107 813 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Han kan ha varit väldigt ointresserad av just inredningen. Han kanske inte heller direkt kände att det var hans utan något hans tjej fått av sina föräldrar och inte vill lägga sig i.rataxes skrev:Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Mitt råd är att ni talar om för er dotter vad som förväntas betalas varje månad.
Sen låter ni henne och hennes pojkvän sköta sin egen ekonomi om hur kostnaden fördelas.
Som föräldrar kan ni givetvis ge råd till er dotter kring ekonomin, däremot tycker jag ni ska ge fan i att lägga er i mer än så.
För att vara extra tydlig, jag tycker inte ens att det är självklart att han ska betala halva avgiften.
Har haft bekanta som haft upplägget att ena parten betalat alla hyror och den andra har betalat matkostnaderna och andra utgifter.
Jag anser att hur det fördelas är något mellan er dotter och pojkvän.
Redigerat:
Så mycket ”trams” i tråden.rataxes skrev:
Rimligt
Tag föreningens avgift
Din nuvarande månadskostnad från banken
Plus löpande kostnader som ingår utöver detta.
Lägg samman och lägg på 10% för möblerad lägenhet.
Dela på 2 = vad pojkvännen ska betala.
Om ni som föräldrar sen väljer att sponsra ert barn med kostnad för lån, etc är ingen han har med att göra. Så dottern er kan lätt betala halva månadsavgiften till föreningen.
Skriv ett inneboendeavtal på detta.
PiffPaff
Klart ✅
Lika mycket trams att fundera över vem ens dotter väljer att tycka om.BjörnKraft skrev:
Så mycket ”trams” i tråden.
Rimligt
Tag föreningens avgift
Din nuvarande månadskostnad från banken
Plus löpande kostnader som ingår utöver detta.
Lägg samman och lägg på 10% för möblerad lägenhet.
Dela på 2 = vad pojkvännen ska betala.
Om ni som föräldrar sen väljer att sponsra ert barn med kostnad för lån, etc är ingen han har med att göra. Så dottern er kan lätt betala halva månadsavgiften till föreningen.
Skriv ett inneboendeavtal på detta.
PiffPaff
Klart ✅
Han vill att pojken betalar hans kostnader.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
Ja det smartaste är väl att se till att dottern bor där själv ett tag innan nån mer flyttar in för att extra tydligt klargöra att lägenheten är inte nåt som ska delas vid en ev framtida sambo separation.. kanske med ett tydligt avtal för detta så det är solklart för alla parter
Men då kan du inte heller få betalt för slitage eller bruk av sakerna som finns i lägenheten
utan då är det dela på hyran och verkliga kostnader för el bredband tv osv
Att försöka med att han ska bo där och först betala in sig i lägenehten och renoveringen och i grejer som ni redan köpt och sen dela på allt hyror och alla verkliga kostnader , om det skiter sig ska gå tomhänt därifrån är väl inte heller riktigt rättvis eller verklighetsförankrad
Låter helt horibelt att man vill ha betalt för slitage på kaffebryggare och slitage på besticken osv osv och även renoveringskostnden då han visserligen får bo i den men aldrig får ta del av den ev värdeökningen av att lägenheten renoverades..
Men då kan du inte heller få betalt för slitage eller bruk av sakerna som finns i lägenheten
utan då är det dela på hyran och verkliga kostnader för el bredband tv osv
Att försöka med att han ska bo där och först betala in sig i lägenehten och renoveringen och i grejer som ni redan köpt och sen dela på allt hyror och alla verkliga kostnader , om det skiter sig ska gå tomhänt därifrån är väl inte heller riktigt rättvis eller verklighetsförankrad
Låter helt horibelt att man vill ha betalt för slitage på kaffebryggare och slitage på besticken osv osv och även renoveringskostnden då han visserligen får bo i den men aldrig får ta del av den ev värdeökningen av att lägenheten renoverades..
Han vill att pojken betalar skälig hyra för att han är inneboende. Och då är det rimligt med halva kostanden plus 10% för att lägenheten hyrs ut möblerad. Förmodligen superbilligt boende.S Simonstahl skrev:
Är det verkligen rimligt?BjörnKraft skrev:
Jag hade gärna betalat för min dotters boende , hade sett det som mitt livs bästa investering med hennes studier. Att hon har ett bra och tryggt boende är viktigt. Men även att hon har en trygg punkt , och är pojken det så hade han fått bo gratis om dottern ville ha det så.
En pojkvän som bor ihop med sin flickvän betraktas normalt som sambo, inte inneboende.BjörnKraft skrev:
Och om man ändå tänker att det finns en inneboende snarare än sambo så ska denne inneboende inte betala något till TS utan till TS dotter.
Du kanske har sådana hyresvärdar där du bor, men det är extremt i så fall...Intet skrev:
Om TS gör som planerat och jag vore dottern hade jag bett TS fara och flyga och skaffat ett eget boende per omgående.
Skulle du ha nån chans att passera som dottern så får du fräscha upp dig, raka dig och vaxa benen….. Kan du trycka ner klövarna i högklackat?Nissens skrev:
Vad pappan vill är ju totalt irrelevant, det är dottern som valt att bo med honom. Det rimliga torde därför vara att han betalar hälften av vad hon får betala. Vill pappan eller pappan och dottern sen blåsa killen så toppar dem upp "avgiften" som hon sedan får tillbaka på ett eller annat sätt. Sen kan man ju givetvis fördela kostnader hursomhelst beroende på vad man kommer överrens om men utan mer bakgrund och att det skall vara fair så är det iaf så man fördelar kostnaden enligt mig och utifrån vad jag läst i tråden de flesta andra också.BjörnKraft skrev:
Edit: spekulativt om någon flyttar ihop i någons hyresrätt, skall den som innehar kontraktet säga att jag har lagt x antal tusen för att stå i bostadskö i y antal år, du får därför betala 200 kr mer i månaden nu när du skall flytta in. Same same but different.
Igen! Jag bad inte om andras åsikt! Bara hur ni hade gjort i min situation. Att jag köpte för 50 eller 100 har inte med saken att göra…Intet skrev:
Tycker också att TS bundit ris åt egen rygg genom att köpa kuddar och annan inredning för femtiotusen spänn å en person. Helt galet när det går att få tag i det allra nödvändigaste, nästan gratis hos till exempel stadsmissionen. Teskedar kostar en krona styck😀. Kaffebryggare femtio kronor. Hade TS inte bäddat fullt så mjukt åt dottern, kanske denna fråga aldrig uppstått?