106 037 läst ·
630 svar
106k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Du kan radera eller redigera dina egna inlägg i upp till en timme efter du postat dem.rataxes skrev:
Tycker du att det finns skribenter som kastar skit får du scrolla förbi de inläggen. Eller läsa dem ändå och tänka att det bara är ord på en skärm.
Om du tycker att du blivit missförstådd är det smart att förtydliga vad du menar.
Han får väl betala 50% av det dottern betalar om de kommer överens om det. De kan också komma överens om något helt annat.rataxes skrev:
Det är självklart inte eran business vem hon väljer att bo med och hur de fördelar boendekostnaderna sins emellan.
Utgår ifrån att dottern är myndig.
Har ströläst i tråden och jag slås bara av en sak... Varför lägger du dig i dotterns relation med sin sambo. Om hon vill att han flyttar in med sin resväska så är det hennes sak att ta ställning till vad han ska betala. Det är inte din sak att fundera på. Hon kan ju ha fler kompisar som kanske vill bo där nån helg då och då, hur ska du beskatta dessa gäster isåfall?rataxes skrev:
Det är 90% TS bostad, såklart hen får lägga sig i vad som sker i lägenhetenCheesen skrev:
Har ströläst i tråden och jag slås bara av en sak... Varför lägger du dig i dotterns relation med sin sambo. Om hon vill att han flyttar in med sin resväska så är det hennes sak att ta ställning till vad han ska betala. Det är inte din sak att fundera på. Hon kan ju ha fler kompisar som kanske vill bo där nån helg då och då, hur ska du beskatta dessa gäster isåfall?
Tänk så lätt man hade själv när man studerade... Korridorsrum på 19 kvm, hyra betald med halva csn, kök och vardagsrum delat med ett dussin främlingar, och ingen tredje part som lade sig i vem som sov i ens säng ..
Han ska såklart inte betala något extra utöver hyran. Ni har inrett men det är ju knappast hans problem. Han flyttar dit pga er dotter inte för att få mjuka handdukar eller blommigt porslin. Skärp er för fan. Ni gör er till åtlöje
Tycker det är rätt tydligt vad du frågar om så det är inte det som är problemet.rataxes skrev:Som jag skrev tidigare flera har inte förstått mig!
De har inte flyttat samtidigt tillsammans i lägenheten som de flesta par gör så småningom.
Han har väntat på att vi har hittat en bostad beroende på var i landet dottern fått plats på universitetet. Nu är det packat och klart!
Han är snart på väg in med bara en resväska och kläder….
Han ska betala hälften av driftkostnader + ränta. Han har inte rätt till eventuell vinst på bostaden och ska alltså inte vara med och betala amorteringen. Resten av grejerna i bostaden skulle ju ha köpts in vare sig han bor där eller inte. Jag antar att eran dotter är kär i honom eftersom hon vill bo med honom? Så om ni är villiga att skämma bort henne som du säger så känns det sniket att försöka sko sig på att han bor där. Inte säkert att det är så men sättet du skriver om honom får det bara att framstå som att ni inte gillar honom och inte vill ha honom där.
Har ni skaffat en lägenhet till er dotter med vissa villkor eller inte?rataxes skrev:
Känns som att det saknas information?
Om jag har förstått dina inlägg rätt så tror jag att du/ni ska sälja lägenheten nu direkt och släppa taget när det gäller att styra upp hur dottern och sambo ska sköta sitt.
Finns ju hyresrätter som nog är en bättre lösning för er (dig).
Jag hade tagit ut en månadsavgift för att täcka kostnader för bostaden, så som det är normalt att göra.rataxes skrev:
Hur dottern och pojkvännen skulle dela upp det är helt upp till dom.
Förstår inte alls varför du skulle ta ut en extra avgift från pojkvännen. Låter rätt konstigt faktiskt. Ni har väl fixat lägenheten för att er dotter ska kunna bo fint?
Ett alternativ som vi använt är att låta barnet/n få pengarna och visst är det en risk beroende av deras läggning. Men vi har t.ex. betalat deras hyra under tiden för deras utbildning, även inredning, och ni verkar ha samma förutsättningar ekonomiskt utifrån köp av bostadsrätt.
Anta att dottern inte betalar en krona, det blir mer än märkligt om sambon skall betala men inte hon. En hyresvärd har inget att säga till om hur de som bor i bostaden fördelar kostnaderna sinsemellan.R Rullponken skrev:Tycker det är rätt tydligt vad du frågar om så det är inte det som är problemet.
Han ska betala hälften av driftkostnader + ränta. Han har inte rätt till eventuell vinst på bostaden och ska alltså inte vara med och betala amorteringen. Resten av grejerna i bostaden skulle ju ha köpts in vare sig han bor där eller inte. Jag antar att eran dotter är kär i honom eftersom hon vill bo med honom? Så om ni är villiga att skämma bort henne som du säger så känns det sniket att försöka sko sig på att han bor där. Inte säkert att det är så men sättet du skriver om honom får det bara att framstå som att ni inte gillar honom och inte vill ha honom där.
Det vet vi ju inte.Freddan_ skrev:
Zigge bor hemma men vill flytta hemifrån. Utan jobb är det svårt, såvida man inte träffar en ung dam med lägenhet förstås.
Som arbetslös flytta Zigge dit lägenheten och damen finns. Frågan är väl om den medellöse tänkt betala över huvud taget?
Som advocatus diaboli ser jag mörka moln torna upp sig i fjärran.
Nu har du snurrat till det (igen😉).Nissens skrev:
Självklart har en hyresvärd allt att säga till om när denne subventionerar boendet till 100 %. Man kan anta av TS fråga att gratisboende friare inte uppskattas.