107 811 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Jag vet att unga moderna föräldrar skämmer bort sina yngel, men detta tar priset. Jag har inget råd att komma med för det är nog drygt tio år försent i detta fall.
Vad gäller det ekonomiska skulle jag låta ungarna förstå att de lånar. I annat fall skänker jag det - och då gör jag det. En gåva har inga villkor.
Vad gäller det ekonomiska skulle jag låta ungarna förstå att de lånar. I annat fall skänker jag det - och då gör jag det. En gåva har inga villkor.
Jo vi har förstått att du inte gillar dotterns val av pojkvän, och att det är det som är pudelns kärna här.rataxes skrev:
Det är din fulla rätt att tycka vad du vill om honom, men det lär knappast göra dej populär hos dottern och du håller på med sånt här trams, och vaddå, är det så hemskt att vara arbetsklös som 19åring ? Det var jag med, iofs gjorde jag väl lumpen då så det beror på hur man räknar, men helt oavsett, det är knappast en katastrof, det säger ingenting om hans framtida liv, och din dotter har ju inte heller några egna pengar eller andra saker in i boet.
Ett tips för framtiden är ju att om du inte vill ha diskussion, så posta inte saker i diskussionsforum..rataxes skrev:
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Hyr ut till pojkvännen. Hyran ska var halva kostnaden dvs halva räntan och halva avgiften.rataxes skrev:
Samt halva elräkningen och varmvatten, wifi/bredband/TV. Halva hem och Brf-försäkring.
Halv Pplats. 20% tillägg för inventarie användning.
Det lär båda två respekt för varandra och ekonomi.
That's life!
Jag förstår absolut vart du vill komma. Tycker inte alls att din fundering är tagen ur luften. Det är rimligt att pojkvän betalar hälften av månadsavgiften, el, hemförsäkring, bredband m.m. Samt att ni som föräldrar gör en uppskattning av vad normalt slitage av inredning, köksmaskiner kan uppbringa i kostnader/kronor. Denna för honom extra kostnad kan ni, utan dåligt samvete, kräva honom på. Det behöver inte vara ett stort belopp. Det avgör ni själv. Diskutera med dottern och ni föräldrar sinsemellan vad som är proportionerligt till investeringskostnaden. Räkna ex.vis fem års användning fördelat på tolv månader per kalenderår. Detta lär ungdomarna pengars värde, och är en introduktion till att lära sig om privatekonomi.rataxes skrev:
Lycka till!
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
När jag blev sambo flyttade min pojkvän in i min bostadsrätt. Han hyrde ut sin lägenhet och han fick vara med och dela på månadsavgiften, el, bredband osv. Jag stod för amortering och ränta. Men det här är rätt många år sen och det handlade inte om några större summor. Och vi båda hade fasta heltidsjobb.
I ert fall tycker jag ni ska utgå från något liknande men ev. baka in hela eller en del av räntan i vad ungdomarna ska betala. Däremot inte amorteringen. Men också jämföra med vad en motsvarande hyresrätt skulle kosta dem så det blir rimligt för dem (om de ens skulle ha råd med en?). Att ni renoverat etc. ser jag mer att ni gjort för er dotters skull och det är ju också något ni förhoppningsvis får igen den dagen ni säljer.
Här blir det även lite bakvänt. I många fall skaffar ett par ett boende ihop och då väljer man ett boende efter parets chanser att betala. Här står ni redan med ett färdigt boende och med en ung kille utan någon vettig inkomst om jag förstått rätt. Så försök hitta en summa som gör att ni inte känner er utnyttjade. Men också att ni inte utnyttjar killen så det blir dyrare än om de hyrt något. Han har ju alltid valet att flytta ut om han inte klarar av att betala också.
Något som också ofta nämns är att den som flyttar in så här inte har några rättigheter till lägenheter vilket gör det mer otryggt för den personen.
I ert fall tycker jag ni ska utgå från något liknande men ev. baka in hela eller en del av räntan i vad ungdomarna ska betala. Däremot inte amorteringen. Men också jämföra med vad en motsvarande hyresrätt skulle kosta dem så det blir rimligt för dem (om de ens skulle ha råd med en?). Att ni renoverat etc. ser jag mer att ni gjort för er dotters skull och det är ju också något ni förhoppningsvis får igen den dagen ni säljer.
Här blir det även lite bakvänt. I många fall skaffar ett par ett boende ihop och då väljer man ett boende efter parets chanser att betala. Här står ni redan med ett färdigt boende och med en ung kille utan någon vettig inkomst om jag förstått rätt. Så försök hitta en summa som gör att ni inte känner er utnyttjade. Men också att ni inte utnyttjar killen så det blir dyrare än om de hyrt något. Han har ju alltid valet att flytta ut om han inte klarar av att betala också.
Något som också ofta nämns är att den som flyttar in så här inte har några rättigheter till lägenheter vilket gör det mer otryggt för den personen.
Du låter som en trevlig svärmor/far.rataxes skrev:
Halva månadskostnaden. Det tjänar dottern på också.
Varför räntekostnaderna? Detta är ju något som bara innehavare av lånet sen får bla avdrag för. Bara innehavare av lånet kan välja ränta et. Etc. Halva avgifen samt halva driftskostnaderna ja. Inget annat.R RiKr skrev:
Pojkvän ska inte stå för något mer än den hyran ni bestämmer. Han ska absolut inte stå som ägare ifall han inte betalar hälften. Bäst för er dotter är om hon står på allt och att ett enskilt avtal signeras mellan dem från början som att han är inneboende, detta avtal mellan dem måste även vidimeras av utomstående eller advokat. Han kan inte äga något som han inte har betalat för. Han kan inte ta över halva för att de separerar om ni skrivit avtal om det.rataxes skrev:
Vad händer när hon hoppar av studierna och blir gravid? Vem betalar? Var ska de bo?
Kan ni inte räkna ut vad inventarierna kostat och dela upp ”återbetalning” av dem 50% som han får ex. År på sig betala av och då äger 50% av dem.rataxes skrev:
Om ni inte vill begära av dottern 50% så gör inte det. Tror det är bra han får betala in sig på allt löst han använder sig av. Samt att han betalar en hyra såklart, 50% .
90 % av kommentarerna handlar om gåvor och barnuppfostran – men frågan gällde faktiskt hur man räknar rättvist på boendekostnaden. Så här gör man, med fakta istället för känslor:
Varför 3 % i kapitalkostnad?
Det framgår inte hur mycket av värdet som är lånat – men det är faktiskt oväsentligt. Har man lån betalar man ränta, har man inget lån finns en alternativkostnad: pengarna kunde legat på banken till låg riskränta, eller investerats på börsen och gett 7–10 %. 3 % är därför ett försiktigt antagande, inte taget ur luften.
Problemet: som ägare får ni hyresinkomst → beskattas → ni går back ca 6 000 kr/år.
→ Exakt månadshyra: 10 714 kr/mån.
Delat på två:
Grundförutsättningar (exempelsiffror):
- Investerat kapital: 2 000 000 kr (lägenhet, möbler, renovering)
- Kapitalkostnad: 3 % = 5 000 kr/mån
- Avgift till föreningen: 5 000 kr/mån
Varför 3 % i kapitalkostnad?
Det framgår inte hur mycket av värdet som är lånat – men det är faktiskt oväsentligt. Har man lån betalar man ränta, har man inget lån finns en alternativkostnad: pengarna kunde legat på banken till låg riskränta, eller investerats på börsen och gett 7–10 %. 3 % är därför ett försiktigt antagande, inte taget ur luften.
Alternativ 1: Den ”enkla” (men fel skattemässigt)
- 5 000 kr (kapitalkostnad) + 5 000 kr (avgift) = 10 000 kr/mån.
- Delat på två = 5 000 kr var.
Problemet: som ägare får ni hyresinkomst → beskattas → ni går back ca 6 000 kr/år.
Alternativ 2: Den korrekta och rättvisa (ni går ±0 kr)
- Direkta kostnader: 10 000 kr/mån = 120 000 kr/år
- Avdrag: 100 000 kr/år (60 000 avgift + 40 000 schablonavdrag)
- Krävd årshyra: 128 571 kr
→ Exakt månadshyra: 10 714 kr/mån.
Delat på två:
- Dottern: 5 357 kr/mån
- Pojkvännen: 5 357 kr/mån
Slutsats & liten känga
- Den verkliga boendekostnaden är 10 714 kr/mån. Rättvist = båda betalar hälften.
- Vill ni stötta dottern? Gör det som en separat gåva. Det blir rent, tydligt och rättvist mot eventuella syskon.
- Till alla som fortfarande vill älta ”gåvor” och ”uppfostran”: det här är matte, inte moralpredikan.
- Släng in de verkliga siffrorna så kan jag räkna ut exakt vad han ska betala.
rataxes skrev:
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Det det finns möjlighet att ansöka om bostadsbidrag om grabben bara har en minimal inkomst och han ska betala halva kostnaderna som hyra.J Janetgorgis skrev:
Att dotter och pojkvän delar på driftkostnaderna, d v s avgift till förening, el, tele etc samt ränta på lån. Maskiner etc tillhör rimligen antingen lägenheten eller er dotter. Ev. amortering betalar ägaren.rataxes skrev:
Mycket som förutsätts här om pojkvännens status… han kanske har både föräldrar med en riktig utbildning och pengar på banken.. men om flickvännens pappa redan köpt en lägenhet och bestämt tapeter i den ska han då köpa en till? Sedan det här om pojkvännens engagemang i tapetval… det är väl rätt naturligt att den som äger lägenheten bestämmer tapeter…V varpan1 skrev:Vad skulle pojkvännen ha gjort istället, för att agera på ett godkänt sätt i dina ögon? Han har ju, som du själv säger, inga pengar och inget jobb. Hur ska han då få tag i en bostad tänker du? Hur ska han kunna köpa inredning? Det är heller inte lätt att få ett jobb precis i början av vuxenlivet. Sen är 19 åriga killar sällan intresserade av tapetval eller inredning i övrigt, jag tycker det låter helt normalt. Särskilt när det gäller svärfars lägenhet. Han kanske vill lämna utrymme åt dig och din dotter att ägna sig åt inredningen och inköpen då ni verkar tycka att dessa saker är ganska viktiga? Hade det känts lättare för dig om han också hade haft ekonomiskt starka föräldrar som bidragit med 50 000kr till inredning och målarfärg? Varför straffar du killen för sin skrala socioekonomiska bakgrund?
Jag tycker du har en tråkig inställning till grabben. Det du presenterar om honom får det att låta som att problemet egentligen är att du ogillar grabben samt tycker att han är lat - i kombination med att du har svårt att acceptera att din dotter är vuxen. Vill du ge henne saker som kaffeskedar, gardiner och sängkläder är det jättefint, men bara om du kan acceptera att din dotter gör vad hon vill med sina nya ägodelar, och delar dessa med vem hon vill.
Som någon skrev en jäkla bra utläggning om tidigare i tråden, var glad över att din dotter har en så lättsam och flexibel kille som gärna flyttar tillsammans med din dotter till en ny ort. Och vad härligt för henne att hon får börja vuxenlivet tillsammans med någon hon älskar. Och tänk vad bra det säkert är för hennes kille att komma in i universitetskretsar via din dotter, nya sociala sammanhang, och kanske inse att han också kan läsa på universitetet även om hans föräldrar aldrig gjorde det. Tänk att du får bidra till en ung killes klassresa och din dotters start i vuxenlivet på bästa sätt!!
