A
Ja det är inget problem. Det är ju ett uttag gjort för det syftet. Men nu håller tråden på spåra ur här.

• Gilla
hqt
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nyss skrev du ju att de uttagen som var avsäkrade med 10A behövde bytas. Det är rätt långt ifrån max…
En bilmotor som har som maxvarv 6000 varv per minut kommer att ha en betydligt kortare livslängd om man inte varvar den till max än om man som man har som vana att köra med 3000 varv som max.
Och vad jag skriver om är inte vad som står på uttagen utan det är mina erfarenheter efter ett långt yrkesliv.

Mikael_L
Jag laddade i över 2 år med schuko.

Naturligtvis kontrollerade jag vid första gångerna, och sen med ojämna mellanrum, att stickproppen inte blev varm efter typ en timmes laddning, och detta gjorde jag naturligtvis alltid om jag laddade på någon ny plats, och någon gång ibland kände jag mig tvungen att avbryta laddningen då det blev varmt med just det uttaget.

Och sen upptäckte jag att den kabel jag köpte för att ladda från typ2 till typ1 (som min bil hade) faktiskt blev varmare i handtaget än vad schuko-stickproppen blev när jag laddade hemma.
Så det kändes ju inte speciellt förtroendeingivande, om man nu ska vara orolig för värmeutveckling i schuko.

Vidare tror jag att mina schuko-laddare hade en temperatursensor i själva stickproppen som stänger av laddningen om det blir varmt, det är i alla fall ganska vanligt på de mer seriösa schuko-laddarna,

Men sedan ett drygt år nu har jag en laddbox, jag har även en annan kabel (typ2->typ2 nu), och den upplever jag inte blir varm, så kanske var den jag tidigare hade av undermålig kvalitet, men finns det sådana så är ju typ1 eller typ2 laddning inte heller alltid så säkert.

Men oavsett, såhär på sista raden.
Jag ger alltid folk som laddar med schuko rådet att åtminstone vid de första laddtillfällena, och sen även lite då och då i framtiden, att kontrollera att stickproppen inte blir varm efter ca en timmes laddning.
För väldigt tekniskt okunniga bör man nog understryka att det alltså inte är att kolla om det är varmt när man åker iväg på morgonen då bilen har slutat ladda sedan flera timmar tidigare, utan att det ska kontrolleras då man precis avbrutit laddningen.

Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Bröllopshelg avklarad, åter till det roliga! 😜
tommib tommib skrev:
Ok, nu kommer vi någonstans. Då är frågan vad det är för kabel som går in i huset på det andra stället. Jag drar en vild gissning och säger att den går till någon form av styrning inne i huset.
Enda andra ställena jag sett samma typ av kabel på är kopplat till larmcentralerna...
Rimligtvis borde man väl ha satt upp reläerna tillgängligt någonstans.
tommib tommib skrev:
Den dåliga nyheten nu är att jag misstänker att det där inte är regelenligt gjort. Hålet i dosan är såpass litet att jag tror att man bara dragit ledarna ut och sedan in igen i brytaren nedanför utan flexslang. Detta är fel, enkelisolerade ledare får inte ligga så. Det är ett problem som behöver åtgärdas så småningom.
Jo, det blir nog där vi landar till slut. Hade dock hoppats på att få igång detta för nu.
tommib tommib skrev:
Var är kopplingsklämman som förbinder vit och svart ledare?
Den sitter här, vit och svart ledare ihopkopplad i toppklämman. Elektrisk kopplingsdosa med flera färgade kablar anslutna till en röd toppklämma, fokus på svart och vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta ledaren återfinns även nedan...
tommib tommib skrev:
Eftersom denna grupp nu är identifierad som "belysning och uttag i kök" så är det nästa ställe att leta på. Någonstans kan det finnas en brytare där som bryter den svarta ledaren.
Jag tror jag har hittat rätt... tidigare har jag nämnt lamputtaget i taket, i köket. Det har jag nu tagit bort, se nedan.
Där finns det en svart kabel av samma typ som går in i den röda toppklämman ovan. Denna är ej ansluten till något.

Jag gissar på att det är här problemet ligger, och att när tidigare ägare tagit med sin lampa (inklusive lamputtag...) har man helt sonika kopplat bort denna. Jag vet inte varför man skulle göra så, men...
Elinstallation i taket med flera sladdar, inklusive en svart och en blå, kopplade med röda och genomskinliga kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror du?
tommib tommib skrev:
Det kan du luska i efter helgen :)
K knightjocke skrev:
Ja, det är smidigare med pennan än att rycka en lampa in och ut i massa uttag. Samt koppla ur det som redan sitter där.

Om man sett en bra väg och det finns fast ström så kan man ta ström var man vill. Sett till hur reglar och sådant sitter kan man fiska. Utan att riva ytskikt.

Inte säkert att elritningen stämmer med hur elektrikerna lämnade det heller.

Tror ditt hus är ganska långt från där leverantören lämnade det.
Jo, det kan nog mycket väl stämma...

D daVinci skrev:
Det är inte så enkelt att det sitter en strömbrytare inomhus som bryter elen till uttagen utomhus?
Och du eller säljaren råkat slå om den. Skulle förklara saken.
Visst skulle det förklara det hela, men vi har gått igenom hela huset nu känns det som...
Perssel Perssel skrev:
Det verkar inte som om någon rekommenderar dig att ringa en elfirma, så då gör jag det. Ring en elfirma, de hittar felet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man lär sig mycket mer genom att göra själv.
Så resonerar vi också, sen är det klart att man får dra en linje i sanden någonstans. Än känner jag dock att jag lär mig väldigt mycket av forumet och jakten att jag inte riktigt känner mig redo att kasta in handduken ännu.
K krillan skrev:
Tror också på den teorin. Det kommer ju en fas och tändtråd till den infällda dosan utomhus.
tommib tommib skrev:
Vad baserar du det på? Att det är en svart ledare? Det kan precis lika gärna vara en andra fasledare.

Nu tror jag också på att det finns en strömbrytare, men inte på grund av färgen på ledaren.
Inte omöjligt, men huset är inte så stort och vi har gått igenom hela ett antal gånger nu. Sen finns det ju ett uttag som fungerar felfritt ovanpå, och det är i själva strömbrytaren vi saknar el just nu. Känns det inte udda att koppla två strömbrytare i serie?

Motorvärmaruttag, billaddning, m.m.
Skulle vi skaffa elbil eller hybrid hade vi nog gjort den relativt lilla investeringen i ändamålsenlig elinstallation. Nu har den tidigare ägaren inte gjort det och än har vi inget behov av detta.

Motorvärmaruttaget (som vi får anta att det är) påvisar inga tecken på värmeutveckling, varken i uttaget eller i dosan bakom.

Personligen bedömer jag sannolikheten att vårt fel härstammar härur som rätt liten då tidigare ägare laddat i uttaget i flera år (rätt eller fel). Att det skulle ha medfört problem just dagen innan vi fick nycklarna känns inte omöjligt, men jag bedömer sannolikheten högre att vi har problem på annat håll.

Huvudspåret just nu känner jag är den svarta ledaren i lamputtaget i taket. Någon som har några tankar kring det?

tommib
Det är nu du ska ha spänningsprovaren, eller en multimeter, och mäta om det är samma ledare. Du kan också dra försiktigt i den och se vad som händer i andra änden.

Jag misstänker att du har löst mysteriet.

• Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är nu du ska ha spänningsprovaren, eller en multimeter, och mäta om det är samma ledare. Du kan också dra försiktigt i den och se vad som händer i andra änden.

Enig! Be frugan om hjälp att stå i ena änden och dra samtidigt försiktigt i andra och kolla om ledaren rör sig.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Man undrar ju hur det har varit kopplat. Finns det tex en strömbrytare i köket som inte går till något nu? Eller var det
"Älskling släck inte i köket för jag håller på å laddar bilen!" 😂🤔
Edit: ser ju faktiskt ut som att det kanske är 3 tändtrådar i taket. Orange, vit och grå. 🙂

tommib
H hqt skrev:
Enda andra ställena jag sett samma typ av kabel på är kopplat till larmcentralerna...
Rimligtvis borde man väl ha satt upp reläerna tillgängligt någonstans.
Jag menar starkströmskabeln. Larmkabeln ligger fel men den är inte inkopplad här. Du antar att det funnits reläer, det vet vi inte.

H hqt skrev:
Jo, det blir nog där vi landar till slut. Hade dock hoppats på att få igång detta för nu.
Byt den snutten som går mellan dosorna till kabel, förslagsvis EXQ. Då blir det nästan rätt.

H hqt skrev:
Den sitter här, vit och svart ledare ihopkopplad i toppklämman.
Någon gång kan den där bytas till en Wago 221 men det är inget måste. Kanske i samband med att du byter till kabel iofs.
H hqt skrev:
Inte omöjligt, men huset är inte så stort och vi har gått igenom hela ett antal gånger nu. Sen finns det ju ett uttag som fungerar felfritt ovanpå, och det är i själva strömbrytaren vi saknar el just nu. Känns det inte udda att koppla två strömbrytare i serie?
Jo, men inte omöjligt. Jag gissar dock på att den där svarta suttit ihopkopplad med fast fas. Frågan är varför man överhuvudtaget besvärat sig med dubbla ledare, man hade lika gärna kunnat ta fast fas från uttaget. Det talar för strömbrytarteorin.
En slamkrypare i sammanhanget är om det är en två(tre)fasgrupp. Då har du 400 V mellan fasledarna. Även detta kan man upptäcka med spänningsprovare.

Som sagt, det du behöver göra är att lista ut om det är samma svarta ledare i denna dosa och ute i uttaget. Ta hjälp av annan person och dra försiktigt i den medan den andra håller emot. Om det inte rör sig lätt och du omedelbart vet att det är samma så måste du mäta, då tar man en mätledare och kopplar till ena änden av den svarta (Wago 221 är din vän) och drar ut till den andra änden. Sen mäter man resistens mellan änden på den svarta och mätledaren. Bonuspoäng för att dra av mätledarens resistens :)

När det är klarlagt om det är den svarta ledaren du har både i dosan och uttaget måste man se om den är lämplig att koppla in igen. Som sagt behöver du byta snutten mellan uttaget och brytaren till kabel så att du får dubbla isolationsbarriärer. Därefter behöver du lista ut om den svarta kan kopplas in någonstans i takdosan. Att ansluta den till fast fas ligger ju nära till hands men du måste veta att det är ok. Här blir det olagligt för dig att göra det själv.

Innan man spänningssätter från brytaren och "ut" så vill man veta vart den kabeln som går in i huset tar vägen, alt koppla ur den. Det är inte ok att spänningssätta en anläggningsdel som man inte vet vart den går. Man måste ha 100% koll på vad man spänningssätter.

En teori jag har om varför det är isärkopplat är att tidigare ägare var fullt medveten om att det är hempul och kopplade isär det för att lägga över ansvaret på dig om du kopplar ihop det igen.

tommib
Ett tillägg är att jag nu såg att det sitter en brun EK i toppklämman bredvid orange. Man blir ju lite nyfiken på vad den gör där...

tommib tommib skrev:

G Gunnar Johansson69 skrev:
Enig! Be frugan om hjälp att stå i ena änden och dra samtidigt försiktigt i andra och kolla om ledaren rör sig.
Det var den! Kopplade svarta till fas och nu har vi el på framsidan, inklusive motorvärmaruttaget. Vad den säkringen går till vet jag alltså fortfarande inte. Vi har också el i ett av uttagen på baksidan (det som ligger längst från huset), men inte i övriga två...

Nu är frågan varför vi ännu ej har el på baksidan. Är fortfarande oklart vad kabeln som försvinner under huset går till.
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Man undrar ju hur det har varit kopplat. Finns det tex en strömbrytare i köket som inte går till något nu? Eller var det
"Älskling släck inte i köket för jag håller på å laddar bilen!" 😂🤔
Edit: ser ju faktiskt ut som att det kanske är 3 tändtrådar i taket. Orange, vit och grå. 🙂
Hahaha... ja du...

Det finns faktiskt ytterligare ett lamputtag över ena fönstret som jag märkte är strömlöst... får se om jag någonsin får koll på elen i det här huset. Vi köpte ju relativt nytt just för att slippa såna här grejer.

• Arg
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
tommib
H hqt skrev:
Nu är frågan varför vi ännu ej har el på baksidan. Är fortfarande oklart vad kabeln som försvinner under huset går till.
Och där tappade du mig.

Som sagt, du måste till 100% veta vad du spänningssätter när du kopplar in saker. Koppla bort det där och sen kan du koppla ur alla ledningar som du inte kan överblicka vart de tar vägen. Därefter kan du koppla in den svarta igen.

Som sagt är detta kopplande olagligt. Jag bryr mig dock bara om att det blir säkert och det är det inte när du inte vet vad du spänningssätter.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag menar starkströmskabeln. Larmkabeln ligger fel men den är inte inkopplad här. Du antar att det funnits reläer, det vet vi inte.

Byt den snutten som går mellan dosorna till kabel, förslagsvis EXQ. Då blir det nästan rätt.

Någon gång kan den där bytas till en Wago 221 men det är inget måste. Kanske i samband med att du byter till kabel iofs.

Jo, men inte omöjligt. Jag gissar dock på att den där svarta suttit ihopkopplad med fast fas. Frågan är varför man överhuvudtaget besvärat sig med dubbla ledare, man hade lika gärna kunnat ta fast fas från uttaget. Det talar för strömbrytarteorin.
En slamkrypare i sammanhanget är om det är en två(tre)fasgrupp. Då har du 400 V mellan fasledarna. Även detta kan man upptäcka med spänningsprovare.

Som sagt, det du behöver göra är att lista ut om det är samma svarta ledare i denna dosa och ute i uttaget. Ta hjälp av annan person och dra försiktigt i den medan den andra håller emot. Om det inte rör sig lätt och du omedelbart vet att det är samma så måste du mäta, då tar man en mätledare och kopplar till ena änden av den svarta (Wago 221 är din vän) och drar ut till den andra änden. Sen mäter man resistens mellan änden på den svarta och mätledaren. Bonuspoäng för att dra av mätledarens resistens :)

När det är klarlagt om det är den svarta ledaren du har både i dosan och uttaget måste man se om den är lämplig att koppla in igen. Som sagt behöver du byta snutten mellan uttaget och brytaren till kabel så att du får dubbla isolationsbarriärer. Därefter behöver du lista ut om den svarta kan kopplas in någonstans i takdosan. Att ansluta den till fast fas ligger ju nära till hands men du måste veta att det är ok. Här blir det olagligt för dig att göra det själv.

Innan man spänningssätter från brytaren och "ut" så vill man veta vart den kabeln som går in i huset tar vägen, alt koppla ur den. Det är inte ok att spänningssätta en anläggningsdel som man inte vet vart den går. Man måste ha 100% koll på vad man spänningssätter.
tommib tommib skrev:
Och där tappade du mig.

Som sagt, du måste till 100% veta vad du spänningssätter när du kopplar in saker. Koppla bort det där och sen kan du koppla ur alla ledningar som du inte kan överblicka vart de tar vägen. Därefter kan du koppla in den svarta igen.

Som sagt är detta kopplande olagligt. Jag bryr mig dock bara om att det blir säkert och det är det inte när du inte vet vad du spänningssätter.
Hann inte läsa tidigare inlägg, var ute och fixade.

Nu är i vart fall den delen som försvinner in i huset bortkopplad.

Efter semestrarna får ett proffs ta vid, nu känner jag i alla fall att jag vet tillräckligt för att kunna beställa ett bra jobb.

Stort tack ska ni ha allihop! Trodde aldrig jag skulle kunna få så här bra hjälp. Framförallt du @tommib och @Mikael_L, väldigt uppskattat!

tommib tommib skrev:
En teori jag har om varför det är isärkopplat är att tidigare ägare var fullt medveten om att det är hempul och kopplade isär det för att lägga över ansvaret på dig om du kopplar ihop det igen.
Ska faktiskt höra av mig till dem angående detta. Känns tyvärr som att din teori är rätt rimlig.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det spelar ingen roll om det är hempul eller inte. Du äger anläggningen och den är ditt problem nu. Det finns exakt inget incitament för tidigare ägare att erkänna ett skit om dettta så spar på energin kring det och se till att det blir ordentligt utrett hur allt hänger ihop. Speciellt de kablar som du inte har koll på nu.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
H hqt skrev:
samt satt in ett lamputtag i taket (kablarna hängde ur dosan, kan svära på att tidigare ägare hade en taklampa och inte nakna kablar hängandes där...)
Jag tycker ändå att du kontaktar förre ägaren och talar om vad du tycker om hur han lämnade trådarna här. Det borde falla under brottsbalken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det spelar ingen roll om det är hempul eller inte. Du äger anläggningen och den är ditt problem nu. Det finns exakt inget incitament för tidigare ägare att erkänna ett skit om dettta så spar på energin kring det och se till att det blir ordentligt utrett hur allt hänger ihop. Speciellt de kablar som du inte har koll på nu.
Det må så vara, men vi har haft rätt sjysst dialog tidigare och om de har info jag kan vara hjälpt av så kan det vara värt ett SMS tänker jag.

Från BRF-träsket rätt in i det ljuva huslivet!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.