47 414 läst ·
265 svar
47k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Intressant!tommib skrev:
Jag drar en gissning på att de trådar som går in i huset från strömbrytaren ute i själva verket går upp in i motorvärmaruttaget, som jag antar är det vi ser där på bilden i #7.
Baserat på hur man valt att göra där så ställer jag mig lite frågande också till vem som utfört installationen, men det är ett sekundärt problem.
För att felsöka så måste du ta reda på var spänningen försvinner och hur hela kretsen ser ut. Jag rekommenderar typ alla som bor i hus (eller egentligen alla som vill pula med el) att ha en spänningsprovare tillgänglig. Det kostar inte många hundralappar och den förenklar påtagligt felsökningen.
Ledarna går i tre riktningar:
- In i väggen (yttervägg)
- Upp i taket, in i en fördelardosa(tror jag det heter) bild 1 nedan- därifrån;
- Till ett astrour som signalerar NÄT-FEL
- Ut till markisen
- In i ett flexrör som fortsätter in i huset, bild 2
- Ur denna kommer en klippt kabel med ett antal tunna ledare av samma typ som suttit i vissa av larmkomponenterna
- Ner under altanen på framsidan (exteriören är strömlös på fram- och baksida, norr och syd)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Stämmer att det fanns tändtråd. Lärde mig när strömbrytaren på väggen inte gav resultatet jag sökte...tommib skrev:
Produkter som diskuteras: "volt stick phasen"
Spänningsprovare Phasen Volt Stick SAGAB
Lokaliserar avbrott i kablar utanpå isoleringen
231 kr inkl moms
Läs mer
Hur kan jag kontrollera brytaren? Ska det vara el fram till den även om själva brytaren är trasig?G GoGetLost skrev:
Tycker det ser OK ut, bortsett från att någon verkar ha kört iväg med kabeln i vid något tillfälle... eller?tommib skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har en beröringsfri spänningsprovare. De är skit, som andra påpekat.
Det man ska ha är en riktig spänningsprovare, t.ex. denna från Biltema. De har också en lyxvariant om man är lite mer stadd vid kassa. Bägge dessa är bra (jag har den gula, brorsan köpte den blå) men vill man betala lite mer och få lite mer funktioner finns alltid Fluke.
Nåväl, det vi ser på bild är alltså var i förhållande till mätarskåpet? Jag gissar att den kabeln som kommer ut ur väggen är den som kommer från uttaget och att mätarskåpet är innanför den väggen kopplingsdosan är monterad på?
Du behöver reda ut kopplingarna i den där kopplingsdosan och se om du har spänning där. Gissningsvis inte. Kombinationen packad dosa, Wago 222 och signalkabel samförlagd med elkabel skvallrar än mer om hempul...
Det man ska ha är en riktig spänningsprovare, t.ex. denna från Biltema. De har också en lyxvariant om man är lite mer stadd vid kassa. Bägge dessa är bra (jag har den gula, brorsan köpte den blå) men vill man betala lite mer och få lite mer funktioner finns alltid Fluke.
Nåväl, det vi ser på bild är alltså var i förhållande till mätarskåpet? Jag gissar att den kabeln som kommer ut ur väggen är den som kommer från uttaget och att mätarskåpet är innanför den väggen kopplingsdosan är monterad på?
Du behöver reda ut kopplingarna i den där kopplingsdosan och se om du har spänning där. Gissningsvis inte. Kombinationen packad dosa, Wago 222 och signalkabel samförlagd med elkabel skvallrar än mer om hempul...
Ah, när du pratade om motorvärmaruttag så antog jag att du menade uttaget vi ser i inlägg #7. Det där behövde iofs också snyggas till.H hqt skrev:
Öppna uttaget vi ser i inlägg #7, det som sitter under mätarskåpet.
J Josth skrev:
Topp - spänningsprovare på inköpslistan, tack!tommib skrev:
Du har en beröringsfri spänningsprovare. De är skit, som andra påpekat.
Nej, uttaget ni ser i bilden under matarskåpet är det inget fel på, utan det fungerar. Kan iofs vara det som är "motorvärmare" i elcentralen, ska testa (edit, går ej på den säkringen, ej heller hall eller förråd). Då undrar jag dock vilken säkring utvändig el går på... enda kvarstående gissningen då är den omärkta säkringen på spabadscentralen.tommib skrev:
Matarskåpet sitter i ett litet förråd på typ en kvadratmeter. På motsatt vägg från matarskåpet sett sitter det uttag ni sett i inlägg #32 - strömlöst. I samma förråd sitter dosan där astrour, signalkabel och alla WAGOs har festat till det.
Eluttaget under matarskåpet (över strömbrytaren, bild från inlägäg #7) fungerar utan problem.
Redigerat:
Du behöver inte helt hänga läpp om du inte har spänningsprovare ännu. Fullt så dåligt är det inte med de beröringsfria sk faspennorna det kräver bara lite insikt i hur de ska användas så går det fint i fall som ditt. Särskilt om du har typen där man kan ställa känsligheten.H hqt skrev:
Spänningsprovare är bra och helt nödvändiga när man ska konstatera spänningslöshet före arbete osv. Så skaffa en sån och som sagt duger de enklare tex Biltema bra för hempul.
Tyvärr inga inställningsmöjligheter, men kanske finns det något mer jag kan göra ändå? Men som nybliven husägare är det bara att ge sig in i materialliret tänker jag, läppen hänger framför allt över alla timmar som lagts hittills, men tack vare forumet känns det som att några felkällor släckts i alla fall.GK100 skrev:
Du behöver inte helt hänga läpp om du inte har spänningsprovare ännu. Fullt så dåligt är det inte med de beröringsfria sk faspennorna det kräver bara lite insikt i hur de ska användas så går det fint i fall som ditt. Särskilt om du har typen där man kan ställa känsligheten.
Spänningsprovare är bra och helt nödvändiga när man ska konstatera spänningslöshet före arbete osv. Så skaffa en sån och som sagt duger de enklare tex Biltema bra för hempul.
Spänningsprovare ska införskaffas, men det blir nog först efter helgen. Är best man på ett bröllop, så varvar talskrivandet med felsökningen...
Redigerat:
Tja, de är ju bra också, men till lite andra saker ...tommib skrev:
Ibland, när man är i någon gammal 60-tals anläggning eller äldre, kan den vara trevlig för att snabbt ta reda på vilken av alla märkliga färger som är fas, t.ex.
Men för denna slags felsökning är faspennan inte så bra.
Jaha, den. Det är den mittersta av kablarna som kommer från höger här. Kabeln som går in i genomföringen går till markisen. Sen är det astrouret till vänster. Flexit går in i huset (syns i inlägg #31 bild 2).Mikael_L skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag skulle i ditt fall nu börja med att ta mer ordentlig reda på vilka säkringar som går till vad.
Vissa är väldigt uppenbara och behöver inte undersökas, t.ex.
Spis och TM 7-11
sen är nog 17, 18, 20 rätt OK, bara rakt in till den apparat som anges
Värmeväxlare x 2 är jag helt klart osäker på vad som avses, så de kanske kan vara ihopblandade med andra saker.
Men sen kan det börja vara rätt ordentligt blandat vilka saker som sitter på vilken säkring, ofta är det dock någorlunda geografiskt samlat.
Men det vore bra ifall du kunde få en ordentlig överblick, och börjar det verka som att med någon säkring så spelar det inte så stor roll ifall du slår av eller på den, så har du kanske hittat problemet, eller åtminstone i vilken gruppledning du har problemet.
Felsökningen måste avgränsas nu till mer exakt den grupp som har problem.
Vissa är väldigt uppenbara och behöver inte undersökas, t.ex.
Spis och TM 7-11
sen är nog 17, 18, 20 rätt OK, bara rakt in till den apparat som anges
Värmeväxlare x 2 är jag helt klart osäker på vad som avses, så de kanske kan vara ihopblandade med andra saker.
Men sen kan det börja vara rätt ordentligt blandat vilka saker som sitter på vilken säkring, ofta är det dock någorlunda geografiskt samlat.
Men det vore bra ifall du kunde få en ordentlig överblick, och börjar det verka som att med någon säkring så spelar det inte så stor roll ifall du slår av eller på den, så har du kanske hittat problemet, eller åtminstone i vilken gruppledning du har problemet.
Felsökningen måste avgränsas nu till mer exakt den grupp som har problem.
OK, och det är alltså typ allt som är kopplat här som nu inte fungerar?H hqt skrev:
Men allt övrigt funkar bra?