S steffo_b skrev:
Motorvärmaren är i normalfallet påslagen max 2 timmar om det är riktigt kallt ute
I Norrlands inland är det inte ovanligt att köra motor och kupévärmare 24/7 när det är kallt vintertid.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
A avh67f skrev:
Det är också en lika dålig ide.
Antagligen. Men det var rätt självklart där jag växte upp.

• Gilla
alexanderlukas
  • Laddar…
Eftersom man klarar sig med 3 timmar även i det kallaste väderleken så finns det ingen orsak att ha värmen på längre, dessutom har dom moderna värmaruttagen ofta en maxbegränsning på just 3 timmar.
En annan orsak till att inte värma längre än nödvändigt är att oljefilmen i motorn tenderar att "rinna"ner i oljetråget och saknas då på metallytorna vid kallstart. Var det inte lite problem med någon bilmodell för 20-30 år sedan där det blev motorskador av just den anledningen.
Jag TROR att det var BMV.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nissens
S steffo_b skrev:
Problemet är att det är skillnad på hur länge belastningen är påslagen.
Motorvärmare tillsammans med en kupévärmare kommer ofta upp i kring 2000 watt som du säger.
Nja, jag sade nog att det kunde vara mer än så.
S steffo_b skrev:
Shukouttagen är specade till 16A men det är toppbelastning.
Japp, och 8A är långt under det.
S steffo_b skrev:
2000 watt gör att uttaget blir rejält varmt efter 1-2 timmar om du känner på det.
Om det blir varmt av det så
Är det definitivt dags att byta uttaget. Det skall inte bli varmt av 8A last.
S steffo_b skrev:
För långvarig belastning så tål dom inte så mycket ström.
Jodå, som sagt så har man i långa tider lastat shuko med kanske 2-3kW med kupé och motorvärmare kombinerat. Vissa vintrar stod de igång många timmar för att tina upp eländet.
S steffo_b skrev:
Ju högre ström desto kortare tid tål dom.
Så är det, men att lasta med 8A skall inte generera någon större värme.
S steffo_b skrev:
Motorvärmaren är i normalfallet påslagen max 2 timmar om det är riktigt kallt ute men oftast kortare tid (Det är inte alltid 20 minusgrader ute.)
Normalfallet? Som jag skrebv innan så höll det för många drifttimmar vissa vintrar, jag råkade sldrig ut för någon brand, vet ingen snnan som gjorde det heller. Men om elsystemet inte var i skick så kunde det säkert hända.
S steffo_b skrev:
Laddaren till en elbil är ofta på betydligt längre tider om du använt bilen.
Japp
S steffo_b skrev:
Laddning med 8A betyder ca 2000 watt vilket i sin tur betyder att du laddar ca 1 mil per timme.
Japp
S steffo_b skrev:
Har du då kört 5 mil under dagen så betyder det att den kommer att dra den strömmen under 5 timmar.
Plus att motorvärmaren använder man under vinterhalvåret.
Laddaren använder du året om vilket betyder att du använder den mer än dubbelt så mycket varje år.
Ja, men antalet ggr lär inte spela någon roll, det handlar mer om längden på varje tillfälle.
S steffo_b skrev:
Det summeras till att elvilsladdaren lägger på gränsen av vad uttaget tål under längre tid än det är avsett för och det gör det varje dag året om och det resulterar i att uttaget ger upp i förtid. Plast som deformeras och metallbleck som överhettas och tappar spänsten.
Så att ladda elbilen en gång i ett schuko är inget problem. Att göra det hela tiden blir ett problem med tiden. Är man medveten om det och har koll på och byter ut uttaget när det gått ett tag så är det lugnt men de flesta gör inte det och då blir det en brandfara.
Jag hävdar fortfarande att du har något fel i shuko uttaget om det blir varmgång vid 8A last. Jag hade bytt det direkt.

Vilken ström kan man ha på kontinuerligt i ett inte undermåligt shukouttag enligt dig?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
A avh67f skrev:
Det är också en lika dålig ide. Det är bra råd av Steffo i inlägg #90.
Nja, har man dålig elanläggning så är det en dålig idé, men annars är det helt ok. Problemet är väl att många inte har koll på sina anläggningar.

Nu säger han du kommenterade att de i Norrland ofta kör många timmar med motor o kupévärmare, tydligen fungerar det bra.

Det borde ju säga något?
A avh67f skrev:
Det kom förövrigt nya rekommendationer om elbilsladdning nyligen. För de som ej läst dessa finns de ute nu:

[länk]
Ja, här kör de med livrem och hängslen, sannolikt för att det finns många undermåliga anläggningar därute. Det räcker att man har en sliten/ärgad shukokontakt för att få problem.

Bara som upplysning, jag har under årens lopp bytt åtskilliga (30-40) uttag som har suttit i mororvärmarstolpar, specade för 16A och säkrade för 10A, dock aldrig nått som har varit säkrad med 6 A.
Och i närområdet Ett garage som brunnit pga motorvärmaruttag (vanligt IP44 uttag), samt ett antal "överhettade" IP 44 uttag.
Ps
Jag tror att ESV är helt rätt ute när dom avråder att ladda från schuckouttag.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag läst hela tråden och gillar teorin om en okänd strömbrytare men jag har en alternativ teori sen jag läste första inlägget.

Förrådet (tror jag) har en undercentral och sen (om det inte är fristående i alla fall) matas ute-uttagen därifrån. Sen har en säkring gått där.

Går kanske inte riktigt ihop med det strömlösa motorvärmaruttaget men det kan ju vara ombyggt vid något tillfälle för att få till styrning beroende på temperatur eller liknande.

E elmont skrev:
Eftersom man klarar sig med 3 timmar även i det kallaste väderleken så finns det ingen orsak att ha värmen på längre
Om man inte vet när man ska använda bilen finns det naturligtvis orsak att alltid ha den varm.

Nissens
E elmont skrev:
Bara som upplysning, jag har under årens lopp bytt åtskilliga (30-40) uttag som har suttit i mororvärmarstolpar, specade för 16A och säkrade för 10A, dock aldrig nått som har varit säkrad med 6 A.
Och i närområdet Ett garage som brunnit pga motorvärmaruttag (vanligt IP44 uttag), samt ett antal "överhettade" IP 44 uttag.
Ps
Du menar att man aldrig skall byta sina eluttag?

Jag bytte precis mina efter att de använts i 20 år. Inte för att det hänt något, men det är enkelt o billigt att byta, och skönt att veta att de är i bra kondition. 😊

Uttag som inte "maxas" behöver normalt aldrig bytas.

Alfredo Alfredo skrev:
Om man inte vet när man ska använda bilen finns det naturligtvis orsak att alltid ha den varm.
Nu kommer jag på vad som var problemet, det var vissa bilar som fik problem med sina motorvärmare. Och naturlightvis ska man använda motorvärmare när det behövs.

Nissens
E elmont skrev:
Uttag som inte "maxas" behöver normalt aldrig bytas.
Nyss skrev du ju att de uttagen som var avsäkrade med 10A behövde bytas. Det är rätt långt ifrån max…

E elmont skrev:
Nu kommer jag på vad som var problemet, det var vissa bilar som fik problem med sina motorvärmare. Och naturlightvis ska man använda motorvärmare när det behövs.
Moderna effektiva dieselmotor riskera att inte komma upp i arbetstemperatur vilket med dagens tighta toleranser riskerar slita ut motorn.
BMW hade väl problem med att vitala slangar kunde kleggaigen om motorerna inte kördes ordentligt varma, vilket kunde blir dyrt att fixa.

E elmont skrev:
Men dessa som finns på Conrad.se då?
Förbättrade kontaktytor och testade i 8h.
Finns även som infällt (Efapel).

Elbilsladdningsuttag typ 9014 med förbättrade kontaktytor, IP65-skydd, infälld och ytmonterad installation. Diagram och mått för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.