Nissens
useless useless skrev:
Allt tar väl tid. Att lägga in en ny pryl i HA tar väl i storleksordningen 1-5 minuter beroende på hur mycket man vill konfigurera.
Visst hade kanske jag behövt lägga ner mindre tid om jag valt KNX, men då hade jag ju istället fått betala för att någon annan lagt ner den tiden.
Alla vet att hålla på och bygga ett HA system med diverse prylar tar en massa tid. Inte för inte som det kallas för hobby.
Inget fel idet, men ibland kan det vara bättre att köpa saker som man inte behöver lägga tid på i dels installation, men också underhåll..

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
useless useless skrev:
Allt tar väl tid. Att lägga in en ny pryl i HA tar väl i storleksordningen 1-5 minuter beroende på hur mycket man vill konfigurera.
Visst hade kanske jag behövt lägga ner mindre tid om jag valt KNX, men då hade jag ju istället fått betala för att någon annan lagt ner den tiden.
...precis som att man själv kan måla om huset alternativt sitta på altanen med paraplydrinkar och titta på när en betald hantverkare gör jobbet.
Nissens Nissens skrev:
Alla vet att hålla på och bygga ett HA system med diverse prylar tar en massa tid. Inte för inte som det kallas för hobby.
Inget fel idet, men ibland kan det vara bättre att köpa saker som man inte behöver lägga tid på i dels installation, men också underhåll..
Det där med "hur mycket tid" osv. gäller för allt?

(...och det kallas inte för hobby även om nu du valt att göra det.)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har lagt ner kanske 7-8000:- på min hemautomation - En Raspberry-PI, ett 20-tal Shelly, några zigbee-sensorer, några IKEA-dimmrar, brytare och knappar och lite annat smått och gott.
För de pengarna hade jag kanske fått en licens till ETS och möjligen en KNX-brygga i elcentralen...
Jo, allt blir ju vad man jämför med. Man kan köpa en Fiat för 300 000 kr, men likförbaskat köper många Volvo för 500 000 kr. Räknas Volvon då som dyr?

//Patrik

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
...precis som att man själv kan måla om huset alternativt sitta på altanen med paraplydrinkar och titta på när en betald hantverkare gör jobbet.

Det där med "hur mycket tid" osv. gäller för allt?
Delvis, men när färgen väl är uppe så kräver den inte så mycket systemunderhåll de närmaste åren.

Och även om paraplydrinkar är kul så finns det mycket annat i livet att göra. :)

Nissens Nissens skrev:
Jag har kanske lagt ner 2 timmar på att få igång alla funktioner jag vill ha. Känns inte som "en massa tid" utifrån allt som systemet gör? Förmodligen har du lagt ner mer tid totalt sett på att bevaka elpriset och ställa om timern till värmepumpen regelbundet...

Något löpande underhåll behövs inte

Då har jag inte räknat med tiden för att installera själva "hårdvaran" - Att installera en puck bakom en strömbrytare tar ju exakt lika lång tid oavsett om det är en Plejd, Shelly, Wiser eller Malmbergs.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Delvis, men när färgen väl är uppe så kräver den inte så mycket systemunderhåll de närmaste åren.
Vilket givetvis t.ex. en KNX-anläggning inte heller kräver.

Som så ofta missar du poängen, som i det här fallet var att balansen mellan tid och pengar avgör man själv utifrån förmåga, intresse osv. Byt gärna ut husmålning mot något du tycker passar bättre.

Nissens Nissens skrev:
Och även om paraplydrinkar är kul så finns det mycket annat i livet att göra. :)
Även det här är endast ett exempel, det var inte paraplydrinken som var själva poängen.
Byt ut drinkarna mot frimärkssamlande, motorsågsjonglering, friklättring eller något annat du tycker förgyller din fritid.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Vilket givetvis t.ex. en KNX-anläggning inte heller kräver.

Som så ofta missar du poängen, som i det här fallet var att balansen mellan tid och pengar avgör man själv utifrån förmåga, intresse osv. Byt gärna ut husmålning mot något du tycker passar bättre.

Även det här är endast ett exempel, det var inte paraplydrinken som var själva poängen.
Byt ut drinkarna mot frimärkssamlande, motorsågsjonglering, friklättring eller något annat du tycker förgyller din fritid.
Du missade poängen. Jag har aldrig ens antytt att KNX skulle kräva underhåll under tiden, det jag syftade på var din hobby. KNX är väl mer jämförbart med målningen. När den är uppe så funkar det utan support länge.

I övrigt bemöter jag inte tramset du tar upp.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du missade poängen. Jag har aldrig ens antytt att KNX skulle kräva underhåll under tiden, det jag syftade på var din hobby. KNX är väl mer jämförbart med målningen. När den är uppe så funkar det utan support länge.
Det är näst intill hopplöst att försöka hitta en sammanhängande tråd i dina inlägg så i det här fallet avstår jag.

Däremot kan jag upplysa om det inte är min hobby och även om du fortsätter hävda det i dina inlägg framgent så har du likväl fel.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
...även om du fortsätter hävda det i dina inlägg framgent så har du likväl fel.
Grundproblemet med Nissens argumentation är att hen hittar på en massa argument mot andra lösningar än Plejd för att sen veva runt dessa påhittade argument i vart och vartannat inlägg utan någon som helst förmåga att ta till sig de fakta som presenteras.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundproblemet med Nissens argumentation är att hen hittar på en massa argument mot andra lösningar än Plejd för att sen veva runt dessa påhittade argument i vart och vartannat inlägg utan någon som helst förmåga att ta till sig de fakta som presenteras.
Jo...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det är lite äpplen och päron igen...

Jag har lagt typ en miljard timmar på min Home Assistant. Dels för att jag har nytta av resultatet och dels för att det är ganska roligt. Man kan kalla det hobby om man vill. Om jag hade haft Plejd hade jag lagt otroligt mycket mindre tid, men det beror ju helt och hållet på att det inte finns så mycket att lägga tid på. På samma sätt hade jag lagt proportionellt motsvarande mycket tid på ett KNX-system, utefter vilken funktionalitet som jag kunde få ut.

Viktigt att komma ihåg är att tiden jag lagt är till väldigt liten del att lägga till enheter, ställa in ljusscheman, byta batterier eller felsöka. Det blir ju fel att jämföra saker som inte är samma sak...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har kanske lagt ner 2 timmar på att få igång alla funktioner jag vill ha.
Nu tror jag du lurar dig själv för oss andra lurar du inte. ;)

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tror jag du lurar dig själv för oss andra lurar du inte. ;)
Det är alltså den tid jag har lagt ner på att installera HA på raspberryn, lagt till enheter och konfigurerat de automationer/scener jag använder till vardags. Det är väl den tiden som är intressant om man ska jämföra med t ex Plejd eller KNX?

Att jag sitter och leker och gör automationer som räknar hur många gånger grannen går förbi på gatan utanför är ett annat konto.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Det är alltså den tid jag har lagt ner på att installera HA på raspberryn, lagt till enheter och konfigurerat de automationer/scener jag använder till vardags. Det är väl den tiden som är intressant om man ska jämföra med t ex Plejd eller KNX?

Att jag sitter och leker och gör automationer som räknar hur många gånger grannen går förbi på gatan utanför är ett annat konto.
Nej, du får lägga till tiden det tar att lära sig ditt system, hitta rätt prylar, installera dem, och sedan att pilla så att allt fungerar som det var tänkt. Sedan kan du ju ta med hur mycket tid systemadministratören lägger löpande för att hålla liv i allt. :rofl:

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sedan kan du ju ta med hur mycket tid systemadministratören lägger löpande för att hålla liv i allt.
Varför tror du att det behövs tid för att hålla systemet vid liv? Senaste året har jag lagt ner 0 sekunder på den typen av aktiviteter.

Återigen hittar du på negativa egenskaper som du sen fortsätter att upprepa som en repig skiva.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.