rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Han kan ha varit väldigt ointresserad av just inredningen. Han kanske inte heller direkt kände att det var hans utan något hans tjej fått av sina föräldrar och inte vill lägga sig i.

Mitt råd är att ni talar om för er dotter vad som förväntas betalas varje månad.
Sen låter ni henne och hennes pojkvän sköta sin egen ekonomi om hur kostnaden fördelas.
Som föräldrar kan ni givetvis ge råd till er dotter kring ekonomin, däremot tycker jag ni ska ge fan i att lägga er i mer än så.

För att vara extra tydlig, jag tycker inte ens att det är självklart att han ska betala halva avgiften.
Har haft bekanta som haft upplägget att ena parten betalat alla hyror och den andra har betalat matkostnaderna och andra utgifter.
Jag anser att hur det fördelas är något mellan er dotter och pojkvän.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annia och 8 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hej
Vi har precis skaffat en bostadsrätt till dottern. Vi har stått för alla kostnader (renovering, möbler, hushållsmaskiner, hushållsredskap). Med andra ord Allt!
Pojkvännen planerar att så småningom flytta in.
Han kommer att behöva betala något så klart!
Hur skulle ni räkna?
Så mycket ”trams” i tråden.

Rimligt
Tag föreningens avgift
Din nuvarande månadskostnad från banken
Plus löpande kostnader som ingår utöver detta.
Lägg samman och lägg på 10% för möblerad lägenhet.

Dela på 2 = vad pojkvännen ska betala.

Om ni som föräldrar sen väljer att sponsra ert barn med kostnad för lån, etc är ingen han har med att göra. Så dottern er kan lätt betala halva månadsavgiften till föreningen.

Skriv ett inneboendeavtal på detta.
PiffPaff
Klart ✅
 
  • Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Så mycket ”trams” i tråden.

Rimligt
Tag föreningens avgift
Din nuvarande månadskostnad från banken
Plus löpande kostnader som ingår utöver detta.
Lägg samman och lägg på 10% för möblerad lägenhet.

Dela på 2 = vad pojkvännen ska betala.

Om ni som föräldrar sen väljer att sponsra ert barn med kostnad för lån, etc är ingen han har med att göra. Så dottern er kan lätt betala halva månadsavgiften till föreningen.

Skriv ett inneboendeavtal på detta.
PiffPaff
Klart ✅
Lika mycket trams att fundera över vem ens dotter väljer att tycka om.

Han vill att pojken betalar hans kostnader.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Ja det smartaste är väl att se till att dottern bor där själv ett tag innan nån mer flyttar in för att extra tydligt klargöra att lägenheten är inte nåt som ska delas vid en ev framtida sambo separation.. kanske med ett tydligt avtal för detta så det är solklart för alla parter

Men då kan du inte heller få betalt för slitage eller bruk av sakerna som finns i lägenheten

utan då är det dela på hyran och verkliga kostnader för el bredband tv osv

Att försöka med att han ska bo där och först betala in sig i lägenehten och renoveringen och i grejer som ni redan köpt och sen dela på allt hyror och alla verkliga kostnader , om det skiter sig ska gå tomhänt därifrån är väl inte heller riktigt rättvis eller verklighetsförankrad

Låter helt horibelt att man vill ha betalt för slitage på kaffebryggare och slitage på besticken osv osv och även renoveringskostnden då han visserligen får bo i den men aldrig får ta del av den ev värdeökningen av att lägenheten renoverades..
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Lika mycket trams att fundera över vem ens dotter väljer att tycka om.

Han vill att pojken betalar hans kostnader.
Han vill att pojken betalar skälig hyra för att han är inneboende. Och då är det rimligt med halva kostanden plus 10% för att lägenheten hyrs ut möblerad. Förmodligen superbilligt boende.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Han vill att pojken betalar skälig hyra för att han är inneboende. Och då är det rimligt med halva kostanden plus 10% för att lägenheten hyrs ut möblerad. Förmodligen superbilligt boende.
Är det verkligen rimligt?

Jag hade gärna betalat för min dotters boende , hade sett det som mitt livs bästa investering med hennes studier. Att hon har ett bra och tryggt boende är viktigt. Men även att hon har en trygg punkt , och är pojken det så hade han fått bo gratis om dottern ville ha det så.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Han vill att pojken betalar skälig hyra för att han är inneboende. Och då är det rimligt med halva kostanden plus 10% för att lägenheten hyrs ut möblerad. Förmodligen superbilligt boende.
En pojkvän som bor ihop med sin flickvän betraktas normalt som sambo, inte inneboende.

Och om man ändå tänker att det finns en inneboende snarare än sambo så ska denne inneboende inte betala något till TS utan till TS dotter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Nu har du snurrat till det (igen😉).
Självklart har en hyresvärd allt att säga till om när denne subventionerar boendet till 100 %. Man kan anta av TS fråga att gratisboende friare inte uppskattas.
Du kanske har sådana hyresvärdar där du bor, men det är extremt i så fall...

Om TS gör som planerat och jag vore dottern hade jag bett TS fara och flyga och skaffat ett eget boende per omgående.
 
  • Gilla
  • Haha
Annia och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Du kanske har sådana hyresvärdar där du bor, men det är extremt i så fall...

Om TS gör som planerat och jag vore dottern hade jag bett TS fara och flyga och skaffat ett eget boende per omgående.
Skulle du ha nån chans att passera som dottern så får du fräscha upp dig, raka dig och vaxa benen….. Kan du trycka ner klövarna i högklackat?
 
  • Haha
  • Gilla
Nallebjo och 5 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Han vill att pojken betalar skälig hyra för att han är inneboende. Och då är det rimligt med halva kostanden plus 10% för att lägenheten hyrs ut möblerad. Förmodligen superbilligt boende.
Vad pappan vill är ju totalt irrelevant, det är dottern som valt att bo med honom. Det rimliga torde därför vara att han betalar hälften av vad hon får betala. Vill pappan eller pappan och dottern sen blåsa killen så toppar dem upp "avgiften" som hon sedan får tillbaka på ett eller annat sätt. Sen kan man ju givetvis fördela kostnader hursomhelst beroende på vad man kommer överrens om men utan mer bakgrund och att det skall vara fair så är det iaf så man fördelar kostnaden enligt mig och utifrån vad jag läst i tråden de flesta andra också.

Edit: spekulativt om någon flyttar ihop i någons hyresrätt, skall den som innehar kontraktet säga att jag har lagt x antal tusen för att stå i bostadskö i y antal år, du får därför betala 200 kr mer i månaden nu när du skall flytta in. Same same but different.
 
M maria01 skrev:
men priset på kvarten då?
@maria01 jag förstår nog inte riktigt frågan.
 
B Backspegel skrev:
@maria01 jag förstår nog inte riktigt frågan.
Hon efterfrågar priset på lägenhet.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Hon efterfrågar priset på lägenhet.
Ja men hur ska jag veta det? Frågan började med att jag undrade om dottern inte bidragit något till lägenheten, i annat fall är hon ju inte mer driven är pojkvännen. Jag förstår bara inte vad vi diskuterar och vart det ska leda.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
@maria01 jag förstår nog inte riktigt frågan.
syftar på hur ska studenten har råd att hjälpa bidra till köpet av kvarten
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Tycker också att TS bundit ris åt egen rygg genom att köpa kuddar och annan inredning för femtiotusen spänn å en person. Helt galet när det går att få tag i det allra nödvändigaste, nästan gratis hos till exempel stadsmissionen. Teskedar kostar en krona styck😀. Kaffebryggare femtio kronor. Hade TS inte bäddat fullt så mjukt åt dottern, kanske denna fråga aldrig uppstått?
Igen! Jag bad inte om andras åsikt! Bara hur ni hade gjort i min situation. Att jag köpte för 50 eller 100 har inte med saken att göra…
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.