GlennB GlennB skrev:
Inte som student, däremot brukar det vara dyrt, men är man två så..
biligare att köpa en hyra i många fall

M maria01 skrev:
biligare att köpa en hyra i många fall
Kan vara värt en del att slippa jobbiga föräldrar/svärföräldrar som lägger sej i dock.

• Gilla
LG1 och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Kan vara värt en del att slippa jobbiga föräldrar/svärföräldrar som lägger sej i dock.
dom flesta studenter har inte råd med hyran av dom utan hjälp av päronen så är det idag

M maria01 skrev:
dom flesta studenter har inte råd med hyran av dom utan hjälp av päronen så är det idag
De flesta studenter föredrar att lägga sina pengar på öl och festande, jag ser fortfarande inte hur relevant det är för denna diskussionen ?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J J-banan skrev:
Om de ska bo tsm är det väl schysst eller rättvist att bidra något
Ja, det är både schysst och rättvist, enligt mig, men det måste inte vara 50-50. Det kan lika gärna vara att killen bidrar med 30% om det är vad han klarar av nu och sen betalar 70% när han kan det, eller någon helt annan fördelning. Vilken fördelning som är lämplig är en fråga mellan dotter och pojkvän anser jag, inget som föräldrarna har något med att göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Finnveden och 4 till
  • Laddar…
Göran.W
D Dilato skrev:
Du har inte fattat att dottern äger 10%?
Jo då nu har jag.
Men det nämndes inte innan mitt inlägg.
I inlägg 52 står det dessutom att föräldrarna äger lägenheten och inget om dotterns 10 %

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Korridorsrum i Lund verkar ligga mellan 3.5-5k
[länk]

Csn ligger på 13.5k i månaden
[länk]

Skulle påstå att det är billigare nu än på min tid, då var max csn 6.5k och hyran låg på runt 3k.

Så håller inte med din slutsats alls
och dyrare i stockolm nu vett vi inte vart det är nån stans

M maria01 skrev:
och dyrare i stockolm nu vett vi inte vart det är nån stans
Poängen är att studiemedlet har inte tappat gentemot hyreshöjningarna, så inte svårare nu än för 10 eller 20 år sedan, vilket jag upplevde var poängen du försökte göra. Som student har man alltid fått vara noga med ekonomin, men det ser jag som en fördel, det är en bra erfarenheter att börja vuxenlivet med.

Redigerat:
  • Haha
maria01
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vem har betalat de 10%
/W
Vi föräldrarna. Brf ställde krav .

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jo då nu har jag.
Men det nämndes inte innan mitt inlägg.
I inlägg 52 står det dessutom att föräldrarna äger lägenheten och inget om dotterns 10 %
Du skulle läst några inlägg till så hade du kommit fram till inlägg 57…

Nissens
GlennB GlennB skrev:
Jag håller med 100%.

Jag hade sparkat bakut fullständigt om jag var TS barn där och mina föräldrar hade försökt bestämma över mej på det sättet, jag hade sagt att dom kan ta sin lägenhet och stoppa upp den nånstans och sen letat rätt på ett annat boende tilsammans med min partner.

..Och ja, jag har varit i en liknande situation, jag bröt kontakten med min pappa under många år efter att vi varit oense om en sak när jag var i liknande ålder som TS dotter, men vi valde efter ett antal (4?) år att bara stryka ett streck över hela problemet (som inte var aktuellt längre), ignorera det och gå vidare..
TS verkar vara helt ointresserad av inlägg som inte passar hens agenda, känns som en dödfödd tråd.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 7 till
  • Laddar…
P
rataxes skrev:
På tal om föräldrar: Ja hans har en god ekonomi! Den känsla jag har fått är att de tar för givet att deras son ska flytta hos min dotter om ett par månader utan att ens fråga om de skulle kunna bidra på något sätt med något.å du tänkte att han/hans föräldrar skulle delbetala din/din dotters lägenhet eller renoveringen av denna ?ör fan, har du inte själv varit ung ?
Så du tänkte att han/hans föräldrar skulle betala en del av din/din dotters lägenhet ?Ungdomar flyttar ihop för några månader, sen kanske de flyttar isär, och träffar någon ny partner.
Jag tror att du bara är avundsjuk på din dotters pojkvän, han är ung och utan bekymmer, men du låter orolig för om någon tesked försvinner från lägenheten.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Se till attt dom har skriftligt på bodelningen (dvs att dottern äger bostad och det innehav somfinsn där när han flyttar in) så att dom vid delning bara delar på det dom köpt in tillsammans.

Avgiftsmässigt är det väl halva boendekostnaden som gäller.

Det som är inköpt/renoverat är ju som det är - om ni skall ta en avgift för det så bör han också få rätt till dessa sker om dom separarer, och då bör han gå in med motsvarande halva insatsen.

• Gilla
Anonymiserad 53432 och 1 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….
Usch detta är girighet på ett väldigt svenskt och ”fint” sätt. Tur att de håller på att dö ut med alla ni äldre svenskar i landet.

Va ni också såna som inte bjöd barnens kompisar på mat hemma ?

• Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.