • Direkta kostnader: 10 000 kr/mån = 120 000 kr/år
  • Avdrag: 100 000 kr/år (60 000 avgift + 40 000 schablonavdrag)
  • Krävd årshyra: 128 571 kr

→ Exakt månadshyra: 10 714 kr/mån.


Delat på två:


  • Dottern: 5 357 kr/mån
  • Pojkvännen: 5 357 kr/mån



Slutsats & liten känga​


  • Den verkliga boendekostnaden är 10 714 kr/mån. Rättvist = båda betalar hälften.
  • Vill ni stötta dottern? Gör det som en separat gåva. Det blir rent, tydligt och rättvist mot eventuella syskon.
  • Till alla som fortfarande vill älta ”gåvor” och ”uppfostran”: det här är matte, inte moralpredikan.

  • Släng in de verkliga siffrorna så kan jag räkna ut exakt vad han ska betala.
Frågan var ”hur skulle ni räkna?” Och svaret som många med mig gett är: ”räkna inte, låt dottern ha ett eget liv.” Kan tillägga att det är fint att ge dottern en gåva, vi gjorde likadant när våra barn flyttade hemifrån. Mrn villkora inte hur gåvan ska användas. Så räknade vi.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
När jag var student hyrde jag ut min brf som mina föräldrar köpt när jag åkte utomlands ett år. När jag kom tillbaka flyttade min pojkvän in hos mig, han betalade halva beloppet som jag tidigare hyrt ut lägenheten för. Det blev bra för oss båda, och nu är vi gifta sen 20 år.

Kan rekommendera att utgå från vad en hyra av motsvarande boende skulle kosta istället för att fokusera på vad ni haft för utgifter.

Sen om båda är studenter och lägenheten hade varit väldigt dyr att betala en halv hyra för, så kan man ju dra ner beloppet.

Att han ska betala mer än er dotter är väl rimligt då han inte äger lägenheten men jag håller med om att det är bättre att er dotter får hantera detta.
 
  • Gilla
gudforbannat
  • Laddar…
Nissens
S Simsgrodan skrev:
Frågan var ”hur skulle ni räkna?” Och svaret som många med mig gett är: ”räkna inte, låt dottern ha ett eget liv.” Kan tillägga att det är fint att ge dottern en gåva, vi gjorde likadant när våra barn flyttade hemifrån. Mrn villkora inte hur gåvan ska användas. Så räknade vi.
Precis, men ts tar inte till sig av det eftersom han har en annan agenda.

Sedan är det sannolikt så att dottern inte betalar något till ts, så det finns inga boendekostnader att dela på. Det är bara en gissning eftersom ts inte svarar på frågor kring detta. 😊
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, men ts tar inte till sig av det eftersom han har en annan agenda.

Sedan är det sannolikt så att dottern inte betalar något till ts, så det finns inga boendekostnader att dela på. Det är bara en gissning eftersom ts inte svarar på frågor kring detta. 😊
Han har sagt minst en gång att dottern betalar månadsavgiften.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Sköt det snyggt. Jag köpte en tvåa till dottern, lånet stod på mig, och hon betalade för kostnaden motsvarande en etta. Sedan flyttade pojkvännen in och det var rimligt att han då skulle ta sin del av kostnaderna. Det tyckte inte hon. Sade upp bekantskapen med mig och vi har inte pratat sedan dess. Det är nu 13 år sedan. Jag gråter inte lika ofta nu längre.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
grovspacklarn och 2 till
  • Laddar…
P
B Bobbelibobb skrev:
Nu har jag bara skummat tråden lite fort. Gav upp efter 150 inlägg utan att du verkade komma vidare i ditt eget resonemang. Jag tycker att du verkar vara en orimligt snål och missunnsam svärförälder och jag skulle tro att din dotters pojkvän kommer att märka det och göra slut med din dotter förr eller senare. Så det låter som ett högst teoretiskt bekymmer att fundera på hur mycket han ska betala för att få bo tillsammans med din dotter i din lägenhet som du lånar ut till henne.
Är du nöjd med din kommentar Bobo?
Jag bad inte dig att att bedöma om jag är snål eller inte. Har man läsförståelse har man det 😭
 
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Skriv ett samboavtal om vad som gäller! Om förhållandet tar slut så kommer inga enkla övernskommelse att fungera. Ett sambo avtal är också bra om någon skulle avlida. Bra att ha allt klart istället för en lång juridisk konflikt för framtiden.
 
  • Gilla
Ferronovum
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Fast det är ju samma för dottern. Det blir ju inte dyrare för er för att det bor en till i lägenheten. Men hade det känts lite för bra så sätt en högre hyra och låt dem göra upp själv. Att låta dem betala olika till er hade känts superkonstigt för mig. Som om man inte vill låta dem bli vuxna.
Pojkvännen ska inte betala för något han aldrig kan ta med sej därifrån, blir märkligt att betala av på något man inte äger, om ni får han att betala för renoveringen, inredningen osv så kommer han ha rätt till hälften vid en eventuell separation. Jag köpte en brf och blev sambo direkt i den, vi skrev ett avtal med jurist så att min sambo ej hade rätt till hälften vid separation ( har dock hävt det avtalet då vi 12år senare har barn ihop), en jurist kostar ett par tusen men då blir det rätt.
 
Freeloaders Freeloaders skrev:
Släng in de verkliga siffrorna så kan  ChatGPT räkna ut exakt vad han ska betala.
Jag korrigerade ditt inlägg, det blev visst lite fel!
 
  • Gilla
orutti
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Det är väl bara att räkna ut en skälig hyra. Så länge hon bor själv så betalar hon hela och om han flyttar in får de dela. Kolla upp hur det fungerar med uthyrning möblerat. Du är ju hyresvärd och dom hyr. De där 10% är inte så mycket värt så länge den inte säljs.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
M Mizan2be skrev:
Pojkvännen ska inte betala för något han aldrig kan ta med sej därifrån, blir märkligt att betala av på något man inte äger
Hur fungerar det med hyror då?🤔
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Hur fungerar det med hyror då?🤔
Ska han hyra möbler som han inte ens har fått välja? Pojkvännen verkar inte ha haft något att säga till om, det är ju inte så att han blir inneboende i en andra hands lägenhet, dom ska bli sambo och då går sambolagen in och påverkar, dvs betalar han för inventarier så får han även rätt till hälften vid en separation.
 
M Mizan2be skrev:
Ska han hyra möbler som han inte ens har fått välja? Pojkvännen verkar inte ha haft något att säga till om, det är ju inte så att han blir inneboende i en andra hands lägenhet, dom ska bli sambo och då går sambolagen in och påverkar, dvs betalar han för inventarier så får han även rätt till hälften vid en separation.
Det är föräldrarnas lägenhet inte dotterns. Pojkvännen är inte sambo med föräldern? Det är boendet han betalar hyra för. Tycker du det är vettigare att har får bo där gratis på någon annans bekostnad?
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
rataxes skrev:
Lägenheten är min med 90%
10% dottern. Krav fr brf
Se på saken som att dom flyttat in i en hyresrätt. Du(90%) och dottern(10%) som hyresvärd sätter en hyra baserat på vad lägenheten är värd.
Låt ungdomarna själva bestämma hur dom vill dela upp betalningen av hyran. Dom är vuxna och ska få bestämma sånt själva.

Sen om dottern äger 10% av lägenheten så får hon tillbaka 10% av vinsten. Det vill säga det som blir över efter att kostnaderna är betalade. Ränta, amortering, vatten osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.