91 947 läst ·
1 076 svar
92k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Men så funkar det ju inte i verkligheten, bara i din egen fantasi.Nissens skrev:
Du vet, lite hittepå-fakta som vanligt från dig
Imponerande. Själv har jag lag mer än två timmar bara på att uppgradera HA OS från 9.5, upptäcka att 10.0 inte fungerade bra hos mig och en hel del andra, försöka förstå och läsa på om problemen för att sedan backa till 9.5 igen. Och då pratar vi tid nedlagd under den senaste veckan... Och om ett problem som ännu inte är löst...useless skrev:
Ja, jag uppgraderar Haos nån gång var annan-var tredje månad. Har inte kostat mer hittills än ett klick på uppgradera-knappen. De som har Plejd bör väl rimligen också ha uppdaterat appen i telefonen och firmware i enheterna någon gång det senaste året?
Dvs Plejd kräver också löpande systemadministration för att hållas vid liv enligt Nissens sätt att se på det.
Dvs Plejd kräver också löpande systemadministration för att hållas vid liv enligt Nissens sätt att se på det.
Ja, och så ska man väl räkna med systemadministratörens tid för att pusha ut uppgraderingarna. Och utvecklarnas tid för att skapa de nya uppgraderingarna får vi ju heller inte räkna bort…useless skrev:
Ja, jag uppgraderar Haos nån gång var annan-var tredje månad. Har inte kostat mer hittills än ett klick på uppgradera-knappen. De som har Plejd bör väl rimligen också ha uppdaterat appen i telefonen och firmware i enheterna någon gång det senaste året?
Hur mycket mer tid går det åt att installera ett belysningssystem från exempelvis Ikea jämfört med Plejd? Kan du sammanställa en enkel tabell?Nissens skrev:
En fjärrkontroll och några av ikeas zigbeeljuskällor, kontra ett gäng puckar, kabeldragning, elektrikerjobb osv med Plejd? Kan vi någon gång få svart på vitt hur överlägset Plejd är, nu när du påstått det så många gånger? För skojs skull kan vi sen även ha ett fält med kostnader. Men du brukar säga att det är enkelheten man betalar för så pengar kanske inte är så intressant.
Vill man bara kunna tända och släcka lampor utan att röra sig från soffan och samtidigt slippa underhåll med appar och centralenheter så kan man ju skaffa just ett sådant system. Kostar inte många hundringar heller.
Men Nissens vill tydligen att folk ska köpa krångliga system med appar och puckar och grejer, bara för att tända och släcka lampor. Svårt att begripa varför han inte förespråkar ett enklare system.
Men Nissens vill tydligen att folk ska köpa krångliga system med appar och puckar och grejer, bara för att tända och släcka lampor. Svårt att begripa varför han inte förespråkar ett enklare system.
Alla gör som de vill. Jag har aldrig sagt att Plejd är överlägset något annat.J Jonte Karlsson skrev:Hur mycket mer tid går det åt att installera ett belysningssystem från exempelvis Ikea jämfört med Plejd? Kan du sammanställa en enkel tabell?
En fjärrkontroll och några av ikeas zigbeeljuskällor, kontra ett gäng puckar, kabeldragning, elektrikerjobb osv med Plejd? Kan vi någon gång få svart på vitt hur överlägset Plejd är, nu när du påstått det så många gånger? För skojs skull kan vi sen även ha ett fält med kostnader. Men du brukar säga att det är enkelheten man betalar för så pengar kanske inte är så intressant.
Men just enkelheten och att det alltid fungerar uppskattar jag personligen.
Jag är inte kunnig på Ikeas prylar, men jag trodde inte att de har så mycket för fasta installationer. Men det har de alltså?
Redigerat:
J Jonte Karlsson skrev:Vill man bara kunna tända och släcka lampor utan att röra sig från soffan och samtidigt slippa underhåll med appar och centralenheter så kan man ju skaffa just ett sådant system. Kostar inte många hundringar heller.
Se mess #422 i tråden, ett bra exempel på vad åtminstone jag inte vill hålla på med.useless skrev:
Det blir ju såklart väldigt komplicerat att räkna fram en siffra då. Räknar du ihop alla timmar du måste jobba för att ha råd med elektrikern som installerar ditt ljusrelä då?Nissens skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Jag installerade Home assistant vilket är helt nytt för mig. Följde en guide och vips är alla plejdgrejer med och går styra även via Home Assistant tillsammans med allt annat. Även scener och rum följde med automatiskt. Det gör även att alla lysknappar i hela huset med plejdkoppling kan trigga scenarion i home assistant vid dubbelklick vilket var en trevlig överraskning.
Så särskilt låst är det ju inte med plejd i praktiken om det tar en nybörjare en halvtimme att koppla ihop plejd med Home assistant som kan integrera med det mesta... Det fanns betydligt krångligare öppna system att få till i mitt fall.
Men ja, några steg mer än att scanna en qr-kod. Men om du inte klarar det är jag osäker på att du vill göra så mycket coola automatiseringar
Så särskilt låst är det ju inte med plejd i praktiken om det tar en nybörjare en halvtimme att koppla ihop plejd med Home assistant som kan integrera med det mesta... Det fanns betydligt krångligare öppna system att få till i mitt fall.
Men ja, några steg mer än att scanna en qr-kod. Men om du inte klarar det är jag osäker på att du vill göra så mycket coola automatiseringar
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg