46 352 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Ja. Det sker även en temperaturökning om laddströmmen är 1 mA såvida inte kontaktresistansen är noll, vilket den aldrig är.S steffo_b skrev:
Nej, det är högst osannolikt att ett nytillverkat uttag skulle vara helt likvärdigt ett som tillverkades för trettio år sedan. Vilket som är bäst är dock omöjligt att uttala sig om eftersom den enda egenskapen hos uttagen som är känd är åldern.S steffo_b skrev:
Naturligtvis ser jag alltid till att min elanläggning är säker och klarar den användning de utsätts för.S steffo_b skrev:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Du menar att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schukouttag.Alfredo skrev:
Du försöker återkommande blanda äpplen och päron.
Ingen avråder någon från att använda ett eluttag.
Det är det ingen någonstans som sagt såvitt jag känner till.
Däremot avråds det från att använda Schuko till att ladda elbil eftersom det belastar uttaget väldigt hårt.
Men man är naturligtvis fri att använda sitt uttag precis som man vill.
På samma sätt är det ingen som avråder från att använda bilen.
Däremot avråder biltillverkarna från (och kan hävda att garantier inte gäller) om du skulle köra din bil väldigt hårt. Till exempel köra fullgas hela tiden på autobahn med resultat att den slits ut i förtid och havererar.
Och motorgarantin gäller inte heller om bilen är mer än ett visst antal år gammal eller har gått över en viss sträcka.
Vilket betyder att när du utsatt motorn för en viss mängd slitage så tar inte fabrikanten ansvar för att den är felfri längre.
På samma sätt är risken att ett uttag som är gammalt och/eller har belastats hårt fallerar betydligt större än ett som är nytt. I synnerhet om det belastats över eller nära gränsen för vad det tål enligt spec.
Hur många bränder har startat i schukouttag när någon laddat sin elbil? Jag känner bara till några enstaka och i ett av fallen satt det en mekanisk timer i uttaget som man tror startade branden.S steffo_b skrev:Du menar att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schukouttag.
Du försöker återkommande blanda äpplen och päron.
Ingen avråder någon från att använda ett eluttag.
Det är det ingen någonstans som sagt såvitt jag känner till.
Däremot avråds det från att använda Schuko till att ladda elbil eftersom det belastar uttaget väldigt hårt.
Men man är naturligtvis fri att använda sitt uttag precis som man vill.
På samma sätt är det ingen som avråder från att använda bilen.
Däremot avråder biltillverkarna från (och kan hävda att garantier inte gäller) om du skulle köra din bil väldigt hårt. Till exempel köra fullgas hela tiden på autobahn med resultat att den slits ut i förtid och havererar.
Och motorgarantin gäller inte heller om bilen är mer än ett visst antal år gammal eller har gått över en viss sträcka.
Vilket betyder att när du utsatt motorn för en viss mängd slitage så tar inte fabrikanten ansvar för att den är felfri längre.
På samma sätt är risken att ett uttag som är gammalt och/eller har belastats hårt fallerar betydligt större än ett som är nytt. I synnerhet om det belastats över eller nära gränsen för vad det tål enligt spec.
Spisar orsakar ca 8000 brandtillbud per år. Vore det inte bättre om Elsäkerhetsverket avrådde från användning av spisen?
Det är som det andra uttaget som länkades av någon annan några sidor tillbaka i tråden. I dessa fall är det en produkt gjord för det syftet där tillverkaren tar ansvar för att det fungerar säkert med deras produkt. Så det är ok.P Peter_Ker skrev:
Kolla gärna med era försäkringsbolag vad som står i villkoren för villa/hemförsäkring så de inte vill ha någon annan lösning.
Det är ju fortfarande en bättre ide att få en laddbox installerad som Elajomannen skriver i inlägg 153. Det kan finnas andra svagheter på vägen fram till uttaget.
Med en laddbox blir det en rejäl egen matning fram till boxen utan avgreningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 132 inlägg
Du fortsätter hävda att alla uttag värms upp till i längden skadliga temperaturer på över 45 K av en hög ström (typ 16 A).S steffo_b skrev:
Eller hävdar du att en liten uppvärmning på typ 10-20 K också är skadlig?
Har du underlag för det?
Schuko är klassat för 16 A och typprovas med 22 A i en timme om jag minns rätt. Det betyder att ett nytt uttag (av god kvalitet) inte blir varmt.
I denna tråd finns en termografering som visar att uttag och stickpropp av god kvalitet inte blir varma.
Däremot blir en noname-stickpropp varm, men inte mer än tillåtet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...elhybrid-pa-landet.368419/page-4#post-3617268
Om detta hade varit ett allmänt problem för alla uttag, då skulle vi höra talas om det.
Sådana uttalande vinner du inga poäng på. Så skrev inte Alfredo.S steffo_b skrev:
Nej, normalt inte till skadliga temperaturer.S steffo_b skrev:
Ja, det är ett allmänt råd. Det syftar till att man inte pluggar in elbilen till ett gammalt uttag på ladugårdsväggen som suttit där i 40 år.S steffo_b skrev:
Men för dem som undersöker vad som behöver göras för att ändå använda ett Schukouttag skulle kunna få svaret
- att uttaget är nytt och fräscht av god kvalitet,
- sitter väderskyddat,
- helst egen gruppledning utan skarvpunkter,
- inga skarvsladdar, adapters eller timers i uttaget utan laddklumpen ska pluggas in direkt.
Vilken tillverkare tar inte ansvar flr sin produkt menar du?A avh67f skrev:
Kan du ge ett exempel på när ett försäkringsbolag kräver det? Har sldrig ens hört talas om det…A avh67f skrev:
Ett undermåligt elsystem skall åtgärdas omgående. Det är knappast rätt väg att inte våga ansluta sådant som elsystemet är specat att klara av.A avh67f skrev:
Har man undermåliga ”avgreningar” i sitt elsystem så skall de åtgärdas!!A avh67f skrev:
Men nu får nu starta en separat tråd för att diskutera elbilsladdnin! Varenda tråd här på bygga hus blir förstörd nu för tiden på grund av att det alltid startas diskussioner om sådant som egentligen inte har med ursprungsfrågan att göra och hjälper inte trådstartaren överhuvudtaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 132 inlägg
En tillverkare som använder ordet "super schuko" är knappast seriöst. Men visst, man kan syna detta uttag närmare, men svaret får man inte förrän man har åldrat det till motsvarande 30 år typ. Den simulerade åldring som görs vid typprovning tror jag inte riktigt håller måttet, typ 70 grader med lämpligt luftfuktighet i en vecka (taget ur minnet).P Peter_Ker skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 132 inlägg
Jag spelar inte dum, utan jag ÄR både dum och korkad, för jag fattar inte hur det ska gå ihop att du har en erfarenhet att nya kvalitetsuttag blir heta av att användas med 8A när det inte är så.S steffo_b skrev:
Detta är en samlad erfarenhet av tusentals elektriker, inkluderat mig.
Jag är så dum att jag inte fattar logiken i den motsägelsen, för jag ska väl inte anta att du ljuger.