46 355 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Det är också en lika dålig ide. Det är bra råd av Steffo i inlägg #90.Alfredo skrev:
Det kom förövrigt nya rekommendationer om elbilsladdning nyligen. För de som ej läst dessa finns de ute nu:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ning-for-saker-laddning-av-elfordon-lanserad/
Eftersom man klarar sig med 3 timmar även i det kallaste väderleken så finns det ingen orsak att ha värmen på längre, dessutom har dom moderna värmaruttagen ofta en maxbegränsning på just 3 timmar.
En annan orsak till att inte värma längre än nödvändigt är att oljefilmen i motorn tenderar att "rinna"ner i oljetråget och saknas då på metallytorna vid kallstart. Var det inte lite problem med någon bilmodell för 20-30 år sedan där det blev motorskador av just den anledningen.
Jag TROR att det var BMV.
En annan orsak till att inte värma längre än nödvändigt är att oljefilmen i motorn tenderar att "rinna"ner i oljetråget och saknas då på metallytorna vid kallstart. Var det inte lite problem med någon bilmodell för 20-30 år sedan där det blev motorskador av just den anledningen.
Jag TROR att det var BMV.
Nja, jag sade nog att det kunde vara mer än så.S steffo_b skrev:
Japp, och 8A är långt under det.S steffo_b skrev:
Om det blir varmt av det såS steffo_b skrev:
Är det definitivt dags att byta uttaget. Det skall inte bli varmt av 8A last.
Jodå, som sagt så har man i långa tider lastat shuko med kanske 2-3kW med kupé och motorvärmare kombinerat. Vissa vintrar stod de igång många timmar för att tina upp eländet.S steffo_b skrev:
Så är det, men att lasta med 8A skall inte generera någon större värme.S steffo_b skrev:
Normalfallet? Som jag skrebv innan så höll det för många drifttimmar vissa vintrar, jag råkade sldrig ut för någon brand, vet ingen snnan som gjorde det heller. Men om elsystemet inte var i skick så kunde det säkert hända.S steffo_b skrev:
JappS steffo_b skrev:
JappS steffo_b skrev:
Ja, men antalet ggr lär inte spela någon roll, det handlar mer om längden på varje tillfälle.S steffo_b skrev:
Jag hävdar fortfarande att du har något fel i shuko uttaget om det blir varmgång vid 8A last. Jag hade bytt det direkt.S steffo_b skrev:Det summeras till att elvilsladdaren lägger på gränsen av vad uttaget tål under längre tid än det är avsett för och det gör det varje dag året om och det resulterar i att uttaget ger upp i förtid. Plast som deformeras och metallbleck som överhettas och tappar spänsten.
Så att ladda elbilen en gång i ett schuko är inget problem. Att göra det hela tiden blir ett problem med tiden. Är man medveten om det och har koll på och byter ut uttaget när det gått ett tag så är det lugnt men de flesta gör inte det och då blir det en brandfara.
Vilken ström kan man ha på kontinuerligt i ett inte undermåligt shukouttag enligt dig?
Nja, har man dålig elanläggning så är det en dålig idé, men annars är det helt ok. Problemet är väl att många inte har koll på sina anläggningar.A avh67f skrev:
Nu säger han du kommenterade att de i Norrland ofta kör många timmar med motor o kupévärmare, tydligen fungerar det bra.
Det borde ju säga något?
Ja, här kör de med livrem och hängslen, sannolikt för att det finns många undermåliga anläggningar därute. Det räcker att man har en sliten/ärgad shukokontakt för att få problem.A avh67f skrev:
Bara som upplysning, jag har under årens lopp bytt åtskilliga (30-40) uttag som har suttit i mororvärmarstolpar, specade för 16A och säkrade för 10A, dock aldrig nått som har varit säkrad med 6 A.
Och i närområdet Ett garage som brunnit pga motorvärmaruttag (vanligt IP44 uttag), samt ett antal "överhettade" IP 44 uttag.
Ps
Jag tror att ESV är helt rätt ute när dom avråder att ladda från schuckouttag.
Och i närområdet Ett garage som brunnit pga motorvärmaruttag (vanligt IP44 uttag), samt ett antal "överhettade" IP 44 uttag.
Ps
Jag tror att ESV är helt rätt ute när dom avråder att ladda från schuckouttag.
Nu har jag läst hela tråden och gillar teorin om en okänd strömbrytare men jag har en alternativ teori sen jag läste första inlägget.
Förrådet (tror jag) har en undercentral och sen (om det inte är fristående i alla fall) matas ute-uttagen därifrån. Sen har en säkring gått där.
Går kanske inte riktigt ihop med det strömlösa motorvärmaruttaget men det kan ju vara ombyggt vid något tillfälle för att få till styrning beroende på temperatur eller liknande.
Förrådet (tror jag) har en undercentral och sen (om det inte är fristående i alla fall) matas ute-uttagen därifrån. Sen har en säkring gått där.
Går kanske inte riktigt ihop med det strömlösa motorvärmaruttaget men det kan ju vara ombyggt vid något tillfälle för att få till styrning beroende på temperatur eller liknande.
Du menar att man aldrig skall byta sina eluttag?E elmont skrev:Bara som upplysning, jag har under årens lopp bytt åtskilliga (30-40) uttag som har suttit i mororvärmarstolpar, specade för 16A och säkrade för 10A, dock aldrig nått som har varit säkrad med 6 A.
Och i närområdet Ett garage som brunnit pga motorvärmaruttag (vanligt IP44 uttag), samt ett antal "överhettade" IP 44 uttag.
Ps
Jag tror att ESV är helt rätt ute när dom avråder att ladda från schuckouttag.
Jag bytte precis mina efter att de använts i 20 år. Inte för att det hänt något, men det är enkelt o billigt att byta, och skönt att veta att de är i bra kondition. 😊
Moderna effektiva dieselmotor riskera att inte komma upp i arbetstemperatur vilket med dagens tighta toleranser riskerar slita ut motorn.E elmont skrev:
BMW hade väl problem med att vitala slangar kunde kleggaigen om motorerna inte kördes ordentligt varma, vilket kunde blir dyrt att fixa.
