R Rullponken skrev:
Tycker det är rätt tydligt vad du frågar om så det är inte det som är problemet.

Han ska betala hälften av driftkostnader + ränta. Han har inte rätt till eventuell vinst på bostaden och ska alltså inte vara med och betala amorteringen. Resten av grejerna i bostaden skulle ju ha köpts in vare sig han bor där eller inte. Jag antar att eran dotter är kär i honom eftersom hon vill bo med honom? Så om ni är villiga att skämma bort henne som du säger så känns det sniket att försöka sko sig på att han bor där. Inte säkert att det är så men sättet du skriver om honom får det bara att framstå som att ni inte gillar honom och inte vill ha honom där.
Jodå, han får gärna vara där men han måste betala för det, hur mycket kan tydligen inte dotter och sambo enas om. 😀

• Gilla
  • Haha
Lanrik och 3 till
  • Laddar…
F
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Jo, absolut. Men i första hand så tycker jag att du skall skydda själva lägenhetsinvesteringen så han inte går dr ifrån med halva om det tar slut. Ett dokument om enskild gåva/förskott arv som är villkorad att ”inte kunna förordna annat genom äktenskapsförord eller samboavtal”. Då är bostadsrätten och framtida värdeökningar på den säkrade.

Men resten…. 50000/2=25000. Minus 20% för grabben ärver er/dotterns smak utan egen påverkan. Så 20000. 12 års avskrivning ger 144 månader så ni kan väl dra honom på 140kr extra hyra varje månad…..

Ett sidospår: Låter konstigt att flytta hemifrån, med endast en resväska och telefon! Inget mer?!

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Ett sidospår: Låter konstigt att flytta hemifrån, med endast en resväska och telefon! Inget mer?!
Vad mer behöver man? Finns gott om folk som lever på det sättet, åratal i sträck.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Verkligen. Jag hade kondomer och tandborste.😍

• Haha
Blauvinge och 3 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Verkligen. Jag hade kondomer och tandborste.😍
Hade din flickväns föräldrar betalat för kådisarna eller delade ni?

• Haha
  • Gilla
Nallebjo och 9 till
  • Laddar…
Eftersom lägenheten redan är fullt inredd med allt utom kläder till en pojkvän.

• Gilla
Anonymiserad 53432 och 2 till
  • Laddar…
Endast dela på alla driftskostnader såsom el, VV, månadsavgift och ev del av normalt slitage som kommer med automatik. Men absolut inget vad gäller kostnader för lån såsom räntor och amorteringar, det vore ojust eftersom han inte kommer äga någon del och därmed även gå miste om en (förväntad) värdestegring medans din dotter de facto sparar för framtiden genom investeringen i egen bostad

Om sedan saker pajar "under resans gång" får man dela på kostnaden. Men beslutade större investeringar och förbättringskostnader som hör till bostaden och som är värdehöjande tycker jag att ägaren ska stå för ensam. Som tex om det bestäms att nytt kök eller badrum ska in, då tycker jag att ägaren ska stå för hela kostnaden

Jag själv, om jag var pojkvän, skulle aldrig flytta ihop i en gemensam bostad som endast ägs av min flickvän. Nu kan ju problemet vara att pojkvännen inte har några medel. Men på sikt, vore jag han så skulle jag snabbt eftersträva en gemensamt ägd bostad så inte min lön bara går åt för konsumtion och min flickvän använder stor del av sin i en värdeökande investering

• Gilla
Anonymiserad 53432
  • Laddar…
rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Hade du varit okej med att han hade åsikter på val av tapeter osv? För min egen del hade det varit en självklarhet även i den åldern att jag inte skulle ha en åsikt vilken tapet det ska vara i min blivande sambos, föräldrars bostadsrätt.

Sen undrar jag hur du menar med att han bara väntat på att ni skulle köpa lägenheten för vad hade varit alternativet? Om planen är att ni ska köpa en bostadsrätt som dottern ska bo i och de vill bo tillsammans är det ju inte direkt rimligt att han söker annat boende innand det.

Det du borde ta med dig från den här tråden är hur tydligt mostånd du får mot hur du agerar. I ett värsta scenario förstör du din relation till din dotter.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
rataxes skrev:
Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat.
En 19-årig kille som inte engagerar sig i val av tapeter till en lägenhet som han inte kommer äga är väl inget konstigt? Hade jag varit i hans situation så hade jag inte heller lagt mig i det. Jag hade snarare blivit förvånad om han lagt sig i tapetvalet i er lägenhet.

Som jag ser det bör ni se till att det finns ett tydligt avtal att lägenheten inte blir samboegendom som ska delas vid en eventuell separation och sen komma överens med dottern om en vettigt månadskostnad.
Månadskostnaden får sen dottern och pojkvän fördela bäst de vill.

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Vad skulle pojkvännen ha gjort istället, för att agera på ett godkänt sätt i dina ögon? Han har ju, som du själv säger, inga pengar och inget jobb. Hur ska han då få tag i en bostad tänker du? Hur ska han kunna köpa inredning? Det är heller inte lätt att få ett jobb precis i början av vuxenlivet. Sen är 19 åriga killar sällan intresserade av tapetval eller inredning i övrigt, jag tycker det låter helt normalt. Särskilt när det gäller svärfars lägenhet. Han kanske vill lämna utrymme åt dig och din dotter att ägna sig åt inredningen och inköpen då ni verkar tycka att dessa saker är ganska viktiga? Hade det känts lättare för dig om han också hade haft ekonomiskt starka föräldrar som bidragit med 50 000kr till inredning och målarfärg? Varför straffar du killen för sin skrala socioekonomiska bakgrund?

Jag tycker du har en tråkig inställning till grabben. Det du presenterar om honom får det att låta som att problemet egentligen är att du ogillar grabben samt tycker att han är lat - i kombination med att du har svårt att acceptera att din dotter är vuxen. Vill du ge henne saker som kaffeskedar, gardiner och sängkläder är det jättefint, men bara om du kan acceptera att din dotter gör vad hon vill med sina nya ägodelar, och delar dessa med vem hon vill.

Som någon skrev en jäkla bra utläggning om tidigare i tråden, var glad över att din dotter har en så lättsam och flexibel kille som gärna flyttar tillsammans med din dotter till en ny ort. Och vad härligt för henne att hon får börja vuxenlivet tillsammans med någon hon älskar. Och tänk vad bra det säkert är för hennes kille att komma in i universitetskretsar via din dotter, nya sociala sammanhang, och kanske inse att han också kan läsa på universitetet även om hans föräldrar aldrig gjorde det. Tänk att du får bidra till en ung killes klassresa och din dotters start i vuxenlivet på bästa sätt!!

• Gilla
  • Älska
Nallebjo och 13 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Förstår ni vart jag vill komma till?
Borde dottern skaffat en tjej med "rika" föräldrar istället?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Jag har ett barn i ungefär samma ålder hemma och när det inom kort är dags att flytta hemifrån kan man tänka sig att studenten bidrar lite själv, men också att man får ärva möbler och husgeråd om man inte har råd. Eller så ger man bort allt nytt till dottern som ett startpaket, men inte med förbehållet att pojkvännen ska betala hyra för kaffebryggaren och teskeden.
men priset på kvarten då?

rataxes skrev:
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Ingen alls om hon (ni?) äger allt.

Löpande kostnader (förutom månadsavgift) som försäkring, el, tv, bredband, inköp till det gemensamma hushållet etc. bör förstås delas på men att kräva något utöver det är bara pinsamt, snålt, småsint etc.

Om jag hade varit pojkvännen eller varit i en liknande situation så hade jag tagit en allvarlig funderare på om jag vill ha något alls med henne/er att göra.

Redigerat:
  • Gilla
George205 och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
”Varför ska han bidra med något i något som inte är hans, av välvilja? Var är din välvilja?”
Därför att skulle han (19år utan jobb) ha lämnat mamma pappa och velat vara vuxen skulle det ha kostat han pengar att bo någonstans.
Nämen, inget jobb som 19åring, katastrof! ..Suck, han pluggar ju tyckte jag du skrev, precis som din arbetslösa dotter med silverskeden i munnen..

rataxes skrev:
”Vet du ifall han uppskattar de färgval, bestickval som ni gjort?”
Det bryr sig han inte. Han velat flytta hemifrån tidigare men inte haft råd med det.
Men nu allt kommer på en silverfat…
..Fast med gnälliga svärföräldrar som lägger sej i saker dokm inte har med att göra, jag vet inte om jag skulle kalla det silverfat, mer mardröm.

Försök förstå att han vill inte åt din älskade lägenhet, han vill bo med sin tjej, som råkar vara din dotter.

Håller du på sådär i fortsättningen så lär dom försöka skaffa en egen lägenhet så fort dom får jobb och ge er fingret..

• Gilla
Finnveden och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.