106 044 läst ·
630 svar
106k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Du kan inte ha läst tråden alls.. dottern äger inte bostaden, ts vill styra o ställa över dottern trots att hon flyttat hemifrån.klaskarlsson skrev:
Ts svarar inte på det, men jag tror inte dottern betalar något alls. Så nu vill ts att sambon sjall finansiera lägenheten…klaskarlsson skrev:
klaskarlsson skrev:
Besittningsskydd och inventarier kan ändå vara bra att kolla upp, föräldrarna vill nog inte bli hyresvärd åt pojkvännen om de går skilda vägar…Nissens skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag uppfattade det som att dottern samäger bostaden med föräldarna (på papperet iaf), vilket jag skulle säga gör det än viktigare att vara tydlig så det inte blir problem om dom går skilda vägar, även om sambolagen formellt inte borde gälla.Nissens skrev:
Inte minst om dom bor ihop i många år så kan rätt mycket hända, renoveringar ske som båda investerar i, dyrare möbler mm
Men om den nya sambon skall betala något för att flytta in så bör ju denne genom det också få ett delägande: Ser inte varför man skall ta betalt och sen bara ge "luft".
Att få "ynnesten" att bo i en nyrenoverad lägenhet regleras rimligen genom delad hyra, som bör avspegla avgifter + ev "fina renoveringar", men bor dom två st borde den delas på 2, om dom inte av olika skäl delar annorlunda (tex om en av dom studerar och en har en hög inkomst eller liknande)
Precis, sambolagen påverkar inte detta. Och dottern äger endast 10% av br.klaskarlsson skrev:
Knappast, ts skulle aldrig låta det hända.klaskarlsson skrev:
Det gör ju alla hyresvärdar…klaskarlsson skrev:
Tror som sagt inte att dottern betalar något, eftersom ts inte svarar på frågor om det.klaskarlsson skrev:
Den kommentar får du behålla för det själv o stoppa var du vill.L Lechuza skrev:
Förresten är jag inte svensk….
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Så är det väl inte ?Nissens skrev:
Iaf inte det jag har varit med om, eller hört från andra: Att man skulle ta en summa för ingenting (utom möjligen hundralappar i någon admin/nyckelavgift) så länge man inte flyttar in via ett svartkontrakt då möjligen.
Utan för en hyresrätt betalar man en hyra. Ibland lägger man in 3 mån i förskott, och ibland får man lägga en deposition för om saker går sönder/slits onormalt - men att det skulle tas någon summa för att "bostaden är fin" tex, som du inte får tillbaks, det har jag inte hört om ...
Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…M maria01 skrev:
Halva boendekostnaden (hyra, löpande utgifter så som värme vatten..försäkring osv)rataxes skrev:Hon kommer att stå för manadsavgi
Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Inget av renoveringen eller bohaget.. om hen inte såklart ska bli 50% ägare (då ska ju halva värdet på allt också betalas in.. dagens värde av lgh + delat bohag då.. renoveringen faller ju in under dagens värde på bostadsrätten)
Se också till att om dottern ska vara ensam ägare.. skriv papper på saken så hon inte står på bar backe en vacker dag om de flyttar isär.
Äh.. man lyssnar inte på allt alla säger i riktiga världen heller - man får sålla i all info som ges runt om.. bestämma vad man vill lyssna på och inte (online och offline)rataxes skrev:Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
Bara scrolla vidare om nått förslag inte passar! 👍
rataxes skrev:Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
då förstår jag om ni inte själva bor i sverige att ni är oroliga över lägenheten och dottern vilket land bor ni i ?rataxes skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Då låter det ju mer som tveksamhet om pojkvännens lämplighet. Sådant är ju alltid extremt svårt att hantera som förälder. Jag har drömt mardrömmar om att mina barn skulle få tag i en "olämplig" partner.rataxes skrev:Jag borde att skrivit från början att han varit pojkvän i bara 7-8 månader och min magkänsla säger att det är inte ok speciellt när som 19 åring jobbar inte studerar inte och är totalt omogen och han har inte vissa den minsta intresse för själva bostaden. Det var därför jag sökte råd här. Jag fick en del bra tips men tyvärr mycket annat. Någonting som jag hade inte räknat mig. Så pass mycket skit att jag försökte få bort min post…
Nu har jag haft den stora turen att ingen av dem har fått tag på någon jag upplever som olämplig. Men vi har sett hos någon kompis till dottern, kompisen fick en pojkvän som jag uppfattde som väldigt oföretagsam, direkt efter gymnasiet. Det höll i ca 2 år sedan insåg hon att han bromsade hennes utveckling, hon började studera på annan ort, och till mångas lättnad rasade "fjärrförhållandet" inom ett par månader efter flytten. Men personligen tror jag att man får hålla god min som förälder, och bara försöka hjälpa till att undvika de riktigt stora misstagen, som ex. en kriminell pojkvän. Och lita på att ens barn har omdöme till slut.