IngemarB IngemarB skrev:
Jag som kör Plejd hade helt enkelt tänt badrumslampan med knappen.
R roli skrev:
Jag tänder också min badrumslampa med knapp men jag har ingen plejd, ännu mindre krångel....
Och jag vill ha väldigt låg ljusstyrka om jag går på muggen nattetid. Att ”tända full belysning” då är inte aktuellt utan helt uteslutet.

• Gilla
styren
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Ursäkta anspelningen på ditt nick men jag är tveksam till hur smart det scenariot är.
Största anledningen till att någon rör sig utanför sovrummet nattetid är väl att man ska besöka toaletten och där har du dimmat ner så man knappt ser. Jag som kör Plejd hade helt enkelt tänt badrumslampan med knappen. Vi krånglar inte till saker i onödan utan förenklar livet.
Att jag skrev så var ju givetvis för att jag i det scenariot tyckte att det skulle vara det önskade.
Men välj själv automation ”på grund av A utför B”.
Om just du vill ha badrumslampan på 2, 15 eller 73% dimmning är valfritt, poängen är att man inte ska behöva in och fippla på telefonen.
F fsn skrev:
Stark slutsats…. Var det verkligen det han skrev tycker du?
Ja, när han skriver att man ska in i en app för att dimma lampan, då tolkar jag det som att han menar att man manuellt ska öppna en app i telefonen och ändra belysningen. Hur tolkar du det?

tveksamt tveksamt skrev:
Ja, när han skriver att man ska in i en app för att dimma lampan, då tolkar jag det som att han menar att man manuellt ska öppna en app i telefonen och ändra belysningen. Hur tolkar du det?
Det är uppenbart att de som inte använt Plejd tror att du är låst till en app.
Du kan om du vill använda en knapp för att släcka, tända ,dimma och Plejd kommer ju ihåg sista nivån.
Kan vi åtminstone vara överens om att en av Plejd styrkor är att du både kan använda en app och
att använda knapp precis som vilken strömbrytare som helst. Eller ska det komma någon missuppfattning där med?

• Älska
Nissens
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Det är uppenbart att de som inte använt Plejd tror att du är låst till en app.
Du kan om du vill använda en knapp för att släcka, tända ,dimma och Plejd kommer ju ihåg sista nivån.
Kan vi åtminstone vara överens om att en av Plejd styrkor är att du både kan använda en app och
att använda knapp precis som vilken strömbrytare som helst. Eller ska det komma någon missuppfattning där med?
Försök inte få det till att jag missuppfattat. Du skrev: ”De vill bara ta fram en app och dimma lampan.”
Är det fel av mig att anta att du då menar det du skriver?

Jag tror på intet sätt att man är låst till en app vad gäller plejd, precis som man inte är det vad gäller den uppsjö av andra varianter på liknande enheter som jag känner till.
Så jag skulle inte säga att det är en av plejds styrkor, helt enkelt eftersom det är något som är möjligt med ungefär alla andra märken också.
Det är således något förväntat och, i förhållande till konkurrenterna, neutralt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Hur ska värmepumpen veta vad billaddaren vill göra? Hur vet billaddaren vilken temperatur som förutspås, så att värmepumpen hinner producera tillräckligt med varmvatten till dusch och värme om solcellerna inte förutspås ge tillräckligt mycket?
Styrsystem som övervakar allt (!). Utveckling pågår...

I mellantiden får vi använda vad som står till buds. Tex HA som styr det som önskas. Flera i forumet har kommit väldigt långt.

En genväg är väl solceller med tillhörande styrning- även detta har kommit långt. Tibber har kommit långt, samt flera som tillverkar smart styrning (enheter).

F
tveksamt tveksamt skrev:
Att jag skrev så var ju givetvis för att jag i det scenariot tyckte att det skulle vara det önskade.
Men välj själv automation ”på grund av A utför B”.
Om just du vill ha badrumslampan på 2, 15 eller 73% dimmning är valfritt, poängen är att man inte ska behöva in och fippla på telefonen.

Jag tolkar det som att du har dålig läsförståelse. Läste du nåt om programmera Rasberry? Gör ett tappert försök att förstå, kämpa… du har det i dig.

• Gilla
  • Haha
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
Försök inte få det till att jag missuppfattat. Du skrev: ”De vill bara ta fram en app och dimma lampan.”
Är det fel av mig att anta att du då menar det du skriver?

Jag tror på intet sätt att man är låst till en app vad gäller plejd, precis som man inte är det vad gäller den uppsjö av andra varianter på liknande enheter som jag känner till.
Så jag skulle inte säga att det är en av plejds styrkor, helt enkelt eftersom det är något som är möjligt med ungefär alla andra märken också.
Det är således något förväntat och, i förhållande till konkurrenterna, neutralt.
Plejds framgångskoncept framgår tidigare. Och kan man läsa med förståelse så var det även andemeningen i det du nu säger att du förstod…. Förstår du hur dumt det du skriver är?

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
Genom automationer förstås.
Lampor och sensorer som reagerar på omgivningen och vad som förändras och agerar efter det.
”det är mörkt och någon satte sig i läsfåtöljen” - ljuset tänds
”tvn slogs på och det är ljust i rummet” - ljuset dimmas till behaglig nivå
”det är natt och någon rör sig utanför sovrummen” - hallampan tänds på lägsta nivå och ljuset i badrummet dimmas ner i botten.

Vem fan vill leta reda på mobilen för att öppna en specifik app och pilla med sådan skit manuellt?
Tror du nån pillar med sån skit manuellt? Tror du det var det han skrev? Snacka om att vara träig.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
J
IngemarB IngemarB skrev:
Fast det du pratar om ligger ju redan i produkternas mjukvara. Du har lastbalansering i värmpumpar och elbilsladdare inbyggd och prisadaption så att du minimerar energianvändningen och klarar fastighetens uppsäkring. Och eventuellt tillskott från solpaneler. Det är klart att HA finns kvar men utvecklingen sker nog av leverantörerna.
Ja, ca 40000 hushåll i Sverige, och 700000 globalt enligt statistik från HA. Nu när Ikea stödjer matter så lär det inte minska.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tror du nån pillar med sån skit manuellt?
Kommande generationer vill det enligt skribenten nedan.
IngemarB IngemarB skrev:
det är nog utsiktslöst att kommande generationer vill pula med det. De vill bara ta fram en app och dimma lampan.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag vill ha väldigt låg ljusstyrka om jag går på muggen nattetid. Att ”tända full belysning” då är inte aktuellt utan helt uteslutet.
Jag har en drös batteridrivna rörelsekänsliga lampor som ger det perfekta nattljuset ( och fungerar lika bra vid strömavbrott).
IMG_20260821_173108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I trappan mellan våningarna har jag
Screenshot_2026-08-21-17-20-24-901_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver därför inte tända vanlig belysning nästan alls, förutom i det rum jag befinner mig längre stund.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
På tal om appar, om man nu nödvändigtvis ska in i en app och fippla är HA magiskt. Allt i en och samma app. Gräsklippare, llvp, belysning, diskmaskin, billaddare, dammsugare osv. Inte tjugoelva stycken appar

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Har du inga armar?

• Gilla
  • Haha
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Nissens Nissens skrev:
Har du inga armar?
För korta kanske😂

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
IngemarB IngemarB skrev:
De är få och tillväxten är dålig. Om 15 år så är det inga kvar. Jag respekterar att folk kan ha HA som hobby men det är nog utsiktslöst att kommande generationer vill pula med det.
De vill bara ta fram en app och dimma lampan. Inte gå in i verkstan och jobba vidare med ett Rapsberryscript för att nåt har skitit sig.
100% enig med dig.

Ett elsystem skall bara fungera och skall inte behöva någon insats för att hålla liv i det.

Det går inte att automatisera allt, och att förutse alla scenarion är omöjligt.

Jag är så nöjd med mitt Plejdsystem, det bara funkar.

Den enda glitchen tycker jag är astrouret, men det har jag löst med ett tredjeparts ljusrelä.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.