Göran.W
rataxes skrev:
Vi äger den
pojkvännen ska betala halva avgiften exklusive amorteringar och så klart hälften av andra kostnader som el och internet.

Förstår inte tänket med att han ska betala för slitage på det ni anskaffat.
Dottern sparar ju i halva sin boendekostnad när han flyttar in.

Det finns värre problem att lägga fokus på.

Om din dotter bor i din bostadsrätt du inte bor i, räknas det som en upplåtelse i andra hand, vilket kräver tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse, annars kan det leda till att hon blir vräkt och lägenheten förverkas.
Vissa föreningar godkänner inte alls ert upplägg.
Andra godkänner det i ett år.
Andra godkänner det längre än 1 år.

Förverkande
[K7]18 § Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,

2.om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand,

https://lagen.nu/1991:614#K7P18S1

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jag kan inte svara på om andra förstått dig, men är det inte korrekt att din dotter först flyttade in i en renoverad och möblerad lägenhet (50 000 kr prylar) utan att ha köpt något själv (motsvarande bara resväska) och därefter flyttade pojkvännen in utan bohag?

Det är inte ovanligt att ena parten redan har en bostad där den andra flyttar in senare.
Det är korrekt!

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Eftersom lägenheten redan är fullt inredd med allt utom kläder till en pojkvän.
V varpan1 skrev:
Vad skulle pojkvännen ha gjort istället, för att agera på ett godkänt sätt i dina ögon? Han har ju, som du själv säger, inga pengar och inget jobb. Hur ska han då få tag i en bostad tänker du? Hur ska han kunna köpa inredning? Det är heller inte lätt att få ett jobb precis i början av vuxenlivet. Sen är 19 åriga killar sällan intresserade av tapetval eller inredning i övrigt, jag tycker det låter helt normalt. Särskilt när det gäller svärfars lägenhet. Han kanske vill lämna utrymme åt dig och din dotter att ägna sig åt inredningen och inköpen då ni verkar tycka att dessa saker är ganska viktiga? Hade det känts lättare för dig om han också hade haft ekonomiskt starka föräldrar som bidragit med 50 000kr till inredning och målarfärg? Varför straffar du killen för sin skrala socioekonomiska bakgrund?

Jag tycker du har en tråkig inställning till grabben. Det du presenterar om honom får det att låta som att problemet egentligen är att du ogillar grabben samt tycker att han är lat - i kombination med att du har svårt att acceptera att din dotter är vuxen. Vill du ge henne saker som kaffeskedar, gardiner och sängkläder är det jättefint, men bara om du kan acceptera att din dotter gör vad hon vill med sina nya ägodelar, och delar dessa med vem hon vill.

Som någon skrev en jäkla bra utläggning om tidigare i tråden, var glad över att din dotter har en så lättsam och flexibel kille som gärna flyttar tillsammans med din dotter till en ny ort. Och vad härligt för henne att hon får börja vuxenlivet tillsammans med någon hon älskar. Och tänk vad bra det säkert är för hennes kille att komma in i universitetskretsar via din dotter, nya sociala sammanhang, och kanske inse att han också kan läsa på universitetet även om hans föräldrar aldrig gjorde det. Tänk att du får bidra till en ung killes klassresa och din dotters start i vuxenlivet på bästa sätt!!
På tal om föräldrar: Ja hans har en god ekonomi! Den känsla jag har fått är att de tar för givet att deras son ska flytta hos min dotter om ett par månader utan att ens fråga om de skulle kunna bidra på något sätt med något.

Att man vill hjälpa sina barn är du inte ensam om TS. Jag tycker diskussionen svänger väl mycket åt alla håll, men de flesta här (förutom TS) verkar ändå överens om att det är konstigt att ta högre hyra av pojkvännen än dottern. Vi har ju ingen aning om vad som hänt eller hur pojkvännen eller hans föräldrar är, men ett scenario kan ju vara att dottern sedan länge vetat att hon ska få hjälp med boende när hon ska studera och att det varit något som skett i familjen. Hade det varit mitt barn som var pojkvännen hade jag inte lagt mig i en så’n affär, jag tycker man är för ung för att köpa boende ihop, det är bättre att bo hos varandra och tar det slut tar min sin resväska och mobil och flyttar därifrån.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Men osvsett anledning så hade jag aldrig tagit olika hyror. Vill du sponsra dottern ytterligare så höj istället hyran till dubbla avgiften eller mer och sen kan du ge dottern pengar i julklapp/födelsedag om du tycker hon då bor ”för dyrt”.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Jag räknar själv med att sponsra/delfinansiera bostad till student inom något år men vill absolut inte dra in flickvännen i affären även om de blir sambos. Samtidigt så ska de så klart få bo ihop om det är de det vill.

Jag hade också förklarat för barnet att lägenheten hör till vår familj och definitivt sett till att ingen sambo kunde claima något vid ev separation. Löpande kostnader däremot hade jag inte höjt för att de blivit två. Lycka till hur du än gör. Det är er lägenhet och ert beslut. Kanske har dagens diskussion gett lite nya perspektiv!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hade flickvännen med familj köpt lägenhet och sonen flyttat dit med resväska och mobil hade jag inte sett det som någon fördel eller ett billigt sätt att få boende. Tar det slut är man bostadslös och får flytta medan den andra har sitt på det torra. Man kommer alltid att känna att man bor hos någon annan vilket inte heller är lika kul som att flytta hemifrån till egen lägenhet. Så för min del hade det bara varit en nackdel även om jag självklart låtit sonen göra det om han velat.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
På tal om föräldrar: Ja hans har en god ekonomi! Den känsla jag har fått är att de tar för givet att deras son ska flytta hos min dotter om ett par månader utan att ens fråga om de skulle kunna bidra på något sätt med något.
i den åldern så kanse han inte är er svärson om några månader en då

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
i den åldern så kanse han inte är er svärson om några månader en då
Nä. Statistiskt sätt och av egen erfarenhet tar suget efter nya erfarenheter snabbt överhanden när man är ung och ständigt ser nya jungfruliga åkrar att plöja. Och tur är väl det.😎

S Simon11 skrev:
Vad pappan vill är ju totalt irrelevant, det är dottern som valt att bo med honom. Det rimliga torde därför vara att han betalar hälften av vad hon får betala. Vill pappan eller pappan och dottern sen blåsa killen så toppar dem upp "avgiften" som hon sedan får tillbaka på ett eller annat sätt. Sen kan man ju givetvis fördela kostnader hursomhelst beroende på vad man kommer överrens om men utan mer bakgrund och att det skall vara fair så är det iaf så man fördelar kostnaden enligt mig och utifrån vad jag läst i tråden de flesta andra också.

Edit: spekulativt om någon flyttar ihop i någons hyresrätt, skall den som innehar kontraktet säga att jag har lagt x antal tusen för att stå i bostadskö i y antal år, du får därför betala 200 kr mer i månaden nu när du skall flytta in. Same same but different.
Det är väl fullt rimligt att pojkvännen betalar 50% av kostnaderna. Vill grabbens föräldrar bidra till hans kostnader är de fria att göra det på samma sätt som TS gör med sin dotter.

F
rataxes skrev:
Jag bad inte om andras åsikt! Bara hur ni hade gjort i min situation.
Att fråga hur andra skulle ha gjort i din situation är ju bokstavligen att be om deras åsikt...

Här är min. Det är ju trots allt ert val som föräldrar att rusta upp lägenheten till toppskikt. Skulle du resonera samma sak om du köpt en bil åt dottern? Det enda rimliga är att sätta en hyra på lägenheten och låta ungdomarna göra upp själva. Men se till att skriva papper på att alla grejjer är era.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
P
F Freddedan skrev:
Att fråga hur andra skulle ha gjort i din situation är ju bokstavligen att be om deras åsikt...

Här är min. Det är ju trots allt ert val som föräldrar att rusta upp lägenheten till toppskikt. Skulle du resonera samma sak om du köpt en bil åt dottern? Det enda rimliga är att sätta en hyra på lägenheten och låta ungdomarna göra upp själva. Men se till att skriva papper på att alla grejjer är era.
Jo att be om åsikt är en sak men de flesta inlägg handlade mest om påhopp och tom vissa till gränsen om kränkning.
Vad berodde på? Ja det undrar man. Formulering av min post? Eller lördags humör…. Borde anlita och betala en jurist kanske….

• Haha
Tairon och 3 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Lägenheten är min med 90%
10% dottern. Krav fr brf
Vem har betalat de 10%
/W

• Gilla
  • Haha
George205 och 3 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jo att be om åsikt är en sak men de flesta inlägg handlade mest om påhopp och tom vissa till gränsen om kränkning.
Vad berodde på? Ja det undrar man. Formulering av min post? Eller lördags humör…. Borde anlita och betala en jurist kanske….
Du har fått många sakliga och konkreta svar, som jag skrev tidigare "fokusera på dem och strunta i de andra".
Sedan kanske det är så att inget av dem är vad du önskade med tråden, men så fungerar ett forum.
Och som jag själv ställer mig frågan "tänk om det är tvärt om" hur jag just nu tänker.😉
Jag håller fast vid att ni ska låta er dotter och hennes pojkvän få betala en månadssumma om ni vill få någon form av ersättning för de pengar ni lagt ut på lägenheten, hur de sedan fördelar kostnaden är vuxna och myndiga personers ansvar och ingår i livets lärande.

Redigerat:
  • Gilla
Annia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.