46 355 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Kort och gott:useless skrev:
Du ska följa Elsäkerhetsverkets
vägledning för laddning av elbilar.
Elsäkerhetsverket avråder i både nya vägledningen som kom nyligt och den gamla från laddning i vanliga uttag.
Gissar att de flesta villaförsäkringar har liknande/samma skrivelser. Det var bara "bra att känna till information" för eventuella läsare av denna tråd.
Ska man? Har du en källa till det? Är inte deras vägledning just en vägledning eller ett råd om man så vill?A avh67f skrev:
Borde de inte förbjuda mormorsladdare om de verkligen ser det på ditt sätt.A avh67f skrev:
Att gissa kring vad som kan tänkas stå i ett försäkringsvillkor tillför inte speciellt mycket.A avh67f skrev:
1. Det är inte på något sätt okänt att plaster åldras. Detta åldrande påskyndas av om plasten utsätts för solljus, temperaturväxlingar eller annan miljörelaterad påverkan.Bo.Siltberg skrev:
Du fortsätter hävda att alla uttag värms upp till i längden skadliga temperaturer på över 45 K av en hög ström (typ 16 A).
Eller hävdar du att en liten uppvärmning på typ 10-20 K också är skadlig?
Har du underlag för det?
Schuko är klassat för 16 A och typprovas med 22 A i en timme om jag minns rätt. Det betyder att ett nytt uttag (av god kvalitet) inte blir varmt.
I denna tråd finns en termografering som visar att uttag och stickpropp av god kvalitet inte blir varma.
Däremot blir en noname-stickpropp varm, men inte mer än tillåtet.
[länk]
Om detta hade varit ett allmänt problem för alla uttag, då skulle vi höra talas om det.
Sådana uttalande vinner du inga poäng på. Så skrev inte Alfredo.
Nej, normalt inte till skadliga temperaturer.
Ja, det är ett allmänt råd. Det syftar till att man inte pluggar in elbilen till ett gammalt uttag på ladugårdsväggen som suttit där i 40 år.
Men för dem som undersöker vad som behöver göras för att ändå använda ett Schukouttag skulle kunna få svaret
- att uttaget är nytt och fräscht av god kvalitet,
- sitter väderskyddat,
- helst egen gruppledning utan skarvpunkter,
- inga skarvsladdar, adapters eller timers i uttaget utan laddklumpen ska pluggas in direkt.
Åldrandet påskyndas även av ganska små temperaturväxlingar men då är självklart påverkan mindre.
Det är ingen nyhet. Om du läser lite polymerteknik så kommer du att hitta gott om stöd för det påståendet.
2. Jag har inte hävdat något annat än att ett nytt uttag tål den temperaturutveckling som blir om du laddar med begränsad ström. Men den temperaturökningen kommer över tid att leda till att uttaget slits och åldras i förtid vilket med tiden medför en risk att uttaget inte längre klarar spec med avseende på kontakt och uppvärmning och därför riskerar att orsaka högre värmeutveckling och eventuellt brandrisk.
3. Nej. Elsäkerhetsverkets råd säger inget om någon ladugård och 40 år gamla uttag.
Dom avråder från regelbunden laddning i Schuko generellt.
Jag citerar.
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga
vägg- och motorvärmaruttag. Laddkabeln med kontrollbox
som ofast medföljer fordonet är normalt avsedd för temporär
användning, när andra möjligheter saknas."
Samt
"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid"
Texten är hämtad från elsäkerhetsverket. Du kan dubbelkolla den.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
Det är alltså inte frågan om gamla lador utan om att Schuko enligt Elsäkerhetsverket inte är konstruerade för den typen av belastning som elbilsladdning utgör samt att det kan finnas många kopplingspunkter mellan uttag och elcentral som riskerar att ha problem med att överföra stora strömmar.
Det känns som att du försöker argumentera för att ESV inte avråder från regelbunden användning av Schuko för laddning.
Men hur som helst.
Du hade fel i ditt påstående om lador helt enkelt.
Vi kan låta det stanna vid att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schuko.
Du får sedan göra hur du vill. Om du sedan tycker att det är bra att rekommendera andra att använda schuko till laddning så får det vara upp till ditt samvete.
Men detta är en kapning av TS tråd.
Lägg ned argumenterandet för att använda Schuko till elbilsladdning i den här tråden och ta det i en separat tråd istället och låt TS tråd handla om TS frågeställning.
Antingen anstränger du dig hårt för att inte förstå, eller så begriper du helt enkelt inte. Jag vet faktiskt inte vilket alternativ som stämmer, men det är egalt.S steffo_b skrev:1. Det är inte på något sätt okänt att plaster åldras. Detta åldrande påskyndas av om plasten utsätts för solljus, temperaturväxlingar eller annan miljörelaterad påverkan.
Åldrandet påskyndas även av ganska små temperaturväxlingar men då är självklart påverkan mindre.
Det är ingen nyhet. Om du läser lite polymerteknik så kommer du att hitta gott om stöd för det påståendet.
2. Jag har inte hävdat något annat än att ett nytt uttag tål den temperaturutveckling som blir om du laddar med begränsad ström. Men den temperaturökningen kommer över tid att leda till att uttaget slits och åldras i förtid vilket med tiden medför en risk att uttaget inte längre klarar spec med avseende på kontakt och uppvärmning och därför riskerar att orsaka högre värmeutveckling och eventuellt brandrisk.
3. Nej. Elsäkerhetsverkets råd säger inget om någon ladugård och 40 år gamla uttag.
Jag citerar.
Samt
Texten är hämtad från elsäkerhetsverket. Du kan dubbelkolla den.
[länk]
Det är alltså inte frågan om gamla lador utan om att Schuko enligt Elsäkerhetsverket inte är konstruerade för den typen av belastning som elbilsladdning utgör samt att det kan finnas många kopplingspunkter mellan uttag och elcentral som riskerar att ha problem med att överföra stora strömmar.
Det känns som att du försöker argumentera för att ESV inte avråder från regelbunden användning av Schuko för laddning.
Men hur som helst.
Du hade fel i ditt påstående om lador helt enkelt.
Vi kan låta det stanna vid att elsäkerhetsverket avråder från laddning i Schuko.
Du får sedan göra hur du vill. Om du sedan tycker att det är bra att rekommendera andra att använda schuko till laddning så får det vara upp till ditt samvete.
Men detta är en kapning av TS tråd.
Lägg ned argumenterandet för att använda Schuko till elbilsladdning i den här tråden och ta det i en separat tråd istället och låt TS tråd handla om TS frågeställning.
Elsäkerhetsverket känner förstås till att många (liksom du?) inte håller sina elsystem i det skick de borde vara i. Schukouttag utomhus är utsatta för väder och vind och blir en risk om man inte har koll på dom.
Elsäkerhetsverket kan antingen trassla in sig i beskrivningar över vilket skick elsystemet skall vara i, eller så skriver de en generell avrådan för att ladda via schukouttag för att undvika varmgång i dåligt underhållna elsystem.
Att ladda 8-10A i ett schukouttag som är i skick innebär ingen risk alls.
Uttag av ström i den storleksordningen har tagits i schukouttag sedan flera decennier tillbaka för motor/kupévärmare under många timmar i sträck per tillfälle utan att problem uppstått i någon nämnvärd omfattning. Så detta är inget nytt fenomen i sig.
Är detta verkligen så svårt att förstå?
Den här auktoritetstron är fascinerande. På gott och ont.A avh67f skrev:
Själv har jag lite svårt att ta ElSV på allvar givet övrig författning på området men också på grund av den allmänna myndighetskulturen.
Jag säger inte att man inte ska lyssna på råd men jag säger att man inte ska lyda blint.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Ändra ska till bör så blir det en stark rekommendation. Rådet i sig tycker jag inte är dåligt, jag rekommenderar inte mina nära och kära att ladda med schuko mer än i nödfall/undantagsfall.
Ordet ska kanske även skulle kunna bytas ut till att man kan följa elsäkerhetsverkets råd, det är ju upp till anläggningsinnehavaren att se till att anläggningen är i sådant skicka att man undviker person- och egendomsskador.
Om man ändå bestämmer sig för att permanent ladda i ett schuko så bör man som nämnts tidigare gå igenom den gruppledningen från centralen till det tilltänkta uttaget för att minimera risken för varmgång i bl.a. kopplingspunkter på vägen.
Ordet ska kanske även skulle kunna bytas ut till att man kan följa elsäkerhetsverkets råd, det är ju upp till anläggningsinnehavaren att se till att anläggningen är i sådant skicka att man undviker person- och egendomsskador.
Om man ändå bestämmer sig för att permanent ladda i ett schuko så bör man som nämnts tidigare gå igenom den gruppledningen från centralen till det tilltänkta uttaget för att minimera risken för varmgång i bl.a. kopplingspunkter på vägen.
Ja det är väl klokt skrivet som råd och rekommendationer, för när myndigheter producerar sånt ska de ju se till att även den mest korkade tiondelen av befolkningen är med och förstår, ja t.o.m de sopigaste 1%.S steffo_b skrev:Elsäkerhetsverkets råd säger inget om någon ladugård och 40 år gamla uttag.
Jag citerar.
Samt
Jag hoppas att du inte druckit mer än 4 33cl öl en dag denna sommar, eller mer än 10 samma vecka, för det är socialstyrelsens rekommendationer, över detta är riskbruk.
Visst äter du fisk eller skaldjur tre ggr i veckan? För det rekommenderar Livsmedelsverket
Ja du kan läsa på deras hemsida, det finns hundratals rekommendationer om hur man lagar mat, förvarar mat, minskar matsvinn osv osv. Jag hoppas du är lika noga här som med ELSV's rekommendationer.
Du ska också ha kontanter för en veckas användning hemma, för det rekommenderar MSB
Visst har du även allt detta hemma, för det rekommenderar också MSB
- Radio som går på batterier eller med vev/solceller.
- Ficklampa och pannlampa med extra batterier.
- Flaskor och dunkar med rent vatten.
- Mat som inte behöver kyl eller frys. Mat som kan ätas direkt eller tillagas utan vatten.
- Stormkök och bränsle. Använd helst utomhus.
- Sovsäckar, filtar och varma kläder.
- Tändstickor, stearinljus, värmeljus.
- Fotogenlampa och bränsle, till exempel lampolja eller fotogen. Tänk på att ha bra ventilation.
- Alternativ värmekälla som drivs av fotogen, gasol, diesel eller ved.
- Husapotek, till exempel första hjälpen-kit, sårvård, eventuella viktiga mediciner.
- Hygienartiklar, till exempel våtservetter, handsprit, blöjor och mensskydd.
- Extra batterier, laddade powerbanks.
- Kontanter, om betalkort slutar fungera.
- Lista på papper med telefonnummer till familj, anhöriga, grannar, sjukhus, kommun, räddningstjänst, elleverantör.
- Spel, kortlek, böcker, pussel.
Du har väl inte kört över hastighetsgränsen någon gång? Det är ju iofs lite starkare än bara en rekommendation, det är ju t.o.m ett lagbrott. Vilket borde göra att du inser att detta är ännu viktigare att följa ... för annars .. tja dör du, eller nåt ...
Produkter som diskuteras: "första hjälpen-kit"
Första hjälpen
Vårt sortiment av första hjälpen-utrustning är designat för att ge dig allt du behöver för att kunna reagera snabbt och effektivt vid olyckor. Från första hjälpen-kit till plåster, antiseptiska servetter och ögonduschar, vi har allt du
Läs mer
Ja det finns otroligt mycket mer rekommendationer från myndigheter att ösa ur, detta var bara lite småplock.
Självklart är det ju så att varenda en som drar i sig 5 öl samma dag någon gång inte slutar som alkoholist, inte heller att varenda garage eller carport brinner ner så fort någon laddar elbilen i schuko-uttaget.
Jag har mycket svårt att förstå steffo_b's totalt svartvita syn i denna fråga.
När myndigheter rekommenderar något så är det ju förstås för att ringa in minst 99% av befolkningen, och att risken för olika skador ska mätas i ppm.
Jag skulle inte ens försöka förklara för min mamma att hon ska kolla sitt schuko-uttag på ett eller annat sätt, utan bara säga att hon borde sätta upp en laddbox - helt enkelt. För hon skulle inte ens försöka lyssna på några tekniska förklaringar eller ta till sig några användningsråd, sådan är hon, och ELSV vänder sig även till människor av hennes sort när de skriver en rekommendation.
Samtidigt känner jag en otrolig massa människor som mycket väl skulle kunna ladda ansvarsfullt från schuko, särskilt om de får veta vad de behöver tänka på och kontrollera.
Att kvalitetsuttag redan som nya blir heta av 8A är en ren och skär lögn från @steffo_b , jag har ingen aning om varför han ljuger om detta.
Sen ska jag meddela dig steffo, att troligen tycker alla här att det är ett bra generellt råd som ELSV har skrivit, det tycker i alla fall jag, men det är din stenhårt svartvita attityd samt osanning som sticker i ögonen.
Självklart är det ju så att varenda en som drar i sig 5 öl samma dag någon gång inte slutar som alkoholist, inte heller att varenda garage eller carport brinner ner så fort någon laddar elbilen i schuko-uttaget.
När myndigheter rekommenderar något så är det ju förstås för att ringa in minst 99% av befolkningen, och att risken för olika skador ska mätas i ppm.
Jag skulle inte ens försöka förklara för min mamma att hon ska kolla sitt schuko-uttag på ett eller annat sätt, utan bara säga att hon borde sätta upp en laddbox - helt enkelt. För hon skulle inte ens försöka lyssna på några tekniska förklaringar eller ta till sig några användningsråd, sådan är hon, och ELSV vänder sig även till människor av hennes sort när de skriver en rekommendation.
Samtidigt känner jag en otrolig massa människor som mycket väl skulle kunna ladda ansvarsfullt från schuko, särskilt om de får veta vad de behöver tänka på och kontrollera.
Att kvalitetsuttag redan som nya blir heta av 8A är en ren och skär lögn från @steffo_b , jag har ingen aning om varför han ljuger om detta.
Sen ska jag meddela dig steffo, att troligen tycker alla här att det är ett bra generellt råd som ELSV har skrivit, det tycker i alla fall jag, men det är din stenhårt svartvita attityd samt osanning som sticker i ögonen.
@Mikael_L Om du tycker att det är svartvitt att säga att eftersom ESV avråder från elbilsladdning i Schuko pga att dom inte är konstruerade för det så bör man om man ändå ska göra det se till att gå igenom berörda delar av anläggningen så att dom är tip top och sedan hålla koll på konditionen och underhålla eller byta delar i tid innan det blir ett problem är att vara svartvit så får det stå för dig.Mikael_L skrev:
Ja det finns otroligt mycket mer rekommendationer från myndigheter att ösa ur, detta var bara lite småplock.
Jag har ingenstans sagt att det inte går att ladda i Schuko eller att man absolut inte får göra det.
Jag har bara påstått att eftersom ESV avråder från det så bör man försöka undvika det mer än vid enstaka tillfällen.
Om man ändå har en elbil som man avser ladda regelbundet så är det då bättre att göra den lilla investeringen att installera en för ändamålet avsedd laddbox. (som egentligen är ett glorifierat relä).
Då slipper man jobbet att regelbundet gå igenom anläggningen och kontrollera om temperaturstegringarna ökat pga att kontakterna blivit slitna.
Jag skulle personligen göra så om jag skulle köpa en elbil istället för att lägga pengar på att byta ut stora delar av anläggningen som ändå fungerar för det den används till idag. Då får man dessutom möjligheten att ladda bilen snabbare om man nu skulle behöva det.
På samma sätt följer jag regelverkat att låta elektriker göra installationsarbete i min elanläggning även om jag vet att jag tekniskt sett är fullt kapabel att göra det själv. Då vet jag att försäkringarna gäller och jag slipper fundera över om jag kanske gjort något misstag i installationen pga ovana eller avsaknad av rutin.
Du har hamnat lite snett på det och inget blir bättte genom att du trasslar in dig ännu mer via dina enahanda textmassor.S steffo_b skrev:@Mikael_L Om du tycker att det är svartvitt att säga att eftersom ESV avråder från elbilsladdning i Schuko pga att dom inte är konstruerade för det så bör man om man ändå ska göra det se till att gå igenom berörda delar av anläggningen så att dom är tip top och sedan hålla koll på konditionen och underhålla eller byta delar i tid innan det blir ett problem är att vara svartvit så får det stå för dig.
Jag har ingenstans sagt att det inte går att ladda i Schuko eller att man absolut inte får göra det.
Jag har bara påstått att eftersom ESV avråder från det så bör man försöka undvika det mer än vid enstaka tillfällen.
Om man ändå har en elbil som man avser ladda regelbundet så är det då bättre att göra den lilla investeringen att installera en för ändamålet avsedd laddbox. (som egentligen är ett glorifierat relä).
Då slipper man jobbet att regelbundet gå igenom anläggningen och kontrollera om temperaturstegringarna ökat pga att kontakterna blivit slitna.
Jag skulle personligen göra så om jag skulle köpa en elbil istället för att lägga pengar på att byta ut stora delar av anläggningen som ändå fungerar för det den används till idag. Då får man dessutom möjligheten att ladda bilen snabbare om man nu skulle behöva det.
På samma sätt följer jag regelverkat att låta elektriker göra installationsarbete i min elanläggning även om jag vet att jag tekniskt sett är fullt kapabel att göra det själv. Då vet jag att försäkringarna gäller och jag slipper fundera över om jag kanske gjort något misstag i installationen pga ovana eller avsaknad av rutin.
Hejtommib skrev:
Varför citerar du mig? Blev det rätt här och läste du och de som hejar på hela inlägget?
Jag gav en upplysning om att det är bra att känna till i villaförsäkringens aktsamhetskrav eftersom det diskuteras laddning av bilar här. Tror det är många som ej känner till sina villkor. Det är väl inte fel att upplysa om?
Men hur citerar du egentligen?S steffo_b skrev:
Den fullständiga texten i länken är:
Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Det kan ju bara tolkas som att ESV tycker att det är okej (men kanske inte optimalt) att ladda via Schuko under rätt förutsättningar.
(Förlåt TS för att jag fortsätter kapningen.)