47 414 läst ·
265 svar
47k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du menar egentligen att du ville fråga vad jag avsåg?Alfredo skrev:
Förre ägaren kommer förhoppningsvis inte att göra om misstaget, och han kanske t.o.m talar om för andra att det inte är ok att lämna efter sig strömförande trådar i taket.
Ja. 8A är långt under den gränsen men likväl så orsakar det i längden problem.Nissens skrev:
Nja, jag sade nog att det kunde vara mer än så.
Japp, och 8A är långt under det.
Om det blir varmt av det så
Är det definitivt dags att byta uttaget. Det skall inte bli varmt av 8A last.
Jodå, som sagt så har man i långa tider lastat shuko med kanske 2-3kW med kupé och motorvärmare kombinerat. Vissa vintrar stod de igång många timmar för att tina upp eländet.
Så är det, men att lasta med 8A skall inte generera någon större värme.
Normalfallet? Som jag skrebv innan så höll det för många drifttimmar vissa vintrar, jag råkade sldrig ut för någon brand, vet ingen snnan som gjorde det heller. Men om elsystemet inte var i skick så kunde det säkert hända.
Japp
Japp
Ja, men antalet ggr lär inte spela någon roll, det handlar mer om längden på varje tillfälle.
Jag hävdar fortfarande att du har något fel i shuko uttaget om det blir varmgång vid 8A last. Jag hade bytt det direkt.
Vilken ström kan man ha på kontinuerligt i ett inte undermåligt shukouttag enligt dig?
Och det är inte bara längden på varje enskilt tillfälle som avgör. Det är även antalet gånger du utsatt uttaget för höga temperaturer. Plasten åldras fortare och blir spröd. I synnerhet om den utsätts för temperaturväxlingar många gånger.
Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere.
Om du inte märkt det så är det för att du inte kollat.
Men jag rekommenderar dig att dra ut kontakten och känna på stiften i kontakten direkt när du kört motor och kupévärmare. Du kommer att bli förvånad om du tror att dom kommer att vara helt kalla.
vid 20 minus ute om du kört motorvärmaren i närmare 2 timmar så är stiften på gränsen till brännheta. Även i ett nytt och fräscht uttag.
Enligt vad dom säger så skall ett schuko absolut inte belastas mer än halva maxströmmen vid långvarig belastning. Märkströmmen gäller under kanske1 timme men jag skulle säga att även det är att tänja på gränserna
Men även det blir mycket om du laddar en elbil som kanske drar ström hela tiden. (I normalfallet för en bilist som kanske kör 3 mil om dagen så är det inget problem men om det är någon som ofta kör långa sträckor så kan det orsaka problem.)
Att det funkar för det mesta betyder inte att det är problemfritt. Hög belastning av uttaget är inte garanti för att det brinner. Det ökar risken. Och det är trots allt folk som råkar ut för det. Även med relativt nya installationer.
Frågan är var du får allt ifrån? Kanske läge att du bättre sätter dig in i hur det fungerar innan du lägger ut texten så dant.S steffo_b skrev:Ja. 8A är långt under den gränsen men likväl så orsakar det i längden problem.
Och det är inte bara längden på varje enskilt tillfälle som avgör. Det är även antalet gånger du utsatt uttaget för höga temperaturer. Plasten åldras fortare och blir spröd. I synnerhet om den utsätts för temperaturväxlingar många gånger.
Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere.
Om du inte märkt det så är det för att du inte kollat.
Men jag rekommenderar dig att dra ut kontakten och känna på stiften i kontakten direkt när du kört motor och kupévärmare. Du kommer att bli förvånad om du tror att dom kommer att vara helt kalla.
vid 20 minus ute om du kört motorvärmaren i närmare 2 timmar så är stiften på gränsen till brännheta. Även i ett nytt och fräscht uttag.
Enligt vad dom säger så skall ett schuko absolut inte belastas mer än halva maxströmmen vid långvarig belastning. Märkströmmen gäller under kanske1 timme men jag skulle säga att även det är att tänja på gränserna
Men även det blir mycket om du laddar en elbil som kanske drar ström hela tiden. (I normalfallet för en bilist som kanske kör 3 mil om dagen så är det inget problem men om det är någon som ofta kör långa sträckor så kan det orsaka problem.)
Att det funkar för det mesta betyder inte att det är problemfritt. Hög belastning av uttaget är inte garanti för att det brinner. Det ökar risken. Och det är trots allt folk som råkar ut för det. Även med relativt nya installationer.
Bara ett råd i all välmening forumet kryllar av liknande påståenden i de här fallen så du är inte ensam men lika tradig läsning ändå. Du får se till variationen på material som i det här fallet är enorm både på uttag- och stickproppsidan men likväl med samma "märkning".
Nu finns det ju en anledning till att elsäkerhetsverket och räddningstjänsten avråder från att ladda elbilar i Schukouttag pga att det inträffat ett antal bränder.GK100 skrev:
Frågan är var du får allt ifrån? Kanske läge att du bättre sätter dig in i hur det fungerar innan du lägger ut texten så dant.
Bara ett råd i all välmening forumet kryllar av liknande påståenden i de här fallen så du är inte ensam men lika tradig läsning ändå. Du får se till variationen på material som i det här fallet är enorm både på uttag- och stickproppsidan men likväl med samma "märkning".
Och om man ska göra det så ska man ha ställt ned laddströmmen och se till att ha gått igenom berörda delar av anläggningen så att man minimerar risken.
Att det blir varmt en gång under en timme är inte ett problem. Om det vid upprepade tillfällen blir rejält varmt under ett antal timmar så leder det till att plasten blir spröd och kan deformeras och metalldelarna som hålls av plasten därför inte hålls lika stadigt på plats. Det är det som är problemet.
Dvs alla Schukouttag blir varma vid hög belastning men det är inte ett problem förrän det blivit ordentligt varmt vid ett stort antal tillfällen och det är svårt till omöjligt att veta exakt vart gränsen går.
Att det kan vara skillnad mellan olika fabrikat är säkert sant. Men det är bara av nytta för dig eller mig om vi vet exakt vilka fabrikat som faktiskt är bättre eller sämre än genomsnittet..Och det vet vi inte.
Dessutom så innebär bättre kvalitet på uttaget inte att det tål vad som helst. Det innebär bara att det håller lite längre för hög belastning. Men hur länge det håller kan ju ändå ingen svara på så man blir ändå tvungen att syssla med säkerhetsmarginaler och se till att byta uttagen hellre för tidigt än för sent om man prompt skall använda dom till ladding.
Det är absolut inget som jag hittat på.
Glödande? Nej. Om stiften är glödande så har det redan tagit eld.Alfredo skrev:
Brännhet brukar vanliga vara när saker är så varma att man riskerar att bränna sig på dom.
För metallsaker så brukar dom bli jobbiga att hålla i någonstans vid 70 grader.
Så säg att stiften på kontakten är kanske 60 grader varma (jag har inte kontrollmätt med termometer utan bara konstaterat att dom blir rejält varma) efter att ha kört motorvärmare och kupevärmare på totalt 2000 watt i en timme eller så.
Det är inte tillräckligt för att orsaka omedelbara problem men det leder till att materialen i kontakt och uttag åldras och blir sämre och på sikt leder det till större värmeutveckling pga sämre kontakt och förr eller senare blir det så varmt att det riskerar att sätta eld på saker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Är det vad du baserar dina säkra uttalanden på? Eller är det så att du har statistik att visa upp?S steffo_b skrev:
Källa?S steffo_b skrev:
Stickproppens stift får ha en temp.ökning på 45K. Det är en temperatur (sommartid) som uppfattas som mycket varm, någon kanske t.o.m säger brännhet.S steffo_b skrev:
Det skulle innebära en temperaturhöjning på sådär 80-100 K. Du skrev -20 °C va? Det låter då som att det är dags att byta ditt uttag och stickpropp till ett nytt och fräscht.S steffo_b skrev:
Nä, det var elsäkerhetsverket va?S steffo_b skrev:
Men jag tycker att deras råd är bra. Jag avråder också till att ladda elbilen med Schuko. Men inte för att inte Schuko tål det, utan för att uttaget potentiellt är gammalt och slitet av väder och vind.
Mitt tips är att sluta köpa uttag på Ali Xpress och temu.S steffo_b skrev:
För med vanliga svenska kvalitetsuttag blir det absolut inte så.
Det blir inte ens så med det lite halvskumma ganska billiga jag köpte från Bauhaus och har laddat hundratals nätter med, mest 10A men även en icke obetydligt del 16A.
Helst skulle jag vilja att du slutar skriva strunt, eller åtminstone fattar att det finns en otrolig gråskala i det här som du gjorde till en svart-vit fråga.
Vart har jag påstått att jag köpt uttag från Ali Xpress och Temu??? Visa mig gärna det.Mikael_L skrev:
Mitt tips är att sluta köpa uttag på Ali Xpress och temu.
För med vanliga svenska kvalitetsuttag blir det absolut inte så.
Det blir inte ens så med det lite halvskumma ganska billiga jag köpte från Bauhaus och har laddat hundratals nätter med, mest 10A men även en icke obetydligt del 16A.
Helst skulle jag vilja att du slutar skriva strunt, eller åtminstone fattar att det finns en otrolig gråskala i det här som du gjorde till en svart-vit fråga.
Det är ett rent påhitt från din sida som är totalt grundlöst skulle jag säga.
Jag har personligen aldrig använt något annat än Schneider och Elko vad gäller uttag.
Och för nyinstallationer så har jag faktiskt anlitat elektriker även om jag tekniskt sett är fullt kapabel att göra installationen men jag är lite för intresserad av att försäkringar ska gälla och känner att jag inte alltid har lust att lägga 3 timmar av min tid för att göra något som en erfaren elektriker klarar på 1 timme.
Jag skulle inte ens köpa något "halvskumt" från bauhaus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Dina erfarenheter tyder på motsatsen.
Efyersom du verkar ha undermåliga shukouttag så är det linte konstigt att dra den slutsatsen. Alternativet är att du har åldrade/slitna dito.S steffo_b skrev:
Nu var det iofs inte jag som skrev det, men det var ju inte gripet ur luften eftersom det du beskriver händer med undermåliga prylar.S steffo_b skrev:
Då borde du veta att det du skrivit om shuko inte stämmer.S steffo_b skrev:
Är det fackmannamässigt utfört så klagar inget försäkringsbolag. Man är inte skyldig att redovisa vilken elektriker man anlitatS steffo_b skrev:Och för nyinstallationer så har jag faktiskt anlitat elektriker även om jag tekniskt sett är fullt kapabel att göra installationen men jag är lite för intresserad av att försäkringar ska gälla och känner att jag inte alltid har lust att lägga 3 timmar av min tid för att göra något som en erfaren elektriker klarar på 1 timme.
Men du har ju tydligen dåliga shukouttag…S steffo_b skrev: