rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Låter som den enda smarta i ert gäng är 19åringen. Du borde bli vän med honom och lära dig hur en slipsten skall dragas :-)
Sen vore det oerhört roligt om 19åringen läser detta och skriver vad han tycker om allt, exempelvis färgval och annat som han höll sig undan ifrån, smart!
/Workingclasshero

• Gilla
  • Haha
George205 och 4 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jo att be om åsikt är en sak men de flesta inlägg handlade mest om påhopp och tom vissa till gränsen om kränkning.
Vad berodde på? Ja det undrar man. Formulering av min post? Eller lördags humör…. Borde anlita och betala en jurist kanske….
Det som triggade folk i tråden var att du går in och försöker bestämma över din myndiga dotter. Hjälpa är OK, men den attityd du visade mot pojkvännen triggade ett antal personer i tråden.

Jag har varit inne i liknande diskussion med min son som delar lägenhet med en av sina kompisar för tillfället (han flyttar till egen lägenhet i veckan, blir lätt att man får improvisera när man studerar). Jag gav ett antal råd till honom rörande hur han skall tänka, men jag lämnade hela ansvaret på att besluta till sonen. Han är nämligen myndig!

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag tror flera identifierar sig som den stökiga ointresserade tonåringen och den ansträngda relationen till svärfar, och därför blir proxykränkta. 🙃

Det går verkligen att läsa in en stor portion frustration över pojkvännen och hans leverne i dina inlägg.

Men det verkar objektivt fullständigt orimligt att han skulle köpa in sig i en lägenhet han inte äger. Behöver du pengar sätt hyran därefter. Värderar du relationen med dottern försök inte detaljstyra hennes liv.

Pojkvänner kommer och går, men en sabbad relation består. ☕️

• Gilla
George205 och 10 till
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att du ogillar dotterns val av partner. Du är inte den förste föräldern att känna så. Vad du kan göra, är att säkerställa att pojkvännen inte får behålla halva bostaden om det blir en separation (sambolagstiftningen) och lägga korten på bordet med din dotter, förklara hur du känner för hennes pojkvän. Förklara också för henne, att alldeles oavsett vad du själv känner och vad hon känner, så är det rimligt att ordna att det är juridiskt vattentätt att han INTE med automatik får behålla halva bostaden. Förklara för henne att du skulle säga samma sak, även om ni båda älskade pojkvännen lika mycket. Vem som äger en bostad är ekonomi och juridik, inte känslor.
När ni rett ut det, kan ni diskutera fram en månadsavgift som HON betalar till dig. Hur den fördelas mellan henne och pojkvännen är hennes huvudvärk.
Jag känner med dig och förstår dig. Hoppas det går bra!

Nissens
rataxes skrev:
På tal om föräldrar: Ja hans har en god ekonomi! Den känsla jag har fått är att de tar för givet att deras son ska flytta hos min dotter om ett par månader utan att ens fråga om de skulle kunna bidra på något sätt med något.
Är ”barnen” myndiga så har föräldrarna inget med detta att göra.

Hur mycket betalar er dotter?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Men din dotter vill också komma till. Vad vore en tom lägenhet? Tycker ni borde betala till pokjvännen för umgänget och att han nu stackarn måste tåla svärföräldrar

• Gilla
  • Haha
Lanrik och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tror flera identifierar sig som den stökiga ointresserade tonåringen och den ansträngda relationen till svärfar, och därför blir proxykränkta. 🙃

Det går verkligen att läsa in en stor portion frustration över pojkvännen och hans leverne i dina inlägg.

Men det verkar objektivt fullständigt orimligt att han skulle köpa in sig i en lägenhet han inte äger. Behöver du pengar sätt hyran därefter. Värderar du relationen med dottern försök inte detaljstyra hennes liv.

Pojkvänner kommer och går, men en sabbad relation består. ☕️
Jag tror flera identifierar sig med dottern också. Hon har föräldrar som gör något fantastiskt bra för henne, köper en lägenhet och bohag. Stor hjälp i början av vuxenlivet.

Men sedan villkorar de hur den ska användas - pojkvännen bör betala för bohaget de valt att köpa och för färgen de har valt. Utan att äga någon del av lägenhet eller bohag. Dottern anses inte längre kunna göra vuxenval - hur ekonomin mellan henne och sambon ska se ut. Eller vilken sambo hon ska ha.

Det skaver. För länge länge sedan var jag en ung vuxen, jag hade sparkat bakut rejält om mina föräldrar hade försökt styra mig. Förmodligen tillräckligt för att inte vilja bo i lägenheten. Andra unga vuxna kanske inte beter sig fullt lika trotsigt.

• Gilla
Karin Svensson5 och 8 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Vad du kan göra, är att säkerställa att pojkvännen inte får behålla halva bostaden om det blir en separation (sambolagstiftningen)
Hur kan sambolagstiftningen träda in över något som dottern inte äger? Vad jag förstår äger hon 10% av bostaden, det som pojkvännen då skulle kunna kräva är 5% av bostadens värde eller....?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
På tal om föräldrar: Ja hans har en god ekonomi! Den känsla jag har fått är att de tar för givet att deras son ska flytta hos min dotter om ett par månader utan att ens fråga om de skulle kunna bidra på något sätt med något.
Känslor är inte alltid så bra för att bedöma andra människors avsikter, det ser du här i tråden också. Så prata med pojkvännens föräldrar och hör efter vad de tycker och tänker om det hela!

Men det är vanligt förekommande att ungdomar som flyttar ihop gör det utan sina föräldrars inflytande och/eller ekonomiska bidrag. De två av ungdomarna i vår familj som blivit sambo med varsin partner har valt sina hem själva, utan vare sig åsikter eller pengar från endera föräldrasidan. Inrett sina hem har de också gjort själva, från föräldrahållen har vi bidragit med någon enstaka favoritmöbel som kidsen velat ha med sig, men annars inget. Vi har hjälpt till praktiskt i flyttarna efter ungdomarnas önskemål.

Det finns uppenbarligen olika familjekulturer som präglas av olika syn på kontroll, frihet och ansvar. Men den som utövar hög grad av kontroll över sina unga vuxna barn, bör fundera över varför? Och vad som kan hända om ungdomen får (eller tar sig) större frihet och eget ansvar?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Hur kan sambolagstiftningen träda in över något som dottern inte äger? Vad jag förstår äger hon 10% av bostaden, det som pojkvännen då skulle kunna kräva är 5% av bostadens värde eller....?
Besittningsrätt...?

enkelt 50/50 hyra el vatten sopor m.m och all vitvaror m.m är redan investerat... när dom går sönder är det pojkvän som köper nästa... så är det på jämt.... men dagens ungaförhållande burkar var kortvarigt

Du har köpt och renoverat en lgh, och även köpt in bohag åt dottern för att hon ska kunna leva och bo i lägenheten. Gott så, men att hon väljer att leva sambolivet och således dela lgh och bohag (som du stått för) med pojkvännen är ju bara att acceptera. Det är ju dotterns val och liv. Jag hade tyckt det var snålt eller kanske tom på gränsen till socialt stört att som pappa och finansiär gå till pojkvännen och be honom kompensera dig/dottern för halva renoveringen och bohaget.

Sen kanske man kunde tycka att pojkvännen kunde stå för inköpet av nästa dammsugare eller kaffebryggare, men det är väl också en fråga om sunt förnuft, och därtill en fråga som dottern och sambon får reda ut själva.

• Gilla
Finnveden och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Om din dotter bor i din bostadsrätt du inte bor i, räknas det som en upplåtelse i andra hand
Du har inte fattat att dottern äger 10%?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jo att be om åsikt är en sak men de flesta inlägg handlade mest om påhopp och tom vissa till gränsen om kränkning.
Vad berodde på? Ja det undrar man. Formulering av min post? Eller lördags humör…. Borde anlita och betala en jurist kanske….
Det är din egendom och du bestämmer i slutändan. Det logiska är minst betala halva ränta, brf och driftkostnader

• Haha
  • Wow
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J J-banan skrev:
Det är din egendom och du bestämmer i slutändan. Det logiska är minst betala halva ränta, brf och driftkostnader
Eller också är det så att dottern är vuxen och ansvarar för sitt liv och bestämmer själv vem hon lever med.

Hur hon och hennes sambo fördelar boendekostnaderna sins emellan har knappast någon annan än de två med att göra.
Hon är delägare i bostadsrätten och ts har lånat ut saker till dottern. Då är det dottern som ansvarar för hur saker sköts.

Det känns verkligen märkligt att en ”hyresvärd” lägger sig i den boendes privatliv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.