107 821 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Jisses vilken tråd!
Följande saker är nog rätt klarlagda:
Flickans föräldrar har betalat ALLT.
Flickans föräldrar gillar inte pojkvännen nåt vidare. kanske för att han aldrig haft ett jobb.
Svaret på själva frågan är däremot rätt enkelt.
Ni ska sätta en hyra som ni är bekväma med, och som känns rimlig i förhållande till vad ni lagt ut.
Hur sen flickan och pojkvännen delar upp betalningen mellan sig är deras sak. Det kanske tar slut om 3 månader. Ska ni då betala tillbaka det som pojkvännen betalat extra för att han flyttat in med endast en tandborste i bagaget? Hur ska man ställa sig till nästa pojkvän som flyttar in? Ska han återigen betala er för möblerna och färgen? Med avdrag då för slitage som pojkvän nr1 har gjort..
Ni krånglar till det nåt vansinnigt i onödan.
Följande saker är nog rätt klarlagda:
Flickans föräldrar har betalat ALLT.
Flickans föräldrar gillar inte pojkvännen nåt vidare. kanske för att han aldrig haft ett jobb.
Svaret på själva frågan är däremot rätt enkelt.
Ni ska sätta en hyra som ni är bekväma med, och som känns rimlig i förhållande till vad ni lagt ut.
Hur sen flickan och pojkvännen delar upp betalningen mellan sig är deras sak. Det kanske tar slut om 3 månader. Ska ni då betala tillbaka det som pojkvännen betalat extra för att han flyttat in med endast en tandborste i bagaget? Hur ska man ställa sig till nästa pojkvän som flyttar in? Ska han återigen betala er för möblerna och färgen? Med avdrag då för slitage som pojkvän nr1 har gjort..
Ni krånglar till det nåt vansinnigt i onödan.
Om du hyr en lägenhet får du knappast någon del av den. När du flyttar så får du ingen ersättning alls.klaskarlsson skrev:
Om du tex får en ommålning/tapetsering, nya vitvaror etc. i en hyreslägenhet, så får man ofta en förhöjd hyra pga det. Och de pengarna ser du aldrig mer.klaskarlsson skrev:
Du fick många bra råd som du överhuvudtaget inte tar till dig eftersom du bestämt dig på förhand vad som är rätt.rataxes skrev:Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
Jag har varit i en liknande situation. Min dotter är nu gift med killen och de har köpt gemensam bostad. De skall få sitt första barn inom kort.
Hade jag betett mig som du vid den tiden så hade antingen deras relation eller min och dotterns relation rykt…
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är ju något sådant (att min och dotterns relation brakar) som man till varje pris måste undvika. Väljer ens barn en olämplig partner, och jag verkligen har rätt i att den är olämplig. Så kommer det att bli prpblem för dem förr eller senare, och så är det fruktansvärt viktigt att man finns där som den självklara fasta punkten som kan skicka ut "livbojen". Som sagt, man får bita ihop och försöka gilla läget (tror jag).Nissens skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Hade du tänk annorlunda om pojkvännen hade haft ett välbetalt arbete och ”fin” titel? Det genomsyras av att du inte gillar honom. Ska han också studera? möjligt att du redan har skrivit det. Du kan inte kräva att han ska betala för inredningen. Lår dem dela på hyra, el, städprodukter, mat som de gemensamt äter, det de använder gemensamt. Personlig telefonabonnemang och telefon, personliga hygienartiklar, osv. betalar var och en. Risken är stor att dottern tar avstånd ifrån dig om du lägger dig i för mycket. Låt henne och hennes pojkvän sköta sitt. Skulle de gå isär så har ju dottern haft halva hyreskostnaden betald under tiden.rataxes skrev:Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….
Redigerat:
Tänk såhär.rataxes skrev:Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
Är hon driven och pluggar kommer hon säkert tröttna på en odugling som bara drar benen efter sig så fort den initiala förälskelsen lagt sig. Då är hon i en miljö full av liksinnande studenter, så hitta hon säkert en ny partner med högre livsambtioner än att ligga på soffan och pilla sig i naveln.
Har pojkvännen ekonomiskt investerat i lägenheten kommer tröskeln att kasta ut honom vara högre, är han bara ett trött dränerande bihang är det lättare att kasta ut. 👍
Hur kan ni ens uttala er så här om en 19-åring ni inte vet något om? Bara för att man inte har jobb när man är 19 behöver väl inte det betyda att man är en slacker hela livet.
Jag förstår att det känns jobbigt att dottern har ett förhållande med dåliga framtidsutsikter, men det finns faktiskt en chans att han mognar och blir både en fin svärson och en fantastisk pappa till några av dina barnbarn. Då blir det kanske lite stelt om han eller dottern råkar se den här tråden och känner igen sig? Även om du är anonym för de flesta av oss så har du lagt ut bilder från ditt hus i några av dina andra trådar.rataxes skrev:
Om ni ogillar pojkvännen, håll inte på och tvinga in honom i några hyresavtal eller dylikt där han även har rättigheter. Bidrar han med noll så är han lättare att bli av med om kärleken tar slut.
Själv hade jag aldrig en tanke på att en flickvän skulle betala för att de sov över i "min" lägenhet. Sånt kan man ta när man tillsammans skaffar ett boende för gemensamt bruk.
Själv hade jag aldrig en tanke på att en flickvän skulle betala för att de sov över i "min" lägenhet. Sånt kan man ta när man tillsammans skaffar ett boende för gemensamt bruk.
Förstår precis var du vill komma. Men du behöver höra att du förmodligen skämmer bort er dotter och gör henne en otjänst i längden med hur du resonerar. Har inget som helst problem alls med att ni köper en lägenhet till er dotter men hela ditt sätt att resonera är väldigt snedvridet.rataxes skrev:
Rimligt är väl avgiften rakt av. Kontakta Lexly och skriv ett avtal där han inte har rätt till bostaden vid separation, tyvärr varar inte alla förhållanden livet ut.rataxes skrev:
Nu har jag bara skummat tråden lite fort. Gav upp efter 150 inlägg utan att du verkade komma vidare i ditt eget resonemang. Jag tycker att du verkar vara en orimligt snål och missunnsam svärförälder och jag skulle tro att din dotters pojkvän kommer att märka det och göra slut med din dotter förr eller senare. Så det låter som ett högst teoretiskt bekymmer att fundera på hur mycket han ska betala för att få bo tillsammans med din dotter i din lägenhet som du lånar ut till henne.
Förlåt men verkar typ som du vill ha ledh0ll för att pojkvännen ska betala hyran på besticken också.rataxes skrev:
Är det dotterns lägenhet eller eran.
Tar ni ut kuvertavgift när ni bjuder över grannen på middag ... Eller ber du ditt syskon om swish bör de kommer över och du köpt en ny fisk asnon som måste användas efter fikat.....
Har läst många svar, men inte alla så kanske nån redan nämnt detta.
Oavsett hur mycket ni väljer att ta betalt för boendet från dottern respektive pojkvännen så kommer ju ni sen inte kunna styra över vem av de som betalar vad. Kanske blir det dottern som får stå för den extra kostnaden ni tänker er att pojkvännen ska stå för, hur har ni tänkt kontrollera det?
Får lite ont i magen å pojkvännens vägar, imponerande att han kan tänka sig att flytta iväg med sin flickvän trots att hennes familj så tydligt ogillar honom.
Är man 19 har man antagligen precis gått ut gymnasiet och då är det inte självklart att man har hunnit få ett jobb än.
Oavsett hur mycket ni väljer att ta betalt för boendet från dottern respektive pojkvännen så kommer ju ni sen inte kunna styra över vem av de som betalar vad. Kanske blir det dottern som får stå för den extra kostnaden ni tänker er att pojkvännen ska stå för, hur har ni tänkt kontrollera det?
Får lite ont i magen å pojkvännens vägar, imponerande att han kan tänka sig att flytta iväg med sin flickvän trots att hennes familj så tydligt ogillar honom.
Är man 19 har man antagligen precis gått ut gymnasiet och då är det inte självklart att man har hunnit få ett jobb än.
