91 946 läst ·
1 076 svar
92k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Plejd var väl från början ett svar mot allt som kom som folk själva kan fixa men att det blev mer ”proffsigt” på en vettig nivå? Sett installationer likvärdiga med NEXA som kostat 20.000kr+ pga. byggfirmor skiter i kunden och är mer intresserade av att tjäna mer pengar i form av avtal med skitbolag som tillverkar det skräpet dom installerar.Nissens skrev:
Finns väl rätt mycket. Det är oerhört användarvänligt, fyller sannolikt 95% av de flestas behov, behöver varken wifi till lokalt nätverk eller annan internetuppkoppling än den appen använder i mobiltelefonen vid konfiguration. Utöver det är Plejd ett helt fristående system vid drift. Skaffar man en lättinstallerad Gateway för några hundralappar så når man Plejdsystemet via nätet var man än är.
De har bland de bästa dimrarna pä marknaden.
Det går utmärkt att koppla diverse tredjepartsprylar till Plejd, som ljussensorer, rörelsedetektorer mm.
Det går förstås att styra kontaktorer och annat om man vill.
Utöver detta förenklar Plejd arbetet för elektriker och gör deras arbete billigare då. Mycket för att den besparar massor med tråddragning. Att det är användarvänligt och buggfritt ger också att elektrikerna i stort sett inte får några reklamationer.
Om man kollar oberoende kundnöjdhetsregistreringar är användarnöjdheten väldigt hög.
Allt är förstås inte unikt för Plejd, det är helheten som är grejen.
Plejd är inget för nördar inom hemautomatisering, det är mer för den vanliga användaren.
Plejd har haft en explosionsartad utveckling som bara fortsätter, de är på väg in i en rad nya länder just nu. Familjen Königsegg köper på sig en allt större del i bolaget, och sitter nu med både i styrelsen och valberedningen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä men jag ser inte riktigt poängen med dessa armaturer, men jag kan såklart ha missat något. Med en vanlig plejd-puck kan du väl köpa vilka armaturer du vill, billigare eller dyrare, och styra istället för att bygga in styrningen i lampan i sig? Det verkar iofs vara populärt med hue och ikeas lampor också, men personligen har jag hellre styrningen i en lampknapp eller något jag petar in innanför uttaget än i produkterna jag styr.
Eller är det att du ska kunna installera enkelt själv utan behörighet?
Tror inte det kommer att bli sådan framgång som resten av sortimentet är. Däremot kan det finnas stor potential för det övriga sortimentet som på senare tid introducerats på nya marknader. Gör de liknande resa som man gjort i Sverige och Norge så kan det bli riktigt bra, de marknaderna är mycket större dessutom.Patrik_Hed skrev:
Så är det säkert.Storsockret skrev:
Men det känns som ett konstigt vägval. Plejds stora framgång (enligt min amatöranalys) bygger på att Plejd har skjutit in sig på elektrikerkåren. Man har identifierat den stora bromsklossen i utvecklingen av smarta hem med fördelaktiga rabatter (?) och stöd till installatörerna.
Med det i ryggen känns det konstigt att nästa produkt från bandet är en där elektrikern inte behövs.
Och de flesta länder i europa har väl heller inte ett elektriker skrå utan ett mer rimligt regelverk antar jag så vill man in på andra marknader så måste man försöka runda elektrikerna på nåt sätt och få privatpersoner att se nyttan istället för att sälja via en elektriker som i Sverige.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag har inte fått uppfattningen att dessa inte kräver elektriker. Det är mer att en elektriker inte ska behöva montera en dimmerpuck utan att det är inbyggt i armaturerna och att dom då även går att gruppera fritt lika som med DALI eller Casambi.Nyfniken skrev:
Så är det säkert.
Men det känns som ett konstigt vägval. Plejds stora framgång (enligt min amatöranalys) bygger på att Plejd har skjutit in sig på elektrikerkåren. Man har identifierat den stora bromsklossen i utvecklingen av smarta hem med fördelaktiga rabatter (?) och stöd till installatörerna.
Med det i ryggen känns det konstigt att nästa produkt från bandet är en där elektrikern inte behövs.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Du tänker nog mer på typ Thailand nu. 😅I ikeo skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Väggarmaturer utomhus och infällda takspottar brukar vara ett jobb för en elektriker och Plejds armaturer är ju egentligen ingen skillnad mot vanliga LED-armaturer som elektriker monterar hur det hänseendet.Nyfniken skrev:
Men i jämförelse med en dum armatur så är en proprietär styrningen inbyggd i dessa och skulle Plejd försvinna så är det inte bara dimmerpuckar som behöver bytas ut utan även t.ex. 45 st infällda takspottar och det kräver elektriker.
Lite vanskligt, kan jag tycka.
//Patrik
Det gäller väl många företag i så fall. Vilket som helst kan ju försvinna…Patrik_Hed skrev:
Väggarmaturer utomhus och infällda takspottar brukar vara ett jobb för en elektriker och Plejds armaturer är ju egentligen ingen skillnad mot vanliga LED-armaturer som elektriker monterar hur det hänseendet.
Men i jämförelse med en dum armatur så är en proprietär styrningen inbyggd i dessa och skulle Plejd försvinna så är det inte bara dimmerpuckar som behöver bytas ut utan även t.ex. 45 st infällda takspottar och det kräver elektriker.
Lite vanskligt, kan jag tycka.
//Patrik
Dessutom är det så att Plejds prylar fungerar även om företaget försvinner. Armaturerna fungerar alltså ändå liksom alla puckar. Så vad du menar är svårt att förstå.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Yes, huvudet på spiken! Det är därför det är vanskligt att förlita sig på en produkt från ett enskilt företag. Finns det en standard och flera företag som följer den så är chansen större att grejerna finns kvar över överskådlig tid. 👌Nissens skrev:
//Patrik
Bara för vissa... 😎Nissens skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nu är den stora frågan: Ska vi hoppa tillbaka några hundra inlägg och läsa om allt om fördelar och nackdelar med proprietära system och standarder eller ska vi ta det en gång till? 😉 😬 😂