106 034 läst ·
630 svar
106k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
TS äger lägenheten till 90% så hen bestämmer. Syftet med lgh är att ha bostad nära universitetet som dottern går på inte bidra till snyltingarNissens skrev:
Eller också är det så att dottern är vuxen och ansvarar för sitt liv och bestämmer själv vem hon lever med.
Hur hon och hennes sambo fördelar boendekostnaderna sins emellan har knappast någon annan än de två med att göra.
Hon är delägare i bostadsrätten och ts har lånat ut saker till dottern. Då är det dottern som ansvarar för hur saker sköts.
Det känns verkligen märkligt att en ”hyresvärd” lägger sig i den boendes privatliv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag håller inte med. Det är inte ens ett bra läge att blanda in logik eftersom det är mer vad man tycker, än något logiskt.J J-banan skrev:
Om vi ändå blandar in logik så tycker jag det logiska är att TS tar betalt av sin dotter det belopp de enas om. Sen får TS lita på att dottern och pojkvännen hanterar det internt, vilket kan betyda 50-50, 60-40 elelr något annat som kan variera över tid. Första gången jag blev sambo så studerade jag, medan tjejen jobbade. Logiskt eller inte, hon bidrog med mer de flesta månaderna. När jag sommarjobbade och fick inkomst betalade vi kanske samma. När jag sen var klar med utbildningen så skulle jag tjäna mer, och betala mer. Nu höll det inte tills dess, men det blev inga dåliga vibbar ändå. Vare sig hennes eller mina föräldrar la sig i hur vi skötte vår ekonomi, det tycker jag är det logiska.
Den här tråden borde nästan ta pris som "något"😅.
Man köper en lägenhet, renoverar för 50.000kr, samt köper ALLT bohag, och låter sedan dottern bruka det. Det man sedan oroar sig för, är tydligen att pojkvännen får det "serverat på silverfat". Det jag skulle oroa mig för var snarast att skämma bort min dotter.
Det är väl inte pojkvännens problem om TS valt att lägga pengar på att renovera lägenheten. Han får ju ändå ingen lägenhet. Det skulle då vara om dottern väljer att ge bort hälften av sina 10%. Men vad har pojkvännen för glädje av 5% ägande i en lägenhet. TS ska väl också högaktligen skita i om pojkvännen betalar något. Det enda han kan göra är att sätta en marknadsmässig hyra som dottern ska betala varje månad. Hur sedan dottern och pojkvännen sedan sköter sin ekonomi, får ju vara deras ensak. Tänker TS dock skämma bort sin dotter ännu mer, genom att inte avkräva henne någon hyra, så får han väl avkräva henne en halv marknadsmässig hyra, så länge hon har pojkvän inneboende. Som hon i sin tur eventuellt avkräver sin pojkvän.
Jag hade förstått TS resonemang om han köpt, lägenheten, inklusive bohag, renoverat den, och slutligen skänkt bort den till sin dotter. Då hade den här typen av frågor varit relevanta.
Men nu flyttar ju bara pojkvännen in i sin flickväns "hyresrätt". Vad är det som är "serverat på silverfat"?
Man köper en lägenhet, renoverar för 50.000kr, samt köper ALLT bohag, och låter sedan dottern bruka det. Det man sedan oroar sig för, är tydligen att pojkvännen får det "serverat på silverfat". Det jag skulle oroa mig för var snarast att skämma bort min dotter.
Det är väl inte pojkvännens problem om TS valt att lägga pengar på att renovera lägenheten. Han får ju ändå ingen lägenhet. Det skulle då vara om dottern väljer att ge bort hälften av sina 10%. Men vad har pojkvännen för glädje av 5% ägande i en lägenhet. TS ska väl också högaktligen skita i om pojkvännen betalar något. Det enda han kan göra är att sätta en marknadsmässig hyra som dottern ska betala varje månad. Hur sedan dottern och pojkvännen sedan sköter sin ekonomi, får ju vara deras ensak. Tänker TS dock skämma bort sin dotter ännu mer, genom att inte avkräva henne någon hyra, så får han väl avkräva henne en halv marknadsmässig hyra, så länge hon har pojkvän inneboende. Som hon i sin tur eventuellt avkräver sin pojkvän.
Jag hade förstått TS resonemang om han köpt, lägenheten, inklusive bohag, renoverat den, och slutligen skänkt bort den till sin dotter. Då hade den här typen av frågor varit relevanta.
Men nu flyttar ju bara pojkvännen in i sin flickväns "hyresrätt". Vad är det som är "serverat på silverfat"?
Nog gick väl renoveringen på mer än 50k, eller?A AG A skrev:Den här tråden borde nästan ta pris som "något"😅.
Tolkar det som lösöret, tvättmaskin och brödrost kostat 50k.
Det viktiga är väl just att se till att pojkvännen inte plötsligt äger halva lägenheten och hälften av inventarierna vilket kunde varit fallet om de var tillsammans och flyttade in i lägenheten samtidigt. Det skulle jag ha stor förståelse för att föräldrarna vill undvika. Likaså att pojkvännen skulle kunna få besittningsrätt.pacman42 skrev:
Om man hjälper dem se till det, så får de dela utgifter som de själva vill framåt och det som de köper eller fixar framåt antar jag att de delar på.
Jag hade, om jag ville uppnå det ts verkar vilja, tagit en hyra där lite av finansieringskostaden var med men ändå under hyran för en motsvarande hyresrätt. Sen hade jag använt detta till att amortera ned lånet så att dottern över tid får en lägre belånad lägenhet och när hon sen börjar jobba kan köpa av er genom att lösa lånet.
Men pojkvännen ska väl inte behöva betala överpris, utan hyran ni tar bör ju fortfarande vara låg men inte snorbillig.
Suck. Jag hjälpte mina döttrar med var sin liten bostadsrätt genom att ta lån på mitt hus (vilket bägge reglerade den dag lägenheterna såldes). 19 år och börjar på universitetet. Då är de vuxna. Jag blandade mig aldrig i vem de delade bostad med eller hur de fördelade kostnaderna - döttrarna skulle iofs aldrig gå med på en sådan föräldrainblandning!
Låt 19åringen sköta sitt privatliv utan er inblandning. Är dottern kapabel att flytta hemifrån har ni avslutat ert föräldrauppdrag.
Låt 19åringen sköta sitt privatliv utan er inblandning. Är dottern kapabel att flytta hemifrån har ni avslutat ert föräldrauppdrag.
Det är möjligt att jag läste för fort. Dock spelar det ingen roll om TS så hade renoverat för 5miljoner. Det är ändå den marknadsmässiga hyran som gäller. Ibland lönar det sig att renovera mycket, ibland inte.FredrikR skrev:
Om de ska bo tsm är det väl schysst eller rättvist att bidra någotFairlane skrev:
Jag håller inte med. Det är inte ens ett bra läge att blanda in logik eftersom det är mer vad man tycker, än något logiskt.
Om vi ändå blandar in logik så tycker jag det logiska är att TS tar betalt av sin dotter det belopp de enas om. Sen får TS lita på att dottern och pojkvännen hanterar det internt, vilket kan betyda 50-50, 60-40 elelr något annat som kan variera över tid. Första gången jag blev sambo så studerade jag, medan tjejen jobbade. Logiskt eller inte, hon bidrog med mer de flesta månaderna. När jag sommarjobbade och fick inkomst betalade vi kanske samma. När jag sen var klar med utbildningen så skulle jag tjäna mer, och betala mer. Nu höll det inte tills dess, men det blev inga dåliga vibbar ändå. Vare sig hennes eller mina föräldrar la sig i hur vi skötte vår ekonomi, det tycker jag är det logiska.
TS tycks inte helt nöjd med svaren som ges härinne - men om man ser till den ljusa sidan fick TS i alla fall till en extremt livskraftig diskussion här på BH! Och det är ju alltid något 
Helt enkelt ett spörsmål som berör grundläggande livsfrågor och principer.
Gott så!
Helt enkelt ett spörsmål som berör grundläggande livsfrågor och principer.
Gott så!
Det är väl ganska troligt att den lösdrivande pojkvännen framöver hittar något jobb när han vet vilken bostadsort som gäller, och precis som du hade det blir den primära inkomsten för hushållet någon gång under de kommande fem (?) åren dottern studerar. Annars gissar jag att dottern kanske snabbt tröttnar om hon själv har ambitioner och killen sitter och spelar tv-spel dagarna i ända, det brukar finnas gott om mer kompatibla partners på universitetsorternaFairlane skrev:
Jag håller inte med. Det är inte ens ett bra läge att blanda in logik eftersom det är mer vad man tycker, än något logiskt.
Varför ska hans föräldrar bidra till en lähenhet som deras myndiga sons flickväns föräldrar äger ?rataxes skrev:
Inser du inte själv hur dumt det låter ?
Jag håller med 100%.NyKarin skrev:
Jag tror flera identifierar sig med dottern också. Hon har föräldrar som gör något fantastiskt bra för henne, köper en lägenhet och bohag. Stor hjälp i början av vuxenlivet.
Men sedan villkorar de hur den ska användas - pojkvännen bör betala för bohaget de valt att köpa och för färgen de har valt. Utan att äga någon del av lägenhet eller bohag. Dottern anses inte längre kunna göra vuxenval - hur ekonomin mellan henne och sambon ska se ut. Eller vilken sambo hon ska ha.
Det skaver. För länge länge sedan var jag en ung vuxen, jag hade sparkat bakut rejält om mina föräldrar hade försökt styra mig. Förmodligen tillräckligt för att inte vilja bo i lägenheten. Andra unga vuxna kanske inte beter sig fullt lika trotsigt.
Jag hade sparkat bakut fullständigt om jag var TS barn där och mina föräldrar hade försökt bestämma över mej på det sättet, jag hade sagt att dom kan ta sin lägenhet och stoppa upp den nånstans och sen letat rätt på ett annat boende tilsammans med min partner.
..Och ja, jag har varit i en liknande situation, jag bröt kontakten med min pappa under många år efter att vi varit oense om en sak när jag var i liknande ålder som TS dotter, men vi valde efter ett antal (4?) år att bara stryka ett streck över hela problemet (som inte var aktuellt längre), ignorera det och gå vidare..
GlennB skrev:
letat rätt på ett annat boende det är ju nästan omöjligt idag i dom flesta städerGlennB skrev:
Jag håller med 100%.
Jag hade sparkat bakut fullständigt om jag var TS barn där och mina föräldrar hade försökt bestämma över mej på det sättet, jag hade sagt att dom kan ta sin lägenhet och stoppa upp den nånstans och sen letat rätt på ett annat boende tilsammans med min partner.
..Och ja, jag har varit i en liknande situation, jag bröt kontakten med min pappa under många år efter att vi varit oense om en sak när jag var i liknande ålder som TS dotter, men vi valde efter ett antal (4?) år att bara stryka ett streck över hela problemet (som inte var aktuellt längre), ignorera det och gå vidare..