S steffo_b skrev:
Blir ett Schukouttag uppvärmt om du belastar det med 8-10 A ström under 5 timmar? Ja eller nej.
Ja. Det sker även en temperaturökning om laddströmmen är 1 mA såvida inte kontaktresistansen är noll, vilket den aldrig är.

S steffo_b skrev:
Är det helt nytt Schukouttag likvärdigt med ett 30 är gammalt oavsett om det belastats med höga strömmar under långa tider dagligen?
Nej, det är högst osannolikt att ett nytillverkat uttag skulle vara helt likvärdigt ett som tillverkades för trettio år sedan. Vilket som är bäst är dock omöjligt att uttala sig om eftersom den enda egenskapen hos uttagen som är känd är åldern.

S steffo_b skrev:
Skulle du då använda det till att ladda din elbil rakt av eller skulle du se till att kontrollera skicket och eventuellt byta ut uttaget?
Naturligtvis ser jag alltid till att min elanläggning är säker och klarar den användning de utsätts för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad tror ni om dessa uttag speciellt gjorda för elbilsladdning?
EV-laddningsuttag, Harju Super Schuko, blått med vit bas, IP54-klassat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Vad tror ni om dessa uttag speciellt gjorda för elbilsladdning?
[bild]
Ja kanske för cyklar o liknande. Bilar o tyngre fordon laddas med installerad laddbox med typ 2 eller CCS.

Till cyklar duger vanligt schuko !
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Men det är inte en vanlig schuko.
Det är en Super Schuko!! 😂

Produktbeskrivning av Super Schuko vägguttag, designat för säker laddning av elbilar med 16 A strömstyrka och IP54 kapslingsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Och ingen avråder från att använda bilmotorn för att den slits men du avråder från att använda vägguttaget för laddning av den anledningen.
Du menar att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schukouttag.

Du försöker återkommande blanda äpplen och päron.
Ingen avråder någon från att använda ett eluttag.
Det är det ingen någonstans som sagt såvitt jag känner till.
Däremot avråds det från att använda Schuko till att ladda elbil eftersom det belastar uttaget väldigt hårt.
Men man är naturligtvis fri att använda sitt uttag precis som man vill.

På samma sätt är det ingen som avråder från att använda bilen.
Däremot avråder biltillverkarna från (och kan hävda att garantier inte gäller) om du skulle köra din bil väldigt hårt. Till exempel köra fullgas hela tiden på autobahn med resultat att den slits ut i förtid och havererar.
Och motorgarantin gäller inte heller om bilen är mer än ett visst antal år gammal eller har gått över en viss sträcka.
Vilket betyder att när du utsatt motorn för en viss mängd slitage så tar inte fabrikanten ansvar för att den är felfri längre.

På samma sätt är risken att ett uttag som är gammalt och/eller har belastats hårt fallerar betydligt större än ett som är nytt. I synnerhet om det belastats över eller nära gränsen för vad det tål enligt spec.
 
S steffo_b skrev:
Du menar att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schukouttag.

Du försöker återkommande blanda äpplen och päron.
Ingen avråder någon från att använda ett eluttag.
Det är det ingen någonstans som sagt såvitt jag känner till.
Däremot avråds det från att använda Schuko till att ladda elbil eftersom det belastar uttaget väldigt hårt.
Men man är naturligtvis fri att använda sitt uttag precis som man vill.

På samma sätt är det ingen som avråder från att använda bilen.
Däremot avråder biltillverkarna från (och kan hävda att garantier inte gäller) om du skulle köra din bil väldigt hårt. Till exempel köra fullgas hela tiden på autobahn med resultat att den slits ut i förtid och havererar.
Och motorgarantin gäller inte heller om bilen är mer än ett visst antal år gammal eller har gått över en viss sträcka.
Vilket betyder att när du utsatt motorn för en viss mängd slitage så tar inte fabrikanten ansvar för att den är felfri längre.

På samma sätt är risken att ett uttag som är gammalt och/eller har belastats hårt fallerar betydligt större än ett som är nytt. I synnerhet om det belastats över eller nära gränsen för vad det tål enligt spec.
Hur många bränder har startat i schukouttag när någon laddat sin elbil? Jag känner bara till några enstaka och i ett av fallen satt det en mekanisk timer i uttaget som man tror startade branden.

Spisar orsakar ca 8000 brandtillbud per år. Vore det inte bättre om Elsäkerhetsverket avrådde från användning av spisen?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
P Peter_Ker skrev:
Men det är inte en vanlig schuko.
Det är en Super Schuko!! 😂

[bild]
Det är som det andra uttaget som länkades av någon annan några sidor tillbaka i tråden. I dessa fall är det en produkt gjord för det syftet där tillverkaren tar ansvar för att det fungerar säkert med deras produkt. Så det är ok.

Kolla gärna med era försäkringsbolag vad som står i villkoren för villa/hemförsäkring så de inte vill ha någon annan lösning.

Det är ju fortfarande en bättre ide att få en laddbox installerad som Elajomannen skriver i inlägg 153. Det kan finnas andra svagheter på vägen fram till uttaget.
Med en laddbox blir det en rejäl egen matning fram till boxen utan avgreningar.
 
S steffo_b skrev:
Uttagen slits av uppvärmning och nedkylning och fler cykler och längre uppvärmningstid gör att åldrandet går fortare.
Du fortsätter hävda att alla uttag värms upp till i längden skadliga temperaturer på över 45 K av en hög ström (typ 16 A).
Eller hävdar du att en liten uppvärmning på typ 10-20 K också är skadlig?
Har du underlag för det?

Schuko är klassat för 16 A och typprovas med 22 A i en timme om jag minns rätt. Det betyder att ett nytt uttag (av god kvalitet) inte blir varmt.

I denna tråd finns en termografering som visar att uttag och stickpropp av god kvalitet inte blir varma.
Däremot blir en noname-stickpropp varm, men inte mer än tillåtet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...elhybrid-pa-landet.368419/page-4#post-3617268

Om detta hade varit ett allmänt problem för alla uttag, då skulle vi höra talas om det.
S steffo_b skrev:
Du hävdar att elsäkerhetsverkets rekommendationer kring elbilsladdning är nonsens för att uttagen inte slits eller åldras och det är helt ofarligt att ladda en elbil i ett Schukouttag.
Sådana uttalande vinner du inga poäng på. Så skrev inte Alfredo.
S steffo_b skrev:
Blir ett Schukouttag uppvärmt om du belastar det med 8-10 A ström under 5 timmar? Ja eller nej.
Nej, normalt inte till skadliga temperaturer.
S steffo_b skrev:
Däremot avråds det från att använda Schuko till att ladda elbil eftersom det belastar uttaget väldigt hårt.
Ja, det är ett allmänt råd. Det syftar till att man inte pluggar in elbilen till ett gammalt uttag på ladugårdsväggen som suttit där i 40 år.

Men för dem som undersöker vad som behöver göras för att ändå använda ett Schukouttag skulle kunna få svaret
- att uttaget är nytt och fräscht av god kvalitet,
- sitter väderskyddat,
- helst egen gruppledning utan skarvpunkter,
- inga skarvsladdar, adapters eller timers i uttaget utan laddklumpen ska pluggas in direkt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
inga skarvsladdar, adapters eller timers i uttaget utan laddklumpen ska pluggas in direkt.
Vilka problem ser du med en skarvkabel av god kvalitet?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Kolla gärna med era försäkringsbolag vad som står i villkoren för villa/hemförsäkring så de inte vill ha någon annan lösning.
Vad står det i dina villkor som har med specifika typer av eluttag att göra?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A avh67f skrev:
Det är som det andra uttaget som länkades av någon annan några sidor tillbaka i tråden. I dessa fall är det en produkt gjord för det syftet där tillverkaren tar ansvar för att det fungerar säkert med deras produkt. Så det är ok.
Vilken tillverkare tar inte ansvar flr sin produkt menar du?
A avh67f skrev:
Kolla gärna med era försäkringsbolag vad som står i villkoren för villa/hemförsäkring så de inte vill ha någon annan lösning.
Kan du ge ett exempel på när ett försäkringsbolag kräver det? Har sldrig ens hört talas om det…
A avh67f skrev:
Det är ju fortfarande en bättre ide att få en laddbox installerad som Elajomannen skriver i inlägg 153. Det kan finnas andra svagheter på vägen fram till uttaget.
Ett undermåligt elsystem skall åtgärdas omgående. Det är knappast rätt väg att inte våga ansluta sådant som elsystemet är specat att klara av.
A avh67f skrev:
Med en laddbox blir det en rejäl egen matning fram till boxen utan avgreningar.
Har man undermåliga ”avgreningar” i sitt elsystem så skall de åtgärdas!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men nu får nu starta en separat tråd för att diskutera elbilsladdnin! Varenda tråd här på bygga hus blir förstörd nu för tiden på grund av att det alltid startas diskussioner om sådant som egentligen inte har med ursprungsfrågan att göra och hjälper inte trådstartaren överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Weimik och 4 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Vad tror ni om dessa uttag speciellt gjorda för elbilsladdning?
[bild]
En tillverkare som använder ordet "super schuko" är knappast seriöst. Men visst, man kan syna detta uttag närmare, men svaret får man inte förrän man har åldrat det till motsvarande 30 år typ. Den simulerade åldring som görs vid typprovning tror jag inte riktigt håller måttet, typ 70 grader med lämpligt luftfuktighet i en vecka (taget ur minnet).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka problem ser du med en skarvkabel av god kvalitet?
T.ex att skarvkabeln inte är av god kvalitet.
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S steffo_b skrev:
Nu spelar du bara dum eftersom jag redan redogjort för att jag uteslutande använder uttag och brytare från Schneider och Elko och att alla mina nyinstallationer har varit gjorda av elektriker.
Jag spelar inte dum, utan jag ÄR både dum och korkad, för jag fattar inte hur det ska gå ihop att du har en erfarenhet att nya kvalitetsuttag blir heta av att användas med 8A när det inte är så.
Detta är en samlad erfarenhet av tusentals elektriker, inkluderat mig.

Jag är så dum att jag inte fattar logiken i den motsägelsen, för jag ska väl inte anta att du ljuger.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.