46 355 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Säkringarna är Hager, de behöver inte dras utan sitter med ett fjäderbelastat bleck mot gaffeln på skenan.
Edit: Mikael var snabbare.
Utöver detta så ser det ju trist ut i centralen när de inte besvärat sig med tillräckligt långa skenor för att täcka hela. Jag menar, kom igen. Ser ut att saknas ändskydd på nedre skenan också men det kan vara vinkeln som luras. Övre skenan har ändskydd.
Edit: Mikael var snabbare.
Utöver detta så ser det ju trist ut i centralen när de inte besvärat sig med tillräckligt långa skenor för att täcka hela. Jag menar, kom igen. Ser ut att saknas ändskydd på nedre skenan också men det kan vara vinkeln som luras. Övre skenan har ändskydd.
Ditt bortkopplade larm har inget med det här att göra. Du har antagligen nämnt det för förra ägaren att det är bortplockat? Den hade då svarat för om det suttit något dolt relä. Trådarna är för tunna för starkström.H hqt skrev:Här kommer det uttaget, mellan strömbrytare och matarskåp. Detta fungerar alltså felfritt (och jag tycker det ser OK installerat ut?). Testade att bryta några av de säkringar som jag tänkte skulle kunna ha påverkan på detta uttag, men utan resultat... vet alltså inte vilken grupp detta ligger på, men ska ta Mikael_L:s tips och göra en kartläggning så snart bröllopet är överstökat.
[bild]
Yes - det skall införskaffas!
Ja... det är ju två rör in i huset. Ett in i strömbrytaren, där det sedan delar sig. Den ena kabeln (el) går ner under verandan. På denna är det nu konstaterat brott på ena ledaren, syns på bild i förra inlägget. Den andra kabeln går upp och har klamrats fast längs väggen upp och in i en fördelardosa (där det sitter 4 Wagos och är en sladdhärva som inte går att få en överblick över, syns tydligare i inlägg #43). Därifrån går en kabel till astrouret, en kabel till markisen och en kabel via flexi tillbaka in i huset. Där genomföringen in i huset går kommer det sedan ut en avklippt kabel.
[bild][bild]
De satt monterade tidigare, men har inte varit i bruk, skärmarna nedsläckta. Monterat bort den i hallen då det ska målas om där. Kommer nog låta den på övervåningen sitta kvar till dess att vi ska måla där också, de har gjort en gräslig utfräsning på baksidan som inte går att dölja utan målning.
Kort - när detta är löst har jag åtminstone en till övers, men till dess att jag fått rätsida på detta vågar jag inte släppa iväg något i elektronikväg.
Du kommer långt med en faspenna. Även om man inte ska lita blint på den. Den fungerar bra om du ska mappa upp uttagen med grupperna. Blinkar pennan när du slår från gruppen så hänger de samman.
Med spänningsprovaren kan du se om du har sann jord och nolla fram, men saknar fas. Eller fas men ingen nolla.
Glöm inte uppdatera förteckningen när du hittar fel, så sparar du dig i framtiden.
Det övre uttag i bilden, ser bara två nollor och två jord. Men bara en fas. Varför då? Går det trådar mellan brytaren och uttaget trots att de är olika grupper? Du kan se om det är kontinuitet mellan jord där, nolla.
Jag är lite nyfiken på lamputtaget. Jag antar att det styrs via en strömställare? Sitter det bra till för att man skulle tänka sig att sno ström där? Med tanke på att motorvärmaruttaget är ur funktion så känns det inte så troligt att det har med det här att göra dock.
För att återgå till felsökningen så kan jag konstatera följande.
I strömbrytaren under mätarskåpet ligger den kabel som går uppåt samt ledarna från väggen på ena sidan av brytaren och ledaren som går nedåt ligger på andra sidan. Det är i nuläget omöjligt att säga vilken som är inkommande av alla dessa (jag gissar dock på de ledare som kommer från väggen). Det är inget brott i någon ledare vi ser på bild, de metalltrådar som sticker upp är den sk. biledaren som normalt ska anslutas till skyddsjord men den har inget med kretsen att göra i övrigt.
I elcentralen är det normalt att bygla var tredje säkring på ingångssidan, speciellt när man har för korta fasskenor. Att 22 är byglad till 25 är alltså helt väntat. Det är ingångssidan som är byglad, inte utgångssidan (vilket vore ett massivt fel).
Vi har en grupp som går in i huset två gånger. Det är märkligt men kan ha en förklaring. Kabeln som kommer från kopplingsdosan och går in i huset ser dock klen ut för att vara installationskabel. Där skulle man vilja ta ut ledarna som kommer från den kabeln och se om de är enkelledare eller RK.
Jag skulle verkligen vilja se om matningen till mystiska gruppen kommer från uttaget. För att se det måste man ta ut insatsen och se om det finns ett hål i botten på dosan.
I strömbrytaren under mätarskåpet ligger den kabel som går uppåt samt ledarna från väggen på ena sidan av brytaren och ledaren som går nedåt ligger på andra sidan. Det är i nuläget omöjligt att säga vilken som är inkommande av alla dessa (jag gissar dock på de ledare som kommer från väggen). Det är inget brott i någon ledare vi ser på bild, de metalltrådar som sticker upp är den sk. biledaren som normalt ska anslutas till skyddsjord men den har inget med kretsen att göra i övrigt.
I elcentralen är det normalt att bygla var tredje säkring på ingångssidan, speciellt när man har för korta fasskenor. Att 22 är byglad till 25 är alltså helt väntat. Det är ingångssidan som är byglad, inte utgångssidan (vilket vore ett massivt fel).
Vi har en grupp som går in i huset två gånger. Det är märkligt men kan ha en förklaring. Kabeln som kommer från kopplingsdosan och går in i huset ser dock klen ut för att vara installationskabel. Där skulle man vilja ta ut ledarna som kommer från den kabeln och se om de är enkelledare eller RK.
Jag skulle verkligen vilja se om matningen till mystiska gruppen kommer från uttaget. För att se det måste man ta ut insatsen och se om det finns ett hål i botten på dosan.
Som tommib redan skrivit, med hager QC-säkringar behöver man inte alls skruva skruven, utom när man även vill använda kabelanslutningen på undersidan.Gravulven skrev:
Men själv brukar jag rätt ofta skruva 16A och högre, för att försäkra mig om lite säkrare förbindelse när det blir högre strömmar.
Men nu när jag tänker efter så tror jag att någon har berättat för mig att det inte spelar någon roll, för att det sitter ändå endast med det fjäderbelastade.
Det där har ju jag tänkt testa - det är ju lätt, bara att skruva fast en fasskena på en QC och sen kolla om den fortfarande går att dra loss och skjuta tillbaka.
I TS central är det blandat QC-säkringar och den skruvade varianten, de som inte är QC måste alltså skruvas. Det är dock samma fasskenor till bägge systemen, så det är helt OK att blanda.
Måste de verkligen det? Jag trodde att QC bara gällde utgående anslutning och att inkommande går via fjäderblecket oavsett.
Edit: Tittar i den tekniska dokumentationen och det är samma för MCS och MCN på anslutningar. Däremot står det att man bara får använda QC-skenan till QC-säkringar, vilket jag tolkar som att de säkringarna bara vill ha den typen av skena, inte att skenan bara passar den typen.
Edit: Tittar i den tekniska dokumentationen och det är samma för MCS och MCN på anslutningar. Däremot står det att man bara får använda QC-skenan till QC-säkringar, vilket jag tolkar som att de säkringarna bara vill ha den typen av skena, inte att skenan bara passar den typen.
Redigerat:
Jag ska ta ut insatsen och försöka ta lite bättre bilder. Återkommer.tommib skrev:
Kan du inte plocka ur insatsen ur det uttaget också och se hur det ser ut i dosan. Jag misstänker ju att strömbrytaren nedanför matas därifrån. Ett observandum är att det är två blåa anslutna och kanske två gulgröna (svårt att se) men bara en brun vilket talar för att en vit skulle kunna komma från ett annat håll. Jag kan ha helt fel också förstås. Då kommer vi vidare lite grand i alla fall.
Yes, nu blir det så. Har haft svårt att slita mig efter att ha lagt ett gäng timmar över ett antal dagar. Motivationen väcktes på nytt när man fick så bra hjälp här, men nu har tiden sprungit ifrån mig... får återkomma efter helgen.tommib skrev:
Självfallet! Så fort detta är löst så!tommib skrev:
Tidigare ägare är inte vidare teknisk, utan det är troligtvis ägaren dessförinnan (2020 och tidigare) som gjort dessa ingrepp. Anledningen till att jag skänkt det några tankar är att det är en av få åtgärder vi gjort som har någon elektrisk koppling alls, i övrigt endast ett lamputtag i taket och lite ytskiktsfix.K knightjocke skrev:
Egentligen samma funktion som en inkopplad lampa hade haft (i det fall det gäller uttag tänker jag)?K knightjocke skrev:
Absolut!K knightjocke skrev:
Intressant iakttagelse! Ska kolla det när jag tar ut insatsen (blir efter helgen p.g.a. bröllop, inte mitt eget, men nära nog). Oklart om det är olika grupper, ska försöka kartlägga säkringarna efter helgen.K knightjocke skrev:
Lamputtaget (det som jag själv satt dit då tidigare ägare verkar ha fått med sig uttaget som satt under visningen...) är anslutet till dimmer. Någon decimeter från detta uttag sitter det en takhögtalare (Sonance VP61R) vars koppartrådar återfinns i samma utrymme där elcentralen sitter. Där sitter det nu minst 2 ledare som inte är kopplade till något (satt sockerbitar på så de inte bara hänger löst).K knightjocke skrev:
Lamputtaget sitter förvisso bara några få meter från detta uttag, men hade man velat skarva hade man kanske hellre tagit elen från ett vägguttag precis innanför väggen? Eller från det uttag som faktiskt fungerar bara centimetrar från detsamma?
Ska ta fram elritningen för att försöka ge er en bättre bild av hur saker och ting är placerade, förstår att det blir väldigt snurrigt när det hela bara blev ett enda stort kollage.
---
Uppdatering: jag kunde inte hålla mig, kalla mig världens sämsta bestman / aspirerande elektriker, men jag petade ut insatsen och måste lyfta på hatten för er.
Uttaget under matarskåpet ligger på grupp 22 (Belysning och uttag i kök), verifierat genom att jag bröt säkringarna med lampa i uttaget.
I dosan finns två utgångar, en nedåt (enligt det ni misstänkte) och en som ser ut att gå in i huset (här finns fas), nedåt verkar det inte göra det. Noterar också att den vita ledaren sitter ihop med den svarta i en kopplingsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så summerat - el in i uttaget ovanför strömbrytaren, ingen el ut till strömbrytaren. Från strömbrytaren går oidentifierad kabel under huset (sannolikt ut till baksidan?) samt till astrour, markis och troligtvis ytterligare uttag på verandan.
Jag ser på förhand inte någon anledning till att ha en strömbrytare för att styra dessa uttag och markisen... så kan jag bara koppla förbi den?
Nästa mysterium är vad som egentligen är kopplat på motorvärmarsäkringen i elcentralen... förstår varför (o)Sköna hus inte ville svara på mitt mail...
Ok, nu kommer vi någonstans. Då är frågan vad det är för kabel som går in i huset på det andra stället. Jag drar en vild gissning och säger att den går till någon form av styrning inne i huset.
Den dåliga nyheten nu är att jag misstänker att det där inte är regelenligt gjort. Hålet i dosan är såpass litet att jag tror att man bara dragit ledarna ut och sedan in igen i brytaren nedanför utan flexslang. Detta är fel, enkelisolerade ledare får inte ligga så. Det är ett problem som behöver åtgärdas så småningom.
Var är kopplingsklämman som förbinder vit och svart ledare?
Eftersom denna grupp nu är identifierad som "belysning och uttag i kök" så är det nästa ställe att leta på. Någonstans kan det finnas en brytare där som bryter den svarta ledaren.
Det kan du luska i efter helgen
Den dåliga nyheten nu är att jag misstänker att det där inte är regelenligt gjort. Hålet i dosan är såpass litet att jag tror att man bara dragit ledarna ut och sedan in igen i brytaren nedanför utan flexslang. Detta är fel, enkelisolerade ledare får inte ligga så. Det är ett problem som behöver åtgärdas så småningom.
Var är kopplingsklämman som förbinder vit och svart ledare?
Eftersom denna grupp nu är identifierad som "belysning och uttag i kök" så är det nästa ställe att leta på. Någonstans kan det finnas en brytare där som bryter den svarta ledaren.
Det kan du luska i efter helgen
Ja, det är smidigare med pennan än att rycka en lampa in och ut i massa uttag. Samt koppla ur det som redan sitter där.H hqt skrev:..
Egentligen samma funktion som en inkopplad lampa hade haft (i det fall det gäller uttag tänker jag)?
..
Lamputtaget (det som jag själv satt dit då tidigare ägare verkar ha fått med sig uttaget som satt under visningen...) är anslutet till dimmer. Någon decimeter från detta uttag sitter det en takhögtalare (Sonance VP61R) vars koppartrådar återfinns i samma utrymme där elcentralen sitter. Där sitter det nu minst 2 ledare som inte är kopplade till något (satt sockerbitar på så de inte bara hänger löst).
Lamputtaget sitter förvisso bara några få meter från detta uttag, men hade man velat skarva hade man kanske hellre tagit elen från ett vägguttag precis innanför väggen? Eller från det uttag som faktiskt fungerar bara centimetrar från detsamma?
Ska ta fram elritningen för att försöka ge er en bättre bild av hur saker och ting är placerade, förstår att det blir väldigt snurrigt när det hela bara blev ett enda stort kollage.
..
Om man sett en bra väg och det finns fast ström så kan man ta ström var man vill. Sett till hur reglar och sådant sitter kan man fiska. Utan att riva ytskikt.
Inte säkert att elritningen stämmer med hur elektrikerna lämnade det heller.
Tror ditt hus är ganska långt från där leverantören lämnade det.
Det ser lite för mycket "hemmapul" ut för att man skall känna mig trygg. "Brytaren" under fasadmätarskåpet hör definitivt dit! Vad är det för 3 ledningar som hänger ner vid gruppschemat? Felet som uppstått indikerar att en fas saknas.H hqt skrev:Hej!
Första tråden här, men har genom åren läst med stort intresse!
Sedan en månad tillbaka är jag radhusägare strax norr om Stockholm. Huset ifråga är från 2013 av Sköna Hus (som oskönt nog inte svarar på mail...). Har jag förstått det hela rätt är vi fjärde ägarna av just detta hus, men grannarna desto mer långbodda.
Nu när värmen slog till på allvar försökte jag få ut markisen men noterade att den inte fungerar vilket föranledde en allmän genomlysning av elen utomhus och noterade att även eluttagen (motorvärmaruttag, uttag i altantak samt vanliga exteriöra vägguttag på baksidan också är strömlösa (inne samt i utvändiga förråd funkar allt felfritt).
Kontaktade tidigare ägare som meddelade att de laddade bilen i motorvärmaruttaget dagen före vårt tillträde. De hade också markisen ute när vi var på husesyn i maj, så den har åtminstone fungerat i närtid. Andra bekymmer vi haft har tidigare ägare hanterat prickfritt, så jag har ingen anledning att inte tro denne.
Sedan vi flyttade in har vi avlägsnat larmkomponenter från 2 skilda system, ett Verisure-system (mestadels batteridrivet eller kopplat till uttag) dels ett för oss okänt system med fast anslutning (ett antal tunna ledare, 12 V?) samt satt in ett lamputtag i taket (kablarna hängde ur dosan, kan svära på att tidigare ägare hade en taklampa och inte nakna kablar hängandes där...). Utöver det endast ytskikt, spackling och målning interiört.
Felsökningen har bestått av:
Försökt följa matningen till vad jag tror är markisen (kan också vara motorvärmaruttaget) som går från en strömbrytare belägen precis under matarskåpet (se bild nedan) och där delas i två, ena kabeln går till ett astrour, nästa försvinner in under huset. [bild][bild]
- Kontroll i invändig elcentral visuellt OK
- Test JFB - OK
- Enligt grannarna existerar endast en elcentral. De har dock inga exteriöra uttag vad jag ser, så detta verkar vara en av de tidigare ägarna som lagt till
- Styrks av att de inte finns upptagna på grupplistan (bifogat)[bild]
- Kontroll matarskåp med voltpenna (vet att dessa inte är populära, men det var vad jag hade tillgängligt)
- 3-fas, samtliga säkringar hela
- Eftersök av eventuella reläer, men hittar inget i elcentralen
- En jävla massa geniknölsgnuggande, läsande här och chat-GPT...
Snälla fräls oss - börjar bli knäpp nu...
En "testpenna" är inte särskilt användbar för att testa om en säkring är hel. Om en fas är borta från nätägaren, så räcker det att backspänningen från befintliga förbrukare skall tända "testpennans" diod.
Tror det är dags att ringa en installatör.