47 414 läst ·
265 svar
47k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Ok. Så du anser själv att elsäkerhetsverkets rekommendation att undvika att ladda i Schuko är bra men om jag säger att man ska undvika det så har jag fel??Bo.Siltberg skrev:
Är det vad du baserar dina säkra uttalanden på? Eller är det så att du har statistik att visa upp?
Källa?
Stickproppens stift får ha en temp.ökning på 45K. Det är en temperatur (sommartid) som uppfattas som mycket varm, någon kanske t.o.m säger brännhet.
Det skulle innebära en temperaturhöjning på sådär 80-100 K. Du skrev -20 °C va? Det låter då som att det är dags att byta ditt uttag och stickpropp till ett nytt och fräscht.
Nä, det var elsäkerhetsverket va?
Men jag tycker att deras råd är bra. Jag avråder också till att ladda elbilen med Schuko. Men inte för att inte Schuko tål det, utan för att uttaget potentiellt är gammalt och slitet av väder och vind.
Jag har inte sagt att ett nytt Schuko inte tål att du laddar en elbil. Du måste nog ha missförstått mina inlägg om du fattat det så.
Jag har påstått att över tid så slits uttagen (fortare om du använder dom till laddning) och ger försämrad kontakt och därmed större värmeutveckling vilket då kan resultera i en förhöjd brandrisk. Likaså om du har ett gammalt uttag.
Det är av just den anledningen som jag säger att man ska undvika att ladda i Schuko men om man ändå ska göra det så ska man först gå igenom berörda delar av anläggningen så att man vet att allt är i sin ordning och uttagen är fräscha. Och sedan bör man hålla koll på sakerna så att om värmeutvecklingen i uttaget börjar stiga vid laddning så bör man byta slitna delar innan det är för sent.
Även ett helt nytt uttag blir ju med tiden gammalt och slitet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du skrev att det är ett problem hos alla uttag och jag förmodar att dina erfarenheter kommer från dina egna uttag.
Att uttag slits av användningen i den grad du ger sken av är något du behöver visa underlag för.
Det är möjligt att uttag slits fortare vid hög belastning, men det har vi inga svar på. Det är nog fler faktorer som spelar in såsom ålder och väder.
Har du statistik som visar att det faktiskt är ett problem med laddning via Schuko?
Att uttag slits av användningen i den grad du ger sken av är något du behöver visa underlag för.
Det är möjligt att uttag slits fortare vid hög belastning, men det har vi inga svar på. Det är nog fler faktorer som spelar in såsom ålder och väder.
Har du statistik som visar att det faktiskt är ett problem med laddning via Schuko?
Jag vet inte var du hittar så kassa uttag att de direkt som nya blir heta av att köras på 10AS steffo_b skrev:
Men det är åtminstone inga uttag av märken eller modeller som vanliga svenska elektriker köper och sätter upp.
Du har helt rätt i att du inte påstått att du köper eluttag från de företagen, och jag har ingen aning om var på internets undersida du hittar sånt skräp som t.o.m som nytt blir varmt av 8A, så jag erkänner att jag hittade på.
Men då kan jag istället ställa frågan; var hittar du uttag som blir heta av att köras på 8A, redan när de är flång nya?
Du skrev detta:S steffo_b skrev:
Alltså att efter två timmars belastning av en motorvärmare, som är en betydligt lägre belastning än en elbilsladdning, blir stiften brännheta i ett splitter nytt uttag. Det går inte att tolka på annat sätt än att du menar att de inte tål elbilsladdning.S steffo_b skrev:
Ett nytt uttag och stickpropp får inte bli varmare än 70 grader vid 25 graders omgivningstemperatur och 16 A kontinuerlig ström. Det är det de testas med för att bli godkända.S steffo_b skrev:
Eller rättare, max 45 graders temperaturökning mot omgivningen?useless skrev:
Så med -20 grader ute borde uttaget knappt bli lite över rumstemp.
Schuko-uttag som används i Sverige ska följa den internationella produktstandarden IEC 60884-1 samt en nationell måttstandard, SS 428 08 34. Uttagen testas av ackrediterade laboratorier, som Intertek Semko i Kista. Under testet ansluts uttagen med 2,5 mm FK-kablar.
I ett första temperaturstegringsprov belastas uttagen med 22 A i en timme. Temperaturen får då maximalt öka 45 Kelvin (lika många grader Celsius). Mätningarna görs i såväl terminaler som hölje och anslutningsklämmor.
I nästa steg utsätts uttagen för bryt- och slitprov. Sedan görs ett andra temperaturstegringsprov. Vanligtvis 192 cykler med 22 Amperes belastning i en timme. Även nu får temperaturen som mest öka med 45 Kelvin. Dessutom görs bland annat måttkontroll och tester av mekanisk hållfasthet.
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Förutom att undvika dom allra billigaste och suspekta uttagen så är handlaget vid installation när det gäller VU som hanterar högre laster över längre tider mer avgörande.
Dvs rätt kontakttryck, korrekt avskalat, alla kardeler med i anslutningar mm. Samt kontroll i dosor med anslutningar, skarvar från matande ände om man vet att uttaget kommer att belastas hårt under långa perioder.
Tror fortfarande att den vanligaste orsaken till elbränder är dåliga anslutningar. Det är därför viktigt att att kontrollanter att ledarna anslutits till en anslutningsklämma som är lämplig för de ledare som ska anslutas samt att anslutningen är korrekt utförd.
Många produkter och tillverkare anger också åtdragningsmoment.
Dvs rätt kontakttryck, korrekt avskalat, alla kardeler med i anslutningar mm. Samt kontroll i dosor med anslutningar, skarvar från matande ände om man vet att uttaget kommer att belastas hårt under långa perioder.
Tror fortfarande att den vanligaste orsaken till elbränder är dåliga anslutningar. Det är därför viktigt att att kontrollanter att ledarna anslutits till en anslutningsklämma som är lämplig för de ledare som ska anslutas samt att anslutningen är korrekt utförd.
Många produkter och tillverkare anger också åtdragningsmoment.
Nu spelar du bara dum eftersom jag redan redogjort för att jag uteslutande använder uttag och brytare från Schneider och Elko och att alla mina nyinstallationer har varit gjorda av elektriker.Mikael_L skrev:
Jag vet inte var du hittar så kassa uttag att de direkt som nya blir heta av att köras på 10A
Men det är åtminstone inga uttag av märken eller modeller som vanliga svenska elektriker köper och sätter upp.
Du har helt rätt i att du inte påstått att du köper eluttag från de företagen, och jag har ingen aning om var på internets undersida du hittar sånt skräp som t.o.m som nytt blir varmt av 8A, så jag erkänner att jag hittade på.
Men då kan jag istället ställa frågan; var hittar du uttag som blir heta av att köras på 8A, redan när de är flång nya?
Dvs du vet mycket väl att det inte är frågan om uttag från någon "internets undersida" eller liknande.
Så om du efter att jag skrivit vilka uttag jag använder mig av och hur jag fått tag på dom så frågar du fortfarande vad det är för uttag. Det säger mig att du inte är direkt intresserad av svaret. Varfrö vet jag inte men det kanske bara inte passar i din agenda.
Nej. Av den enkla anledningen att jag inte menar att uttagen inte tål att bli varma.Alfredo skrev:
Jag menar att dom i längden efter att ha blivit upphettade många gånger vid upprepade tillfällen kommer att orsaka sämre kontakt och därmed mer värmeutveckling tills det till slut fallerar.
Långt ifrån samma sak.
Menar du alltså att det är en bra idé att ladda elbil i Schuko eller vad menar du egentligen.
Påstår du att du vet bättre än elsäkerhetsverket?
Det är en utmärkt idé om man har koll på sin anläggning, väljer lämplig laddström och övervakar temperaturen.S steffo_b skrev:
Elsäkerhetsverket ger generella råd efter försiktighetsprincipen med en generellt tämligen okunnig allmänhet som huvudsaklig målgrupp. Det behöver inte vara det minsta fel att bryta mot dessa råd med rätt förutsättningar.S steffo_b skrev:
Du menar alltså att de tål att bli varma.S steffo_b skrev:
Men du skriver att värme i längden förstör uttagen.S steffo_b skrev:
Det går inte att begripa vad du egentligen menar.
Jag tror faktiskt att du spelar dum nu men jag försöker ändå.Alfredo skrev:
Uttagen slits av uppvärmning och nedkylning och fler cykler och längre uppvärmningstid gör att åldrandet går fortare.
Dvs man kan säga att dom tål uppvärmning men dom slits av den.
Lite som att en bilmotor faktiskt slits av att då kör den.
Ingen säger att en bilmotor inte tål att startas men ingen förnekar att en bilmotor som gått 60 000 mil inte är i samma skick som en som är helt ny.
På samma sätt så är ett uttag som använts för 12 timmar laddning med 10A laddström varje dygn i 10 år inte i närheten av lika fräscht som ett som är flång nytt.
Det är svårt att begripa vad det är du inte förstår i det.
Med andra ord. Du hävdar att elsäkerhetsverkets rekommendationer kring elbilsladdning är nonsens för att uttagen inte slits eller åldras och det är helt ofarligt att ladda en elbil i ett Schukouttag.Alfredo skrev:
Det är en utmärkt idé om man har koll på sin anläggning, väljer lämplig laddström och övervakar temperaturen.
Elsäkerhetsverket ger generella råd efter försiktighetsprincipen med en generellt tämligen okunnig allmänhet som huvudsaklig målgrupp. Det behöver inte vara det minsta fel att bryta mot dessa råd med rätt förutsättningar.
Jag kan bryta ner det till lite enklare frågor.
Blir ett Schukouttag uppvärmt om du belastar det med 8-10 A ström under 5 timmar? Ja eller nej.
Är det helt nytt Schukouttag likvärdigt med ett 30 är gammalt oavsett om det belastats med höga strömmar under långa tider dagligen?
Om du har ett uttag för motorvärmare som är 10-15 år gammalt som installerats av förra ägaren till fastigheten och du inte säkert vet skicket på det.
Skulle du då använda det till att ladda din elbil rakt av eller skulle du se till att kontrollera skicket och eventuellt byta ut uttaget?
Och ingen avråder från att använda bilmotorn för att den slits men du avråder från att använda vägguttaget för laddning av den anledningen.S steffo_b skrev: