Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nåja, du får väl tro vad du vill ;)
Ja, även personer i tråden har ju delat erfarenheter som är 100% mot det du påstår, och jag väljer att tro på vad de säger eftersom det verkar mer troligt än din story.

Nissens Nissens skrev:
Ja, även personer i tråden har ju delat erfarenheter som är 100% mot det du påstår, och jag väljer att tro på vad de säger eftersom det verkar mer troligt än din story.
Ok

O OskarL skrev:
Jag installerade Home assistant vilket är helt nytt för mig. Följde en guide och vips är alla plejdgrejer med och går styra även via Home Assistant tillsammans med allt annat. Även scener och rum följde med automatiskt. Det gör även att alla lysknappar i hela huset med plejdkoppling kan trigga scenarion i home assistant vid dubbelklick vilket var en trevlig överraskning.

Så särskilt låst är det ju inte med plejd i praktiken om det tar en nybörjare en halvtimme att koppla ihop plejd med Home assistant som kan integrera med det mesta... Det fanns betydligt krångligare öppna system att få till i mitt fall.

Men ja, några steg mer än att scanna en qr-kod. Men om du inte klarar det är jag osäker på att du vill göra så mycket coola automatiseringar

Det man bör förstå är att kopplingen mellan HA och Plejd bör ses som ett osanktionerat hack av Plejd.

Det är fullt möjligt att Plejd när som helst ändrar något som kraschar integrationen och kopplingen upphör att fungera på en nivå som gör att det inte längre går att integrera i HA, eller ändrar formuleringar vilket tvingar dig att göra om alla scenarier i HA som anropar Plejd.

De flesta föredrar att välja open source produkter med HA just för att de "bara fungerar" och alltid kommer att fungera, stängda produkter lider alltid av en risk att de slutar fungera och det finns ingen garanti att någon kommer vilja uppdatera "hacket" och möjligheten att uppdatera kan helt enkelt stängas när som helst.

Det är essensen av open source, tillverkaren garanterar att du alltid kommer få ta del av alla funktioner och göra vad du vill med dem.

Det fanns mängder av den här typen av fulhacksintergrationer mellan olika system i IOTs linda och finns fortfarande. Det är sannolikt grunden av kritiken när man anser open source som instabilt, man blandar en open source platform som HA med ett stängt system som Plejd, när Plejd uppdaterar koden utan att berätta vad man ändrat upphör integrationen att fungera ända till någon lagar den och man tycker att HA är därmed instabilt.

Jag har själv gått den vägen och lärt mig av mina misstag, idag finns det så otroligt många bra open source alternativ mot 20år sedan att man måste anses vara sadomasochist för att dribbla integrationer mot stängda system.

Att Plejd trollet gillat ditt inlägg antyder att han fortfarande inte ens fattar skillnaden efter 3000 inlägg...

Som så många gånger innan: jag har inte sett någon kritik mot Plejd som inte grundar sig på att det är ett stängt system vilket är ett otroligt stort minus om man vill komplettera sin Plejd puck med någon annan smart produkt.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Nissens
ARJU ARJU skrev:
Det man bör förstå är att kopplingen mellan HA och Plejd bör ses som ett osanktionerat hack av Plejd.

Det är fullt möjligt att Plejd när som helst ändrar något som kraschar integrationen och kopplingen upphör att fungera på en nivå som gör att det inte längre går att integrera i HA, eller ändrar formuleringar vilket tvingar dig att göra om alla scenarier i HA som anropar Plejd.

De flesta föredrar att välja open source produkter med HA just för att de "bara fungerar" och alltid kommer att fungera, stängda produkter lider alltid av en risk att de slutar fungera och det finns ingen garanti att någon kommer vilja uppdatera "hacket" och möjligheten att uppdatera kan helt enkelt stängas när som helst.

Det är essensen av open source, tillverkaren garanterar att du alltid kommer få ta del av alla funktioner och göra vad du vill med dem.

Det fanns mängder av den här typen av fulhacksintergrationer mellan olika system i IOTs linda och finns fortfarande. Det är sannolikt grunden av kritiken när man anser open source som instabilt, man blandar en open source platform som HA med ett stängt system som Plejd, när Plejd uppdaterar koden utan att berätta vad man ändrat upphör integrationen att fungera ända till någon lagar den och man tycker att HA är därmed instabilt.

Jag har själv gått den vägen och lärt mig av mina misstag, idag finns det så otroligt många bra open source alternativ mot 20år sedan att man måste anses vara sadomasochist för att dribbla integrationer mot stängda system.

Att Plejd trollet gillat ditt inlägg antyder att han fortfarande inte ens fattar skillnaden efter 3000 inlägg...

Som så många gånger innan: jag har inte sett någon kritik mot Plejd som inte grundar sig på att det är ett stängt system vilket är ett otroligt stort minus om man vill komplettera sin Plejd puck med någon annan smart produkt.
Här skriver en Plejdanvändare att han är nöjd med hur Plejd fungerar. Jag tycker att du skall acceptera det. Din åsikt är inte mer värd än någon annans.
Vi är många som är nöjda med plejd, det blir rätt konstigt när du säger att vi har fel. :crysmile:

Du har ingen möjlighet att bestämma vad andra tycker.:)

Det är lätt att fatta din åsikt, men kanske tycker man inte att det du beskriver är något större problem.

Plejd är prisvärt, enkelt och buggfritt till motsats till andra system. Det är därför de är så framgångsrika. Självklart går det att bygga ut med andra smarta prylar om man vill. Efter 3000 mess har vissa fortfarsnde inte förstått…

Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:

Om jag inte använder gateway, vilket jag inte behöver nu, på vilket sätt ska plejdenheterna uppdatera sig? Kör det runt en bluetooth plejdbil och uppdaterar?

Klart ett skämt. Men många öppna system kan ju låsa sig ifall de känner för det eller? Även om ikea har zigbee och thread stöd idag på flera grejer, kan de inte uppdatera sina produkter framöver?

Mitt ftx aggregat kör modbus över lan. Jätteöppet. Men det finns ingen garanti för att det fortsätter så, eller hur?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Här skriver en Plejdanvändare att han är nöjd med hur Plejd fungerar. Jag tycker att du skall acceptera det. Din åsikt är inte mer värd än någon annans.
Vi är många som är nöjda med plejd, det blir rätt konstigt när du säger att vi har fel. :crysmile:

Du har ingen möjlighet att bestämma vad andra tycker.:)

Det är lätt att fatta vad du skriver, men kanske tycker man inte att det du beskriver är något större problem.
Njae, att kalla honom en Plejdanvändare, är väl lite väl snävt. Han har tydligen installerat HA och noterar att hans Plejd dyker upp tillsammans med hans andra produkter. Detta är väl främst tack vare open source i HA. I vanliga fall kallar du ju just den typen av användare för hobbyister, men skönt att du släppt hatretoriken och att vi nu äntligen kunnat enas om att det är jättebra att olika saker från olika tillverkare kan användas ihop. Alla blir så mycket nöjdare.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Njae, att kalla honom en Plejdanvändare, är väl lite väl snävt. Han har tydligen installerat HA och noterar att hans Plejd dyker upp tillsammans med hans andra produkter. Detta är väl främst tack vare open source i HA. I vanliga fall kallar du ju just den typen av användare för hobbyister, men skönt att du släppt hatretoriken och att vi nu äntligen kunnat enas om att det är jättebra att olika saker från olika tillverkare kan användas ihop. Alla blir så mycket nöjdare.
Ok, så enligt dig använder han inte Plejd. Då har vi olika uppfattning om det. Plejdanvändare har rätt att även använda annat än Plejd. Du får fundera lite till.

Jag tycker att du skall sluta att kritisera de som inte tycker som du, alla har rätt att ha sin egen uppfattning.

Redigerat:
O OskarL skrev:
på vilket sätt ska plejdenheterna uppdatera sig? Kör det runt en bluetooth plejdbil och uppdaterar?
Om du någonsin använder Plejds app är det fullt möjligt att den skulle kunna uppdatera dina plejdenheter. Jag har ingen aning om Plejd fungerar på det sättet men rent tekniskt vore det fullt möjligt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
Alla som skrivit "open source" i sina inlägg bör fundera på om det verkligen är öppen källkod de pratar om. Så vitt jag vet finns det inga tillverkare som har sin källkod öppen, och det är förstås inte det som avgör om enheterna är öppna på det vis vi diskuterar här.

Det är öppna protokoll som är viktiga.

För att ta @Nissens felaktiga exempel om windows "öppenhet" så är deras källkod för operativsystemen stängt medans de fortfarande pratar, exempelvis, TCP/IP med alla andra system som också gör det.

• Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ok, så enligt dig använder han inte Plejd. Då har vi olika uppfattning om det. Plejdanvändare har rätt att även använda annat än Plejd. Du får fundera lite till.

Jag tycker att du skall sluta att kritisera de som inte tycker som du, alla har rätt att ha sin egen uppfattning.
Polemik igen. Jag sade att det är lite snävt, då han är lite mer än så. Det är ingen kritik, varken mot honom eller dig. Så tråkigt med dessa medvetna missförstånd. Kanske du ska försöka hålla dig från att bli bannad igen? Det är alldeles utmärkt att man på olika sätt kan koppla ihop system, men i detta fallet berodde det på entusiaster som frivilligt reverse engineerat.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du någonsin använder Plejds app är det fullt möjligt att den skulle kunna uppdatera dina plejdenheter. Jag har ingen aning om Plejd fungerar på det sättet men rent tekniskt vore det fullt möjligt.
Det är inte bara möjligt utan högst sannolikt att tillverkaren tvingar igenom en firmwareuppdatering för att kunna garantera "rätt" upplevelse och funktionalitet med appen.

Jag har varit och är väldigt nöjd med mina z-wave enheter, vilket jag förstår inte lyder under open source direktivet (förräns alldeles nyligen).

Så jag är inte helt överens om att det är jätteviktigt med öppna protokoll (för mig personligen i detta fall).

Att öppna protokoll är otroligt viktiga strategiskt rent generellt för att koppla ihop saker trumfar dock stycket ovan.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ok, ni har säkert rätt att plejd kan försvåra alla integrationer om de vill. Känns som samma sak med alla andra system också.

Får hoppas att de inte gör det

Det jag vill säga är att det just nu var väldigt enkelt att köra Plejd i Home Assistant (utan att behöva kunna kod) och där integrera till vad som helst som går att koppla dit. Rum, scener, dimmer, brytare. Allt kom in

Vill ni bara använda plejd - gör så.
Inte använda plejd alls -gör så.
Använda plejd med annat -gör så.

Tycker man det är kul med automation är det bra att veta att just nu lirar Plejd väldigt bra Det hade jag velat veta när jag renoverade och valde system.

• Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Ok, ni har säkert rätt att plejd kan försvåra alla integrationer om de vill. Känns som samma sak med alla andra system också.
Fast att någon som exempelvis "pratar Zigbee" helt plötsligt skulle sluta med det är väl tämligen osannolikt?

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
J
O OskarL skrev:

Får hoppas att de inte gör det

Det jag vill säga är att det just nu var väldigt enkelt att köra Plejd i Home Assistant (utan att behöva kunna kod) och där integrera till vad som helst som går att koppla dit. Rum, scener, dimmer, brytare. Allt kom in

Vill ni bara använda plejd - gör så.
Inte använda plejd alls -gör så.
Använda plejd med annat -gör så.

Tycker man det är kul med automation är det bra att veta att just nu lirar Plejd väldigt bra Det hade jag velat veta när jag renoverade och valde system.
Det är detta som är så härligt med automation. Välkommen in i gänget! Finns väldigt mycket kunskap här inne om du behöver hjälp i framtiden (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.