107 823 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Renoveringsnovis
· Vellinge
· 6 inlägg
Hälften av de löpande kostnaderna verkar väl rimligt. Om det är så dotter och pojkvännen lägger upp sin ekonomi. Under mina år som sambo har vi delat upp de löpande, gemensamma kostnaderna så att vi har ungefär lika mycket kvar bägge två efter gemensamma kostnader. Vilket ibland har varit väldigt lite och ibland lite mer beroende på hur mycket gemensamma kostnader och naturligtvis inkomster vi haft. Jag har mycket svårt att se det rimliga i att betala kostnader en annan utomstående person har för sin ägandes egendom så jag utgår att varken dottern eller pojkvännen betalar amortering på bostaden.
Betala för nyttjandet av soffa, dammsugare och kaffeskedar som den andra partern redan har med sig- oavsett var partnern fått dessa ifrån- har jag ärligt talat aldrig någonsin hört talas om. Det kan väl folk inte göra?
Betala för nyttjandet av soffa, dammsugare och kaffeskedar som den andra partern redan har med sig- oavsett var partnern fått dessa ifrån- har jag ärligt talat aldrig någonsin hört talas om. Det kan väl folk inte göra?
Vi hade ett liknande läge för ett antal år sedan. Skulle se till att det juridiskt är helt klart att dottern äger lägenheten själv och att den inte skaffats för gemensamt boende utan att det är hennes lägenhet som han flyttar in i. Då är det åt er dotter ni fixat lägenheten och ingen annan om det skulle bli så att de separerar en dag. Därefter skulle jag se det som deras ensak hur de fördelar kostnader, dags att släppa taget!
Hela upplägget känns inte bra alls, din dotter har inte gjort ett piss, inte ens hjälpt till.rataxes skrev:
Du kar bekostat allt och pojkvännen kommer med en tandborste.
Du kommer bli medberoende till alla problem, det har redan börjat….
(Någon måste säga sanningen)
Halva avgiften. Inte en krona mer!rataxes skrev:
Även det kan dock vara för mycket. Låt oss leka med tanken att halva avgiften är högre än pojkvännen har råd med. Ska han då bo i en egen studenlägenhet och betala en lägre avgift och så bor flickvännen kvar och betalar hela avgiften själv? Det blir ju en totalt sett högre kostnad för paret, bara för att flickvännens föräldrar är snåla jävlar. Bättre att pojkvännen betalar hyra efter förmåga och utifrån vad de tillsammans tycker är rimligt. Utan att svärföräldrarna blandar sig i.Slottsbäcksväktarn skrev:
Eftersom dottern är fortsatt ägare av allt lösöre är det väl konstigt om han ska betala för att använda gaffel och kniv samt slitage på handdukarna…? Det är ju en kostnad ni valde att ta oavsett pojkvännens existens. Lösöret blir ju inte mindre värt för att han använder det. Tycker det känns som om du vill tjäna ( vill att din dotter tjänar) en hacka på hans existens. Tror både deras relation och er framtida kan bli ganska infekterad om du sätter upp för mycket regler. Låt dom bestämma hur de vill göra. Om du får igenom dina “ hyresintäkter ” så kommer han garanterat att be om ersättning för varje gång han byter en glödlampa eller en packning i en droppande kran ( hade jag gjort).rataxes skrev:Hon kommer att stå för manadsavgi
Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Halva månadsavgiften och samboavtal där dottern äger lägenheten, så gjorde min son och det ångrar han inte idag. Förhållandet höll ett år…rataxes skrev:
Antingen så betalar han 50% av alla kostnader + 10% för slitage på möbler. Eller så googlar ni vad lägenheten har för marknadshyra och 50% av det. (det går att se vad ni kan ta ut i hyra på nätet. ) plus 10% för slitage på möbler.
rataxes skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår för jag tycker det låter bisarrt. Jag har varit sambo ett par ggr i mitt liv där jag både flyttat in och där partnern flyttat in till mig och har aldrig ens ṭänkt tanken på att betala eller ta betalt för ex bestick handdukar m.m. Aldrig hört talas om något liknande heller. Hade min sambo kommit med liknande upplägg så hade jag av ren princip köpt egna grejor och inte delat med mig av nånting ( mest troligt hade jag gjort slut direkt)rataxes skrev:
Låter mer som att ni inte är nöjda med dotterns val av sambo
Självklart ska sambon betala för att han bor där, men att blanda in handdukar o andra förbrukningsmaterial verkar aningens uddaViktor1982 skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår för jag tycker det låter bisarrt. Jag har varit sambo ett par ggr i mitt liv där jag både flyttat in och där partnern flyttat in till mig och har aldrig ens ṭänkt tanken på att betala eller ta betalt för ex bestick handdukar m.m. Aldrig hört talas om något liknande heller. Hade min sambo kommit med liknande upplägg så hade jag av ren princip köpt egna grejor och inte delat med mig av nånting ( mest troligt hade jag gjort slut direkt)
Låter mer som att ni inte är nöjda med dotterns val av sambo
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Oj vad många idiotiska kommentarer och åsikter här inne – så jag kommer säkert bli idiotförklarad jag också.rataxes skrev:
Men jag tycker ändå detta sätt ger en tydligare bild för er dotter om vad lägenheten faktiskt kostar.
Så här skulle jag räkna:
- Ta fram den faktiska månadskostnaden för lägenheten: avgift, ränta, el, försäkring osv.
- Räkna även in en rimlig amortering – för i en hyreslägenhet är ju en del av hyran i praktiken fastighetsägarens amortering.
- Har ni betalat kontant? Lägg ändå på en kalkylränta (alternativkostnad), eftersom pengarna annars hade kunnat ge avkastning på börsen.
- Lägg till investeringen ni gjort i renovering och inventarier, säg 50 000 kr. Dela det på t.ex. 36 månader (om studietiden är tre år), så får ni ett ”avskrivningsvärde” per månad.
Presentera detta för dottern och säg:
”Den här lägenheten kostar oss X kronor i månaden under tiden du studerar. Så länge du bor ensam står vi för en del av kostnaden. Men om du väljer att bo med någon annan – oavsett om det är pojkvän eller inneboende – så får du stå för den faktiska månadskostnaden. Vi tycker inte det är rimligt att vi fortsätter sponsra när två personer delar på boendet.”
På det sättet blir det svart på vitt och tydligt för alla parter.
Betalar dottern också en extra avgift för möbler sängkläder etc etc ?rataxes skrev:Hon kommer att stå för manadsavgi
Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Renoverare
· ucklum
· 15 inlägg
Får han ta med sig saker för säg 20k (om ni bestämmer att det är de han ska betala) om dom gör slut? Allt som är i lägenheten är eran dotters saker så han borde inte betala något, halva månadsavgiften till brf och hälften av driftskostnaderna men varken ränta eller amortering
Se till att skriva papper på att pojkvännen inte har del i lägenheten om det skulle bli separation.rataxes skrev: