107 813 läst ·
630 svar
108k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
1. Nu kanske TS bara vill ha råd hur de ska tänka omkring ett vettig kostnadsfördelning.R Rubb skrev:Kan inte minnas att jag avtalat något med mina svärföräldrar när jag flyttade ihop med min fru. Hon har inte heller avtalat något med mina föräldrar.
Känns väldigt märkligt alltihop. Låt barnen själva få hantera och ta ansvar för sina kostnader.
Om jag som förälder skulle köpa något liknande till mina barn då hade jag bara tagit det med mitt barn. Hade även bistått med hjälp kring ett upplägg på ägandet som jag skulle komma överens med mitt barn om.
Om mitt barn sen skulle bli sambo med någon kvittar, de skulle få lösa sin egen ekonomi själva.
2. Det andra scenariet som är mindre lyckat är att föräldrar går in och styr för att överbeskydda sina pengar och kräva så mycket pengar som möjlighet av pojkvännen. Jag tror och hoppas att det ligger närmare det första scenariet.
Du har fått massor av förslag. Dom flesta verkar överens om att nåt inte står rätt till och det är väl både förklaring till dina bekymmer med din dotter och dina bekymmer i den här tråden....rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?Cheesen skrev:
Har ströläst i tråden och jag slås bara av en sak... Varför lägger du dig i dotterns relation med sin sambo. Om hon vill att han flyttar in med sin resväska så är det hennes sak att ta ställning till vad han ska betala. Det är inte din sak att fundera på. Hon kan ju ha fler kompisar som kanske vill bo där nån helg då och då, hur ska du beskatta dessa gäster isåfall?
Tycker också att TS bundit ris åt egen rygg genom att köpa kuddar och annan inredning för femtiotusen spänn å en person. Helt galet när det går att få tag i det allra nödvändigaste, nästan gratis hos till exempel stadsmissionen. Teskedar kostar en krona styck😀. Kaffebryggare femtio kronor. Hade TS inte bäddat fullt så mjukt åt dottern, kanske denna fråga aldrig uppstått?
TS dotter verkar ju också vara i 19-20 års åldern, och verkar inte heller ha något jobb, så varför vi rackar ner på honom för det förstår jag inte.
Jag tror TS gjort sin dotter en björntjänst på många plan, mycket bättre hon fått flytta till ett studentboende med hyra än att få en betald bostadsrätt. Både socialt, och för känslan av eget ansvar
Jag tror TS gjort sin dotter en björntjänst på många plan, mycket bättre hon fått flytta till ett studentboende med hyra än att få en betald bostadsrätt. Både socialt, och för känslan av eget ansvar
om du frågar dottern samma sak så tycker jag det är okej.. Men du lär ju framstå som den där snåle faan oavsett hur du gör även om du nu betalat merparten. Man vet ju aldrig med relationer, det kan ju vara slut om 2 månader men det kan ju även vara så att den där oengagerade slyngeln ska hjälpa dig in på hemmet en dag, då kan det ju vara bra om ni har en bra relation att bygga på från början.rataxes skrev:Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Jag tror många förstår vad du menar men tankefelet som jag (och många med mig, tror jag) anser att du gör är att pojkvännen har en skyldighet gentemot dig. Det har han inte. Han har en skyldighet gentemot din dotter. Jag hoppas att de har kommit överens sinsemellan hur de ska fördela ansvar och ekonomi. Du kan försöka ge din dotter råd så att hon inte blir överkörd eller utnyttjad i förhållandet men sedan måste du låta dem sköta det själva.rataxes skrev:Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Här håller jag inte alls med. Klart TS ska fixa en lägenhet åt sin dotter om han kan och vill. Det är ingen björntjänstA ajn82 skrev:TS dotter verkar ju också vara i 19-20 års åldern, och verkar inte heller ha något jobb, så varför vi rackar ner på honom för det förstår jag inte.
Jag tror TS gjort sin dotter en björntjänst på många plan, mycket bättre hon fått flytta till ett studentboende med hyra än att få en betald bostadsrätt. Både socialt, och för känslan av eget ansvar
50% av löpande kostnader. En väldigt liten summa extra kan jag tycka är ok. Mer ska han klart inte betala. Betalar han mer bör han ju få del av värdeökningen om ni säljer? Vilket jag antar att ni inte planerar.
Vart ligger lägenheten?
Om det är populärt kan jag köpa den , så får de hyra den av mig. Slipper du gråta över din investering.
Om det är populärt kan jag köpa den , så får de hyra den av mig. Slipper du gråta över din investering.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Nu är jag kanske partisk men jag flyttade ihop med min sambo (sedermera parter), i en brf som mina föräldrar köpte och jag ägde 10% (krav fr brf). Båda studenter och inga inkomster mer än CSN.
Vi betalade tillsammans avgift + löpande kostnader, föräldrarna betalade amorteringar etc. Inredningen plockade vi ihop fr 2 studentrum och överblivna möbler fr föräldrar. Målade gjorde vi senare, och betalade också färgen själv, när vi lade om golv betalade och gjorde jobbet själv. Köpte utrustning när vi hade råd, uppgraderade över tid. Skulle aldrig tagit emot det av mina föräldrar, och de skulle heller aldrig föreslagit det.
Har därför ganska svårt att förstå varför NI har renoverat och inrett lgh om den inte var alldeles förfärlig och obeboelig. Det kan man fixa senare och det kan de som bor där göra. Det är inget fel att ha gamla tapeter och udda tallrikar, så har de flests studenter det…
Ni har ju VALT att göra det, varför då klaga på att dotter+pojkvän inte gjort det? Varför har ni utrustat den? De hade kanske velat göra det tillsammans senare? Frågade ni ens innan ni köpte material och utrustning?
Vi betalade tillsammans avgift + löpande kostnader, föräldrarna betalade amorteringar etc. Inredningen plockade vi ihop fr 2 studentrum och överblivna möbler fr föräldrar. Målade gjorde vi senare, och betalade också färgen själv, när vi lade om golv betalade och gjorde jobbet själv. Köpte utrustning när vi hade råd, uppgraderade över tid. Skulle aldrig tagit emot det av mina föräldrar, och de skulle heller aldrig föreslagit det.
Har därför ganska svårt att förstå varför NI har renoverat och inrett lgh om den inte var alldeles förfärlig och obeboelig. Det kan man fixa senare och det kan de som bor där göra. Det är inget fel att ha gamla tapeter och udda tallrikar, så har de flests studenter det…
Ni har ju VALT att göra det, varför då klaga på att dotter+pojkvän inte gjort det? Varför har ni utrustat den? De hade kanske velat göra det tillsammans senare? Frågade ni ens innan ni köpte material och utrustning?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, då förstår jag, det är hennes val av pojkvän som är huvudprobemet.rataxes skrev:Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Han känner sig kanske inte så välkommen? Han kanske känner att förslag inte blir godkända? Han kanske känner sig åsidosatt? Att hans förslag inte godtas av er och har tröttnat? Svaret vet ju bara du och din dotter.
Redigerat:
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 671 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 671 inlägg