91 954 läst ·
1 076 svar
92k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Jag har definitivt fattat, men du och ett par till har inte förstått grejen med Plejd och att så många är nöjda med deras produkter.R RoAd skrev:Men du måste väl ha någon grund för det du tror?
Hittills har det varit Apple och Microsoft. Jag har fått rätta dig många gånger så det är ju lätt att tro att du fortfarande inte fattat.
Tillägg: jag tror inte så mycket i frågan. Efter att ha jobbat i IT-branshen i nästan 30 år så vet jag att standarder till slut segrar.
Jag har noll behov av att försöka få dig att förstå det. Jag har arbetat med prodututveckling längre än vad du har jobbat i IT branschen. Jag var även med i arbetet att skapa standarder inom telekom en gång i tiden. Vad det nu har med någonting att göra…
Det du missar är att ingen vet hur utvecklingen ser ut framöver för enskilda produktbilag och deras produkter. Eftersom det är mycket programvara i produkterna finns många möjliga scenarion. Branschen är omogen och hemautomatiseringshobbyister har en helt annan kravbild än den genomsnitsliga Plejd, Nexus etc. kunden har.
Det har du inte begripit tidigare, och känslan är väl att den poletten inte trillat ner än idag.
Standarder vinner, visst. Men det kommer nya standarder och mjukvaror uppdateras.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja, om man väljer Plejd enbart för att spara in en och annan elkabel/styrkabel i sin installation och har lampor som man aldrig någonsin vill ändra schema på så visst...Nissens skrev:
Jag har inte ens jämfört med något annat smart system här, bara konstaterat att Plejd i praktiken är beroende av molnet för att den funktionaliteten man får extra jämfört med ett helt vanligt elsystem ska fungera. Det är självklart inte så att systemet förintas i samma sekund som företaget går omkull, däremot räcker det tex med ett enda misstag med batteribyte så kommer alla scheman för alla lampor att gå fel i all evighet. Dvs systemet har upphört att fungera.
Jag kan inte ens se att det har med mitt "tyckande" att göra. Det här är grundläggande fakta.
För dig är det ”fakta”, men för andra är det inte det.David Wallin skrev:
Ja, om man väljer Plejd enbart för att spara in en och annan elkabel/styrkabel i sin installation och har lampor som man aldrig någonsin vill ändra schema på så visst...
Jag har inte ens jämfört med något annat smart system här, bara konstaterat att Plejd i praktiken är beroende av molnet för att den funktionaliteten man får extra jämfört med ett helt vanligt elsystem ska fungera. Det är självklart inte så att systemet förintas i samma sekund som företaget går omkull, däremot räcker det tex med ett enda misstag med batteribyte så kommer alla scheman för alla lampor att gå fel i all evighet. Dvs systemet har upphört att fungera.
Jag kan inte ens se att det har med mitt "tyckande" att göra. Det här är grundläggande fakta.
Jag använder Plejd till mer än det du beskriver och systemet skulle fungera precis lika bra om företaget Plejd skulle försvinna i morgon.
Men du har skygglapparna på fortfarande och jag har ingen som helst lust att reda ut det för dig faktiskt, jag vet ju att det är helt meningslöst.
Du får läsa igen. Jag sa att du har fel i detta fallet att det är ointressant. Dina inlägg där du försöker driva dina teser är själva definitionen av underhållning.Nissens skrev:
Tja, du tror att det är fel, men jag vet att det är rätt. Om företaget Plejd försvinner idag så kommer tex Plejdinstallationen hemma hos mig fortsatt att fungera utmärkt. Begränsning blir det ju att inte kunna programmera om saker, men befintlig installation tuffar på.
Tror du något annat så har du fel. Igen.
Kan du berätta för mig vad det är som slutar fungera i min Plejdinstallation om företaget Plejd försvinner.J Jocke Best skrev:
Ingenting påstår jag.
Vad dillar du om? Tror du blandar ihop mig med David. Ingenting heller skulle jag säga så länge du inte ska förändra något.Nissens skrev:
Vad du hade fel om i just det inlägget var att vad du och andra trodde var ointressant. Hela tråden är ju beviset för det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Det här vore också intressant att få svar på. Varför skulle de hemautomationssystem som @David Wallin föredrar sluta fungera? Jag antar att du menar HA, eller vilket system menar du?Nissens skrev:
Exakt, den begränsningen blir det, men systemet fungerar i övrigt precis som idag.tveksamt skrev:
Någon hade ju en farhåga om att Plejdsystemet är beroende av att företaget Plejd finns kvar.
Min Plejd installation och sannolikt de flestas skulle kappt påverkas. Allt är redan programmerat och konfigurerat. Skulle man behöva bygga om/ändra något i framtiden så är det ingen större issue.
Detta är ändå ”worst case scenario”, och då är det ju riktigt bra för framtiden.
Ha en bra helg!
☺️
Det får du väl fråga honom, men det har ju framkommit tidigare att de flesta hemautomatiseringssystem baseras på diverse beroenden.[SKPG]Zamora skrev:
Jag är inte intresserad av de systemen, speciellt inte i en Plejdtråd. ☺️
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja okej, jag hade missat att vi pratar specifikt om ditt plejdsystem. Mina FAKTA är att man får räkna med att alla funktioner i Plejd som har med tid, datum och sol att göra kommer att lägga av förr eller senare (om företaget går omkull alltså). Att jag sen ANSER att det är en stor del av plejds funktionalitet är väl kanske mer en åsikt från min sida. Men att säga att jag har helt fel bara för att specifikt inte du behöver dessa funktioner känns ju lite sådär...Nissens skrev:
För dig är det ”fakta”, men för andra är det inte det.
Jag använder Plejd till mer än det du beskriver och systemet skulle fungera precis lika bra om företaget Plejd skulle försvinna i morgon.
Men du har skygglapparna på fortfarande och jag har ingen som helst lust att reda ut det för dig faktiskt, jag vet ju att det är helt meningslöst.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Aha, så att när du påstår något ska någon annan svara på vad du menar.....Intressant debatteknik......Nissens skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vad som slutar fungera eller inte i just din installation är ju fullständigt ointressant. Om jag använder en plejdpuck som gör exakt samma sak som en dum puck skulle kunna ha gjort lika bra betyder det inte att Plejd är evinnerligen ofelbart för all framtid i alla tänkbara scenarion. Men varför då använda Plejd om man inte behöver dess funktionalitet?Nissens skrev: